Netgear Nighthawk gastnetwerk bandbreedte instellen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMarisael
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 08-06 17:48
Ben in het bezit van 2 Netgear Nighthawk routers op 2 verschillende locaties.
Locatie 1: Netgear Nighthawk RAX43
Locatie 2: Netgear Nighthawk X4S
Deze zijn gekoppelt achter een Ziggo kabel-modem.

Op beide locaties wordt gestreamd naar Youtube en Facebook.
Op beide locaties is ook een gastnetwerk over 2.4Ghz ingesteld naast het gesloten systeem voor eigen gebruik.
Dit werkt prima waren het niet dat wanneer er op het gastnetwerk video's in HD-kwaliteit bekeken wordt dat dit de bandbreedte van de gehele internetaansluiting naar beneden haalt.

Is het op beide routers mogelijk om de bandbreedte van het gastnetwerk drastisch te verlagen zodat er voldoende bandbreedte overblijft om uit te zenden naar beide platforms?
Hoe los ik dit probleem op?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waar zit de bottleneck?
- in de lucht, op 2.4GHz?
- op de backhaul/internetverbinding?

Wat je wilt doen verschilt dag en nacht tussen de twee.

In eerste geval wil je allereerst geen eigen apparatuur dat performance nodig heeft op 2.4GHz draaien, en is het verder een goed idee om WiFi settings zo efficient mogelijk te hebben (denk aan blokkeren devives met lage bitrates/RSSI)

In tweede geval is eerste vraag "hoe dan?" aangezien je het over downloadgebruik hebt. Allereerst is HD streaming helemaal niet zo bandbreedte-hongerig (het is geen 4k... max 8Mbps broadcast-quality, maar meeste streams zijn een fractie daarvan), en los daarvan, totale bandbreedte dat je op 2.4GHz kunt trekken is onder real-world omstandigheden <100Mbps per kanaal. Alleen als je Ziggo Start hebt (goedkoopste pakket) kun je dan in de knoop raken.

Klinken beide onwaarschijnlijk? Dan klopt waarschijnlijk je aanname over wat exact het probleem veroorzaakt niet, of er spelen dingen die je niet benoemd hebt (niet stiekem Powerline of mesh verbindingen in je netwerk?)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMarisael
Zoals ik al zei wordt er gestreamd naar Youtube en Facebook, aan de 5Ghz hangt:
1 computer Acer Nitro5 (sterk genoeg om te streamen, hij draait op z'n sloffen met slechts 3% benodigde kracht)
4 Reolink camera's, via RTSP, die verbruiken mijn inziens ook niet veel op 5Ghz
De bottleneck ligt volgens mij gewoon bij Ziggo, nooit krijgen waarvoor je betaald
We nemen daar af 400 download en 40 upload, ruim voldoende zou je zeggen.
Mijn ervaring is dat je dikwijls nog niet eens 6% krijgt, zeker niet op zondagmorgen.
Heb wel eens snelheden tegen gekomen van slecht 270Kb/s, dat is snelheid waar je vroeger blij mee was met je 16.6k telefoonmodem.
Maar goed, met slecht 10Mb/s zou het al ruim voldoende moeten zijn om te kunnen streamen.
Echter wanneer ze op het gastnetwerk ook nog eens de uitzending in HD-kwaliteit mee gaan zitten kijken dan begint het hele systeem te storen.
Vandaar dat ik graag de bandbreedte van het gastnetwerk op een paar % wil zetten zodat er voldoende bandbreedte overblijft voor de uitzending.
Laatste drastische middel zou zijn om tijdens de uitzending het gastnetwerk offline te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Als het werkelijk zo is dat het bij Ziggo ligt dan heeft het beperken van die bandbreedte ook geen nut.
Het effect daarvan zou zijn dat je op het gastnetwerk geen HD meer kunt kijken.

Dus gewoon eens alles stopzetten en objectief meten of je werkelijk maar zo weinig bandbreedte van Ziggo krijgt en dan bij Ziggo vragen of ze het op willen lossen.

Over het algemeen liggen dit soort problemen echter eerder in je eigen netwerk (vooral wifi) en zou dat dus eerst maar eens onderzoeken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMarisael
Ben(V) schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:39:
Over het algemeen liggen dit soort problemen echter eerder in je eigen netwerk (vooral wifi) en zou dat dus eerst maar eens onderzoeken.
Het gehele netwerk wordt daags van te voren gereset om zo vers mogelijk van start te kunnen gaan.
En ja met Ziggo heb ik jarenlang in de clinch gelegen om die snelheden.
"Nee u krijgt wat u inkoopt, kijk maar naar Speedtest".
Dat verhaaltje van een klein pakketje over en weer sturen geloof ik wel _/-\o_ , dat klopt altijd.
Met een beetje internetten merkt de klant het toch niet dat ze niet krijgen wat ze inkopen.
Dat was ook de reden dat ik thuis weggegaan ben bij Ziggo, maar op locatie heb ik het niet alleen voor het zeggen wat inkoop bij een provider betreft.
Juist dat HD gaan zitten kijken van personen op locatie waar het voor hun eigen ogen gebeurd wil ik zo ontmoedigen, moeten ze maar gewoon vooruit kijken of vooraan gaan zitten.
Vandaar dat ik de bandbreedte op het gastnetwerk omlaag wil hebben.
Is dat te realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMarisael schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:25:
Zoals ik al zei wordt er gestreamd naar Youtube en Facebook, aan de 5Ghz hangt:
1 computer Acer Nitro5 (sterk genoeg om te streamen, hij draait op z'n sloffen met slechts 3% benodigde kracht)
4 Reolink camera's, via RTSP, die verbruiken mijn inziens ook niet veel op 5Ghz
De bottleneck ligt volgens mij gewoon bij Ziggo, nooit krijgen waarvoor je betaald
We nemen daar af 400 download en 40 upload, ruim voldoende zou je zeggen.
Mijn ervaring is dat je dikwijls nog niet eens 6% krijgt, zeker niet op zondagmorgen.
Heb wel eens snelheden tegen gekomen van slecht 270Kb/s, dat is snelheid waar je vroeger blij mee was met je 16.6k telefoonmodem.
Maar goed, met slecht 10Mb/s zou het al ruim voldoende moeten zijn om te kunnen streamen.
Echter wanneer ze op het gastnetwerk ook nog eens de uitzending in HD-kwaliteit mee gaan zitten kijken dan begint het hele systeem te storen.
Vandaar dat ik graag de bandbreedte van het gastnetwerk op een paar % wil zetten zodat er voldoende bandbreedte overblijft voor de uitzending.
Laatste drastische middel zou zijn om tijdens de uitzending het gastnetwerk offline te gooien.
Aantal dingen die je hier noemt slaan als tang op varken.

- Ziggo levert in de regel wel degelijk waar je voor betaalt, en als het niet lukt, is dat vooral in de drukke uren (eind middag, begin avond); zondagochtend haal ik zelfs iets meer dan m'n 40Mbps.
- als je dus maar 6% daarvan (2.4Mbps) haalt is er iets mis. Op basis waarvan constateer je dat dat bij Ziggo zou liggen? Normaliter wijst dit erop dat verkeer van op je eigen netwerk de upload vol gooit.
- wederom, als mensen uitzendingen vanaf internet op LAN kijken, is dat downloadverkeer en belast het je upload niet. Het is dus niet evident dat die downloads je upload beinvloeden. Als dat wel zo is, dan gebeurt er iets anders dan je beschrijft.
- je zegt dat mensen jullie eigen streams kijken. Waarom gaat dat ueberhaupt over het internet? Hou dat lokaal, laat ze direct verbinden met de streams en je internetverbinding heeft er niets mee te maken.

Je *kunt* proberen gastennetwerk te beperken, maar dat is symptoombestrijding. Het klinkt alsof hier dingen fundamenteel fout gaan, je zou je energie veel beter erin kunnen steken dat dat goed gaat in plaats van gebruikertje pesten.
PMarisael schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:51:
[...]

Het gehele netwerk wordt daags van te voren gereset om zo vers mogelijk van start te kunnen gaan.
En ja met Ziggo heb ik jarenlang in de clinch gelegen om die snelheden.
"Nee u krijgt wat u inkoopt, kijk maar naar Speedtest".
Dat verhaaltje van een klein pakketje over en weer sturen geloof ik wel _/-\o_ , dat klopt altijd.
Nee, dat klopt niet altijd. Als je met speedtest een goed resultaat haalt, weet je dat de verbinding tussen computer waar je het op meet en de server minimaal zo goed is als je meet. Kleine pakketjes zijn overigens zwaarder voor het netwerk dan grote pakketten.
Met een beetje internetten merkt de klant het toch niet dat ze niet krijgen wat ze inkopen.
Dat was ook de reden dat ik thuis weggegaan ben bij Ziggo, maar op locatie heb ik het niet alleen voor het zeggen wat inkoop bij een provider betreft.
Laten we het bij het technische houden. Het gaat hier niet om 'waar voor je geld' maar simpelweg om het feit dat je een verbinding hebt die 400 down en 40 up kan leveren (conform speedtest) maar met jouw 'beetje internetten' instort. Hamvraag is dan wat 'beetje internetten' exact inhoudt.
Juist dat HD gaan zitten kijken van personen op locatie waar het voor hun eigen ogen gebeurd wil ik zo ontmoedigen, moeten ze maar gewoon vooruit kijken of vooraan gaan zitten.
Vandaar dat ik de bandbreedte op het gastnetwerk omlaag wil hebben.
Is dat te realiseren?
Met de consumentenapparatuur dat je daar hebt staan zit die functionaliteit er niet standaard in. Er zit alleen een Dynamic QoS optie, maar die is juist bedoeld om performance te optimaliseren, niet castreren.

Maar wederom:
- als je 40Mbps up haalt met speedtest heb je gewoon 40Mbps up beschikbaar. Haal je als je het gebruikt een fractie daarvan? Dan ben je linksom of rechtsom zelf meer dan dat eroverheen aan het gooien.
- downloadverkeer beinvloedt geen uploadverkeer, zie je dat wel, dan is je hele probleem anders dan beschreven.
- al zou je je gastennetwerk kunnen castreren, je lost daar niets fundamenteels mee op.

Ik zou aanraden om even minder vooringenomen te werk te gaan en gewoon het probleem stap voor stap te troubleshooten. Ik zou beginnen met concreet in kaart brengen welk verkeer van jouw netwerk naar het internet toe gaat, want het lijkt erop dat dat aanzienlijk meer is dan de 10Mbps wat je zegt te streamen. Makkelijksts is als je een managed switch hebt die je even tussen router en modem kunt hangen. Daar port mirroren en Wireshark draaien en je kunt alle verkeer vangen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMarisael
- Ziggo levert in de regel wel degelijk waar je voor betaalt, en als het niet lukt, is dat vooral in de drukke uren (eind middag, begin avond); zondagochtend haal ik zelfs iets meer dan m'n 40Mbps.
Over Ziggo gesproken, thuis heb ik daar het nodige al meegemaakt, lag altijd aan de klant, nee het zijn je kabels(Cat7 notabene), nee het is je router(ook zonder router problemen), nee het is je WiFi( rechtstreeks bekabelt ook problemen), nee het is je computer, nee het is je netwerkkaart.
Gevraag of ze het gehele systeem uit willen komen lezen met dataschrijvers, ze bestaan ja, maar nee nooit gehoor aan gegeven.
Uiteindelijk overgestapt naar Delta toen het mogelijk was, problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.
Kom uiteindelijk tot de conclusie om tijdens de uitzending het gastnetwerk geheel dicht te gooien, eigenlijk te zot voor woorden dat het zaakje plat gaat als er massaal online gekeken wordt naar iets wat pal voor hun neus gebeurd.
Waarom gaat er dan niets mis als er niet ter plekke online HD gekeken wordt?
Het systeem is krachtig genoeg voor waar het aangelegd is, uitzenden.

