Toon posts:

Gaming PC advies gevraagd Intel/AMD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• breakerbox
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-05 17:46
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een krachtig systeem waarmee ik moeiteloos op 1440p en 144Hz kan gamen op max settings met alle eyecandy etc en bij voorkeur de komende 5 jaar of langer de nieuwste games nog prima kan spelen. In het verleden heb ik een oude pc ook een fiks aantal jaar kunnen rekken om alsnog courante games te spelen. Games die ik wil spelen variëren van Hogwarts Legacy, CoD MW2, Dying Light 2 tot Star Wars Jedi Survivor

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat betreft een maximum bedrag kan ik wel tot rond de 3000 euro gaan, maar als het goedkoper kan zonder veel op performance in te leveren is dat natuurlijk mooi.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al 2 x 144hz 1440p schermen, toetsenbord, muis, boxen enzovoorts. Het gaat dus puur om de pc zelf.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb hieronder twee lijstjes staan van varianten die ik tot dusver bedacht heb met behulp van best buy guides en wat google-werk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Uit gewoonte ging mijn voorkeur uit naar Intel en Nvidia, maar omdat ik er niet uit kwam heb ik ook een opzet gemaakt met AMD processor en gpu.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De bedoeling is dat het systeem nog langere tijd (5+ jaar) meegaat dus toekomstbestendig voor zover dit kan. Sommige wensen zijn: ATX qua grootte, geluidsniveau niet te hoog, onboard wifi op moederbord, case met stoffilters. Mijn plan is het bij Alternate te bestellen en te laten assembleren dus wel handig als de onderdelen daar verkrijgbaar zijn (tenzij er een betere webshop voor is). Ik heb me in keuzes daarom ook laten leiden door wat zij hebben. :p

Ga je overklokken?
Overklokken is optioneel. Maar als het mogelijk is wil ik wel gaan overklokken in de loop van de tijd want in het begin zal het niet nodig zijn lijkt me, maar misschien over enkele jaren wel.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik vraag me sowieso af welke van de 2 platforms in dit geval beter is, vandaar ook 2 lijstjes. Maar daarnaast ook vraag ik me af of de onderdelen wel in de behuizing passen. En of dit wel goed samenwerkt enzovoorts.
Qua behuizing had ik sowieso niet echt een idee wat goed/handig is en wat past.

Kortom: Werken deze 2 varianten als builds of zitten er bottlenecks/verkeerde keuzes bij? Alle advies is welkom.

Ontzettend bedankt alvast!

Intel & Nvidia variant:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 439,-€ 439,-
1MoederbordenGigabyte Z790 AERO G€ 348,70€ 348,70
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC€ 1.316,04€ 1.316,04
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 FX€ 139,-€ 139,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Black Edition Rev.C€ 64,97€ 64,97
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 RGB F5-6400J3239G32GX2-TZ5RS€ 279,-€ 279,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 1000W€ 193,60€ 193,60
2Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 129,-€ 258,-
Totaal€ 3.038,31

AMD variant:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 439,-€ 439,-
1MoederbordenASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI€ 489,-€ 489,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6€ 1.199,-€ 1.199,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 FX€ 139,-€ 139,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3238G32GX2-TZ5N€ 245,86€ 245,86
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 1000W€ 193,60€ 193,60
2Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 129,-€ 258,-
Totaal€ 3.063,36

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Bij de AMD build is het goed om te weten dat “overklokken” op 7xxxX3D eigenlijk geen echte optie is. Dat is de beperking van de chip met 3D-cache.

Vraag is dan ook of een goed B650(E) moederbord geen zinvollere optie is. X670 is leuk, maar als je de features niet gebruikt kun je net zo goed 150 tot 200 euro besparen.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:52
Eens met Wolvganger, dat geld wat dan vrijkomt uit het moederbord kun je dan in een 4080 stoppen. Volgens mij is dat een mooie gaming combi. Ik kwam bij Alternate op de volgende samenstelling voor €2945:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• breakerbox
Dankjewel Wolvganger. Ik had me niet gerealiseerd dat overklokken met de 7800x3d geen optie is. Dan heeft dat moederbord inderdaad niet echt zin en is een B650E moederbord logischer.

Thanks Kasj, ik zie dat je een aantal zaken hebt aangepast voor een fraaie samenstelling. Zo te zien is het wel een micro-atx bord en wat compactere case. Mijn voorkeur gaat uit naar atx (met pcie 5.0 en ruimte voor 2 gekoelde m2 ssd's zodat ik er toekomstig nog eentje bij kan prikken) en bijpassende ruimere case. Dus zal ik daar nog ff naar gaan kijken, tenzij je daar nog een andere goede tip voor hebt :)

Hoop dat het niet erg is, maar er schieten me uit nieuwsgierigheid nog wel 3 vragen te binnen (ook omdat ik merk dat beschikbaarheid snel wisselt blijkbaar en dan weet ik waar ik op moet letten indien nodig).

