Offertecheck / vragen bij afweging keuze Zon-PV aanbieder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuinKlusser
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-05 17:28
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9v9t82tbqunvmpnDJddgvYMRrJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxqQ2fhKSmtlqYL5Tmiz2ays.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Totaal incl dakraam: 574x555 cm
Boven dakraam:156 cm
Afstand links en rechts van dakraam (hoogte 107cm): 335cm resp.153 cm
Onder dakraam 292 cm

Legplan voorkeur (panelen passend bij bijv. 1722x1134 of 1708 x 1134):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9J9bZxZlwXF54ukacvrPeTjnqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuKZS8YhrBtqpjXuYz0WdliP.jpg?f=fotoalbum_large
3: Bovenin een rij met drie panelen in landscape
3: links dakraam 2 panelen portrait, rechts dakraam 1 paneel portrait
6: Onderste helft: twee rijen onder elkaar, per rij drie panelen in landscape
-- +
12 panelen

Alternatief legplan voor 1727 x 1039 panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYcVvC-mLSC2TtmfCIpBc6refZA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5EmbWgGVa4OgcHGdBuPyryck.jpg?f=user_large
Schaduw
Dakorientatie: zuiden, hellingshoek: 30-35 graden. Schijnt ideaal te zijn.
Geen schaduw. Hooguit de kachelpijp van de kachel van de buren.
Jaarverbruik
Huidig: 1.710 kWh
Beoogde toekomstig verbruik: Meer. Het volgende project: koelen en verwarmen middels airco. Ook verwacht ik binnen nu en drie jaar een laadpaal en elektrische auto op de oprit te hebben staan. Verder denk ik dat ik na afronden isolatie (dak, vloer) ook ga orientern op warmtepomp en/of elektrische boiler+vat.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x 35 kW (maximaal vermogen 8,1 kW)
Ik verwacht dat ik binnen nu en drie jaar wel een drie fase aansluiting zal hebben. Nog niet besteld bij Liander, die hebben sowieso een levertijd van 8 maanden. Drie fase aansluiting zou nu niet nodig zijn begrijp ik. Overstappen naar drie fasen kan ook achteraf begreep ik. De Zon-PV installatie zou dan op een van de fasen zitten en bijv. laadpaal op andere fase en airco en elektrische kookplaat op weer een andere fase.
Budget en doel
Budget: Ik had vooraf een budget van +/- € 5.500 in gedachten.
Doel: eindelijk eens zonnepanelen aanschaffen. Ik denk: leg maar meteen de hele zuidkant vol. +/- 12 panelen. Dat is veel meer dan ik nu verbruik, maar dat geeft wel de basis om op verder te verduurzamen/investeren. In een multi split airco en/of warmwater e-boiler+vat (als mogelijk alternatief voor een elektrische accu).
Wie gaat het project uitvoeren
Bij voorkeur een erkende installateur. Dat i.v.m. verzekeringen en zoveel mogelijk voorkomen van gedoe.
Bijhouden van data
Het kunnen bijhouden van verbruik per paneel en afwijkingen kunnen constateren zag ik vooraf als een must, maar momenteel denk ik dat voor mijn dak een serie geschakeld systeem wellicht toch de beste keuze is, want een SolarEdge systeem of Enphase is toch aanzienlijk (>€500 in totaal) duurder.
Ik denk wil het geheel wel laten aansluiten op een HomeWizard (Wi-Fi kWh meter 1-phase MID, compatible: SolarEdge, Growatt and Goodwe).
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KS7NxsG0PSHyC4VKMVz2CmgFoDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rlZH2ziiHQWnxDpfi170obt8.png?f=fotoalbum_large
Regio
Den Bosch / Bommelerwaard
Mijn vragen
Bij ieder topic dat ik hier lees, lees ik weer goede tips en feedback op posts zoals deze, vandaar mijn post. Iedere situatie is toch net weer anders. Alvast hartelijk dank voor je reactie.

