Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-07 02:15
PC is afgelopen week gebouwd, crasht tijdens opstarten games

Tijdens / net na het opstarten gaat het scherm op zwart en restart de PC zichzelf... :'(

Heb al van alles geprobeerd:

- Nieuwe Windows installatie
- Alle drivers herinstalleren
- Opstarten met 1 RAM stick
- Alle PSU kabels opnieuw aangeduwd.
- BIOS update
- Temperaturen in de gaten gehouden (geen gekke dingen)

Opzoek naar een oplossing, PC is nog leeg dus mag compleet gereset / opnieuw geïnstalleerd worden (incl BIOS en Windows)

Specificaties:

AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed
Scythe Mugen 5 Rev.C
MSI MAG B550 Tomahawk
Corsair Vengeance LPX RAM 32GB DDR4
WD_BLACK SN770 NVMe SSD 2TB
Cooler Master MWE Gold 850 - V2
AMD Radeon RX 6950 XT

Ik zie jullie antwoorden graag tegemoet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Welk Corsair geheugen heb je specifiek? In het geval van Corsair heb je specifiek RAM nodig om het goed te laten werken met Ryzen CPU's. Deze zijn aangeduid met een Z in de naam van het type RAM.
Controleer dus goed of jouw specifieke RAM voorkomt in de QVL van jouw moederbord.

Ik kon het zo gauw niet bij MSI zelf vinden, maar met https://pangoly.com/en/co...tomahawk/ram?c=Vermeer#cc is al wel goed te filteren welk RAM compatible is met jouw moederbord + CPU generatie (De 5800X3D is codename Vermeer).

[ Voor 49% gewijzigd door CH4OS op 15-05-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 17:55
Ram geheugen qvl?

En mocht de bios nog niet geüpdatet zijn begin daar maar eerst mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
CH4OS schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:41:
Welk Corsair geheugen heb je specifiek? In het geval van Corsair heb je specifiek RAM nodig om het goed te laten werken met Ryzen CPU's. Deze zijn aangeduid met een Z in de naam van het type RAM.

Controleer dus goed of jouw specifieke RAM voorkomt in de QVL van jouw moederbord.
Het gaat om deze RAM: https://www.amazon.nl/-/e...o2ov_dt_b_product_details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 17:55
Er staat daar optimized for intel, maar even een stick eruit trekken of het doosje pakken daar staat het part number op en deze kan je dan op de qvl lijst van het moederbord opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Maakt mij niet heel veel wijzer, maar ik lees wel het volgende:
Optimized for the Intel X99, 100 and 200 series main circuit boards, Vengeance LPX offers higher frequencies, greater bandwidth and low power consumption - tested for compatibility
Lijkt er dus op dat je inderdaad incompatible RAM hebt. AMD CPU's / moederborden zijn vrij kieskeurig, bij Corsair heb je echt specifieker RAM nodig.

Beste dus even controleren met wat er op het RAM zelf staat of op de sticker van het doosje. Maar kans is groot dat het RAM dus incompatible is.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 15-05-2023 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:48
Kijk inderdaad op de site van MSI of je RAM compatibel is voor je moederbord.

https://www.msi.com/Mothe...B550-TOMAHAWK/support#mem

Als ik zoek op jou type geheugen (CMK32GX4M2D3600C18 ) krijg ik dit resultaat: No results were found! Please try another search.

[ Voor 32% gewijzigd door TFZ61 op 15-05-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
CH4OS schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:48:
[...]

Maakt mij niet heel veel wijzer, maar ik lees wel het volgende:
[...]
Lijkt er dus op dat je inderdaad incompatible RAM hebt. AMD CPU's / moederborden zijn vrij kieskeurig, bij Corsair heb je echt specifieker RAM nodig.

