Hoe is dit verf-drama te verhelpen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAdPo0XkWfZ43KhlhmyLx2AdrJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2au5vj92ryTBrvSGXdcQnWF9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSCYuUhh9sMuj3dJd5TF6tnx390=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgdLhlWRDS8RtzvQYoVDN2sZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EldeY0z5yJ3LeUhl6dOSOtpJz-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkYPVCk2JokrNVdBRhzmfWT8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-E2CoCG3P4KoDsaLrFylDBoh698=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oV4peteJIgVr7zKwNNclBgiE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiRj_gFBEbXFM0kVX9O9kcRVdC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avl52PHgzyCJxpjvHJuTZmhu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0U-4I3u_AqWkJLgxu2FXKXQAMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpd8ManX0qaQDOFtmy6odB6u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUNaULkRTz34XIe3gxsu95xL8HA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LdsW4DFztMaDYb14lUx7um9p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqezaIb6OgY8Y70GjXo5KlSNbaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2UolzyePvHt41W4pEOsm1fq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTjLrjSVkL9YPCUEkhprUGt3S0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/437OK6JlwCSoeEmUB8q3HsgD.jpg?f=fotoalbum_large

De vorige bewoners van m'n woning zijn niet al te netjes geweest met verven (understatement of the year :X). Het betreft hier houten buitenkozijnen en aluminium binnendeurposten.

Issues:

- Latex muurverf verwijderen op houten armleuningen, standaard opdekdeuren, deurscharnieren, aluminium deurposten, dingen die op de muur zitten zoals het frame van de CO2-meter. Hoe?
- Verwijderen van lakverf op hang- en sluitwerk, aluminium roosters (kunststof handels)? Hoe?
- Met welke kit de naden van de houten kozijnen zelf vullen?
- Er werd gerookt in de woonkamer. Dit moet je dan toch eerste behandelen met "voorstrijk"? Welk merk?
- Welk merk nieuwe muurverf? Ik zat zelf aan Flexa Powerdek te denken, die wordt meestal beter bevonden dan Histor of een C-merk. Of toch Sigma of Sikkens gebruiken?
- Welk merk lakverf voor de kozijnen?
- Met wat houten kozijnen en houten frame schoonmaken? Is gewoon Dasty of een andere ontvetter genoeg?
- Hoe kozijnen opnieuw schuren (welke korrelgrootte schuurpapier?)
- Muren zijn toch gewoon overschilderbaar zonder opnieuw te schuren?
- Hoe kit verwijderen van houten frame waar de buitenkozijnen inzitten? Met stanley mes maak je namelijk beschadigingen in het hout zelf.
- Zijn ook relatief veel kleine putjes in het (gladde) stucwerk te vinden. Is gewone muurverf met een roller eroverheen genoeg om die te vullen, of toch muurvuller gebruiken?
- Misschien niet helemaal netjes: er zit nog een houten koof voor de ventilatie aan het plafond waar ik moeilijk bij kan. Kan ik gewoon die ook gewoon met muurverf doen? Het is er niet echt chique uit te zien.
- Wat beschadigingen op de aluminium binnendeurkozijnen. Hoe het beste "toucheren" zonder de gehele deurpost opnieuw te hoeven verven?

Welke andere spullen heb ik nog nodig? Zijn verfrollers en kwasten van de Action genoeg? Wat raden jullie aan?

Spullen die ik al heb:
- standaard stuff: stanley messen, spatels, voegenhulpjes, nitril wegwerphandschoentjes
- Alabastine muurvuller Sneldrogend
- FrogTape afplaktape
- Soudal Acryrub CF2 anti-crack acrylaat kit
- Zwaluw mixed finisher 500ml
- Kroger H40 kitspuit
- Stanley glaskrabber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06:29
Pffft wat een knoeiboel. Ik zou zoveel mogelijk van het hangwerk demonteren en dan schoonmaken met water/licht schuursponsje (latex) of verfverwijderaar (niet te sterk) voor lakresten. Anders krijg je het waarschijnlijk nooit echt ‘als nieuw’.
Vervolgens wat je aan afbladderende verf ziet vlak schuren, met een deltaschuurmachine (driehoekig vlak). Anders krijg je die randen niet mooi.
Om het verfwerk goed te krijgen, maak je naden idd eerst dicht met de kit die je hebt. Een houten koof kun je beter met lak doen dan met muurverf. Ziet er beter uit.
Welke kwaliteit verf/lak/rollers etc je neemt is vooral afhankelijk van je wensen voor kwaliteit en je budget. Ik gebruik zelf geen rollers van de Action, liever toch bouwmarkt of verfzaak. Let vooral op dat je rollers/kwasten hebt die bij je verf/lak passen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:40
Wanneer ik met een macrolens foto's ga maken van mijn, toch niet onverdienstelijke, schilderwerk dan kan ik vast wel wat 'foutjes' ontdekken.
Ga er niet te ruw in, eerst alles goed schoonmaken met een water/ammoniak oplossing (vanwege het roken). Zo veel mogelijk demonteren en dan schoonmaken. Afkitten waar nodig, goed schuren, gronden. Gebruik een goede verf/latex. En als laatste; niet te perfect proberen te zijn, niemand gaat jouw schilderwerk beoordelen door het op 10 cm afstand te bestuderen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52
Voorstrijken met onverdund brander isofix.