Vraag 1: Klopt het dat voor mijn dak een eenvoudige serie geschakelde string afdoende is? Zijn Power Optimizer (Solar Edge) of Micro omvormer (Enphase) inderdaad onnodig? (Zuiden, geen schaduw) of zie ik iets over het hoofd?

Vraag 2: Doe ik er wel verstandig aan om nu nog het dak vol te leggen met zonnepanelen? Mede gelet op de 'afbouw salderingsregeling'. Een paar jaartjes meer terugverdientijd is niet erg, maar het zou zonde zijn om achteraf spijt te krijgen dat ik drie panelen te veel heb laten installeren en die nooooit zal terugverdienen. De volgende stap is het vergroten van e-verbruik en proberen te verlagen gas-verbruik. Eerste stap daarin is de aanschaf van een (of twee) mulit-split airco('s) om het huis te koelen en verwarmen. De HR-ketel doet het verder nog prima. Ik verbruik relatief veel warm water (wat is douchen toch ontspannend). Het huis is nu matig geisoleerd.

Vraag 3: Zijn er grote nadelen aan het laten aansluiten van de beoogde Zon-PV installatie op een 1 fase aansluiting? Klopt het dat als ik nu een 1 fase aansluiting (1x35kW) heb, de +/- 12 panelen daar op aangesloten kunnen worden. En dat als ze eenmaal zijn aangesloten, ik alsnog kan 'overstappen' naar een 3 fase aansluiting zonder dat dat nadelige gevolgen heeft voor de Zon-PV installatie of mijn 'business case'?

Vraag 4: Zie de offertes. Wat is wijsheid?
Ik denk dat ik ga uitkomen op +/- 1,2 €/Wp voor serie geschakeld systeem.
Wat is wijsheid?
  • Gaan voor de mooie totaalprijs (€5,9k) voor 12 panelen van Partij 4 | Za NL met een iets langere levertijd.
  • Of voor aanbieder 5 | M e.w. met een iets hogere totaalprijs van €6,1k maar wel de laagste €/Wp met de hoogste opbrengst van 13 panelen (afwijkende maat: 1727 x 1039)
  • Partij 7 | K S heb ik gevraagd om een nieuwe offerte gebaseerd op 12 panelen en levertijd indicatie. Die zit met 9 panelen al op 1,22 €/Wp en dat zou dus nog een winnaar kunnen worden bij een niet al te lange levertijd en iets lagere €/Wp.
  • Of zit er een partij tussen met een aanbod dat eigenlijk het aanbod met de beste prijs/kwaliteit verhoudig is? De verkopers klinken allemaal aardig en het ene merk zegt mij net zoveel/weinig als het andere.
Vraag 5: Zie ik iets belangrijks over het hoofd? Klopt er iets niet aan een van mijn aannames of aan een van de offertes zoals vermeld in tabelvorm? Zijn er bepaalde merken panelen of omvormer minder betrouwbaar of minder geschikt voor hetgeen ik wil in de toekomst?

Beste antwoord (via TuinKlusser op 19-05-2023 12:35)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:50
1) string systeem is inderdaad optimaal
2) zonder salderen juist baat bij meer op je dak. Meer kWh die je niet hoeft te betalen (verbruik niet door meter direct van PV). Later in combinatie met accu langer zelf voorzienend
3) een 5kW op 1 fase valt in de regel sneller van het net bij net congestie problematiek. Wat is de netspanning bij jouw 13:30 bij volle zon? 5kW op 1 van de 3 fasen kan wel. Weinig anders dan ibij 1 fase aansluiting.
4) hogere prijs en snelle installatie kan opwegen tegen lagere prijs: het systeem in productie is immers geld waard.
5) de Fox omvormer is duidelijk de minst courante. GoodWe, Growatt, Solis, Saj en dan pas zien we Fox. Zonneplan heeft een tijd lang met Saj gewerkt, zou nog prima moeten zijn. Doet nu vaker Huawei... Maar 3 zal Zonneplan zijn.
Sommige GoodWe en Growatt modellen lijken al accu te kunnen voor toekomst.

Levertijd liander is sterk verbeterd. Enkele weken bij forumlid hier in de buurt. Ik zou eens kijken of je het kan realiseren voor de installatie datum. 3 fase omvormer is wel een tikje duurder, maar meer bedrijfszekerheid mis geen ongebruikelijk verschil in fase spanning. (Meten bij buren?)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
1) string systeem is inderdaad optimaal
2) zonder salderen juist baat bij meer op je dak. Meer kWh die je niet hoeft te betalen (verbruik niet door meter direct van PV). Later in combinatie met accu langer zelf voorzienend
3) een 5kW op 1 fase valt in de regel sneller van het net bij net congestie problematiek. Wat is de netspanning bij jouw 13:30 bij volle zon? 5kW op 1 van de 3 fasen kan wel. Weinig anders dan ibij 1 fase aansluiting.
4) hogere prijs en snelle installatie kan opwegen tegen lagere prijs: het systeem in productie is immers geld waard.
5) de Fox omvormer is duidelijk de minst courante. GoodWe, Growatt, Solis, Saj en dan pas zien we Fox. Zonneplan heeft een tijd lang met Saj gewerkt, zou nog prima moeten zijn. Doet nu vaker Huawei... Maar 3 zal Zonneplan zijn.
Sommige GoodWe en Growatt modellen lijken al accu te kunnen voor toekomst.

Levertijd liander is sterk verbeterd. Enkele weken bij forumlid hier in de buurt. Ik zou eens kijken of je het kan realiseren voor de installatie datum. 3 fase omvormer is wel een tikje duurder, maar meer bedrijfszekerheid mis geen ongebruikelijk verschil in fase spanning. (Meten bij buren?)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuinKlusser
Dank Ronald voor je antwoorden. Naar aanleiding van je reactie nog een paar verdiepingsvragen.

1) Dank voor de bevestiging. Dan is die knoop doorgehakt. String gaat het worden.
2) Geweldig. Dank voor die positieve insteek. Langer zelfvoorzienend zijn is heel fijn en eigenlijk ook een subdoel.
3) De netspanning om 13:30 op een zonnige dag. Dat had ik eerder moeten weten.. (afgelopen weekend bijvoorbeeld kunnen meten want lekker zonnig). Vandaag bewolkt. Maar als ik het goed begrijp zou het zomaar kunnen zijn dat in mijn wijk soms een te hoge netspanning op het net staat waardoor er niet kan worden terugeleverd en de omvormer uitschakeld. Of dat zo is, weet ik niet, maar de kans daarop zal waarschijnlijk komende jaren toenemen vermoed ik. (en voorlopig wordt nog 253 aangehouden ipv voorgenomen 264,5 volt.). Ik zou het eens kunnen vragen bij wijkgenoten. Ik weet niet of ze dat weten of hun omvormer soms wel/niet uitschakelt. (Ik lees op Liander: "We breiden verdeelstations in de Bommelerwaard uit en leggen nieuwe verbindingen aan. We verzwaren het distributienet net en breiden het uit. Ook zal het regelstation RS De Epen gevoed worden door een 20kV installatie vanuit OS Zaltbommel. Dit regelstation wordt momenteel nog gevoed door een 10kV installatie. Naar verwachting ronden we de werkzaamheden gefaseerd tussen 2023 en eind 2024 af.")

4) Goed punt. Is er een quick-and-dirty rekenformule die ik kan gebruiken om de 'waarde' van een maand eerder/later installeren te berekenen? Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee hoeveel ik kan verdienen. Ik weet alleen nu dat ik niks verdien met een leeg dak en dat dit de eerste stap is qua elektrificatie/verduurzaming. Ik kan overstappen van huidige energieleverancier. De huidige energieleverancier (PowerPeers) hanteert Terugleververgoeding: 21 cent per kWh. Wat leveren 12 panelen van in totaal +/- 4.800 Wp op in een maand juli of augustus? (Zuiden, hellingshoek 30-35 graden, geen schaduw, locatie: Zaltbommel).