Is een AMD Ryzen 7 7800X3D echt beter in performance dan een intel i7-13700K ? Of is dat meer door toekomstbestendigheid van het platform? Ik vraag het omdat ik merk dat de aandacht naar die AMD build ging. In benchmarks/reviews die ik vandaag las kwam ik daar nog niet echt uit en leek de intel weer beter. Ben daarom nog wat in dubio tussen die builds en switch steeds van idee daarover.

Klopt het dat een RTX 4080 beter is dan een 7900 XTX? Uit je reactie leid ik dat wel af maar wil het toch even zeker weten.

Maakt het bij voedingen nog veel uit welke je kiest qua merk? Ik kon bij tweakers verder geen round-ups vinden over welke merken bij voedingen beter zijn of dat het eigenlijk veelal gelijkwaardig is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sakke3
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-05 19:10
voor gaming de 7800x3d nemen, hier kun je ook een goedkopere cooler opzetten dan op de i7.
32gb ram is zeker voldoende voor gaming dus daar kan je al wat op besparen.
moederbord inderdaad eerder naar B650 kijken.
rtx 4080 en 7900xtx presteren gelijkaardig
Voor voeding zou ik kijken naar atxv3, 750w moet wel volstaan in dit systeem (via de pricewatch kun je hier snel op zoeken)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-05 15:34
Zie Gamers Nexus. Wanneer je AMD kiest, ff geen Asus moederbord doen. Is nogal een explosieve combinatie. En Asus en AMD is deze ronde sowieso geen gelukkige combo.

RTX4080 en 7900XTX verschillen ietwat. Rasterised gameplay is een win voor de AMD 7900XTX. Zet je echter in op ray tracing, dan is nVidia de kaart voor jou.

En ja, ATX 3.0 heeft voordelen. Niet alleen voor de nieuwe stekker, maar ook voor compatibility met Windows 11 en PCIe 5.0

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:34
pepsiblik schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:06:
Zie Gamers Nexus. Wanneer je AMD kiest, ff geen Asus moederbord doen. Is nogal een explosieve combinatie. En Asus en AMD is deze ronde sowieso geen gelukkige combo.

RTX4080 en 7900XTX verschillen ietwat. Rasterised gameplay is een win voor de AMD 7900XTX. Zet je echter in op ray tracing, dan is nVidia de kaart voor jou.

En ja, ATX 3.0 heeft voordelen. Niet alleen voor de nieuwe stekker, maar ook voor compatibility met Windows 11 en PCIe 5.0
Onzin alle am5 moederborden hadden hetzelfde probleem. Ook gigabyte en msi bijvoorveeld. Inmiddels met bios updates al weer opgelost...

De problemen met Asus zitten hem meer in hoe ze omgaan met de garantie. Ook dat is inmiddels ontkracht via officiële berichtgeving vanuit Asusm

4080 is overpriced en met een jaartje of twee is 16gb vram te kort. Slechte koop dus. Dan beter 4090 als je het geld er aan wilt uitgeven en anders lekker de 7900xtx.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pepsiblik
JDdeV1992 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:22:
[...]

Onzin alle am5 moederborden hadden hetzelfde probleem. Ook gigabyte en msi bijvoorveeld. Inmiddels met bios updates al weer opgelost...

De problemen met Asus zitten hem meer in hoe ze omgaan met de garantie. Ook dat is inmiddels ontkracht via officiële berichtgeving vanuit Asusm

4080 is overpriced en met een jaartje of twee is 16gb vram te kort. Slechte koop dus. Dan beter 4090 als je het geld er aan wilt uitgeven en anders lekker de 7900xtx.
Geen onzin. Kijk de videos eens. Het probleem manifesteerde zich vooral bij Asus, omdat zij veel hogere voltages hanteren voor de CPU.

Verder zijn nog niet alle problemen opgelost (zie het artikel in Tom's Hardware) en had Asus veruit de hoogst CPU voltages, die het probleem veroorzaken. Daarnaast komen de Asus borden voor AMD meestal vrij slecht uit de reviews wat betreft de VRM setup.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:34
pepsiblik schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:04:
[...]

Geen onzin. Kijk de videos eens. Het probleem manifesteerde zich vooral bij Asus, omdat zij veel hogere voltages hanteren voor de CPU.