Beste dus even controleren met wat er op het RAM zelf staat of op de sticker van het doosje. Maar kans is groot dat het RAM dus incompatible is.
Heb het even gecheckt en @TFZ61 ook en het is niet compatible, word dus nieuwe RAM bestellen denk ik dan toch?. Gewoon Windows gebruiken is geen probleem maar met gamen klapt die hem eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Pipmitz schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:36:
Heb het even gecheckt en @TFZ61 ook en het is niet compatible, word dus nieuwe RAM bestellen denk ik dan toch?. Gewoon Windows gebruiken is geen probleem maar met gamen klapt die hem eruit.
Correct, deze retourneren als dat nog kan en vervolgens RAM kopen dat wel compatible is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
CH4OS schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:44:
[...]
Correct, deze retourneren als dat nog kan en vervolgens RAM kopen dat wel compatible is.
Ben even gaan rond kijken + via de MSI Site gekeken welke compatible zijn en ben op deze keuzes uitgekomen:

uitvoering: Kingston Fury Beast RGB KF432C16BB1AK2/32

uitvoering: HyperX Fury black HX432C16FB3K2/64

uitvoering: Kingston Fury Beast KF432C16BBK2/32

Als ik een van deze bestel zou het probleem van het crashen tijdens het gamen vrijwel zeker verholpen moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:21

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft vrij weinig van aankoopadvies te maken. Schopje naar PMG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pipmitz
br00ky schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:26:
Dit heeft vrij weinig van aankoopadvies te maken. Schopje naar PMG.
Excuses, wist niet zo goed in welke cat dit viel, en zag een soort gelijke in dit topic dus vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Pipmitz schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:24:
[...]

Ben even gaan rond kijken + via de MSI Site gekeken welke compatible zijn en ben op deze keuzes uitgekomen:

uitvoering: Kingston Fury Beast RGB KF432C16BB1AK2/32

uitvoering: HyperX Fury black HX432C16FB3K2/64

uitvoering: Kingston Fury Beast KF432C16BBK2/32

Als ik een van deze bestel zou het probleem van het crashen tijdens het gamen vrijwel zeker verholpen moeten zijn toch?
Als deze wel op de QVL staan, zit je een stuk safer inderdaad. Een waterdichte 100% garantie heb je nooit, er kunnen altijd wel wat dingetjes zijn waardoor het niet goed werkt. Maar RAM dat wel in de QVL vermeld staat, werkt met grote zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
CH4OS schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:32:
[...]
Als deze wel op de QVL staan, zit je een stuk safer inderdaad. Een waterdichte 100% garantie heb je nooit, er kunnen altijd wel wat dingetjes zijn waardoor het niet goed werkt. Maar RAM dat wel in de QVL vermeld staat, werkt met grote zekerheid.
Alright thanks! Sorry voor mn vele vragen O-) Even ter uitsluiting: Het is niet raar dat met de RAM die er nu inzit wel gewoon geinternet kan worden? Maar dat met gamen de incompatibility naar voren komt? Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het zit hem dan vooral in de hoeveelheid die gebruikt wordt. Blijkbaar wordt het een issue zo gauw er meer RAM gebruikt wordt boven een bepaalde hoeveelheid. ;)

Dus ja, met gewoon browsen en wat simpelere dingen doen, kan het best zijn dat je hier niet tegenaan loopt, omdat het minder geheugen gebruikt, waar bij games het RAM gebruik wel hoog is.

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 15-05-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-04 16:56
Mocht je nieuwe RAM niet werken. Probeer ook eens je Core performance boost uit te zetten in de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
CH4OS schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:36:
Het zit hem dan vooral in de hoeveelheid die gebruikt wordt. Blijkbaar wordt het een issue zo gauw er meer RAM gebruikt wordt boven een bepaalde hoeveelheid. ;)

Dus ja, met gewoon browsen en wat simpelere dingen doen, kan het best zijn dat je hier niet tegenaan loopt, omdat het minder geheugen gebruikt, waar bij games het RAM gebruik wel hoog is.
Nieuwe RAM sticks geplaats en helaas nog steeds hetzelfde probleem :(
Vincedf schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:00:
Mocht je nieuwe RAM niet werken. Probeer ook eens je Core performance boost uit te zetten in de BIOS.
Staan ook al uit.