Let wel, dit helpt tegen het doorslaan van nicotine-aanskag. Of de lucht dan ook weg is en blijft weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-06 23:27
Schuursponsje met lauw warm water. Ik weet dat het werkt, ik heb ooit een houten trap gedaan die iemand roze had gelatext.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Toke_gt schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:41:
Pffft wat een knoeiboel. Ik zou zoveel mogelijk van het hangwerk demonteren en dan schoonmaken met water/licht schuursponsje (latex) of verfverwijderaar (niet te sterk) voor lakresten. Anders krijg je het waarschijnlijk nooit echt ‘als nieuw’.
Vervolgens wat je aan afbladderende verf ziet vlak schuren, met een deltaschuurmachine (driehoekig vlak). Anders krijg je die randen niet mooi.
Om het verfwerk goed te krijgen, maak je naden idd eerst dicht met de kit die je hebt. Een houten koof kun je beter met lak doen dan met muurverf. Ziet er beter uit.
Welke kwaliteit verf/lak/rollers etc je neemt is vooral afhankelijk van je wensen voor kwaliteit en je budget. Ik gebruik zelf geen rollers van de Action, liever toch bouwmarkt of verfzaak. Let vooral op dat je rollers/kwasten hebt die bij je verf/lak passen.
Bedankt voor je reactie. Ik weet idd wel het verschil tussen verschillende rollers (lak/muurverf en grof/glad), dus dat is niet het probleem. Vind je huismerk Gamma rollers goed genoeg? Budget is niet perse het probleem, maar teveel geld uitgeven liever ook niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:41
Kit in de randen eruit, ontvetten en nieuwe flexiblee schliderkit erin.
Hang en sluitwerk demonteren en schoonmaken
Ondertussen netjes sauzen
Hang en sluitwerk terugplaatsen.

Zoiets?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:51:
Wanneer ik met een macrolens foto's ga maken van mijn, toch niet onverdienstelijke, schilderwerk dan kan ik vast wel wat 'foutjes' ontdekken.
Ga er niet te ruw in, eerst alles goed schoonmaken met een water/ammoniak oplossing (vanwege het roken). Zo veel mogelijk demonteren en dan schoonmaken. Afkitten waar nodig, goed schuren, gronden. Gebruik een goede verf/latex. En als laatste; niet te perfect proberen te zijn, niemand gaat jouw schilderwerk beoordelen door het op 10 cm afstand te bestuderen.
De hele muren en plafond van de woonkamer eerst afnemen met een ammoniak doek? Gelukkig is er niet lang gerookt, maar een paar maanden. Maar je ruikt het wel in de woonkamer.

Je raadt ook als extra laag grondverf aan voor de houten kozijnen?

Ben gelukkig niet perfectionistisch, maar wil het wel redelijk netjes hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Wilke schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:00:
Voorstrijken met onverdund brander isofix.

Let wel, dit helpt tegen het doorslaan van nicotine-aanskag. Of de lucht dan ook weg is en blijft weet ik niet.
Reuk ontstaat omdat er volatiele deeltjes de lucht ingaan van de bron. Als je dat isoleert lijkt me dat wel moeten helpen, ja toch? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
tafkaw schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:25:
Schuursponsje met lauw warm water. Ik weet dat het werkt, ik heb ooit een houten trap gedaan die iemand roze had gelatext.
Waarom lauw water en niet warm water? Tast dat het hout teveel aan?
Schuursponsje, kan je gewoon de harde zwarte kant gebruiken of schuurt dat teveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
caspervc schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:52:
Kit in de randen eruit, ontvetten en nieuwe flexiblee schliderkit erin.
Hang en sluitwerk demonteren en schoonmaken
Ondertussen netjes sauzen
Hang en sluitwerk terugplaatsen.

Zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiRj_gFBEbXFM0kVX9O9kcRVdC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avl52PHgzyCJxpjvHJuTZmhu.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand hoe dit in elkaar zit? Ik neem aan dat er zwart rubber tussenzit. Maar daarover zit weer speciaal kit, en daarover weer verf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Blaze85 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:50:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik weet idd wel het verschil tussen verschillende rollers (lak/muurverf en grof/glad), dus dat is niet het probleem. Vind je huismerk Gamma rollers goed genoeg? Budget is niet perse het probleem, maar teveel geld uitgeven liever ook niet :+
Ik vind ze goed genoeg, als ik iets wil lakken/verven dat echt voortdurend in het zicht is (woonkamer bijvoorbeeld) neem ik de wat duurdere soort, maar wel nog steeds huismerk. Ik zie niet per se verschil, maar heb wel het gevoel dat de verf beter/makkelijker op de muur komt. Combi van goede verf en goede roller. Bij muurverf wil je niet voortdurend pluisjes van je geverfde muur halen. Meest kieskeurig ben ik over de lak. Die haal ik bij verfspeciaalzaak. Als je bijvoorbeeld de deuren opnieuw moet verven na het schuurwerk, zou ik daar niet op beknibbelen. Die kwaliteit ga je terugzien.

