Coax 3 weg splitter doorgebrand?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.w.e.a.k.
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
Beste leden,

Gisteravond kwam ik erachter dat mijn tv geen signaal meer had. (Ik gebruik coax kabel).
Dus vanochtend de bekabeling langsgelopen, toen ik dit tegen kwam in de kruipruimte: (zie bijlages). Ik snap dat het achteraf niet handig is geweest om de splitter zo open in de kruipruimte te leggen. Ik was van plan om de splitter nu in een lasdoos te leggen, is dat een goede oplossing? En mochten de uiteindes van de kabels beschadigd zijn, kan ik die dan afknippen en voorzien van nieuwe?

Bij voorbaat dank
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZiPPu_mOqk9-kbdrMh3NqzM-qY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVouETT4fR48XoX6H5qNH7eT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbgjEeldRcUZuyuCDs2K9wFZYp8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIX6bWibPUBAJg2QzpNHJhI7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DwtZocXSPv4q_IzQGhgdkstJvg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skbj7HtLXSk9SMiuI6RCSYxd.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 54% gewijzigd door T.w.e.a.k. op 15-05-2023 09:39 ]

Beste antwoord (via T.w.e.a.k. op 16-05-2023 18:13)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is niet doorgebrand, dat is gecorrodeerd ('roest'). Blijkbaar is je kruipruimte vochtig...

Wat het beste te doen hangt af van je volledige situatie:
- waar komt het signaal vandaan op de coax? Van een kabelprovider of satelliet? Of iets anders?
- indien van kabelprovider: waar staat de AOP (overnamepunt)?
- dit is een splitter met een DC passthrough, het wordt dus gebruikt om voeding over coax ergens aan te geven. Wat ben je hiermee aan het voeden? (galvanische effecten kunnen verklaren waarom de corrosie zo extreem is, voeding over coax en vocht moet je *echt* niet combineren :o )
- gebruik je daadwerkelijk alle drie de uitgangen?
- gebruik je naast televisie ook andere diensten over coax (kabelinternet bijv, of lokaal MoCA)?

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 16:49
BK >>> NT

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is niet doorgebrand, dat is gecorrodeerd ('roest'). Blijkbaar is je kruipruimte vochtig...

Wat het beste te doen hangt af van je volledige situatie:
- waar komt het signaal vandaan op de coax? Van een kabelprovider of satelliet? Of iets anders?
- indien van kabelprovider: waar staat de AOP (overnamepunt)?
- dit is een splitter met een DC passthrough, het wordt dus gebruikt om voeding over coax ergens aan te geven. Wat ben je hiermee aan het voeden? (galvanische effecten kunnen verklaren waarom de corrosie zo extreem is, voeding over coax en vocht moet je *echt* niet combineren :o )
- gebruik je daadwerkelijk alle drie de uitgangen?
- gebruik je naast televisie ook andere diensten over coax (kabelinternet bijv, of lokaal MoCA)?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:33
Zoals @dion_b al zei, dat is gewoon zware corrosie, dus last van vocht/grondwater.
Inbouwen in een lasdoos gaat niet helpen.

Als je perse connectors/splitters in je kruipruimte nodig hebt is de enige oplossing ze in te gieten in een giethars mof.

Beter is om alles boven de grond te houden en alleen kabels in de kruipruimte en persoonlijk zou ik die kabels niet op de grond laten liggen maar ophangen.

Ps Je krijgt extra veel corrosie als je de shielding van die coax niet geaard hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.w.e.a.k.
@dion_b Bedankt voor je reactie.
De coax kabel komt vanaf een doosje in de meterkast (sorry ben totaal niet technisch, zie bijlagen). Gaat dan door een amplifier. 1 kabel naar de zolder, en 1 naar de splitter. We gebruiken van de splitter maar 2 aansluitingen. Ons tv signaal komt van ziggo, waar van het modem 1 kabel naar het 'doosje' in de meterkast gaat. Voor zover ik weet worden de coax kabels niet gebruikt om te voeden doordat ze allemaal direct op te tv worden aangesloten i.c.m. een kaart. Alle internet loopt ook via andere kabels. De kabels buiten de kruipruimte verbinden is eigenlijk voor mij geen optie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rhjh-sSKgN0jPSYgHjmGlp_THog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIQyhtUVrdxHXucQW3mgLi6A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bADCs6tzPK2QNfdAWSb6AErgOcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JE7QcdyaDrDjaE9QRx0H3dM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door T.w.e.a.k. op 15-05-2023 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat wordt dan een gietmof als het in de kruipruimte moet blijven
https://www.elektroshop.n...ondlassen-gietmoffen.html

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

T.w.e.a.k. schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:13:
@dion_b Bedankt voor je reactie.
De coax kabel komt vanaf een doosje in de meterkast (sorry ben totaal niet technisch, zie bijlagen). Gaat dan door een amplifier. 1 kabel naar de zolder, en 1 naar de splitter. We gebruiken van de splitter maar 2 aansluitingen. Ons tv signaal komt van ziggo, waar van het modem 1 kabel naar het 'doosje' in de meterkast gaat. Voor zover ik weet worden de coax kabels niet gebruikt om te voeden doordat ze allemaal direct op te tv worden aangesloten i.c.m. een kaart. Alle internet loopt ook via andere kabels. De kabels buiten de kruipruimte verbinden is eigenlijk voor mij geen optie.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de eerste foto is een wat oudere maar prima bruikbare Ziggo AOP te zien, met driewegsplitter erop. Basis is dus prima in orde.

Als je verder geen voeding over coax doet was die splitter in ieder geval niet de juiste voor jouw situatie. Normaliter wil je juist geen DC doorlaten. Als je niet technisch bent: koop spul met kabelkeur van Ziggo.

Zou het lukken twee kabels vanuit meterkast naar kruipruimte te krijgen? Zo ja kun je de splitter in de meterkast houden, of nog beter: de tweede kabel op "TV2" op je versterker aansluiten. Dan hoef je geen koppelingen in kruipruimte te hebben waardoor je kans op gedonder een stuk lager wordt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.w.e.a.k.
@dion_b Het lijkt mij een goede oplossing om nieuwe kabels te trekken. Voor de tv beneden zou het iig geen probleem moeten zijn. Maar.. De tv op de eerste verdieping zat dus aan die splitter in de kruipruimte. Die kabel gaat door een oude afzuiging van de keuken en komt dan uit in de muur achter de tv, is even kijken of een nieuwe kabel te doen is. Mocht dat lukken kan ik die kabel dan op de rechter radio aansluiting van het aop aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.w.e.a.k.
@Ben(V) Bedankt voor je antwoord.
Dus een nieuwe splitter erop en daaromheen de gietmof? En wat bedoel je met de shielding van de coax, moet die in geval van de gietmof nog geaard worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

T.w.e.a.k. schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:32:
@dion_b Het lijkt mij een goede oplossing om nieuwe kabels te trekken. Voor de tv beneden zou het iig geen probleem moeten zijn. Maar.. De tv op de eerste verdieping zat dus aan die splitter in de kruipruimte. Die kabel gaat door een oude afzuiging van de keuken en komt dan uit in de muur achter de tv, is even kijken of een nieuwe kabel te doen is. Mocht dat lukken kan ik die kabel dan op de rechter radio aansluiting van het aop aansluiten?
Nee, die 'radio' aansluiting doet niets meer, zit een low-pass filter in die alleen de oude FM-frequenties doorlaat. Gebruik de tweede uitgang op de versterker, die is in je foto ongebruikt.

Overigens zie ik in die foto heel wat uitermate beroerde connectoren (die met de plastic kapjes bovenal). Die schermen helemaal niet af tegen signalen van buiten. Ik zou ze zsm vervangen. Ook hier: indien geen specifieke kennis, gebruik kabelkeur spuil. De storing die deze kapjes doorlaten kan problemen geven met je internetverbinding.

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 16-05-2023 18:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je coax niet aan aarde legt kunnen er common mode spanningen ontstaan.
Dat kan mede de oorzaak zijn van versnelde corrosie.

Ingieten voorkomt corrosie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:54:
Als je coax niet aan aarde legt kunnen er common mode spanningen ontstaan.
Dat kan mede de oorzaak zijn van versnelde corrosie.

Ingieten voorkomt corrosie.
Klopt, maar nog beter is gewoon geen splitter in die kruipruimte. Zo te horen moet dat in ieder geval aan zijde meterkast lukken, en als ik toestand van de kabel zie vrees ik dat die hele kabel sowieso vervangen moet worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:16
dion_b schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:56:
[...]
....
Ook hier: indien geen specifieke kennis, gebruik kabelkeur spul.
.....
En dat geld ook voor de versterker! Ook vervangen door een Tratec of Hirschmann exemplaar met voldoende afscherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Die versterker is echt wel afgeschermd, geen enkele antenne versterker kan alleen maar een plastic behuizing hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.w.e.a.k.
@dion_b Het eerste deel is me duidelijk, maar welke bedoel je met 'beroerde connectoren'? Heb je misschien een linkje waar ik ze mee kan vervangen.
Alle aansluitingen op het aop en de versterker zijn bezet, op tv1 zat de de kabel met de splitter, en tv2 gaat direct naar zolder.
Ik moet dus ook een versterker kopen met 3 aansluitingen, of de splitter direct op de versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

T.w.e.a.k. schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:08:
@dion_b Het eerste deel is me duidelijk, maar welke bedoel je met 'beroerde connectoren'? Heb je misschien een linkje waar ik ze mee kan vervangen.
Zie hier info:
https://www.coaxkabelwink...visie-kabels-controleren/

Dat ding met rood kruisje is exact wat jij daar hebt.
Alle aansluitingen op het aop en de versterker zijn bezet, op tv1 zat de de kabel met de splitter, en tv2 gaat direct naar zolder.
Ik moet dus ook een versterker kopen met 3 aansluitingen, of de splitter direct op de versterker?
Een van die opties inderdaad.

Ik kan weinig vinden over je huidige versterker. Dat is meestal geen goed teken, maar als het goed genoeg werkt voor jou (alle zenders te ontvangen zonder blokjes in beeld of haperingen) dan kun je het blijven gebruiken en heb je alleen een (goede!) tweewegsplitter nodig. In geval van twijfel doe je er beter aan de versterker te vervangen en dan kun je net zo goed eentje met drie uitgangen nemen.

Wat dan ook je doet raad ik je aan de versterker en evt splitter aan de muur van je meterkast te monteren. Dat is niet alleen netter en overzichtelijker, maar kans op knakken of anderszins beschadigen van kabels en connectoren verklein je daar ook flink mee.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1