Maar deze topic ging niet over Ziggo, maar over het verlagen van de bandbreedte van het gastnetwerk.

[ Voor 5% gewijzigd door PMarisael op 15-05-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMarisael schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:53:
[...]

Over Ziggo gesproken, thuis heb ik daar het nodige al meegemaakt, lag altijd aan de klant, nee het zijn je kabels(Cat7 notabene), nee het is je router(ook zonder router problemen), nee het is je WiFi( rechtstreeks bekabelt ook problemen), nee het is je computer, nee het is je netwerkkaart.
Gevraag of ze het gehele systeem uit willen komen lezen met dataschrijvers, ze bestaan ja, maar nee nooit gehoor aan gegeven.
Uiteindelijk overgestapt naar Delta toen het mogelijk was, problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.
Kom uiteindelijk tot de conclusie om tijdens de uitzending het gastnetwerk geheel dicht te gooien, eigenlijk te zot voor woorden dat het zaakje plat gaat als er massaal online gekeken wordt naar iets wat pal voor hun neus gebeurd.
Waarom gaat er dan niets mis als er niet ter plekke online HD gekeken wordt?
Het systeem is krachtig genoeg voor waar het aangelegd is, uitzenden.

Maar deze topic ging niet over Ziggo, maar over het verlagen van de bandbreedte van het gastnetwerk.
Inderdaad, dus misschien handig om minder gal te spuien en meer concrete data aan te leveren.

Zoals gezegd, met je consumer-grade Netgear apparaten zit de functionaliteit die je zoekt er niet in. Je zult dus een andere oplossing moeten zoeken. Hoogstwaarschijnlijk valt hele noodzaak weg als je achterhaalt waarom je upload platgetrokken wordt en daar wat aan doet. Dit klinkt bijna als een thuisaansluiting waar een bittorrent client zonder bandbreedtebeperkingen draait. Hopelijk is dat niet aan de orde, maar iets dergelijks moeten we wel uitsluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je probleem is volgens mij vooral dat je met consumenten spul professionele resultaten wilt. je verwacht eigenlijk dat terwijl je 5 HD streams aan het uploaden bent je nog steeds volledig ook een HD stream kan downloaden.
Bedenk ook dat Ziggo een shared medium is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMarisael
Frogmen schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:30:
Je probleem is volgens mij vooral dat je met consumenten spul professionele resultaten wilt. je verwacht eigenlijk dat terwijl je 5 HD streams aan het uploaden bent je nog steeds volledig ook een HD stream kan downloaden.
Bedenk ook dat Ziggo een shared medium is.
Die 5 HD streams gaan niet tegelijk allemaal de deur uit, het is een signaal afkomstig uit OBS, camerabeelden worden 1 voor 1 getoond. Dus dat is geen probleem.
Zelfs OBS staat niet veel hoger ingesteld dan 5000 kbps, staat al vrij laag.
Camera's leveren 2560x1440 px bij 25 frames/s max 3072 kbps bitrate.
Dat is het probleem niet, kan de router op zijn sloffen aan op 5Ghz

Zoals ik zei, lijkt het mij beter om het gastnetwerk maar gewoon dicht te gooien tijdens de uitzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Je begint al met de verkeerde definities dat er gestreamd wordt naar youtube en Facebook.
Er wordt gestreamd vanaf youtube en facebook en dat is zoals @dion_b al meerdere keren aangaf download verkeer waar je 400MB van tot je beschikking hebt.
Het kan dus onmogelijk zo zijn dat een HD stream die helemaal monopoliseert, want dat is ook download verkeer.

Ik vermoed dat je een tunnel visie ontwikkelt hebt met een vooroordeel tegen Ziggo.

