Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven15_
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 01-06-2024
Hey, ik heeft een compter met daarin een ryzen 5 3600 series. Hij heeft er een normale ams fan op en nog een exhaust fan. Hij is niet echt een zware gamer, hij speelt voornamelijk spellen zoals roblox minecraft en fall guys. Dit werkte allemaal prima voor een redelijk lange tijd. Maar vandaag gebeurde er iets raars. Hij was het spel fall guys aan het spelen en toen kreeg hij een waarschuwing dat zijn cpu oververhitte. Hij haalde mij er bij, dus ik keek even naar zijn pc. Ik heb natuurlijk eerst even gekeken of zijn fan überhaupt nog aan stond en ja dat was het geval. Dus ik ben verder gaan kijken, ik had eerder al het programma speccy gedownload op zijn computer waardoor ik precies kon zien hoe warm zijn cpu werd. Hier komt dus het rare. Ik keek in zijn taakbeheer en er stond geen spel aan ofzo dus zijn cpu gebruik zat rond de 12% maar de temperatuur ging van 72 naar 90 naar 80 naar 60 en weer naar 91. Hier stopte dus gelijk mijn kennis dus daarom vraag ik het nu hier. Wat denken jullie dat het is?

Alvast bedankt, Sven

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 19:18
De koeler moet er even af en nieuwe koelpasta is denk ik de eerste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven15_
Ja dit kan maar volgensmij maakt dit niet zo'n groot verschil. Ik kan altijd wel even kijken natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 15:56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven15_
Maar jongens, is het niet heel raar dat die binnen een dag er voor perfect werkte en daarna helemaal heet werd? En de pc is nog geen eens 1 jaar oud. Persoonlijk denk ik dat het aan de cpu zelf ligt. Wat denken jullie hier over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Sven15_ schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:13:
Persoonlijk denk ik dat het aan de cpu zelf ligt. Wat denken jullie hier over?
Datje even moet controleren of de koeler wel goed gemonteerd is.
Dus 2 vliegen in 1 klap, nieuwe pasta en controleren danwel goed monteren.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-09 21:00
Sven15_ schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:33:
ik had eerder al het programma speccy gedownload op zijn computer waardoor ik precies kon zien hoe warm zijn cpu werd.
Lees de juiste temperaturen uit met HWINFO, speccy is niet echt accuraat met AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven15_
Zal ik doen!
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 19:18
Sven15_ schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:04:
Ja dit kan maar volgensmij maakt dit niet zo'n groot verschil. Ik kan altijd wel even kijken natuurlijk
Ik bedoelde ook eigenlijk opnieuw monteren, met nieuwe pasta. Mogelijk is er iets tegen de koeler aan gestoten waardoor er nu een spleet lucht tussen koeler en processor zit. Gewoon opnieuw monteren en temps controleren.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 15-05-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven15_
Komt goed thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 09:01
Is inderdaad vreemd dat het van ene op het andere moment overhit raakt.

Ik vind dan ook dat mensen wel erg snel aan jumping to conclusion doen.

Ik heb nog nooit van mijn leven de coolpaste hoeven te vervangen. En het zal hooguit een paar graden schelen. Als ik het goed begrijp zit er een stock cooler op? Dat zou voldoende moeten zijn. Al word ie met een stock cooler wel iets warmer dan een fatsoenlijke cooler.

Even checken of ie de cooler (clip) nog goed vast zit, maar die komt die echt niet zomaar los.

Dat je de temparatuur zo ziet schommelen zou kunnen komen omdat de CPU aan het throttling is.
kloksnelheid zal dan omlaag gaan. Dit zou je ook terug moeten zien in HWinfo.

Maar meten is weten dus even met HWinfo kijken wat er precies gebeurd.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven15_
Yes, ik heb even gekeken met HWINFO en ja, ik heb er niet veel verstand van maar los van die temperatuurverschillen is het redelijk normaal. Ook heb ik gebenchmarked en ook daar is de cpu gewoon nog op niveau. Dus ja ik vind het erg moeilijk. Ik heb wel een aantal rare programma's gezien toen ik in de taakbeheer zat ben op t moment windows opnieuw aan het instaleren. Ik hoop dat dat het probleem was maar mij lijkt het sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-05 15:50
Sven15_ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:01:
Yes, ik heb even gekeken met HWINFO en ja, ik heb er niet veel verstand van maar los van die temperatuurverschillen is het redelijk normaal. Ook heb ik gebenchmarked en ook daar is de cpu gewoon nog op niveau. Dus ja ik vind het erg moeilijk. Ik heb wel een aantal rare programma's gezien toen ik in de taakbeheer zat ben op t moment windows opnieuw aan het instaleren. Ik hoop dat dat het probleem was maar mij lijkt het sterk.
Dit zal waarschijnlijk niet veel verschil maken, tenminste niet als de cpu al richting de 70 graden gaat met enkel 12% gebruik.
Wat je even zou kunnen doen voordat je de hele koeler eraf haalt om de pasta te vervangen (Niet te hard) op de koeler kunnen drukken terwijl je hem met een programma uitmeet, Zie je dankzij het duwen een aanzienlijk verschil (20 graden of meer) dan weet je direct dat het probleem in de koeling zit en niet in je processor zelf.

Een andere simpele oplossing zou misschien een CMOS reset kunnen zijn, misschien dat er een gekke instelling in de BIOS ingesteld staat. al lijkt me dit erg sterk en gaat dit natuurlijk ook niet uit zichzelf.

Als geen van de bovenstaande opties werkt dan heb je waarschijnlijk problemen met je hardware. aangezien de pc 1 jaar oud is zoals je aangeeft zou ik aanspraak maken op de garantie en niet te veel zelf gaan klooien. waarschijnlijk een probleem in t moederbord of de processor zelf (lijkt me waarschijnlijker).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven15_
Ja ik denk persoonlijk ook dat het een hardware probleem is. Volgensmij zit er geen garantie meer op maar ik heb zelf wel ervaring met computers bouwen en upgraden dus in principe zou een cpu vervangen geen probleem moeten zijn. Maar ik zal eerst even kijken hoe het zit met de koeler. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het in de bios zit want mijn broertje weet nog niet eens hoe hij in zijn instellingen moet komen ;). Maar bedankt voor de reactie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sven15_
Ik heb het gefixed! Ik heb de koeler er af gehaald de cpu schoon gemaakt en er een nieuwe betere koelpasta op gedaan en het werkt nu allemaal weer prima! Allemaal erg bedankt!
Pagina: 1