Fotobewerking PC upgrade/nieuwe bouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.oosterom
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-03 10:25
Mijn vader gebruikt zijn pc bijna uitsluitend voor tuiswerken en fotobewerking (Photoshop, Ligthroom etc).
Hij heeft nu een 8 jaar oude pc en is begint steeds meer beperkingen te krijgen.
De vraag is eigenlijk, moet hij een heel nieuw systeem kopen of zou hij met het upgraden van verschillende onderdelen ook al een eind zijn?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Fotobewerking (Photoshop, Lightroom etc)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen vaste prijs, gaat erom dat het systeem voor de komende tijd weer mee kan

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Behuizing is iets van Terra, zal foto toevoegen

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus B85M-G€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GV-N950WF2OC-2GD€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 1TB€ 62,-€ 62,-
2Geheugen internCrucial CT102464BA160B€ 30,90€ 61,80
1VoedingenFortron Source FSP350-60HHN€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSandisk Z400s 2,5" 256GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 123,80

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Aangezien het om een fotobewerking gaat zal de videokaart niet perse een upgrade hoeven hebben. de andere componenten zullen wel moeten, andere processor, DDR4/5 geheugen en dus ook een ander mbd. Bijvoorbeeld onderstaande maar liefst een goedkoper alternatief (moet wel weer jaren mee kunnen)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 221,-€ 221,-
1MoederbordenASRock B650M PG Riptide€ 175,96€ 175,96
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 115,86€ 115,86
1Voedingenbe quiet! System Power 10 550W€ 58,98€ 58,98
Totaal€ 571,80

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Systeem draait nu op Intel maar ik heb zelf AMD, voor mij dan ook geen voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aangezien het ook een thuiswerk pc is mag die wel een beetje stil zijn.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Advies over aankoop, gewoon een heel nieuw systeem (desnoods prebuild) of wellicht toch andere met een upgrade setje aan de gang.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.oosterom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NOAlgCS2Do1EAixxK6FDaGL1Xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzRal4PyoWSNHjjnu5if2zR3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@B.oosterom, waar wordt nu gemerkt dat het traag is?

Ik denk dat ik zou beginnen met een SSD voor de foto's.
Wellicht dat daar al veel gewonnen kan worden.

Als je voor alleen een andere processor gaat is een nieuwe voeding denk ik niet perse nodig. p.s. heb er zelf niet zo'n verstand van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.oosterom
@NIMIC Bedankt voor je reactie.
Buiten wat hierboven staat zijn er nog losse SSD's (vader is hobbyfotograaf een heeft heeeel veeeel foto's en dus ook meerdere (externe) schijven.)

Het is vooral traag bij gebruik van Lightroom en Photoshop, met af en toe zelfs een vastloper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 12:07
Voeding is afgeschreven. Bovendien niet stil. De kast is eigenlijk afgeschreven. Tegenwoordig zit de voeding onderin en de fan blaast onder de kast uit.

Voeding: uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W

Kast: uitvoering: Fractal Design Pop Silent Black Solid als alle schijven en optische schijf meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@B.oosterom welke versies van LR en PS gebruikt je vader? Zijn die up to date of bijvoorbeeld nog een oude LR6 die je toen nog zonder abonnement kon krijgen?

Voor fotobewerking kan je namelijk al best wat prestatiewinst halen uit het up to date hebben van de software. Sterker nog, je haalt dan veel meer uit een hardware upgrade aangezien de nieuwere versies veel beter schalen qua threading en beter GPU kunnen gebruiken.

Daarnaast is het ook zaak om goed te kijken hoe je de tools als LR hebt geconfigureerd. Denk bijvoorbeeld aan genoeg cache en het scheiden van catalogi van andere zaken. Daar zijn online veel tips voor LR over te vinden. Sowieso catalogus en cache op SDD, de locatie van foto's zelf is minder relevant, dat kan best op HDD al is een SSD natuurlijk wel iets sneller voor bepaalde taken.

Je vraag gaat echter over hardware en daarvan kan ik zeggen dat het toch wel een echt oude CPU is daar waar LR en PS erg blij zijn met een goed presterende CPU. Een moderne Ryzen gaat op dat vlak een immense verbetering zijn ten opzichte van die i5 die er nu in zit.
Qua GPU is verreweg de grootste winst het überhaupt hebben van een losse GPU. Een nieuwere zal een prestatiewinst kunnen betekenen, maar ik vermoed data het in het niet valt ten opzichte van de winst die een nieuwe CPU gaat geven. Ik zou dus in eerste instantie gewoon die GPU blijven gebruiken, die kan je later altijd nog aanpassen als die behoefte toch op komt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1