5)Thanks. Accu ready is inderdaad een goede om op te letten. Ik vroeg me alleen het volgende af.
[1] Wat is het voordeel van een 'accu ready' omvormer? Kan een accu niet ook in de meterkast worden aangesloten en via een of ander slim kastje aangesloten op P1 meter worden aangestuurd? Een dedicated stukje elektronica dat ervoor zorgt dat er alleen wordt geladen indien er wordt teruggeleverd of in de toekomst: optimaal wordt geladen wanneer de terugleverprijs het laagst is?
[2] Ik heb me er nog onvoldoende in verdiept, maar ik lees bij sommige omvormers dat ze geschikt zijn voor specifieke accu's van hetzelfde merk als de omvormer. Of dat 'uitsluitend geschikt voor' is of 'ook geschikt voor', dat kan ik niet beoordelen. Ik zal de offertes er nog eens op nalopen om per omvormer te kijken of ze überhaupt geschikt zijn voor accu's. Als je het zo al weet, heel fijn als je kunt aangeven welke van de in de tabel vermeld serie-omvormers accu ready zijn. Misschien al een of enkele waarvan je weet dat ze op accu's van verschillende merken kunnen worden aangesloten?

[] Wat ik ook nog niet begrijp is waarom 5kW op 1 fase sneller uitvalt dan 5kW via een 3 fase omvormer. Beide omvormers worden op zo'n dag om 13:30 dan toch geconfronteerd met een te hoge/max netspanning in de wijk waardoor ze uitschakelen. Ik lees op dit forum wel dat het soms voorkomt dat een van de drie fasen een iets lagere netspanning heeft. Geen idee of dat gebruikelijk is, of juist afwijkend. Enige toelichting om het te kunnen begrijpen zou heel erg gewaardeerd worden.

Wel heel fijn om te lezen dat Liander soms sneller kan leveren dan ze aangeven. Ik overweeg nu om die drie fase meter maar gewoon alvast te bestellen. Uiteindelijk komt die er toch. Dan is de meterkast alvast klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@TuinKlusser
3) ik ben geen expert in de benodigde net verbetering. Ik heb bij mij gesproken met wat technische medewerkers van Liander en die gaven aan dat er waarschijnlijk werk in middenspanning net nodig waren. Recent nodige op wijkniveau uitgevoerd en spanning is een goede 8V omlaag in volle zon. Ik zat soms op 3 fasen boven de 250-251V

4) Thomas Berger pvcalc is toegankelijk en voldoende accuraat om een opbrengst schatting op maand niveau te krijgen. PVOutput is een site waar je vergelijkbare systemen zou kunnen vinden voor praktijk

5/1) accu laden met gelijkspanning direct van de PV is enkele procenten efficiënter, anders gaat het met 2x omzet verlies. Dit is echter geen hals zaak.
5/2) welke accu's mogelijk zijn verschilt van omvormer tot omvormer.

5kW op 1 fase valt sneller uit omdat er meer spanning verlies is over een 1 fase kabel dan over 3 fase kabel (factor 6, 3 fase transporteert makkelijker)
Tevens is er weerstand in kabels naar wijktrafo "net impedantie" - dit maakt dat je met meer vermogen op een fase de spanning wat hoger moet opsturen om het het net op te krijgen.

De 253V grens geld op de omvormer, niet in meterkast.
Daarom raad ik dus 3 fase aan en zo kort en dik mogelijke kabels. Zo dring je voor op je buren.
Bij enkelfase zou ik 5kW niet met minder dan 6mm2 naar de meterkast brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuinKlusser
@Ronald

3) Ik heb het gecheckt. 235V vandaag, onbewolkt, zon vol op het dak schijnend om 13:40. Dat is uiteraard nu, hoe het over 10 jaar zal zijn, geen idee. Maar t.z.t. zou ik alsnog een 6mm2 kabel kunnen laten trekken als het wat uitmaakt. En wellicht t.z.t. de omvormer wisselen voor een 2fase omvormer. Nu heb ik naar aanleiding van jouw tip expliciet gevraagd of in de offerte kan worden bevestigd dat er 6mm2 kabel van omvormer naar meterkast wordt gelegd, maar bij Mijn EnergieWens geven ze aan dat er 4mm2 kabel gebruikt zal worden bij enkelfasige omvormers en 6mm2 geen optie is. (Van zolder naar meterkast = max. 8m.). Gezien de vandaag gemeten 235V van vandaag, lijkt me die 4mm2 voor nu dan geen dealbreaker. Toch?

