Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kannamori
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-05 17:43
Per 30 mei ga ik in een huurhuis wonen waar nog een oud gas fornuis staat terwijl ik de laatste 3-4 jaar heb kunnen genieten van een inductie kookplaat. En hoewel koken niet al te veel gas verbruikt, heb ik nog altijd een voorkeur bij inductie omdat het duurzamer en veiliger is. Helaas heeft deze woning niet een 2 of 3 fase aansluiting in de keuken zodat deze aangesloten kan worden. Moet ik hiervoor een electrician inhuren of moet ik hiervoor eerst toestemming vragen bij de woningcorporatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-06 09:29
@Kannamori eerst de woningcorporatie bevragen. Wanneer goedgekeurd een elektricien inhuren om de meterkast om te bouwen van 1 fase naar 3 fase. De meter kan hierna vervangen worden door de stroomleverancier via mijnaansluiting.nl. Vervolgens zal de elektricien weer langs moeten komen om de kookplaat verder te installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroentjeh op 15-05-2023 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:25
Een 1x40A aansluiting is genoeg. Wat de keukenboer een 2-fase inductieplaat noemt is een 1-fase plaat die op een kookgroep (2x16A) wordt aangesloten. Er zal nog steeds een elektricien aan de slag moeten, want er zal een kookgroep in de meterkast moeten komen.

Toestemming bij de woningcorporatie zal bij dit soort structurele aanpassingen sowieso nodig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 21:12
Je hoeft natuurlijk niet de boel om te laten bouwen naar een 3 fase kast als je nog een 1 fase aansluiting hebt. Daar hebben ze precies de kookgroep voor uitgevonden.

Wel moet je natuurlijk zorgen voor de juiste bedrading naar de betreffende plek en de aanpassing in de meterkast.

In mijn geval hadden ze bij de bouw al een loze leiding naar de keuken voorzien die ik daarvoor kon gebruiken. Daardoor was het zo gepiept en hoefde ik alleen de kookgroep te laten maken in de meterkast. Je weet waarschijnlijk nog niet of dat in jouw geval ook zo makkelijk kan.

Voor dit soort aanpassingen is vaak wel een melding/goedkeuring nodig van de verhuurder met eventueel een keuring voor de elektra. Maar hoe en wat precies verschilt van verhuurder tot verhuurder natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Valt dit niet onder de noemer woning verbetering?
Even bellen met de verhuurder zal uitsluitsel geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kannamori
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-05 17:43
Heel erg bedankt voor de reacties! Ik ga sowieso even met de woningcorporatie in gesprek want het handigst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06 01:28
In principe kan je prima een fatsoenlijke kookplaat op een enkelfase aansluiting gebruiken trouwens. Vaak hebben kookplaten de optie tot een interne begrenzing en in de realiteit gebruik je toch niet 4 pitten op maximaal vermogen (ervanuit gaande dat TS überhaupt een kookplaat met 4 pitten wil).

Sowieso goed om met de woningcorporatie te overleggen, als zij dit gratis kunnen oplossen is het altijd goed natuurlijk :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1