Ik zie in de bouwmarkt dat geadviseerd wordt een plafondlamp met IP-certificering te nemen als je er één in de badkamer wilt. Is dit perse nodig? Ik was niet van plan om op de lamp te gaan spetteren namelijk. Valt me ook op dat sommige plafondlampen soms niet en soms wel aarde nodig hebben. Is aarde wel verplicht voor een lamp in de badkamer?
Ik zou ivm stoom e.d. sowieso een echte badkamer lamp kopen met IP-certificering, geen willekeurige andere.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Je hebt altijd nog met vocht te maken etc.
Dus ja zou wel een goede lamp plaatsen met die certificering.
Stel er ontstaat kortsluiting in je badkamer, dan kan de verzekering moeilijk gaan doen. ( als je niet de juiste lampen hebt )
Stel er ontstaat kortsluiting in je badkamer, dan kan de verzekering moeilijk gaan doen. ( als je niet de juiste lampen hebt )
[ Voor 8% gewijzigd door corporalnl op 14-05-2023 22:02 ]
Waarom zou je het niet doen? Het kost geen vermogen meer om het wel te doen.
rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro Watch S7 AirPods Pro
Altijd weer die verzekering...corporalnl schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:01:
Je hebt altijd nog met vocht te maken etc.
Die IP specificatie is er voor veiligheid. Stel jij staat eronder in je nakie je af te drogen, gooit handen in de lucht en door vocht blijkt er stroom op te staan. Dan heb je met je natte handjes en pootjes een probleem.
AUB alles aarden in de badkamer. Een kortsluiting in een tijdelijk ongeaarde badkamer boiler tijdens een verbouwing heeft het 3-jarige zoontje van een collega het leven gekost.
Ik geef het alleen maar aan als extra reden. Aangezien sommige mensen 0 waarde geven aan veiligheid._JGC_ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:14:
[...]
Altijd weer die verzekering...
Die IP specificatie is er voor veiligheid. Stel jij staat eronder in je nakie je af te drogen, gooit handen in de lucht en door vocht blijkt er stroom op te staan. Dan heb je met je natte handjes en pootjes een probleem.
Blaze85 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:48:
Ik zie in de bouwmarkt dat geadviseerd wordt een plafondlamp met IP-certificering te nemen als je er één in de badkamer wilt. Is dit perse nodig?
Ik was niet van plan om op de lamp te gaan spetteren namelijk.

Aarding zorgt er voor dat er geen spanning op de behuizing van de lamp komt bij een intern defect. Is de lamp van plastic dan heeft aarding weinig nut.Valt me ook op dat sommige plafondlampen soms niet en soms wel aarde nodig hebben. Is aarde wel verplicht voor een lamp in de badkamer?
@jadjong Een nuttige toevoeging bij IP44 en IP67 in dat plaatje is het Klasse 3 SELV symbool, vaak 12V verlichting.
Pagina: 1