Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tichiro
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 24-05-2023
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik mijn pc geüpgraded met een nieuwe 4080 grafische kaart en wat extra RAM. Ik heb echter een vreemd probleem waarbij ik de eerste keer dat ik mijn pc opstart, geen beeld krijg, maar bij de tweede of derde poging werkt alles perfect.

Ik weet niet zeker wat dit probleem veroorzaakt en het frustreert me enorm omdat ik meerdere keren moet proberen om mijn pc aan de praat te krijgen. Heeft iemand anders dit probleem eerder ervaren? Ik zou het op prijs stellen als iemand me kan helpen of suggesties kan geven om dit probleem op te lossen.

Hier zijn de specificaties van mijn pc:

Processor: AMD Ryzen 7 3700X
Grafische kaart: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB GAMING [Verwijderen]
Opslag: Samsung 850 Evo 500GB, Seagate Barracuda 2TB (2016)
Geheugenkit: G.SKILL F4 DDR4 3600 C16 4x8GB
Voeding: be quiet! Pure Power 12 M 850W
Moederbord: msi mpg x570 gaming plus
Windows 10

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:47
Probeer alle HDR settings in windows uit te zetten en elke HDR of automatische HDR, of HDR detectie settings ook in je monitoren helemaal uit zetten. Gewoon SDR/standaard beeld gebruiken, help dat?

[ Voor 4% gewijzigd door grasmanek94 op 15-05-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tichiro schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:53:
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik mijn pc geüpgraded met een nieuwe 4080 grafische kaart en wat extra RAM. Ik heb echter een vreemd probleem waarbij ik de eerste keer dat ik mijn pc opstart, geen beeld krijg, maar bij de tweede of derde poging werkt alles perfect.

Ik weet niet zeker wat dit probleem veroorzaakt en het frustreert me enorm omdat ik meerdere keren moet proberen om mijn pc aan de praat te krijgen. Heeft iemand anders dit probleem eerder ervaren? Ik zou het op prijs stellen als iemand me kan helpen of suggesties kan geven om dit probleem op te lossen.

Hier zijn de specificaties van mijn pc:

Processor: AMD Ryzen 7 3700X
Grafische kaart: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB GAMING [Verwijderen]
Opslag: Samsung 850 Evo 500GB, Seagate Barracuda 2TB (2016)
Geheugenkit: G.SKILL F4 DDR4 3600 C16 4x8GB
Voeding: be quiet! Pure Power 12 M 850W
Moederbord: msi mpg x570 gaming plus
Windows 10

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Heb je dezelfde RAM kit ?
Al geprobeerd met je oude set RAM alleen ?
(niet dat het ermee te maken heeft, maar 3700X is best mank bij RTX4080)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tichiro
grasmanek94 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:17:
Probeer alle HDR settings in windows uit te zetten en elke HDR of automatische HDR, of HDR detectie settings ook in je monitoren helemaal uit zetten. Gewoon SDR/standaard beeld gebruiken, help dat?
Alle HDR opties stonden al uit, dus ik denk niet dat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tichiro
Hackus schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:21:
[...]

Heb je dezelfde RAM kit ?
Al geprobeerd met je oude set RAM alleen ?
(niet dat het ermee te maken heeft, maar 3700X is best mank bij RTX4080)
Ik heb dezelfde RAM kit, alleen 2 extra nieuwe toegevoegd. De cpu upgrade komt nog, alleen nog niet op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Tichiro schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:46:
[...]

Alle HDR opties stonden al uit, dus ik denk niet dat het probleem is.
Ik had hetzelfde probleem als jij maar met een andere monitor werkte de PC perfect. Ik kwam er toen achter dat de automatische HDR detectie niet goed werkte in de monitor, ik had automatische beeldtype detectie uitgeschakeld en sindsdien werkt deze perfect. Als dat voor jou niet het geval is dat is inderdaad zuur, het gebeurd op al je monitors zei je -- zijn ze allemaal hetzelfde merk? Heb je een ander merk dat je kan proberen?

[ Voor 3% gewijzigd door grasmanek94 op 15-05-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tichiro
grasmanek94 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:51:
[...]

Ik had hetzelfde probleem als jij maar met een andere monitor werkte de PC perfect. Ik kwam er toen achter dat de automatische HDR detectie niet goed werkte in de monitor, ik had automatische beeldtype detectie uitgeschakeld en sindsdien werkt deze perfect. Als dat voor jou niet het geval is dat is inderdaad zuur, het gebeurd op al je monitors zei je -- zijn ze allemaal hetzelfde merk? Heb je een ander merk dat je kan proberen?
Ja alle monitors hebben geen signaal tijdens het opstarten. Heel af en toe start het ook op en moet ik inloggen op m'n windows account en na het inloggen heb ik 2 zwarte schermen. Beide monitors zijn identiek. Ik weet niet of ik op mijn monitor zelf nog de HDR instelling kan aanpassen, maar in windows staat het uitgeschakeld. Heb helaas geen ander monitor om het te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Hoe is de monitor verbonden? Displayport toevallig?

Probeer is met een HDMI kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:47

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft vrij weinig met aankoopadvies te maken. Schopje naar VB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tichiro
souljah1h schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:11:
Hoe is de monitor verbonden? Displayport toevallig?

Probeer is met een HDMI kabel.
Hij is inderdaad verbonden met een DisplayPort, heb ook al HDMI geprobeerd, maar helaas ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Krijg je helemaal geen beeld (dus ook geen boot screen), of krijg je alleen geen beeld in Windows?

Indien Windows; probeer eens een paar keer te booten vanaf een ubuntu live cd / usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:27

Wildfire

Joy to the world!

Het zou dit kunnen zijn: https://nvidia.custhelp.c...uefi-firmware-update-tool
To ensure compatibility with certain UEFI SBIOSes, an update to the NVIDIA GPU firmware may be required. Without the update, graphics cards in certain motherboards that are in UEFI mode could experience blank screens on boot until the OS loads. This update should only be applied if blank screens are occurring on boot.

The NVIDIA GPU Firmware Update Tool will detect whether the firmware update is needed, and if needed, will give the user the option to update it.

If you are currently experiencing a blank screen, please try one of the following workarounds in order to run the tool:

Ensure you are using the latest SBIOS from your motherboard vendor
Change boot mode from UEFI to Legacy/CSM
Boot using an alternate graphics source (secondary card or integrated graphics)
After powering on your system, wait for your operating system to load with the graphics driver installed

Once you have the tool downloaded, please run the tool and follow the on-screen instructions. Ensure all apps are closed before running the tool and make sure no OS updates are pending in the background. This tool can be used with Founders Edition as well as partner cards.

Applicable Products
GeForce RTX 4090, GeForce RTX 4080
Pas op: updaten op eigen risico, zoals bij elke BIOS update (of het nou die van je moederbord of een videokaart is) is er een (erg kleine) kans dat er iets mis gaat.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tichiro
grasmanek94 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:41:
Krijg je helemaal geen beeld (dus ook geen boot screen), of krijg je alleen geen beeld in Windows?

Indien Windows; probeer eens een paar keer te booten vanaf een ubuntu live cd / usb.
Nee het is echt helemaal geen beeld, dus ook geen boot screen. Vind het gek dat het ook altijd de eerste keer is op een dag met opstarten en dan de tweede/derde keer doet hij het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tichiro
Wildfire schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:49:
Het zou dit kunnen zijn: https://nvidia.custhelp.c...uefi-firmware-update-tool

[...]

Pas op: updaten op eigen risico, zoals bij elke BIOS update (of het nou die van je moederbord of een videokaart is) is er een (erg kleine) kans dat er iets mis gaat.
Ik had dit inderdaad ook al gevonden en geupdate, maar helaas was dit ook niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
En als je de monitors eerst uit zet, dan aan zet, en dan meteen de PC aan? Dan weten we meer of het ligt aan de monitors of PC.
Ik neem aan dat je de monitors nooit uitschakelt en in stand-by laat?

Mocht dit juist het probleem veroorzaken, probeer dan een paar de monitors keer uit en aan te zetten, dan de pc, herhaal. Als het beeld continu zwart blijft dan lijkt het mij iets met de monitors, een gpu zal niet zo snel een 'vers' aangesloten monitor 'missen'.

[ Voor 57% gewijzigd door grasmanek94 op 15-05-2023 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tichiro
grasmanek94 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:24:
En als je de monitors eerst uit zet, dan aan zet, en dan meteen de PC aan? Dan weten we meer of het ligt aan de monitors of PC.
Ik neem aan dat je de monitors nooit uitschakelt en in stand-by laat?

Mocht dit juist het probleem veroorzaken, probeer dan een paar de monitors keer uit en aan te zetten, dan de pc, herhaal. Als het beeld continu zwart blijft dan lijkt het mij iets met de monitors, een gpu zal niet zo snel een 'vers' aangesloten monitor 'missen'.
De monitors deden het gewoon prima met m'n 1080 ti, dus ik gok niet dat het aan de monitors ligt. Maar ik zal ik het morgen eventjes proberen. Ik zet de monitors altijd uit in de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:07
Nu al geprobeerd met 1 setje ram? 4 sticks is vaker moeilijk stabiel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

meljor schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:27:
Nu al geprobeerd met 1 setje ram? 4 sticks is vaker moeilijk stabiel te krijgen.
dat vroeg ik ook al

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:28
Het punt is inderdaad dat je meerdere aanpassingen hebt doorgevoerd waarvan je nu vraagd waar het aan ligt.

De simpelste methode is 1 van de 2 aanpassingen terugdraaien en dan nog eens proberen.

Werkt het niet, dan terug naar je originele configuratie.

Als dat allemaal werkt zet je de eerst ongedaan gemaakte configuratie weer bij.

Theoretisch zou je ook iets beschadigd kunnen hebben waardoor je basis nu mogelijk ook niet meer stabiel is.

[ Voor 40% gewijzigd door mash_man02 op 16-05-2023 15:07 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:56
Check je bios, het kan zijn dat er een fix is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tichiro
Ik heb met 2 RAMS geprobeerd, maar het probleem bleef aanhouden. Toen heb ik de hz van m'n RAM lager gezet (3600 naar 2133) en nu lijk ik geen problemen meer te hebben. Is er misschien een oplossing zodat ik wel met 3600hz RAM kan werken zonder deze issue? Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tichiro schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:32:
Ik heb met 2 RAMS geprobeerd, maar het probleem bleef aanhouden. Toen heb ik de hz van m'n RAM lager gezet (3600 naar 2133) en nu lijk ik geen problemen meer te hebben. Is er misschien een oplossing zodat ik wel met 3600hz RAM kan werken zonder deze issue? Bedankt voor alle hulp!
Je kunt ook stapsgewijs verlagen ipv vol naar 2133.
Dan heeft je aankoop van 3600 ram ook geen nut gehad. Vaak moet je bij hogere clock ook je voltage verhogen van 1.2v naar 1.35v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tichiro
Hackus schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:39:
[...]

Je kunt ook stapsgewijs verlagen ipv vol naar 2133.
Dan heeft je aankoop van 3600 ram ook geen nut gehad. Vaak moet je bij hogere clock ook je voltage verhogen van 1.2v naar 1.35v
Top ga ik proberen. Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gooi het type ram wat je hebt in de site van G-Skill en bij meer info staat wat je kunt verwachten en ook of je Moederbord geschikt is voor dit RAM (QVL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42
klinkt misschien stom, maar druk al je voeding kabels eens aan, zowel op je voeding als je mb/gpu. (ik had een paar weken geleden hetzelfde euvel, bleek dat een van de connectors was losgekomen cq. niet goed genoeg in de socket zat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tichiro
Hackus schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:44:
Gooi het type ram wat je hebt in de site van G-Skill en bij meer info staat wat je kunt verwachten en ook of je Moederbord geschikt is voor dit RAM (QVL)
Staat dat moederborrd compatible, dus dat klopt ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:12
Tichiro schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:58:
[...]
QVL klopt alleen bij single kit, dus waarschijnlijk heeft het er toch mee te maken dat deze combinatie niet de snelheid kan halen van 3600C16. Grote kans dat het dual rank is, dan heb je de minst ideale situatie te pakken (2SR>2DR>4SR>4DR).

Beste kans is om een setje van 2x16GB te kopen als je 3600C16 wil draaien. Of handmatig timings gaan instellen (naar 3200C16 bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tichiro schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:58:
[...]

stel maar je ramvoltage op 1,35v en clock op 3200 en test dan nog eens, of gebruik
https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/

Pagina: 1