Oh, en goed gronden voor het lakken. Liever een laag te veel dan te weinig.

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 14-05-2023 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52
Blaze85 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:54:
Reuk ontstaat omdat er volatiele deeltjes de lucht ingaan van de bron. Als je dat isoleert lijkt me dat wel moeten helpen, ja toch? :*)
Verwacht ik ook, maar ik heb het niet voor dit doeleinde gebruikt zelf.

Wel een tip: doe de hele muur er dan mee en probeer het goed gelijkmatig uit te rollen, want anders krijg je een verschil in aanhechting/zuiging en dan ben je 2 a 3 lagen verf later nog naar goed zichtbare verschillen op je muur aan het kijken. Het spul is dun als water (met blauw kleurstofje zodat je ziet waar je bent geweest), maar het droogt op als een soort dun vernis-laagje. De roller waarmee je dit doet kun je weggooien. Dus met zo'n goedkoop rollertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Blaze85 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:53:
[...]De hele muren en plafond van de woonkamer eerst afnemen met een ammoniak doek? Gelukkig is er niet lang gerookt, maar een paar maanden. Maar je ruikt het wel in de woonkamer.
Je raadt ook als extra laag grondverf aan voor de houten kozijnen?
Ben gelukkig niet perfectionistisch, maar wil het wel redelijk netjes hebben.
Het afnemen met een oplossing van water met (ongeveer) 5% ammoniak helpt om de boel vetvrij en enigszins reukvrij te krijgen. Tevens zie je dan ook waar de verf loslaat en waar niet. Waar het loslaat opschuren en gronden, waar het niet loslaat hoef je niet te gronden, wel licht opschuren. De grondverf moet je na het drogen natuurlijk ook licht opschuren alvorens de boel af te lakken. En denk er aan dat schuren het eindresultaat van je lakwerk bepaalt. Als laatste schuurgang dus niet te grof schuurpapier gebruiken, iets van korrel 320 of fijner gebruik ik altijd voor kozijnen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Blaze85 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:56:
[...]
[Afbeelding]

Weet iemand hoe dit in elkaar zit? Ik neem aan dat er zwart rubber tussenzit. Maar daarover zit weer speciaal kit, en daarover weer verf?
Dit ziet eruit als eindeloos veel lagen verf over elkaar, incl muurverf als laatste (?). Ik zou hier de schuurmachine met een behoorlijke grove korrel op loslaten. Of verfafbijt als de machine niet meteen effect heeft. Normaal gesproken sluit het rubber netjes aan op het houtwerk van het kozijn. Die gebarsten randjes moet je sowieso goed schuren tot ze weg zijn, anders krijg je dat nooit netjes (en kans op verdere schade).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:45
Zo zag (ziet, want ik ben nog niet klaar) mijn opknaphuis er ook uit.
Ik maak alles kaal tot op het blanke hout m.b.v. elektrische verfbrander. Dat soort geknoei proberen bij te werken kost meer werk.

Geschilderde muren heb ik niet veel, maar wel tig lagen behang over elkaar. Ook dat gaat er allemaal af.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Toke_gt schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:02:
[...]

Ik vind ze goed genoeg, als ik iets wil lakken/verven dat echt voortdurend in het zicht is (woonkamer bijvoorbeeld) neem ik de wat duurdere soort, maar wel nog steeds huismerk. Ik zie niet per se verschil, maar heb wel het gevoel dat de verf beter/makkelijker op de muur komt. Combi van goede verf en goede roller. Bij muurverf wil je niet voortdurend pluisjes van je geverfde muur halen. Meest kieskeurig ben ik over de lak. Die haal ik bij verfspeciaalzaak. Als je bijvoorbeeld de deuren opnieuw moet verven na het schuurwerk, zou ik daar niet op beknibbelen. Die kwaliteit ga je terugzien.

Voor muurverf, is Flexa Powerdek goed genoeg?

Hoe zit dat met de muur, moet ik die eerst licht schuren en dan schoonmaken, of kan ik in 1 keer gelijk de isolerende voorstrijk erop doen?

Welke merken lakverf adviseer je? Gezien kozijnen geen groot totaaloppervlak hebben is de prijs daar niet echt belangrijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:51:
https://www.gamma.nl/asso...etter-2-5-liter/p/B146163
Alabastine universele ontvetter 2,5 liter

Werkt dit beter dan ammoniak of is dit gewoon grotendeels ammoniak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Toke_gt schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:11:
[...]