Verder zijn nog niet alle problemen opgelost (zie het artikel in Tom's Hardware) en had Asus veruit de hoogst CPU voltages, die het probleem veroorzaken. Daarnaast komen de Asus borden voor AMD meestal vrij slecht uit de reviews wat betreft de VRM setup.
8)7 Video al lang gezien, heb je naast deze video je verder verdiept? Dan had je al lang gezien dat de problemen zich niet beperken tot asus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pepsiblik
JDdeV1992 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:09:
[...]

8)7 Video al lang gezien, heb je naast deze video je verder verdiept? Dan had je al lang gezien dat de problemen zich niet beperken tot asus.
Ik zeg niet dat het zich tot Asus beperkt. Ik zeg dat Asus sowieso slechte / minder goede mobos levert deze generatie voor AMD. En daarnaast manifesteert het probleem zich vooral bij Asus, omdat zij standaard hogere voltages hanteren.

En Asus is op dit moment hard bezig om zijn garantie-geven-we-niet keutel weer in te trekken, maar de vraag is hoe geloofwaardig dat nu nog is.

Afijn, @breakerbox moet het zelf weten.

• breakerbox
Bedankt voor alle advies Sakke3, pepsiblik en JDdeV1992

Met deze info ben ik verder aan het puzzelen gegaan. Wel moet ik eerlijk zeggen dat de problematiek omtrent AM5 me nu wat afschrikt. Ik krijg het gevoel dat de eerste generatie moederborden hierbij misschien toch wat teveel kinderziektes hebben en ik misschien toch nu maar voor Intel moet gaan.

Ik heb nu de volgende mogelijke opties bij elkaar geklikt en ben hierbij met opgerekt budget toch gegaan voor een 4080 voor de raytracing en 64 GB aangehouden voor als ik VM's wil draaien en wat speelruimte voor de toekomst. Ook heb ik voor moederborden gekeken welke wifi hadden en met een schuin oog gekeken naar welke ook pcie 5.0 ondersteunen voor SSD's e.d. voor als dat over enige tijd een optie wordt.

Intel-build voor als AM5 toch nog wat te instabiel is:

1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 439,-€ 439,-
1MoederbordenGigabyte Z790 AERO G€ 348,70€ 348,70
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4080 16GB SUPRIM X€ 1.299,-€ 1.299,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 91,90€ 91,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Black Edition Rev.C€ 64,97€ 64,97
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B6200C32€ 240,60€ 240,60
1VoedingenCorsair RM1000x SHIFT ATX3.0€ 220,99€ 220,99
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 155,94€ 155,94
Totaal€ 2.861,10

AM5-build, beste performance voor games, maar meer issues .

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 439,-€ 439,-
1MoederbordenGigabyte B650 AORUS ELITE AX (rev 1.0)€ 240,33€ 240,33
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4080 16GB SUPRIM X€ 1.299,-€ 1.299,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 91,90€ 91,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 82,90€ 82,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3238G32GX2-TZ5N€ 245,86€ 245,86
1VoedingenCorsair RM1000x SHIFT ATX3.0€ 220,99€ 220,99
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 155,94€ 155,94
Totaal€ 2.775,92

Als iemand hier nog naar zou willen kijken, heel graag.
Specifiek: Zouden deze builds fatsoenlijk werken of wat is er beter aan te passen?
Of zitten er nog fouten in?

Qua stabiliteit zit ik me wel af te vragen of ik niet beter nog kan wachten totdat er een generatie stabielere AM5-moederborden/chipsets is of toch terugvallen op Intel (wat ik vroeger altijd deed). Het valt nog niet mee, wordt er vrij besluiteloos van :p

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:52
Neem als je voor Intel gaat de i5
(https://tweakers.net/revi...test-prestatiescores.html)
Op een wat goedkoper moederbord zoals de ASRock Z790 PG SONIC, zie de test

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:40

https://tweakers.net/revi...-mei-2023-prestaties.html

Hier staat de laatst nieuwe prestatie score overzicht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ga je overklokken?
Overklokken is optioneel. Maar als het mogelijk is wil ik wel gaan overklokken in de loop van de tijd want in het begin zal het niet nodig zijn lijkt me, maar misschien over enkele jaren wel.
Let wel op: in de concurrentiestrijd tussen Intel en AMD van de afgelopen jaren hebben CPU's steeds hogere (turbo)kloksnelheden gekregen en daarmee ook een steeds hoger verbruik en hogere warmteproductie. Veel marge is er niet voor nog verdere prestatiewinst uit overklokken, de tijden van een core 2 quad met +30% OC zijn voorbij. Dus ik zou daar persoonlijk geen waarde aan hechten. sterker nog, ik zou zelf eerder voor eco-instellingen gaan, gezien het geringe prestatieverlies en het grote verschil in warmteproductie, maar daar heeft natuurlijk niet iedereen zin in.

