ff wat vragen over Back-UPS CS 500

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 09:51
Ik heb gister een Back-UPS CS 500 van APC gekocht, bevalt op zich goed maar ik heb ff een paar vragen

-Er zitten 4 aansluitpunten op om apparaten aan te sluiten maar ik heb maar 2 kabels erbij gekregen (deze gaan van voeding pc/monitor naar de ups)klopt dit of 'missen' er 2 kabels uit m'n doos ? Kan ik eventueel kabels erbij kopen ?

-De aansluitpunten zijn in de vorm van een voedingstekker van mijn pc, maar hoe kan ik nu mijn printer/scanner (of stekkerdoos) die een 'normale' stekker hebben erop aansluiten ? Zijn hier verloopstekkers voor te krijgen ?

-Is het mogelijk om dmv software het aantal watts dat ik op dit moment gebruik af te lezen ?

Thnx voor de antwoorden alvast

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-08 16:28

Thrillseeka

Let love rule

Op zondag 02 september 2001 15:25 schreef Renkie het volgende:
Ik heb gister een Back-UPS CS 500 van APC gekocht, bevalt op zich goed maar ik heb ff een paar vragen

-Er zitten 4 aansluitpunten op om apparaten aan te sluiten maar ik heb maar 2 kabels erbij gekregen (deze gaan van voeding pc/monitor naar de ups)klopt dit of 'missen' er 2 kabels uit m'n doos ? Kan ik eventueel kabels erbij kopen ?
Zover ik weet zitten er idd maar twee bij. En volgens mij kan je gewoon kables bij kopen. Elke doorlus voedingkabel past erop.
-De aansluitpunten zijn in de vorm van een voedingstekker van mijn pc, maar hoe kan ik nu mijn printer/scanner (of stekkerdoos) die een 'normale' stekker hebben erop aansluiten ? Zijn hier verloopstekkers voor te krijgen ?
waarom wil je dit?
Want zijn ze niet voor gemaakt.
-Is het mogelijk om dmv software het aantal watts dat ik op dit moment gebruik af te lezen ?

Geen idee zou ik ook wel is willen weten.

Lekker zijn is een gave :)

• Renkie
Achter op de doos staat toch duidelijk vermeld dat je bijvoorbeeld je printer/scanner erop kunt pluggen

Lijkt me erg handig maar dan moet ik ze er wel op kunnen aansluiten

Daarom lijkt een verloop van een normale stekkerdoos -> ups het makkelijkst, hoef ik maar 1 verloop te kopen ipv 2 voor printer/scanner

Dat moet toch kunnen ?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:55
Op zondag 02 september 2001 15:25 schreef Renkie het volgende:
.....
Uh.. Koop een verlengkabel met aan ene kant male, andere kant female. Knip de female kant eraf, monteer hier een stekkerdoos aan.

En klaar.. Kan je zoveel inpluggen als je aan stekkers kwijt kan / zoveel als je ups aankan.

Printer op ups is onzin imho btw.

Nee, dat kan niet.. Back-UPS is gewoon Aan bij stroomuitval, en uit als accu leeg is..

Dan heb je een smart ups nodig. Die stuurt signaal naar pc als akku bijna leek is, zodat pc netjes afsluit, en via pc kan je je ups monitoren. Accustatus, wattage, enz

• Renkie
Uh.. Koop een verlengkabel met aan ene kant male, andere kant female. Knip de female kant eraf, monteer hier een stekkerdoos aan.
En klaar.. Kan je zoveel inpluggen als je aan stekkers kwijt kan / zoveel als je ups aankan.
Hoe weet ik hoeveel de ups aankan, is het niet zo dat wanneer ik er meer spullen aanhang de accu (bij stroomuitval) het gewoon minder lang volhoudt ?
of kan ik de ups ook overbelasten met als gevolg dat ie het niet overleeft
Dan heb je een smart ups nodig. Die stuurt signaal naar pc als akku bijna leek is, zodat pc netjes afsluit, en via pc kan je je ups monitoren. Accustatus, wattage, enz
Dat is het gekke, er zit een datakabel bij (usb)ik kan zien hoeveel % de accu vol is en als de accu bijna leeg is als de stroom eraf is krijg ik inderdaad een melding dat accu leeg is, over X seconden sluit apc software de pc af bla bla

Maar meer kan ik dus niet aflezen :)

• DJSmiley
Op zondag 02 september 2001 17:46 schreef Renkie het volgende:

[..]

Hoe weet ik hoeveel de ups aankan, is het niet zo dat wanneer ik er meer spullen aanhang de accu (bij stroomuitval) het gewoon minder lang volhoudt ?
of kan ik de ups ook overbelasten met als gevolg dat ie het niet overleeft
[..]
Back-UPS CS 500 is gok ik 500VA dan.... maar goed, dat weet je zelf wel, neem tenminste aan dat je niet zomaar een ups gekocht hebt...
500VA is dan max belasting, waarbij de accu snel leeg zal zijn.. Gewoon proberen, tot een Wattje of 350-400 ofzo moet t lukken.
Dat is het gekke, er zit een datakabel bij (usb)ik kan zien hoeveel % de accu vol is en als de accu bijna leeg is als de stroom eraf is krijg ik inderdaad een melding dat accu leeg is, over X seconden sluit apc software de pc af bla bla

Maar meer kan ik dus niet aflezen :)
Welke software zit erbij?? Probeer anders Powerchute nogwattes eens, is een van de meest gebruikte proggies hiervoor.

• Renkie
Hmm, dat programma heb ik maar volgens mij mis je flink wat functies bij win 98/me en de 'personal edition' van dit programma

over het max belasten, hoe zit dit nu precies?

Ik heb dit ding voornamelijk gekocht om kleine stroomstoringen te overbruggen (af en toe valt in de buurt stroom 1 sec weg) en mijn aparatuur te beschermen tegen stroompieken/blikseminslag etc

Kan ik dmv een stekkerdoos gewoon 2 pcs/stereo/printer/scanner + usual stuff eraan hangen zonder dat het ding kapot gaat?

Het maakt me niet uit dat ik dan maar 2 a 3 ipv 10 minuten op de accu kan, als dat ding m'n apparatuur maar beschermt

• DJSmiley
Op zondag 02 september 2001 18:54 schreef Renkie het volgende:
Hmm, dat programma heb ik maar volgens mij mis je flink wat functies bij win 98/me en de 'personal edition' van dit programma

over het max belasten, hoe zit dit nu precies?

....
Kan ik dmv een stekkerdoos gewoon 2 pcs/stereo/printer/scanner + usual stuff eraan hangen zonder dat het ding kapot gaat?

Het maakt me niet uit dat ik dan maar 2 a 3 ipv 10 minuten op de accu kan, als dat ding m'n apparatuur maar beschermt
Ja, dat kan denk ik wel, alleen je gaat dan een eind richting max belasting van je UPS. De versterker die ik hier heb staan trekt 430W max (bij max vermogen dan). Monitor trekt ook paar 100 Watt ofzo (19"), en daar komt de rest nog bij. Scheelt dat natuurljik niet alles ook continue max trekt, maar ik denk dat je beter je PC kast erop kan doen, en de rest maar ff aan en uit laten gaan.
Pagina: 1