Putjes in beton vullen? is het nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqsRKesc1r6GO5Um-Hgg1qpPqoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4Kyxm6G27h1XXqDX0B4z8p7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb in m'n vloer (incl. vloerverwarming) een aantal van dit soort putjes in het beton zitten, is het van belang om dit op te vullen of is dat helemaal niet nodig? Er komt pvc-planken op (Update: zwevend met 1mm ondervloer, geen lijm). Ik denk dat de putjes zo'n 1 cm diep zijn.

edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2jY7z8tgr0IXBHMMSWlBrHGeio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Je8R6TEoAYvju6FziW3hfrG.jpg?f=fotoalbum_large

Had ook nog een tweede vraag: bij de meeste muren is van dat blauwe foam te zien, welke functie dient dat (geluidsisolatie?) En als er op het oppervlak wat beton-spul zit, kan ik dat dan beter weghalen?

[ Voor 33% gewijzigd door Blaze85 op 14-05-2023 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:31
Voor PVC moet je hele vloer vlak zijn, alles wat niet vlak is ga je zien. Die foam is je randisolatie zodat je vloer kan uitzetten. Kan je afsnijden. Uiteindelijk komen er ook nog plinten overheen lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Persoonlijk zou ik de putjes vullen. Dicht lijkt mij beter dan een gat waar je een vloer overheen legt. De foam wordt meestal gebruik bij het leggen van een betonvloer. Het heeft een afdichtende/isolerende funcite.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 10:53

Tux

Die vloer moet inderdaad nog volledig geëgaliseerd worden. Zelfs hele kleine putjes of bultjes in het beton ga je merken als je dat niet doet.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dat is vrij normaal, het foam is voor de werking tussen de muur en vloer los van elkaar te houden.

De vloer moet nog eerst nog worden geëgaliseerd, de egaline vult dit wel op. En je moet nog afwerken met plinten.

Belangrijker is dat je voor het egaliseren het droogstookprotocol hebt doorlopen met je vloerverwarming en ervoor zorgt dat de vloer droog genoeg is.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:13:
Voor PVC moet je hele vloer vlak zijn, alles wat niet vlak is ga je zien. Die foam is je randisolatie zodat je vloer kan uitzetten. Kan je afsnijden. Uiteindelijk komen er ook nog plinten overheen lijkt me?
Ja, daar komen plinten overheen. Ik irriteer me niet aan dat foam, ik vroeg me vooral af of dat 'gelekte beton' beter verwijderd kon worden van dat foam, maar dat doet er verder niet toe zo te horen ;).

Wat bedoel je ga je zien? Ik heb Bryunzeel pvc, daar zit al een ondervloer bij van 1mm. De vloer is, vermoed ik althans, redelijk vlak verder. Maar wel kleine-putjes festijn en af en toe en dieper putje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Tux schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:16:
Die vloer moet inderdaad nog volledig geëgaliseerd worden. Zelfs hele kleine putjes of bultjes in het beton ga je merken als je dat niet doet.
Voelen of zien? En wordt het alsmaar erger? Dat valt toch wel mee als er eenmaal een vloer + ondervloer onder ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
En al je alleen die grote putten wil aanpakken welk makkelijk middel zouden jullie daarvoor gebruiken? Alabastine vloervuller extra sterk is prima?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 19:02

Zeeuw

5.6

Egaline eroverheen, ik denk dat dit beton ook te ruw is voor de pvc lijm.

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Zeeuw schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:57:
Egaline eroverheen, ik denk dat dit beton ook te ruw is voor de pvc lijm.
Bryunzeel PVC leg je zwevend neer, net als laminaat. Het is 4mm dik, met ondervloer erbij 5mm. Er moet nog wel een dampdichte folie onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeeuw

Zeeuw

5.6

Dan moet je ook al dat stucwerk (?) op de vloer wegbikken. Egaline kun je heel dun aanbrengen, dan pak je alles in één oplossing in plaats van de gaatjes opvullen en de viezigheid weghalen.

Ga je zelf de pvc leggen?

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Zeeuw schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:06:
Dan moet je ook al dat stucwerk (?) op de vloer wegbikken. Egaline kun je heel dun aanbrengen, dan pak je alles in één oplossing in plaats van de gaatjes opvullen en de viezigheid weghalen.

Ga je zelf de pvc leggen?
Ja, dat stucwerk/latex verfresten die gaan weg natuurlijk, maar dat is simpel spatelwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:31
Ah, dit spul ligt ook in de bouwmarkt, volgens instructies kan je ze zelfs over een tegelvloer leggen zonder de voegen dicht te smeren (4mm diep, 5mm breed).