Ik verwacht niet dat een 13700K met OC wat dat betreft langer meegaat dan een stock 13700K (of eigenlijk zelfs een 13600, al kun je het in een specifieke game net treffen met 8 vs. 6 performance cores).

[Voor 11% gewijzigd door bwerg op 21-05-2023 10:27]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:53

Eentje

houd van de vijver

ipv de scythe mugen zou ik de thermalright peerless assasin of phantom spirit nemen. deze presteren beter en zijn ook nog goedkoper. echter wel alleen via amazon verkrijgbaar.

en video revieuw
YouTube: Amazing CPU Air Coolers you NEED to Know About!

There eent no place like home

Acties:
  • 0Henk 'm!

• breakerbox
Thanks martyw, JappieR en bewerg.

Hoewel de i5 zeker goed is en betaalbaarder, denk ik dat de i7 op termijn het wel waard is. Voor nu op zich overkill, maar op langere termijn zou die theoretische afgeronde 19 fps (uit de 2023-benchmark) bij sommige toekomstige games net het verschil kunnen zijn om hem wat langer aan te houden.

Maar overklokken zelf is inderdaad niet zo zinvol lijkt het, dus die K is dan niet echt nodig.

Thanks Eentje. Ik zie dat die twee die je aanbeveelt behoorlijk goed zijn. Echter vallen die voor mij af omdat ze alleen via amazon te verkrijgen zijn. Mijn idee was om via alternate het te bestellen en in elkaar te laten zetten.

Ik zat wel te overwegen om i.p.v. de Dark Rock Pro 4 of Scythe Mugen 5 Black Edition Rev C een Noctua NH-D15 te doen (als Alternate die weer aanbiedt in hun pc-builder). Maar zo te zien gaat die Noctua niet passen want die is waarschijnlijk te hoog (bij de corsair 400D meldt men dat het max 170 mm mag zijn). En de ram clearance is 32 mm, en ram sticks die ik gekozen had zijn 35 mm. Dat wordt nog even afmetingen en specs gaan vergelijken voor de koelers die Alternate heeft.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• xmix
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 18:22
Ik zou als ik jou was toch voor de AMD build gaan. De socket word meerdere jaren ondersteund, de 7800X 3D is echt een hele goede gaming processor. Ik ben zelf nu ook bezig met een nieuwe build samenstellen en denk dat de AMD een betere keuze is, ook qua stroomverbruik en qua koeling volstaat een simpele tower-cooler. De Videokaarten ben ik nog steeds niet over uit. Op youtube worden zelfs 6900xt en 6950xt aangeraden ivm de prijzen van de next gen kaarten. Overigens is het niet een idee om bij megekko te bestellen ? Moet je perse bij alternate bestellen ? Dan nog een ding, waarom wil je je pc niet zelf bouwen ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• breakerbox
Je hebt sowieso gelijk m.b.t. de ondersteuning van de socket bij de AMD build en die processor komt overal boven als extreem goede gaming processor.

Het is vooral dat fiasco van ontplofte cpu's recentelijk, of extreem lange boot-tijden waardoor het erop lijkt dat er toch best wat kinderziektes zijn wat me tegenhoudt. Daarom zit ik nog in dubio en overweeg ik om te wachten op een verdere iteratie van betere AM5-moederborden of naar Intel te gaan, in plaats van nu al voor AMD te gaan.

Qua videokaarten wordt het denk ik de 4080, dan kan ik weer een flinke tijd ermee vooruit. Maar qua prijs is AMD idd beter op dat vlak. Maar goed een videokaart op termijn nog eens vervangen is niet heel spannend.

Niks tegen Megekko, ik heb alleen Alternate aangehouden omdat ik weet dat ze daar pc's netjes in elkaar zetten. Daar heb ik wel goede ervaring mee. Ook geven ze er een redelijke garantie op de build en dat vind ik gevoelsmatig wel prettig. Het zelf bouwen schrikt me wel af. Ik ken mezelf en vermoed dat ik dan toch wat zaken fout doe wat zonde zou zijn. Iets vervangen als upgrade lijkt me makkelijker dan from scratch bouwen vandaar dat ik kies voor een partij die de eerste assemblage doet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:40
Als je het door alternate in elkaar laat zetten is het "probleem" van ontplofte AMD cpu's geen punt. Alternate heeft genoeg kennis en kunde om voor jou en goed systeem in elkaar te zetten, het lijkt mij dat ze de laatste nieuwe biossen gebruiken voor de moederborden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee