Toon posts:

[VW] Zelf accu Caddy vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:27
De accu van mijn 2014 VW Caddy is niet meer helemaal jofel. Ik wil 'm laten vervangen maar de garage zit momenteel propvol en heeft pas over 4 weken gepland tijd.
Nu ben ik autotechnisch niet heel vaardig maar een accu verwisselen lijkt me redelijk rechtoe rechtaan. Contact uit, connectors los, accu eruit, accu erin, kabels weer vast. Ik ken ook mensen die dat best voor mij zouden kunnen en willen doen.
Echter, de garagemeneer zegt dat dat niet zo simpel is omdat er ook vanalles ingeregeld moet worden. Iets met een start-stopsysteem (wat mijn caddy volgens mij nieteens heeft) en mogelijke APK-afkeuring.
Heeft hij gelijk of beschermt hij gewoon z'n business? Ik kan me bijna niet voorstellen dat autoaccu's tegenwoordig alleen door de echte garages kunnen worden vervangen. De ANWB doet dit tenslotte toch ook wel gewoon tussendoor?

De juiste accu vinden is ook nog wat lastiger. Dit zit er nu in (klik voor groter):

Voor een nieuwe accu moet ik dan volgens mij zoeken naar eentje met deze waarden:
  • 12v
  • 61Ah - de inhoud/capaciteit?
  • 330A DIN
  • 540A - de koudestartcapaciteit?
Maar...wat betekent 330A DIN? En kan/mag de nieuwe accu ook een hogere waarde hebben dan 540A startcapaciteit, of ploft mn electronica dan?

De garage heeft tot nog toe altijd prima werk geleverd maar als ik nu door iets zelf doen tijd (en wat geld) kan besparen zou dat mooi zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Hij heeft gelijk.
Auto's met start/stopsysteem daarbij moet de accu worden ingeleerd.
Bizar dat zo'n afspraak pas over 4 weken kan ,want het is een klusje van niets wat prima tussendoor kan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Rij gewoon naar een accu boer zoals Accuweb bij Rotterdam. Die zet hem er voor je in ook als je het vraagt.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:35
Naast de technische specificaties is het trouwens ook handig als de fysieke afmetingen kloppen. Zodat die op het plekje past wat er voor gemaakt is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:12
Heeft je garage gelijk ja en nee, ja je kan de accu zelf vervangen maar helaas moet met deze nieuwe modellen de accu "ingeleerd" worden.

De auto zal het prima doen maar de computer is ingesteld op de versleten accu waardoor de nieuwe niet volledig geladen zal worden met als resultaat binnen de kortste keren weer een defecte accu.

Apk staat hier verder helemaal los van mits de accu deugdelijk bevestigd is.

Zoekterm voor informatie is "BEM Code"

[Voor 4% gewijzigd door TRAXION op 15-05-2023 17:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Code autoradio heb je dikwijls ook nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WheeleE
Dat zijn veel nuttige antwoorden in heel korte tijd, dank!
Ik ga er niet zelf mee klooien maar laat het door een professional doen. Hetzij de eigen garage of anders de Kwikfit of iets vergelijkbaars.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TRAXION
WheeleE schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:28:
Dat zijn veel nuttige antwoorden in heel korte tijd, dank!
Ik ga er niet zelf mee klooien maar laat het door een professional doen. Hetzij de eigen garage of anders de Kwikfit of iets vergelijkbaars.
Vraag even rond op Facebook oid in de vag groepen of ze de accu even in kunnen leren is werkelijk 5 minuten werk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:30
Het is heel simpel op te lossen. Zorg dat er altijd 12v op blijft staan. Verbind startkabels van een andere auto even aan de + en - van jou auto. Als je er bij kan aan het einde van de kabel, waar hij met de auto verbonden zit zeg maar. Massa/- kan ook op het motorblok.

Dan kan je jou accu gewoon loshalen, en blijft er gewoon 12v op je systeem staan. Inleren is natuurlijk wel weer wat anders.

Overigens denk ik dat het helemaal geen probleem is om deze even los te koppelen.