Putjes dichtmaken zou ik doen met reparatiemortel. Alabastine is makkelijk kant en klaar, maar waarschijnlijk wel duur. Extra sterk hoeft niet, het heeft niks te houden. Evt wel even voorbehandelen met een primer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeeuw

Zeeuw

5.6

Als je zelf gaat leggen dan zou ik vooral gaan voor de oplossing waar je zelf achter staat.
Welke keuze je ook maakt, leren doe je er altijd van. Als je maar trots bent op je werk.

Weeg alle zaken zoals vrije tijd, kosten en ervaring met elkaar af. Achteraf kun je alleen maar zeggen "had ik toch maar geëgaliseerd" of "een dag op m'n knieën gaatjes dicht smeren was eigenlijk niet nodig".
Perfect wordt het nooit, zelfs niet door de vakman.

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:23:
Ah, dit spul ligt ook in de bouwmarkt, volgens instructies kan je ze zelfs over een tegelvloer leggen zonder de voegen dicht te smeren (4mm diep, 5mm breed).

Putjes dichtmaken zou ik doen met reparatiemortel. Alabastine is makkelijk kant en klaar, maar waarschijnlijk wel duur. Extra sterk hoeft niet, het heeft niks te houden. Evt wel even voorbehandelen met een primer.
Gamma is de enige hofleverancier van Bryunzeel pvc. Pvc met lijm zou ik nooit aandurven :+

Ik ga die grotere gaten wel dichten iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Die blauwe randisolatie zorgt dat de vloer niet keihard aan de muur wordt vergrendeld, waardoor op willekeurige plekken barsten zouden ontstaan (door uitharden, opwarmen en vooral door afkoelen)), zie opstookprotocol). Als daar een flintertje beton op ligt, zal een barstje in dat dunne stukje ontstaan, geen probleem want onder plint. Uitzetvoegen worden ook zo gemaakt, met stukje van dat schuim, om de barsten op een gewenste plek te krijgen. Bij PVC wellicht minder probleem, met tegels moet je de uitzetvoegen netjes doorzetten in je vloer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

PVC klik met ondervloer is op zich prima, maar aub zorg dat je vloer glad is.
Egaline is een veilige manier, second best; op je knietjes en alles uitvullen met bijv muurvuller.
PVC is onverbiddelijk in een oneffen ondergrond.
Die put van 3-4 cm lang ga je dus ECHT wel zien.
...niet over 3 maanden, maar wel na 1,5 jaar.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 15-05-2023 08:02 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Blaze85 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:52:
[...]

Voelen of zien? En wordt het alsmaar erger? Dat valt toch wel mee als er eenmaal een vloer + ondervloer onder ligt?
Met pvc voel en zie je elk hobbeltje en kuiltje.
Egaliseren en goed schuren is noodzakelijk als je een beetje vlakke vloer wil hebben :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Wat iedereen hierboven zegt: met PVC absoluut egaliseren met egaline of vergelijkbaar spul. Werkelijk elke oneffenheid ga je zien en/of voelen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:27
Ik kreeg voor laminaat altijd te horen dat je ongeveer helft van dikte ondervloer kan egaliseren met ondervloer.
Pvc is nog moeilijker... Als ik dan hoor gat van cm diep...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-05 19:22
Gaat om PVC laminaat? Is me niet helemaal duidelijk, maar op basis van jouw input is dat mijn veronderstelling..

In dat geval kan je die putjes echt wel negeren. Het doel van de ondervloer is isolatie, maar ook het opvangen van oneffenheden.

PVC laminaat; niet teveel mierenneuken als de vloer maar goed vlak is.

PVC plak; egaliseren met egaline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

slecht advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
IngamerX schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:13:
Gaat om PVC laminaat? Is me niet helemaal duidelijk, maar op basis van jouw input is dat mijn veronderstelling..

In dat geval kan je die putjes echt wel negeren. Het doel van de ondervloer is isolatie, maar ook het opvangen van oneffenheden.

PVC laminaat; niet teveel mierenneuken als de vloer maar goed vlak is.

PVC plak; egaliseren met egaline.
Bryunzeel pvc is gewoon een zwevende vloer met planken voor de doe-het-zelfer, incl. 1mm ondervloer.
Ik heb een tube Alasbastine Allesvuller gekocht (ook geschikt voor beton), ik ga wel die paar grote gaten een beetje bijvoegen. De rest lijkt me idd niet nodig bij een zwevende pvc vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:28
Ik heb ook klik pvc gelegd met geïntegreerde ondervloer, met extra ondervloer op rol, maar zelfs dan voel je alles. Achteraf spijt dat ik geen egaline heb gedaan (maarja, de tijdlijn was het er niet mee eens).
Mijn advies, als het kan egaliseren met egaline, en anders sowieso alles controleren en met de hand de vullen/schuren.