Dit ziet eruit als eindeloos veel lagen verf over elkaar, incl muurverf als laatste (?). Ik zou hier de schuurmachine met een behoorlijke grove korrel op loslaten. Of verfafbijt als de machine niet meteen effect heeft. Normaal gesproken sluit het rubber netjes aan op het houtwerk van het kozijn. Die gebarsten randjes moet je sowieso goed schuren tot ze weg zijn, anders krijg je dat nooit netjes (en kans op verdere schade).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAdPo0XkWfZ43KhlhmyLx2AdrJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2au5vj92ryTBrvSGXdcQnWF9.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit wel lakverf eigenlijk? Of zouden ze gewoon muurverf eroverheen gedaan hebben? 8)7 Iemand die dit kan zien met het blote oog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:24

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Blaze85 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:27:
[...]

[Afbeelding]

Is dit wel lakverf eigenlijk? Of zouden ze gewoon muurverf eroverheen gedaan hebben? 8)7 Iemand die dit kan zien met het blote oog?
Voelt het ruw? Dan grote kans dat het muurverf is. :|

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Blaze85 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:24:
[...]https://www.gamma.nl/assortiment/alabastine-universele-ontvetter-2-5-liter/p/B146163
Alabastine universele ontvetter 2,5 liter
Werkt dit beter dan ammoniak of is dit gewoon grotendeels ammoniak?
Het informatieblad over de samenstelling is hier te vinden.
In de oplossing zit (simpel gezegd) soda, alcohol en benzeen. Geen ammoniak dus.
Of het beter werkt dan ammoniak weet ik niet, geen ervaring mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
St Marc voor schoonmaken en ontvetten tegelijk. Ruikt ook nog eens lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Zo trof ik mijn 1e huurwoning ook aan: deuren van boven tot halverwege in de grondverf, incl al het metaal en klinken. Verhuurder heeft alles op hun kosten moeten laten repareren.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Blaze85 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:10:
[...]
Voor muurverf, is Flexa Powerdek goed genoeg?
Ja. Kun je eventueel ook in een kleur laten mixen.
Hoe zit dat met de muur, moet ik die eerst licht schuren en dan schoonmaken, of kan ik in 1 keer gelijk de isolerende voorstrijk erop doen?
Dat hangt er vanaf wat er nu op de muur zit. Als die al is geverfd, hoeft er geen voorstrijk op. Is het een kale muur, dan zeker wel. Laat de voorstrijk eventueel mixen in de juiste kleur, dan hoef je met je dure verf geen twee lagen aan te brengen. Schuren hoeft alleen als de muur heel erg onregelmatig is. Dus als je kuiltjes, gaten, randen en zo ziet.
Welke merken lakverf adviseer je? Gezien kozijnen geen groot totaaloppervlak hebben is de prijs daar niet echt belangrijk van.
Je hoeft niet per se de allerbeste/allerduurste lak te nemen, die van Flexa vind ik prima, anderen hier zweren bij Wijzonol of Sikkens. Punt is vooral dat kwaliteit van de merken bij de speciaalzaak beter lijkt te zijn dat hetzelfde merk bij de bouwmarkt. Voor iets wat het zwaar te verduren heeft (buitendeur) kies ik sneller een duurder merk dan een binnenkozijn. Zoek eventueel hier op die merknamen, dan vind je wel wat ervaringen die voor jou al dan niet relevant zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 15-05-2023 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Blaze85 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:27:
[...]
[Afbeelding]
Ik denk dat het lak is, maar het zou lak op waterbasis kunnen zijn, waardoor het aan sommige delen slecht hecht. Probeer het eens weg te halen bij de delen die los zitten en kijk of je met lauw water en zeep een eindje komt? Muurverf lost zo op. Gebeurt er helemaal niks, dan is het lak op terpentinebasis en heb je verfverwijderaar nodig. Of een schuursponsje, dat werkt mogelijk ook al.
Tip in het algemeen: wees niet te voorzichtig. Een klink of scharnier kan echt wel wat hebben. En nu ziet het er toch al niet uit, dus veel erger kan het niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Toke_gt schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:02:
[...]

Geldt datzelfde voor kwasten? Gamma huismerk kwasten zijn goed genoeg, of is Action net zo goed? Of voor een duur A-merk gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Blaze85 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:56:
[...]