Begin nu wel een beetje moedeloos te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
UPDATE

Ik krijg nu een groen scherm Ipv zwart scherm te zien voor dat die crasht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Klinkt als de videokaart. Heb je een andere videokaart al is het maar om te testen? Of kan je de videokaart in een andere PC testen? Eventueel in/van de PC van een bekende bijvoorbeeld. Test bijvoorbeeld ook eens met GPU-Z FurMark. :)

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 16-05-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
CH4OS schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:59:
Klinkt als de videokaart. Heb je een andere videokaart al is het maar om te testen? Of kan je de videokaart in een andere PC testen? Eventueel in/van de PC van een bekende bijvoorbeeld. Test bijvoorbeeld ook eens met GPU-Z FurMark. :)
Test met FurMark gedaan en totaal geen problemen, daarna weer game opgestart, gelijk boem crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-07 10:09
Pipmitz schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:52:
[...]

Test met FurMark gedaan en totaal geen problemen, daarna weer game opgestart, gelijk boem crash.
Eventueel de GPU en de CPU tegelijk stressen?

Het zou zomaar kunnen dat de OCP triggert, ook al kan je voeding het op papier prima aan.

[ Voor 14% gewijzigd door Mizgala28 op 16-05-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
Mizgala28 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:59:
[...]

Eventueel de GPU en de CPU tegelijk stressen?

Het zou zomaar kunnen dat de OCP triggert, ook al kan je voeding het op papier prima aan.
Hoe zou ik dat het beste kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Pipmitz schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:07:
[...]

Hoe zou ik dat het beste kunnen doen?
Ik zelf zou Prime95 of CPU-Z gebruiken voor de CPU dan, terwijl Furmark ook al draait.

Maar misschien dat iemand hier een meer efficiënte idee heeft, maar bovenstaande is hoe ik dat vroeger deed.

Qua CPU-Z, "Stress CPU" onder knopje "Bench" is wat je moet hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Mizgala28 op 16-05-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
Mizgala28 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:09:
[...]

Ik zelf zou Prime95 of CPU-Z gebruiken voor de CPU dan, terwijl Furmark ook al draait.

Maar misschien dat iemand hier een meer efficiënte idee heeft, maar bovenstaande is hoe ik dat vroeger deed.

Qua CPU-Z, "Stress CPU" onder knopje "Bench" is wat je moet hebben.
Nu +- 10 minuten met zowel FurMark en CPU-Z te gelijk aan het stressen maar er gebeurt tot op heden niks.

Videokaart word 77 graden en processor heeft een Max van 86 beide op 100% gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Pipmitz schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:31:
[...]

Nu +- 10 minuten met zowel FurMark en CPU-Z te gelijk aan het stressen maar er gebeurt tot op heden niks.

Videokaart word 77 graden en processor heeft een Max van 86 beide op 100% gebruik.
Dan ligt het waarschijnlijk daar niet aan nee.

Andere GPU driver geprobeerd?

En mocht dat niet werken, eventueel DOCP in je BIOS uitschakelen voor je RAM en dan een game testen.

nou wil je DOCP wel aan hebben, maar dit is puur voor de test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:28
Pipmitz schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:31:
[...]

Kun je gelijktijdig met GPU-Z kijken wat de daadwerkelijke 12v spanning is op PCIe-slot en de PCIe GPU-kabels?
Heb ooit hetzelfde meegemaakt, alles liep goed inclusief Furmark etc. maar een game starten resulteerde snel in een crash. Bleek dat de 12v spanning enorm inzakte door schijnbaar beschadigde ATX 24-pins kabel (en de GPU-kabel is ook erg gevoelig; een klein tikje en de spanning richting GU verlaagt. Ik koop nooit weer 3rd party kabels en extentions :/ ).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
Abbadon schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:34:
[...]

Kun je gelijktijdig met GPU-Z kijken wat de daadwerkelijke 12v spanning is op PCIe-slot en de PCIe GPU-kabels?
Heb ooit hetzelfde meegemaakt, alles liep goed inclusief Furmark etc. maar een game starten resulteerde snel in een crash. Bleek dat de 12v spanning enorm inzakte door schijnbaar beschadigde ATX 24-pins kabel (en de GPU-kabel is ook erg gevoelig; een klein tikje en de spanning richting GU verlaagt. Ik koop nooit weer 3rd party kabels en extentions :/ ).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpT2OOz2_P3ZUfGCo5iKb2YT9Tw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dyyooZVLXj2Dy9NJseGUj22A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BJwef7sqbtscuxVf1LvRRoasYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oa7q56yBFhRRp4XPfE76DrJl.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de huidige spanningen.

[ Voor 26% gewijzigd door Pipmitz op 17-05-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
Mizgala28 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:42:
[...]

Dan ligt het waarschijnlijk daar niet aan nee.

Andere GPU driver geprobeerd?

En mocht dat niet werken, eventueel DOCP in je BIOS uitschakelen voor je RAM en dan een game testen.

nou wil je DOCP wel aan hebben, maar dit is puur voor de test
Ook geprobeerd maar nog steeds hetzelfde resultaat, nu een benchmark gedaan via AMD Software en daarin crasht die ook gelijk. Groen scherm -> Reboot

Het vreemde is wel dat bijvoorbeeld cities skylines crasht direct maar PUBG kan ik gewoon spelen zonder problemen.

Crasht nu bij elke game. Zit te denken GPU + PSU retour te doen en nieuwe aan te schaffen. Dan ga ik voor Nvidia want dat is betrouwbaarder voor m’n gevoel.

[ Voor 11% gewijzigd door Pipmitz op 17-05-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Daar staan niet de spanningen tussen die relevant zijn. Met GPU-Z kun je in het tabblad 'Sensors' de waarden 'PCIe Slot Voltage' en '8-Pin #1 (en #2) Voltage' zien. Kijk wat ze aangeven met GPU idle en met GPU volledig belast (je kunt 'Log to file' aanvinken zodat je de waardes kunt achterhalen als de pc crashed tijdens het gamen. Bij mij kwam de spanning onder load beneden de 11.5V uit en dan restart de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
Abbadon schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:10:
[...]

Daar staan niet de spanningen tussen die relevant zijn. Met GPU-Z kun je in het tabblad 'Sensors' de waarden 'PCIe Slot Voltage' en '8-Pin #1 (en #2) Voltage' zien. Kijk wat ze aangeven met GPU idle en met GPU volledig belast (je kunt 'Log to file' aanvinken zodat je de waardes kunt achterhalen als de pc crashed tijdens het gamen. Bij mij kwam de spanning onder load beneden de 11.5V uit en dan restart de pc.
Er staat bij mij niks over PCIe of 8-Pin?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlgFMcCyxjrt5vD4fOHUNx4GkiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2jrHHaekK4CxbywBwDhzY2i.jpg?f=fotoalbum_large

Ook kan ik bij settings niet extra toevoegenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KywZdupwCd9QNZPZ8rbNjA0rJxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVVJS7O0KcbUJ4ocMZWdusTv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Pipmitz op 17-05-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ah, ik heb wat verder gezocht en ik wist niet dat dit alleen bij Nvidia GPU's werkt en niet bij AMD GPU's. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Pipmitz schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:19:
Dan ga ik voor Nvidia want dat is betrouwbaarder voor m’n gevoel.
Dat kan eventueel ook als niks helpt.

De enige wat ik zelf nog zou proberen (eventueel) is een aparte ssd pakken en daarop een volledig verse windows installeren, en dan paar games testen.

Anders alle kabels los koppelen in de PC en opnieuw aansluiten, zou ook zomaar kunnen helpen.

Maar dat ben ik, het is volkomen logisch als je gewoon ermee klaar bent, de issues zijn ook best vaag te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-04 16:56
Klinkt een beetje als een foutief moederbord. Ik zou een ticket aanmaken en RMA sturen. Wellicht krijg je een nieuwe terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pipmitz
UPDATE

Videokaart heb ik vervangen voor een Nvidia RTX 3090, en de crashes zijn verholpen.

Thanks allemaal voor jullie hulp!
Pagina: 1