[ Voor 4% gewijzigd door sjaakwortel op 15-05-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
sjaakwortel schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:06:
Ik heb ook klik pvc gelegd met geïntegreerde ondervloer, met extra ondervloer op rol, maar zelfs dan voel je alles. Achteraf spijt dat ik geen egaline heb gedaan (maarja, de tijdlijn was het er niet mee eens).
Mijn advies, als het kan egaliseren met egaline, en anders sowieso alles controleren en met de hand de vullen/schuren.
Hoeveel mm diktes was je pvc en ondervloer?
Bryunzeel pvc was bij de Gamma wel de dikste met 4mm en 1mm. Die planken buigen denk ik veel minder dan de goedkopere dunnere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:02
Ik zou dit zeker egaliseren. Ook bij klik-PVC.

Wij hebben op de verdieping zelf (cheapass) klikpvc gelegd, op een granolvloer. Op een paar plekken zat daar een oneffenheid in, en als je dat weet, kán je het een beetje voelen.
Laminaat geeft veel minder mee, dan kom je er waarschijnlijk wel mee weg.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
Blaze85 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:12:
[...]

Bryunzeel pvc was bij de Gamma wel de dikste met 4mm en 1mm. Die planken buigen denk ik veel minder dan de goedkopere dunnere.
5mm pvc (waar dus ook wat ondervloer in zit, maar geen 10db wat ik nodig had), 1.2mm ondervloer (https://www.cotap.nl/onde...e-heat-15-10db-4928129519)

Hoe vlakker hoe beter.

[ Voor 9% gewijzigd door sjaakwortel op 15-05-2023 16:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Blaze85 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:12:
[...]

Die 'ondervloer' is gewoon maar 1 mm flutschuim. Stel je daar niet te veel van of bij voor.
Een PVC plank gaat de ondergrond (op den duur) volgen. Of hij nou 3 of 6mm dik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Blaze85 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:02:
[...]

Bryunzeel pvc is gewoon een zwevende vloer met planken voor de doe-het-zelfer, incl. 1mm ondervloer.
Ik heb een tube Alasbastine Allesvuller gekocht (ook geschikt voor beton), ik ga wel die paar grote gaten een beetje bijvoegen. De rest lijkt me idd niet nodig bij een zwevende pvc vloer.
volgens mij is het geen beton, maar zandcement (als ik de foto's zo zie)

ik heb zelf ook een klik pvc vloer (7mm dik wel) en ik zou inderdaad alleen de hele grote gaten doen. of als je je verveelt gewoon alles doen, dan weet je het zeker :P

egaliseren is echt alleen noodzakelijk bij plak pvc, bij klik pvc kan het natuurlijk wel, maar niet noodzakelijk dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-05 19:22
sjaakwortel schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:06:
Wat heb je voor klik PVC liggen dan?

Egaliseren met egaline schiet echt z'n doel voorbij met dit product.
Blaze85 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:02:
[...]

Zou ik inderdaad doen. Zelfs als het niet nodig mocht blijken kan je achteraf iig geen spijt hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door IngamerX op 15-05-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

IngamerX schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:44:
[...]

[...]

Zou ik inderdaad doen. Zelfs als het niet nodig mocht blijken kan je achteraf iig geen spijt hebben.
en als het wel nodig bleek spijt als haar op je hoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
IngamerX schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:44:
[...]

Mijn dekvloer was ook wel echt slecht bedenk ik me achteraf, ik heb relatief gehaast alleen de ergste plekken geprobeerd te repareren, maar ik voel echt nog veel ongelijkheden.

Als je vloer al redelijk goed is dan is egaline ook zo klaar toch, of moet je daar een echte laag van opbouwen?

[ Voor 12% gewijzigd door sjaakwortel op 15-05-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luCu5aSkamuvBQP-4fR7ndEaId0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZXEK6mjo80QwNgQ0GHr2n4V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0gmlsEE8B_2YD2gKUTJGOmqaf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRyE9tvVW3njVsBV9R0ZBJeU.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand met een goed oog wat voor soort spul (het lichtere grijs) ze hier het beton hebben bijgevoegd? Het blijft opmerkelijk goed zitten, maar typisch egaline lijkt het niet te zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 22:47

The_Scarabial

MTB for life!

gewoon met betonreparatiemortel 1mm de gaten herstellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

uitvlakmortel

Pagina: 1