[Afbeelding]

Dat kit wat tussen de houten latten en het glas zit, daarvoor heb je toch speciaal kit nodig genaamd beglazingskit, zoals Den Braven Hybriseal 2PS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Blaze85 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:02:
[...]
Geldt datzelfde voor kwasten? Gamma huismerk kwasten zijn goed genoeg, of is Action net zo goed? Of voor een duur A-merk gaan?
Ik heb nooit action-materialen dus dat weet ik niet zeker, maar ik ben dan bang voor kwasten die haren verliezen of zo. Ik neem de wat duurdere kwasten van bouwmarkt en let vooral op dat ze geschikt zijn voor type lak dat ik ga gebruiken. Dat maakt namelijk wel echt verschil.
Je kunt ook gewoon uitproberen wat jou goed bevalt. Wat voor mij goed is, vindt een ander misschien 3xniks en omgekeerd. Ik vind het belangrijk dat het prettig werkt (geen verlies van haren of plukjes in het verfwerk) en prettig uitstrijkt. Verschil in het eindresultaat zie ik niet zo, maar wellicht dat iemand dat juist wel ziet. Dus kijk en experimenteer met wat je zelf prettig/belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
JukeboxBill schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:25:
Interessant product. Maar het nadeel hiervan is dat je het schoonmaakmiddel weer moet schoonmaken met water, terwijl als je met ammonia werkt dat het gelijk verdampt en dat je het niet meer hoeft schoon te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Toke_gt schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:42:
[...]

Ja. Kun je eventueel ook in een kleur laten mixen.

[...]

Dat hangt er vanaf wat er nu op de muur zit. Als die al is geverfd, hoeft er geen voorstrijk op. Is het een kale muur, dan zeker wel. Laat de voorstrijk eventueel mixen in de juiste kleur, dan hoef je met je dure verf geen twee lagen aan te brengen. Schuren hoeft alleen als de muur heel erg onregelmatig is. Dus als je kuiltjes, gaten, randen en zo ziet.

[...]

Je hoeft niet per se de allerbeste/allerduurste lak te nemen, die van Flexa vind ik prima, anderen hier zweren bij Wijzonol of Sikkens. Punt is vooral dat kwaliteit van de merken bij de speciaalzaak beter lijkt te zijn dat hetzelfde merk bij de bouwmarkt. Voor iets wat het zwaar te verduren heeft (buitendeur) kies ik sneller een duurder merk dan een binnenkozijn. Zoek eventueel hier op die merknamen, dan vind je wel wat ervaringen die voor jou al dan niet relevant zijn.
Zeer bedankt voor de info. En is de norm voor binnenkant van de raamkozijnen/buitendeuren vrijwel altijd zijdeglans lak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Toke_gt schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:47:
[...]

Ik denk dat het lak is, maar het zou lak op waterbasis kunnen zijn, waardoor het aan sommige delen slecht hecht. Probeer het eens weg te halen bij de delen die los zitten en kijk of je met lauw water en zeep een eindje komt? Muurverf lost zo op. Gebeurt er helemaal niks, dan is het lak op terpentinebasis en heb je verfverwijderaar nodig. Of een schuursponsje, dat werkt mogelijk ook al.
Tip in het algemeen: wees niet te voorzichtig. Een klink of scharnier kan echt wel wat hebben. En nu ziet het er toch al niet uit, dus veel erger kan het niet worden.
Ik heb een nat schuursponsje gebruikt op de raamhendel, het lost niet op, maar je kan het er wel bijna afschrobben. Ik denk dus wel dat het lakverf is, maar dan wel op waterbasis?

Raad je overigens lakverf op waterbasis aan, of toch terpentine basis? Ik zat aan Flexa Strak in de lak voor binnen wit zijdeglans te denken, maar dit is op waterbasis (dacht altijd dat lak op terpetine basis was, alkyd verf noemde je dat toch vroeger?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Blaze85 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:12:
[...]

Interessant product. Maar het nadeel hiervan is dat je het schoonmaakmiddel weer moet schoonmaken met water, terwijl als je met ammonia werkt dat het gelijk verdampt en dat je het niet meer hoeft schoon te maken?
Ik zie dat ammonia een blekende werking heeft, dat heeft dat St Marc ontvetter niet neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Blaze85 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:16:
[...]

Zeer bedankt voor de info. En is de norm voor binnenkant van de raamkozijnen/buitendeuren vrijwel altijd zijdeglans lak?
Graag gedaan. Zijdeglans wordt vaak gehanteerd, maar tegenwoordig heb je ook matte lak. Afhankelijk van hoe modern je het wilt laten ogen, kun je ook die matte lak nemen. Ik heb er zelf niet mee gewerkt, maar denk wel dat je sneller onregelmatigheden ziet. Dat lijkt me in jouw geval lastig, als je ziet hoe de kozijnen er nu uitzien. Dan moet je ze echt heel goed behandelen tot ze weer strak blank hout zijn. Lijkt me flinke opgave. Dus dan liever de zijdeglans, dat corrigeert wat makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Blaze85 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:21:
[...]

Ik heb een nat schuursponsje gebruikt op de raamhendel, het lost niet op, maar je kan het er wel bijna afschrobben. Ik denk dus wel dat het lakverf is, maar dan wel op waterbasis?

Raad je overigens lakverf op waterbasis aan, of toch terpentine basis? Ik zat aan Flexa Strak in de lak voor binnen wit zijdeglans te denken, maar dit is op waterbasis (dacht altijd dat lak op terpetine basis was, alkyd verf noemde je dat toch vroeger?).
Is goede verf hoor, tegenwoordig. Terpentinebasis wordt voor binnen bijna niet meer gebruikt. Buiten wel, omdat het beter beschermt tegen weersinvloeden. Flexa strak in de lak/op de muur heb ik hier ook gebruikt en ik ben tevreden over het resultaat, maar vooral over hoe prettig ermee te werken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Toke_gt schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:23:
[...]

Graag gedaan. Zijdeglans wordt vaak gehanteerd, maar tegenwoordig heb je ook matte lak. Afhankelijk van hoe modern je het wilt laten ogen, kun je ook die matte lak nemen. Ik heb er zelf niet mee gewerkt, maar denk wel dat je sneller onregelmatigheden ziet. Dat lijkt me in jouw geval lastig, als je ziet hoe de kozijnen er nu uitzien. Dan moet je ze echt heel goed behandelen tot ze weer strak blank hout zijn. Lijkt me flinke opgave. Dus dan liever de zijdeglans, dat corrigeert wat makkelijker.
Top. Buitenkant is ook zijdeglans vermoed ik; dus ik wil hetzelfde. Laten we het simpel houden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Toke_gt schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:26:
[...]

Is goede verf hoor, tegenwoordig. Terpentinebasis wordt voor binnen bijna niet meer gebruikt. Buiten wel, omdat het beter beschermt tegen weersinvloeden. Flexa strak in de lak/op de muur heb ik hier ook gebruikt en ik ben tevreden over het resultaat, maar vooral over hoe prettig ermee te werken was.
Flexa spreekt me wel aan inderdaad, veel lyrische reviews en natuurlijk redelijk betaalbaar. En dan de muurverf, Powerdek, kun je ook nog 's op kleur mengen (wil een stuk in eigen kleur hebben). Bedankt weer.

Heb je voor muurverf overigens een apart soort kwast nodig? Ik zie wel muurverfkwasten staan...

[ Voor 7% gewijzigd door Blaze85 op 16-05-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Toke_gt schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:23:
[...]

En adviseer je nog een bepaalde voorstrijk voor ruimtes die (lichte) nicotine/rook-aanslag hebben? Die van de Gamma wordt niet echt goed beoordeeld, maar andere voorstrijken hebben ze niet.

En voorstrijk is neem ik aan gewoon prima aan te brengen op een bestaande muurverflaag?

En voorstrijk tegen nicotine is niet nodig bij lakverf en hout neem ik aan omdat je dit toch eerst schuurt?

[ Voor 10% gewijzigd door Blaze85 op 16-05-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
JukeboxBill schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:25:
Gebruik je voor St. Marc microvezeldoekjes, zogeheten kleefdoekjes of gewoon gele vaatdoekjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Blaze85 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:12:
[...]

Volgens de gebruiksaanwijzing niet. Maar als het erg vuil is neem ik het nog een keer af met schoon lauw water en daarna afdrogen met een oude handdoek.
Wat denk je dat die ammonia resten doen bij verdampen? Het opgeloste vuil en vettigheid blijven dan weer achter. Ook bij gebruik van ammonia wordt aangeraden om het nog een keer met schoon water af te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Blaze85 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:39:
[...]

Gebruik je voor St. Marc microvezeldoekjes, zogeheten kleefdoekjes of gewoon gele vaatdoekjes?
Meestal oude vaatdoekjes.
Kleefdoek gebruik je om het stofvrij te maken na het schuren. Maar als je daar niet mee om kunt gaan, smeer je dat kleefspul op je werk en hecht de verf ook niet. Ik doe dat met een stoffer en een kwastje voor de hoekjes en meestal ook met de stofzuiger erbij. Of een beetje perslucht als ik in de werkplaats bezig ben.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 16-05-2023 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Blaze85 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:28:
[...]
Heb je voor muurverf overigens een apart soort kwast nodig? Ik zie wel muurverfkwasten staan...
Ik gebruik een kwast bij muurverf alleen voor de randjes. Dan is een simpele kwast voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Blaze85 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:49:
[...]
En adviseer je nog een bepaalde voorstrijk voor ruimtes die (lichte) nicotine/rook-aanslag hebben? Die van de Gamma wordt niet echt goed beoordeeld, maar andere voorstrijken hebben ze niet.
Dit weet ik niet goed, zelf gelukkig geen ervaring mee. Heb je meegelezen in dit topic?
Rooklucht uit huis verwijderen.
En voorstrijk is neem ik aan gewoon prima aan te brengen op een bestaande muurverflaag?
Als er al muurverf zit, mag je ervan uitgaan dat er geen zuigende werking meer is. Dus afhankelijk van de kleur die erop zit en de kleur die jij erop wilt hebben, kun je eventueel een verdunde eerste laag aanbrengen, of gewoon meteen onverdund de verf en dan twee lagen. Een laag dekt misschien wel, maar als je een kleur gebruikt is die bij twee lagen wel wat voller.
Als je een voorstrijk tegen nicotine bedoelt, overweeg dan liever een isolerende verflaag. Daarvoor zou ik naar een verfspeciaalzaak gaan. Een goede basis is belangrijker dan de kleurende laatste laag.
En voorstrijk tegen nicotine is niet nodig bij lakverf en hout neem ik aan omdat je dit toch eerst schuurt?
Klopt. Daar zou ik gewoon goed gronden en dan aflakken met 1-2 lagen. Goed schuren tussen de lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Toke_gt schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:03:
[...]

Dit weet ik niet goed, zelf gelukkig geen ervaring mee. Heb je meegelezen in dit topic?
Rooklucht uit huis verwijderen.

[...]

Als er al muurverf zit, mag je ervan uitgaan dat er geen zuigende werking meer is. Dus afhankelijk van de kleur die erop zit en de kleur die jij erop wilt hebben, kun je eventueel een verdunde eerste laag aanbrengen, of gewoon meteen onverdund de verf en dan twee lagen. Een laag dekt misschien wel, maar als je een kleur gebruikt is die bij twee lagen wel wat voller.
Als je een voorstrijk tegen nicotine bedoelt, overweeg dan liever een isolerende verflaag. Daarvoor zou ik naar een verfspeciaalzaak gaan. Een goede basis is belangrijker dan de kleurende laatste laag.

[...]

Klopt. Daar zou ik gewoon goed gronden en dan aflakken met 1-2 lagen. Goed schuren tussen de lagen.
Bedankt weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Toke_gt schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:54:
[...]

Ik gebruik een kwast bij muurverf alleen voor de randjes. Dan is een simpele kwast voldoende.
Misschien een vreemde vraag, maar hoe roer jij verf eigenlijk? Klein potjes lak gewoon met een stokje neem ik aan, maar muurverf in 5 of 10 liter verpakking met zo'n verlengstuk voor de boormachine?
https://www.action.com/nl-nl/p/spectrum-mixers/
zoals deze, zijn die prima?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Blaze85 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:50:
[...]

Misschien een vreemde vraag, maar hoe roer jij verf eigenlijk? Klein potjes lak gewoon met een stokje neem ik aan, maar muurverf in 5 of 10 liter verpakking met zo'n verlengstuk voor de boormachine?
https://www.action.com/nl-nl/p/spectrum-mixers/
zoals deze, zijn die prima?
Met een grote roerstok, of liever nog een oude pollepel. Maar kan ook prima met zo’n verlengstuk, heb ik alleen geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Toke_gt schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:10:
[...]

Met een grote roerstok, of liever nog een oude pollepel. Maar kan ook prima met zo’n verlengstuk, heb ik alleen geen ervaring mee.
Goed idee een pollepel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Blaze85 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:02:
[...]

Anza of Goudhaantje gebruiken, geen bouwmarkt- of actionrommel. Is niet eens heel veel duurder als je het online of bij de Toolstation koopt. Goedkope zooi verhaart en werkt gewoon veel minder fijn. En kwasten na gebruik natuurlijk schoonmaken, je hoeft niet elke keer nieuwe te kopen hè :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:52
Blaze85 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:27:
[...]

Top. Buitenkant is ook zijdeglans vermoed ik; dus ik wil hetzelfde. Laten we het simpel houden :*)
Binnenkant zijdeglans of mat afhankelijk van wat je mooi vind.

Buitenkant altijd hoogglans doen, zeker als het op de zon staat.
Hoogglans is veel makkelijker schoon te maken, maar vooral is het beter bestand tegen zon en andere weersinvloeden.

Hoogglans lak van jaren oud gaat er vanzelf uit zien als zijdeglans.
En zijdeglans lakken verkrijten, en zien er al snel oud uit.

Maar uit ervaring kan ik wel zeggen dat hoogglans makkelijk 1,5-2x zo lang mee gaat.
Dat zeker bij donkere kleuren.

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 17-05-2023 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-06 13:02
Mijn tips:

1. Schilderen is 10% van de tijd en de voorbereidingen 90% van de tijd En ja schilderen is het leukst, maar als je die 90% niet besteed krijg je dat wat jij nu laat zien

2. Alles begint met ontvetten. Ik gebruik altijd ST mark. Dat groene spul.
3. Verf verwijderen van ramen doe je met een speciaal krabbertje waar je een Stanley mes in bevestigd
4. Kitten doe je met acrylaat kit (let op dus niet siliconen want daar kun je niet overheen schilderen) daarvoor heb je ook van handige rubbertjes waarmee je perfect kunt gladstrijken
5. Schuren doe ik mits de verf nog redelijk is met een hele kleine korrel. Je kunt dan die schuursponsjes gebruiken: voordeel je maakt ze nat en hebt geen stof. Het is een fabel dat alles kaal moet tenzij natuurlijk de verf in slechte staat is dan moet je het kaal maken
6.kaal maken doe ik met een brander en een krabber. Dit gaat het snelst.
7. Nadat het hout kaal is goed gronden met een primer. Ik bezuinig nooit op verf en koop altijd sikkens of sigma en dan niet die van de bouwmarkt (zie online verf) voor binnen waterdragen, voor buiten terpatine gedragen
8. Na gronden licht schuren en weer gronden
9. Dan licht schuren en aflakken hiervoor gebruik ik altijd sigma en dan de schrobvaste verf ideaal met schoonmaken.