Probeer eens gewoon structureel het probleem te benaderen.
Gewoon alles uitzetten en een voor een dingen bijschakelen tot het misgaat, dan heb je vermoedelijk de oorzaak zo te pakken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMarisael
Ben(V) schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:54:
Je begint al met de verkeerde definities dat er gestreamd wordt naar youtube en Facebook.
Er wordt gestreamd vanaf youtube en facebook en dat is zoals @dion_b al meerdere keren aangaf download verkeer waar je 400MB van tot je beschikking hebt.
Uitzenden is ook streamen, we downloaden zelf weinig tot niks.
We zetten alleen een uitzending online, live.
Wat is eigenlijk het nut om in de studio te gaan kijken naar het uitgezonden beeld i.p.v. te kijken wat er real live voor je gebeurd?
Zulke lui kunnen dan gewoon beter thuis blijven kijken als ze alleen maar het online signaal willen blijven kijken.
Vooroordelen opver Ziggo? Daar heb ik al genoeg meegemaakt, dus probeer ik een oplossing te zoeken buiten Ziggo. Ze zijn zelf nooit met een goede oplossing of onderzoek gekomen. Alleen maar telefonische verdenkingen over de klant zijde, geldt zowel voor internet als tv-signaal.
Vreemd dat er hier in het dorp ruim 1000 klanten bij hun weggegaan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom zorg je niet dat de kijkers de stream lokaal kunnen bekijken heb je het probleem van je bandbreedte niet meer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMarisael
Frogmen schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:13:
Waarom zorg je niet dat de kijkers de stream lokaal kunnen bekijken heb je het probleem van je bandbreedte niet meer.
Iets wat 3 tot 5 meter voor je neus gebeurd ook nog op grote schermen gaan tonen? |:(
Gekker kun je het niet maken. 8)7
Op de stream gebeurd precies hetzelfde als wat voor hun neus aan de gang is, niet meer of niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMarisael schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:20:
[...]

Iets wat 3 tot 5 meter voor je neus gebeurd ook nog op grote schermen gaan tonen? |:(
Gekker kun je het niet maken. 8)7
Op de stream gebeurd precies hetzelfde als wat voor hun neus aan de gang is, niet meer of niet minder.
Zal best. Maar blijkbaar willen ze het wel op hun schermpjes kijken.

Geen idee wat jullie exact streamen, maar bij voetbal zie je bjivoorbeeld dat ze zo bij dingen als doelpunten, corners etc pauseren, nog een keer kijken, evt vanuit andere hoek. Maak hen dat onmogelijk en je raakt mogelijk klanten kwijt.

Bovendien: zoals we al zeggen - dit zou helemaal niet over interhet hoeven gaan als je het goed inregelt en ze mogelijkheid geeft lokaal te streamen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Heb je de mogelijkheid om er een fatsoenlijke router achter te zetten? Via OpnSense of PFSense kun je sowieso snelheid limiteren. Ik doe dat thuis op mijn gasten netwerk ook :-)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMarisael
Bertus schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:32:
Heb je de mogelijkheid om er een fatsoenlijke router achter te zetten? Via OpnSense of PFSense kun je sowieso snelheid limiteren. Ik doe dat thuis op mijn gasten netwerk ook :-)
Nee dat is een geldkwestie, moet het doen met wat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMarisael
dion_b schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:32:
[...]

Zal best. Maar blijkbaar willen ze het wel op hun schermpjes kijken.

Geen idee wat jullie exact streamen, maar bij voetbal zie je bjivoorbeeld dat ze zo bij dingen als doelpunten, corners etc pauseren, nog een keer kijken, evt vanuit andere hoek. Maak hen dat onmogelijk en je raakt mogelijk klanten kwijt.

Bovendien: zoals we al zeggen - dit zou helemaal niet over interhet hoeven gaan als je het goed inregelt en ze mogelijkheid geeft lokaal te streamen.
Heb maar een beperkt budget daarvoor beschikbaar, dus draaien met minimale mogelijkheden of anders niet.
Wat er gestreamd wordt? Een kerkdienst dus is het onzin om er een groot mediacircus van te maken.
Het is puur een registratie van wat er dan plaatsvind. Geen pauzes, geen herhalingen, geen poespas om de boel op te fleuren.
Pagina: 1