Foto's
:strip_exif()/f/image/ZxqQ2fhKSmtlqYL5Tmiz2ays.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Totaal incl dakraam: 574x555 cmBoven dakraam:156 cm
Afstand links en rechts van dakraam (hoogte 107cm): 335cm resp.153 cm
Onder dakraam 292 cm
Legplan voorkeur (panelen passend bij bijv. 1722x1134 of 1708 x 1134):
:strip_exif()/f/image/XuKZS8YhrBtqpjXuYz0WdliP.jpg?f=fotoalbum_large)
3: Bovenin een rij met drie panelen in landscape
3: links dakraam 2 panelen portrait, rechts dakraam 1 paneel portrait
6: Onderste helft: twee rijen onder elkaar, per rij drie panelen in landscape
-- +
12 panelen
Alternatief legplan voor 1727 x 1039 panelen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5EmbWgGVa4OgcHGdBuPyryck.jpg?f=user_large)
Schaduw
Dakorientatie: zuiden, hellingshoek: 30-35 graden. Schijnt ideaal te zijn.Geen schaduw. Hooguit de kachelpijp van de kachel van de buren.
Jaarverbruik
Huidig: 1.710 kWhBeoogde toekomstig verbruik: Meer. Het volgende project: koelen en verwarmen middels airco. Ook verwacht ik binnen nu en drie jaar een laadpaal en elektrische auto op de oprit te hebben staan. Verder denk ik dat ik na afronden isolatie (dak, vloer) ook ga orientern op warmtepomp en/of elektrische boiler+vat.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x 35 kW (maximaal vermogen 8,1 kW)Ik verwacht dat ik binnen nu en drie jaar wel een drie fase aansluiting zal hebben. Nog niet besteld bij Liander, die hebben sowieso een levertijd van 8 maanden. Drie fase aansluiting zou nu niet nodig zijn begrijp ik. Overstappen naar drie fasen kan ook achteraf begreep ik. De Zon-PV installatie zou dan op een van de fasen zitten en bijv. laadpaal op andere fase en airco en elektrische kookplaat op weer een andere fase.
Budget en doel
Budget: Ik had vooraf een budget van +/- € 5.500 in gedachten.Doel: eindelijk eens zonnepanelen aanschaffen. Ik denk: leg maar meteen de hele zuidkant vol. +/- 12 panelen. Dat is veel meer dan ik nu verbruik, maar dat geeft wel de basis om op verder te verduurzamen/investeren. In een multi split airco en/of warmwater e-boiler+vat (als mogelijk alternatief voor een elektrische accu).
Wie gaat het project uitvoeren
Bij voorkeur een erkende installateur. Dat i.v.m. verzekeringen en zoveel mogelijk voorkomen van gedoe.Bijhouden van data
Het kunnen bijhouden van verbruik per paneel en afwijkingen kunnen constateren zag ik vooraf als een must, maar momenteel denk ik dat voor mijn dak een serie geschakeld systeem wellicht toch de beste keuze is, want een SolarEdge systeem of Enphase is toch aanzienlijk (>€500 in totaal) duurder.Ik denk wil het geheel wel laten aansluiten op een HomeWizard (Wi-Fi kWh meter 1-phase MID, compatible: SolarEdge, Growatt and Goodwe).
Reeds verkregen offertes
/f/image/rlZH2ziiHQWnxDpfi170obt8.png?f=fotoalbum_large)
Regio
Den Bosch / BommelerwaardMijn vragen
Bij ieder topic dat ik hier lees, lees ik weer goede tips en feedback op posts zoals deze, vandaar mijn post. Iedere situatie is toch net weer anders. Alvast hartelijk dank voor je reactie.Vraag 1: Klopt het dat voor mijn dak een eenvoudige serie geschakelde string afdoende is? Zijn Power Optimizer (Solar Edge) of Micro omvormer (Enphase) inderdaad onnodig? (Zuiden, geen schaduw) of zie ik iets over het hoofd?
Vraag 2: Doe ik er wel verstandig aan om nu nog het dak vol te leggen met zonnepanelen? Mede gelet op de 'afbouw salderingsregeling'. Een paar jaartjes meer terugverdientijd is niet erg, maar het zou zonde zijn om achteraf spijt te krijgen dat ik drie panelen te veel heb laten installeren en die nooooit zal terugverdienen. De volgende stap is het vergroten van e-verbruik en proberen te verlagen gas-verbruik. Eerste stap daarin is de aanschaf van een (of twee) mulit-split airco('s) om het huis te koelen en verwarmen. De HR-ketel doet het verder nog prima. Ik verbruik relatief veel warm water (wat is douchen toch ontspannend). Het huis is nu matig geisoleerd.
Vraag 3: Zijn er grote nadelen aan het laten aansluiten van de beoogde Zon-PV installatie op een 1 fase aansluiting? Klopt het dat als ik nu een 1 fase aansluiting (1x35kW) heb, de +/- 12 panelen daar op aangesloten kunnen worden. En dat als ze eenmaal zijn aangesloten, ik alsnog kan 'overstappen' naar een 3 fase aansluiting zonder dat dat nadelige gevolgen heeft voor de Zon-PV installatie of mijn 'business case'?
Vraag 4: Zie de offertes. Wat is wijsheid?
Ik denk dat ik ga uitkomen op +/- 1,2 €/Wp voor serie geschakeld systeem.
Wat is wijsheid?
- Gaan voor de mooie totaalprijs (€5,9k) voor 12 panelen van Partij 4 | Za NL met een iets langere levertijd.
- Of voor aanbieder 5 | M e.w. met een iets hogere totaalprijs van €6,1k maar wel de laagste €/Wp met de hoogste opbrengst van 13 panelen (afwijkende maat: 1727 x 1039)
- Partij 7 | K S heb ik gevraagd om een nieuwe offerte gebaseerd op 12 panelen en levertijd indicatie. Die zit met 9 panelen al op 1,22 €/Wp en dat zou dus nog een winnaar kunnen worden bij een niet al te lange levertijd en iets lagere €/Wp.
- Of zit er een partij tussen met een aanbod dat eigenlijk het aanbod met de beste prijs/kwaliteit verhoudig is? De verkopers klinken allemaal aardig en het ene merk zegt mij net zoveel/weinig als het andere.