PMarisael schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:25:
Zoals ik al zei wordt er gestreamd naar Youtube en Facebook, aan de 5Ghz hangt:
1 computer Acer Nitro5 (sterk genoeg om te streamen, hij draait op z'n sloffen met slechts 3% benodigde kracht)
4 Reolink camera's, via RTSP, die verbruiken mijn inziens ook niet veel op 5Ghz
De bottleneck ligt volgens mij gewoon bij Ziggo, nooit krijgen waarvoor je betaald
We nemen daar af 400 download en 40 upload, ruim voldoende zou je zeggen.
Mijn ervaring is dat je dikwijls nog niet eens 6% krijgt, zeker niet op zondagmorgen.
Heb wel eens snelheden tegen gekomen van slecht 270Kb/s, dat is snelheid waar je vroeger blij mee was met je 16.6k telefoonmodem.
Maar goed, met slecht 10Mb/s zou het al ruim voldoende moeten zijn om te kunnen streamen.
Echter wanneer ze op het gastnetwerk ook nog eens de uitzending in HD-kwaliteit mee gaan zitten kijken dan begint het hele systeem te storen.
Vandaar dat ik graag de bandbreedte van het gastnetwerk op een paar % wil zetten zodat er voldoende bandbreedte overblijft voor de uitzending.
Laatste drastische middel zou zijn om tijdens de uitzending het gastnetwerk offline te gooien.
Aantal dingen die je hier noemt slaan als tang op varken.
- Ziggo levert in de regel wel degelijk waar je voor betaalt, en als het niet lukt, is dat vooral in de drukke uren (eind middag, begin avond); zondagochtend haal ik zelfs iets meer dan m'n 40Mbps.
- als je dus maar 6% daarvan (2.4Mbps) haalt is er iets mis. Op basis waarvan constateer je dat dat bij Ziggo zou liggen? Normaliter wijst dit erop dat verkeer van op je eigen netwerk de upload vol gooit.
- wederom, als mensen uitzendingen vanaf internet op LAN kijken, is dat downloadverkeer en belast het je upload niet. Het is dus niet evident dat die downloads je upload beinvloeden. Als dat wel zo is, dan gebeurt er iets anders dan je beschrijft.
- je zegt dat mensen jullie eigen streams kijken. Waarom gaat dat ueberhaupt over het internet? Hou dat lokaal, laat ze direct verbinden met de streams en je internetverbinding heeft er niets mee te maken.
Je *kunt* proberen gastennetwerk te beperken, maar dat is symptoombestrijding. Het klinkt alsof hier dingen fundamenteel fout gaan, je zou je energie veel beter erin kunnen steken dat dat goed gaat in plaats van gebruikertje pesten.
PMarisael schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:51:
[...]
Het gehele netwerk wordt daags van te voren gereset om zo vers mogelijk van start te kunnen gaan.
En ja met Ziggo heb ik jarenlang in de clinch gelegen om die snelheden.
"Nee u krijgt wat u inkoopt, kijk maar naar Speedtest".
Dat verhaaltje van een klein pakketje over en weer sturen geloof ik wel

, dat klopt altijd.
Nee, dat klopt niet altijd. Als je met speedtest een goed resultaat haalt, weet je dat de verbinding tussen computer waar je het op meet en de server minimaal zo goed is als je meet. Kleine pakketjes zijn overigens zwaarder voor het netwerk dan grote pakketten.
Met een beetje internetten merkt de klant het toch niet dat ze niet krijgen wat ze inkopen.
Dat was ook de reden dat ik thuis weggegaan ben bij Ziggo, maar op locatie heb ik het niet alleen voor het zeggen wat inkoop bij een provider betreft.
Laten we het bij het technische houden. Het gaat hier niet om 'waar voor je geld' maar simpelweg om het feit dat je een verbinding hebt die 400 down en 40 up kan leveren (conform speedtest) maar met jouw 'beetje internetten' instort. Hamvraag is dan wat 'beetje internetten' exact inhoudt.
Juist dat HD gaan zitten kijken van personen op locatie waar het voor hun eigen ogen gebeurd wil ik zo ontmoedigen, moeten ze maar gewoon vooruit kijken of vooraan gaan zitten.
Vandaar dat ik de bandbreedte op het gastnetwerk omlaag wil hebben.
Is dat te realiseren?
Met de consumentenapparatuur dat je daar hebt staan zit die functionaliteit er niet standaard in. Er zit alleen een Dynamic QoS optie, maar die is juist bedoeld om performance te optimaliseren, niet castreren.
Maar wederom:
- als je 40Mbps up haalt met speedtest heb je gewoon 40Mbps up beschikbaar. Haal je als je het gebruikt een fractie daarvan? Dan ben je linksom of rechtsom zelf meer dan dat eroverheen aan het gooien.
- downloadverkeer beinvloedt geen uploadverkeer, zie je dat wel, dan is je hele probleem anders dan beschreven.
- al zou je je gastennetwerk kunnen castreren, je lost daar niets fundamenteels mee op.
Ik zou aanraden om even minder vooringenomen te werk te gaan en gewoon het probleem stap voor stap te troubleshooten. Ik zou beginnen met concreet in kaart brengen welk verkeer van jouw netwerk naar het internet toe gaat, want het lijkt erop dat dat aanzienlijk meer is dan de 10Mbps wat je zegt te streamen. Makkelijksts is als je een managed switch hebt die je even tussen router en modem kunt hangen. Daar port mirroren en Wireshark draaien en je kunt alle verkeer vangen.