Start stop, inleren etc, hebben jullie de foto gezien? Het is niet eens een AGM accu. Accus die je in moet leren hebben doorgaans ook een soort kastje op de pool zitten, om dingen te meten. Anders is er natuurlijk ook weinig te "leren".

Maar de monteur heeft niet helemaal ongelijk, bij een hoop moderne auto's moet je daar mee oppassen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:28
Inleren kan ook betekenen dat je simpel in de auto computer aangeeft dat er een nieuwe accu met x capaciteit is gemonteerd. Mijn oude bmw van 2006 past de laadcurves bijvoorbeeld al aan aan de leeftijd van de accu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:52
Lexo schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:00:
Inleren kan ook betekenen dat je simpel in de auto computer aangeeft dat er een nieuwe accu met x capaciteit is gemonteerd. Mijn oude bmw van 2006 past de laadcurves bijvoorbeeld al aan aan de leeftijd van de accu.
Dat is waar het inderdaad om gaat. Als de accu oud wordt en je hebt een intelligent BMS (battery management system) dan zal die de laadspanning gedurende de jaren ietsje verhogen omdat het steeds moeilijker wordt om stroom in het ding te proppen. Steek je er vervolgens een nieuwe accu in dan zal de laadspanning mogelijk te hoog zijn voor de nieuwe accu, BMS met de computer vertellen dat je een nieuwe accu hebt is dan voldoende. Soms is er een toetsencombinatie op het dasboard mogelijk om dit soort dingen te resetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:30
Ja, en dat zie je dus meestal aan een meet kastje op de accupool. Maar zo'n systeem heeft deze auto gewoon helemaal niet.

YouTube: How to Replace the battery on the Volkswagen Caddy 2004 to 2015

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TRAXION
WEBGAMING schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:09:
Ja, en dat zie je dus meestal aan een meet kastje op de accupool. Maar zo'n systeem heeft deze auto gewoon helemaal niet.

YouTube: How to Replace the battery on the Volkswagen Caddy 2004 to 2015
Kijk eens op het plaatje wat ts post, daar staat de zogenaamde bem code op, deze wagens monitoren de accu continue en passen daarop de verbruikers en dynamo aan.

Ik heb werkelijk nog nooit een kastje gezien op de accu wat iets meet bij de vag groep auto's, daarnaast zitten bij veel modellen de accu's zelfs achterin.
^^agm start stop specifiek een dat raak ik per definitie niet aan :+

Daarnaast het advies om stroom te voeren vanaf een andere auto op de plus en min al helemaal uit de boze plus sluit je aan op plus een min op een stuk van het chassis.
En dan nog is het geklungel.

Overigens kan je via de dealer kosteloos het nummer opvragen door het chassisnummer door te geven.

Heb je overigens de beschrijving bij het youtube filmpje bekeken? Dit gaat enkel over diesels.
De moderne benzine varianten lijken nergens ook maar een stukje op die oude diesel.

Mijn ervaring met vag benzine is dat je vanaf +/- 2010 de accu's moet "inleren".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:07
Grotere capaciteit is niet persé verkeerd.
Zolang de accu past is er niets aan de hand.
Accuklemmen los, klem van de accu los, accu eruit, nieuwe accu erin, klem van accu vast, pluspool vast, minpool vast, klokje goed zetten, koffie drinken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noorderling
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05 14:39
MLLL schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:24:
Hij heeft gelijk.
Auto's met start/stopsysteem daarbij moet de accu worden ingeleerd.
Bizar dat zo'n afspraak pas over 4 weken kan ,want het is een klusje van niets wat prima tussendoor kan.
Dingen die vroeger zelf makkelijk te doen waren worden zo erg lastig. En duur. Nog afgezien van het feit dat start stop systemen veel extra slijtage kunnen veroorzaken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WheeleE
Eindresultaat: ik ben bij de Kwikfit langsgeweest voor een accucheck. Daar uit bleek dat ie het nog prima deed alleen gewoon echt helemaal is geweest en dus extra ritjes nodig had om helemaal op te laden. Een eventuele accuwissel bij KF zou zo'n 100 euro goedkoper zijn dan bij m'n eigen VW-garage. Goed om te weten voor de toekomst.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee