't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Idd, ik zie een bonus die niet 100% gekoppeld is aan je eigen prestatie sowieso altijd als een extraatje.gysman11 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:54:
Klinkt als mijn vorige werkgever. Mijn ervaring: dit soort gespreken leveren uiteindelijk niks op, en jij blijft zitten met frustratie. Rustig je linked in gaan oppoetsen, en vanuit je bestaande functie lekker een beetje rond gaan kijken.
Als je hem krijgt, leuk en zo niet dan is er niets verloren.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Grote kans dat je nieuwe job die 5k goed maakt, je kan zomaar eens 600 euro per maand omhoog gaan.
Er is hier niks te winnen. Het kwaad is geschied en neem het signaal van je werkgever serieus. Misschien speelt er wel meer. Die weten dondersgoed dat als ze 6 personen geen bonus geven dat dit gezeik op gaat leveren. Misschien willen ze wel de afdeling reduceren en is dit een goedkope manier.
Hoe dan ook. Als je eenmaal A zegt met solliciteren, accepteer dan niet als je werkgever ineens wel over de brug wilt komen. Dan veranderd er voor jou en je eventuele oud collega’s mooi wat.
En serieus, kans is groot dat je elders meer kan verdienen en meer waardering krijgt.
Wat is er met je afgesproken toen je in dienst trad, of wat staat er in je contract?
Schendt het bedrijf daar afspraken, of is het een principe kwestie voor je?
Edit: Er staat in het reglement dat één bonusregeling is voor iedereen. Dan wordt het inderdaad naar de OR stappen. Arbeidsregelingen kunnen niet eenzijdig aangepast worden, dat moet langs een OR.
[ Voor 32% gewijzigd door Question Mark op 15-05-2023 13:19 ]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Binnen Nederland is een OR verplicht bij 50 of meer werknemers ( bron: )
Misschien goed om dit bij de OR te melden, gezien er in jullie P-reglement een bonusregeling vermeld staat..
de vraag is natuurlijk in welke context.
Zekerheid over compensatie (geen bonus, maar vast inkomen) is een Nederlandse mentaliteit, waar opzich niks mis mee is, maar objectief gezien zou je moeten kijken naar de totale compensatie.Question Mark schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:16:
Het komt wel vaker voor dat verschillende afdeling een verschillende bonusregeling krijgen. Met name salesafdelingen hebben een wat lager basissalaris, maar kunnen potentieel een hoge bonus krijgen. Uiteindelijk is het de combinatie basissalaris + bonus wat je jaarinkomen maakt. Ik heb dan liever een hoog basissalaris en helemaal geen bonus...
Wat is er met je afgesproken toen je in dienst trad, of wat staat er in je contract?
Schendt het bedrijf daar afspraken, of is het een principe kwestie voor je?
Edit: Er staat in het reglement dat één bonusregeling is voor iedereen. Dan wordt het inderdaad naar de OR stappen. Arbeidsregelingen kunnen niet eenzijdig aangepast worden, dat moet langs een OR.
Dus als je kan kiezen voor 50k salaris of 45k salaris met 10k bonus, waarvan die 10k de afgelopen X jaren 80% rond de 100% is uitgekeerd, laat je dan die 3-5k extra compensatie liggen?
Een bonus op bedrijfsresultaat zorgt er ook voor dat de loonsom minder een probleem vormt als er een recessie komt. Dan hoeft het bedrijf minder snel mensen te ontslaan, omdat de salarissen al omlaag gaan door het niet uitkeren van bonussen.
@RedBlueGreen belangrijkste is wat je beloofd is tijdens het aannemen van de baan. Als er een belofte is gedaan dat de bonus vrijwel zeker wordt uitgekeerd, is het IMHO geen leuk extraatje meer, maar onderdeel van de package. Dit is ook iets wat je makkelijk kan vragen bij collega's, hoe met de bonus omgegaan is in het verleden, mocht je nog niet zo lang werken bij je huidige werkgever.
RedBlueGreen schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:44:
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik zal een aantal antwoorden plaatsen op jullie reacties
***members only***
[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 15-05-2023 14:32 ]
Het klinkt alsof er in de organisatie 2 activiteiten zijn, lokaal en 'hoger niveau'.
Als jouw rol & salaris ook is afgestemd op het hogere niveau, dan is het niet gek dat jouw bonus ook gekoppeld is aan hetgeen waar jij verantwoordelijk cq. invloed op hebt.
Daarnaast klinkt het ook alsof de doelstellingen van de investeringsmaatschappij bij lange na niet gehaald worden.
Anders gezegd:
Als ze in het magazijn hun benen onder hun lijf uit liepen, terwijl de IT afdeling hun (zelf afgegeven) planningen niet haalde, terwijl ze al snel het dubbele verdienden.
Dan kan ik me voorstellen dat het management de bonus koppelt aan de extra inzet, die bij de ene afdeling duidelijk een mooi resultaat heeft opgeleverd en bij de andere afdeling er niet is geweest met dito resultaat.
Dit is een stukje invulling vanuit mij, maar ook wel uit ervaring.
Ik lees in het topic veel 'gelijke monniken, gelijke kappen', maar meestal heeft de IT een compleet andere verantwoordelijkheid. Ik word ook niet voor elk half uurtje overwerk betaald, maar ze zeuren ook niet als ik een keertje een half uur later begin. Als ik dat vergelijk met een andere afdeling, daar is het productie draaien, 8:30 - 17:00, minimaal aantal cases oplossen en heb je dagelijks & wekelijks targets, op persoonlijk, team en afdelingsniveau. Planningen, minimale beschikbaarheid, capaciteit etc.
Ik ben zelf liever niet een 'urenfabriek', maar juist strategisch bezig. Grotere plannen en ideeën in plaats van 'dit stukje werk in zoveel uur'. Dus zou ik zelf ook accepteren dat ik afgerekend word op resultaat in plaats van 'aanwezigheid in de periode'.
Dit zijn natuurlijk de meerderheid in het ziekenhuis INCLUSIEF DE POSTBEZORGERS/SORTEERDERS.
Nou heeft onze IT afdeling dit niet ontvangen, de afdeling die even druk op volle toeren ging werken als alle andere afdelingen. Heel vreemd en naar inderdaad, dan vraag je wel direct af of je gewaardeerd word.
Het bestuur bepaalt de targets en kent dus vervolgens wel of geen bonussen toe? En het punt is dus niet de toekenning agv realisatie? Dus objectief zijn jullie het eens dat het target niet gehaald is? En dus ben je het vooral niet eens met de targetsetting? Is dat het punt?RedBlueGreen schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:44:
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik zal een aantal antwoorden plaatsen op jullie reacties
***members only***
Dit inderdaad, bij een niet nader te noemen ziekenhuis hebben oud collega's van IT ook lange dagen meegeholpen in de corona piek op de corona afdeling. Sta je dan als werkplekbeheerder een lijkzak dicht te ritsen met een schouderklopje als bedankje.HakanT schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:33:
Bij ons in het ziekenhuis hebben de medewerkers ook zo een bonus gekregen tijdens de corona periode (ZORGBONUS), circa 1000 euro geloof ik.
Dit zijn natuurlijk de meerderheid in het ziekenhuis INCLUSIEF DE POSTBEZORGERS/SORTEERDERS.
Nou heeft onze IT afdeling dit niet ontvangen, de afdeling die even druk op volle toeren ging werken als alle andere afdelingen. Heel vreemd en naar inderdaad, dan vraag je wel direct af of je gewaardeerd word.

@RedBlueGreen
Persoonlijk zou ik alvast gaan rondkijken naar wat anders. De kans dat je hieruit gaat komen is klein wat ik zo lees.
Als het wel in jouw contract of CAO staat, dan doet de werkgever iets verkeerd en kun je dat dus aangeven bij de werkgever, die dient het dan immers te regelen voor je. En anders is er verder weinig wat je kunt doen. Mocht het voor jou echt een te groot dingetje zijn, raad ik je aan een andere baan te zoeken, de frustraties zullen anders en niet weggaan en volgend jaar weer terugkomen.
ZieMaar! schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:45:
[...]
Het bestuur bepaalt de targets en kent dus vervolgens wel of geen bonussen toe? En het punt is dus niet de toekenning agv realisatie? Dus objectief zijn jullie het eens dat het target niet gehaald is? En dus ben je het vooral niet eens met de targetsetting? Is dat het punt?
Maar ook
Maar heb je dan ook ooit expliciet naar de voorwaarden gevraagd voor jullie afdelingen? Neem aan dat je toen al op de hoogte was van deze vastelling van criteria. Ik ken diverse sales/productiebedrijven waar inderdaad lijnfuncties meer 'baat' hebben bij zulke constructies dan staffuncties (wat jij bent), ergens niet geheel misplaatst. Maar je hebt vrij weinig aan je werkgever als die simpel deze zaken van hogeraf krijgt doorgespeeld.
Dat zoiets na afloop van het jaar pas wordt aangegeven is veelal boekhoudspelletje, zeker in consolidatie in zo'n structuur kan er nog flink wat geschoven worden voordat er pas definitieve cijfers op tafel liggen.
Maar trek dan de lijn verder, stel dat jij wel vanaf dag 1 wist dat jij onder regeling van dat specifiek bedrijf zat, had jij ooit de mogelijkheid/invloed die targets wel 100% te halen?
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Omdat hier wat frictie over ontstond door een team dat eigenlijk op groepsniveau werkt, maar ieder via zijn/haar plaatselijke vestiging betaald wordt en dus ook de plaatselijke bonus volgt was er soms een behoorlijk verschil kwa bonus binnen 1 team. Dat is toen voor die teams op groepsniveau aangepast naar targets op groepsniveau.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar als je vindt dat dit geen goede werkgever is: wegwezen. Goede werkgevers bestaan wel.
Lol dan zou ik ook vrij snel de biezen pakken. Helemaal dom als ziekenhuis want volgens mij vallen die iters onder een cao toch? Dat is al helemaal een uitdaging om een competitief salaris aan te kunnen bieden.HakanT schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:33:
Bij ons in het ziekenhuis hebben de medewerkers ook zo een bonus gekregen tijdens de corona periode (ZORGBONUS), circa 1000 euro geloof ik.
Als je het afzet tegen het lage opleidingsniveau van IT'ers en relatief regelmatige uren die ze maken worden ze, in verhouding tot andere zorgmedewerkers, al vrij goed betaald.mannowlahn schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 06:57:
Lol dan zou ik ook vrij snel de biezen pakken. Helemaal dom als ziekenhuis want volgens mij vallen die iters onder een cao toch? Dat is al helemaal een uitdaging om een competitief salaris aan te kunnen bieden.
Dit is wel een interessant perspectief. Aan de andere kant hebben bedrijven natuurlijk talloze manieren om eventuele overwinsten af te romen, dus ik weet eigenlijk niet of ik hier mee akkoord zou gaan.Z___Z schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:23:
Een bonus op bedrijfsresultaat zorgt er ook voor dat de loonsom minder een probleem vormt als er een recessie komt. Dan hoeft het bedrijf minder snel mensen te ontslaan, omdat de salarissen al omlaag gaan door het niet uitkeren van bonussen.
Verder geloof ik dat over het algemeen IT zelden een onmiddelijke impact op het bedrijfsresultaat heeft, en dat een bonus daarmee eigenlijk de verkeerde prikkel is. Hangt natuurlijk ook af van wat voor soort "IT" er wordt gedaan.
Verwijderd
Dan is er in de zorg blijkbaar veel veranderd. De zorg was mijn opstapje naar echt werk als IT-er. Daar moest je destijds echt niet blijven plakken. Salaris en perspectief waren toen echt waardeloos.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 07:31:
[...]
Als je het afzet tegen het lage opleidingsniveau van IT'ers en relatief regelmatige uren die ze maken worden ze, in verhouding tot andere zorgmedewerkers, al vrij goed betaald.
[...]
Dit is wel een interessant perspectief. Aan de andere kant hebben bedrijven natuurlijk talloze manieren om eventuele overwinsten af te romen, dus ik weet eigenlijk niet of ik hier mee akkoord zou gaan.
Verder geloof ik dat over het algemeen IT zelden een onmiddelijke impact op het bedrijfsresultaat heeft, en dat een bonus daarmee eigenlijk de verkeerde prikkel is. Hangt natuurlijk ook af van wat voor soort "IT" er wordt gedaan.
In het geval van TS lijkt het mij simpel: bedrijf krijgt ook geen bonussen het komende jaar, dus geen extra meters. Ondertussen zoek je wat anders.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2023 07:42 ]
hoezo geen goede werkgever?de meeste krijgen toch een bonusManagelorian schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 06:46:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar als je vindt dat dit geen goede werkgever is: wegwezen. Goede werkgevers bestaan wel.
de enige reden dat TS hier een topic aan besteed is omdat die het niet krijg had die aan de andere kant gezetten had je hem niet gehoord
ik vind dat het personeel die het wel krijgt hun stem moeten laten horen en moeten vragen om gelijkheid in het verdelen.maar goed we zijn Nederlanders eigen belang staat voorop
Winstdeling heeft niet te maken met of je zelf invloed hebt op de winst, wat dat is buiten sales om vrijwel niet meetbaar. Het is een mogelijkheid om personeel aan te trekken boven door inclusief winstdeling boven markt conform te betalen zonder het risico vast te zitten aan duur personeel als het wat minder gaat. Het is dus een soort risicodeling naar je personeel. De belangrijkste reden waarom IT personeel in Nederland minder verdienen dan in de VS is dan ook dat je eraan vast zit. Daarom worden ZZP’ers wel goed betaald. Het verschil in beloning tussen ZZP’ers en werknemers is dus dit risico. Dit gat is dus te verkleinen door winstdeling.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 07:31:
[...]
Als je het afzet tegen het lage opleidingsniveau van IT'ers en relatief regelmatige uren die ze maken worden ze, in verhouding tot andere zorgmedewerkers, al vrij goed betaald.
[...]
Dit is wel een interessant perspectief. Aan de andere kant hebben bedrijven natuurlijk talloze manieren om eventuele overwinsten af te romen, dus ik weet eigenlijk niet of ik hier mee akkoord zou gaan.
Iets met: we steken de winst in het werven van nieuwe collega's en daar hebben jullie ook profijt van en dat soort gedoe.
Vond het wel prima na 3x en ben vertrokken.
Eens. Ik denk dat 'discretionaire looncomponent' de lading alleen beter zou dekken dan "winstdeling".Z___Z schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:53:
De belangrijkste reden waarom IT personeel in Nederland minder verdienen dan in de VS is dan ook dat je eraan vast zit. Daarom worden ZZP’ers wel goed betaald. Het verschil in beloning tussen ZZP’ers en werknemers is dus dit risico. Dit gat is dus te verkleinen door winstdeling.
De_Bastaard schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:08:
Iets met: we steken de winst in het werven van nieuwe collega's en daar hebben jullie ook profijt van en dat soort gedoe.
Ik heb zelfs meegemaakt bij een detacheerder waar alle tarieven omhoog gingen, maar de werknemers geen loonsverhoging kregen. Ja, maar je omzetbonus is gebaseerd op je tarief, dus dan profiteer je er ook van.
Nee, hufters. Jullie draaien 10% meer omzet, mijn profijt is 10% extra bonus, waarbij die bonus hoogstens 10% van mijn salaris uitmaakt. En voor die 1% moet ik dankjewel zeggen? Needless to say, ik ben daar al geruime tijd weg.
Als je een bonusregeling introduceert en die niet regelmatig uitkeert, gaat dit gewoon ten koste van je medewerkerstevredenheid. Dat is dan ook gewoon dom van de werkgever. Dan kunnen ze beter gewoon meer salaris geven zonder bonus.De_Bastaard schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:08:
M'n vorige werkgever flikte me dat ook. Elk jaar ghoede winst (10%+) en "iedereen krijgt een bonus regeling", maar als puntje bij paaltje kwam waren er wel redenen te bedenken waarom de plebs geen bonus kregen maar het MT wel.
Vond het wel prima na 3x en ben vertrokken.