Ramen plak ik altijd af met schilderstape. Trek die er zo snel als het kan weer af anders trek je de verf mee.

Muren saus ik gewoon over met goede schrobvaste muurverf (sigma) ja is duur maar daar ga je heel veel plezier van krijgen. Je kunt als kinderen erop tekenen of als je met je modder poten er zelf aan zit het prima schoon krijgen. Gewone muurverf wordt dof als je het schoonmaakt

Ik zie boven discussies over flexa verf etc
Google eens naar online voor buiten verf sikkens Rubbol XD en voor binnen Sigma S2u Nova
Desnoods bestel je eerst een klein blikje

Buiten is hoogglans het liefst een lichte kleur het beste en gaat het langs mee.

Binnen heb ik Matt gedaan omdat ik dat mooier vond, maar toch een beetje spijt van want vlekken kreeg ik er moeilijker af. Zou nu voor semi gloss gaan als ik het opnieuw zou doen.

Ik gebruik gewoon action kwasten want als je deze verf gebruikt dan vloeit het vanzelf uit tot een prachtig egale substantie. Heb een keer een stukje gemist. Kwasten waren al schoon, toen een stukje keuken papier gebruikt en daarmee bijgewerkt en dat vloeide zelfs mooi uit.

Er zit echt verschil in bouwmarkt verf of verf waar professionals mee werken

[ Voor 18% gewijzigd door hydex op 17-05-2023 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Als ik dat soort dingen zie wil ik altijd het lieftste gewoon alles verwijderen en vervangen door nieuw :-)
Zelf demonteer ik altijd alles voordat ik ga schilderen. Zelfs de paumelle scharnieren voor de opdekdeuren als ik de kozijnen wil schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Toke_gt schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:10:
[...]

Ik kwam nog wel iets exotisch tegen in de bouwmarkt: aparte rollers voor grondverf. Is dit perse nodig, of voldoet een normale lakroller ook?

Ander ding: ik kwam Gamma Professional lakverfrollers vacht-achtige rollers tegen, is dit soms nieuw? Ik dacht dat lakrollers altijd van glad foam moesten zijn? Ik hoor wat klachten over die vacht-achtige lakverfrollers dat ze toch haartjes afgeven, dat doen die van foam niet natuurlijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:52
Blaze85 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:49:
[...]

Ik kwam nog wel iets exotisch tegen in de bouwmarkt: aparte rollers voor grondverf. Is dit perse nodig, of voldoet een normale lakroller ook?

Ander ding: ik kwam Gamma Professional lakverfrollers vacht-achtige rollers tegen, is dit soms nieuw? Ik dacht dat lakrollers altijd van glad foam moesten zijn? Ik hoor wat klachten over die vacht-achtige lakverfrollers dat ze toch haartjes afgeven, dat doen die van foam niet natuurlijk...
Die vacht lakrollers laten een veel gladdere verflaag achter dan de foam rollers.
Van tevoren even inwikkelen met tape, en die weer lostrekken voor de losse haartjes.
Die van de action laten nog wel eens wat los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
FRANQ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:57:
[...]

Die vacht lakrollers laten een veel gladdere verflaag achter dan de foam rollers.
Van tevoren even inwikkelen met tape, en die weer lostrekken voor de losse haartjes.
Die van de action laten nog wel eens wat los.
Ja, Action vertrouw ik sowieso niet qua kwasten en rollers.

Ik zag overigens dat ik glad stucwerk op de muren had, en ruw op het plafond. Is het echt noodzakelijk om ruwe muurverfrollers te gebruiken voor het plafond, of kan ik dat ook redelijk oké met de gladde muurverfrollers doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
Geloof dat TS geen schilders ervaring heeft?
De gemiddelde bouwmarkt heeft wel een youtu.bekanaal met info welke verf wanneer en waarom.

Als ik verf van metaal wil verwijderen doe ik dat als volgt sluiting demonteren, glazen potje met thinner nachtje laten staan. Kan natuurlijk niet met plastic daar help een schuursponsje en water voor latexverf wel mee.
Kieren binnen openmaken met een hoek van den verfkrabber daarna dicht kiten, buitenhuis twee komponeten plamuur en lekker lang laten uitharden.

En yep op het kozijn zit latex muurverf , krijg je er wel af met veel warm water met afwasmidel en een nagelborstel (of iets dergelijks) als het op water basis is.
Vermoed dat het water is, even een stukje testen, zo niet verfkrabber er overheen en een schuurpapiertje met fijne korrel
Pagina: 1