4) Ik heb het voor periode 2023-2027 doorgerekend met aannames voor stroomprijzen, terugleververgoeding, afbouwsaldering, afname opbrengst, en 94% van geschatte opbrengst per maand van PVGIS. (https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/). Wat blijkt (open deur wellicht): Hoe sneller die panelen op het dak liggen, hoe beter. Terugverdientijd schat ik nu in op: Eind 2029, binnen 6,5 jaar. Verder in alle scenario's heeft het impact of de panelen nog dit jaar half juli op het dak liggen of pas eind aug. Dus de partij die ze nog voor half juli op het dak kan leggen heeft idd een streepje voor t.o.v. partij die pas eind augustus kan leggen. Ik denk dat het Mijn EnergieWens met Eurener panelen en Growatt omvormer gaat worden voor 1,16 €/Wp.

Nog een vraag over de omvormer:
Las ik tenslotte vandaag nog wat over 'onder - en overdimensionering' van de omvormer. Ik heb een offerte ontvangen voor 13 panelen met in totaal 5.200 Wp. Daar werd eerst als omvormer een 'Growatt MIN-3600TL-XH' bij voorgesteld, maar daar is toen op mijn verzoek een 'Growatt MIN-5000TL-XH' van gemaakt. (Mijn redenering destijds: De omvormer moet die boel niet gaan afknijpen op zonnige dagen dus 5kWp panelen, zal ook een 5kW omvormer nodig hebben, maar dat blijkt dus niet zo te zijn weet ik nu.) Een lagere opstartspanning bij een minder zware omvormer is een veelgehoord argument, maar volgens de Growatt datasheet is die voor alle omvormers uit de serie 100V. Gewicht en afmetingen ook gelijk. Enige verschil dat ik heb kunnen aflezen van de datasheet is 'Efficiency'. En daar schiet mijn kennis weer tekort en ga ik twijfelen, wat is nou in mijn geval beter (uitgaande van gelijke prijs van de omvormers)? Kan ik die MIN-5000TL-XH laten staan of is een andere uit de serie toch beter passend?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vsl3bOplQ3AVAbLja6_ny_9ll1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X82O4VZEl0VXwgdWBnGB7XPG.jpg?f=fotoalbum_large
Ik vraag me af waarom die specs zoveel op elkaar lijken, maar nog belangrijker: Welke past het beste bij 5,2kWp als de offerteprijs voor mij hetzelfde is? Is er een nadeel of voordeel aan Growatt MIN-5000TL-XH t.o.v. een 'lager nummer uit de serie'? Alvast hartelijk dank voor het geven van enig inzicht hierin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
3) 235V bij volle zon rond 13:30 - de hoogste stand is heel goed, dan gaat het wel met 10m 4mm2
4) praktijk opbrengst zal eerst boven dan onder pvgis zitten, maar dat is alleen maar gunstig voor de berekening.

Ik vermoed dat de diverse modellen Growatt bijna identiek zijn. Hoogste efficiëntie voor de hogere vermogens zal zijn omdat er van uit gaan ze gemiddeld meer op optimale vermogens draaien.

Met 5200Wp op bijna pal zuid zou ik gewoon de 5kW ophangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Growatt omvormers, en ik vermoed andere merken ook, ontwerpen tegenwoordig 1 platform en deze worden eigenlijk digitaal afgeregeld op het vermogen wat ze door moeten geven. Dit zorgt ervoor dat de opstartspanning vrijwel gelijk is bij alle modellen. Uiteraard zullen er wellicht per model enkele componenten verschillend zijn maar meer dan dat is het niet.

Een installateur die bij een 5200 Wp systeem een 3600 omvormer aanbied moet er wel bij vertellen dat het systeem in de volle zon gaat aftoppen. Zo niet, dan mag hij opdraaien voor het verlies wat mij betreft.
Pagina: 1