Bedankt allemaal voor de reacties ik zal even eea beantwoorden

Tuurlijk dat is een (dure) optie, maar juist in wat bergachtig gebied is een mountainbikeje wel fijn met een zooi versnellingen

Dat zou soms kunnen, maar soms (periode met slechter weer) dan is dat niet praktisch. Zou wel het beste zijn voor de fiets natuurlijk.
De boel was ingevet, alleen bij terugkomst was de ketting dusdanig verroest dat er na een uur intrekken nog geen beweging in te krijgen was. Echt die hele ketting zat vast. Misschien met eerst een reiniger of een ander soort olie maar dan sta je wel een hele tijd te klooien.
Helaas niet dus

Yes, die fiets ik zelf ook normaal, maar again met derailleur heb je gewoon meer versnellingen wat in bergachtig gebied wel lekker is.
Sethro schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:16:
Goed invetten en een reserveketting in de camper leggen. Het wisselen van een ketting kost 5min max.
Voor een nieuwe fiets met riem kun je de ketting al snel een keer of 70 vernieuwen.
Ja een reserve ketting kan, hadden nu ook geen gereedschap voor ketting wissel dus die komt er zeker. Alleen dan kan ja net zo goed de ketting er af halen voor het wegzetten. In zakje doen met wat olie. Geeft alleen zo'n vieze boel elke keer.
Felyrion schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:21:
Met een beetje kettingvet bij het wegzetten moet dit geen enkel probleem zijn.
Sowieso een goed plan af en toe een ketting in te vetten. Zeker bij mountainbikes waar er nog wel eens zand/modder in de ketting wil komen.
Hij was ingevet, maar toch 4 maanden in de "buitenlucht" was niet genoeg. Misschien dikkere / andere olie?
Klopt buiten staan is niet ideaal, daarom is het ook een "goedkoop" fietsje. Maar het is niet altijd mogelijk dat ding maar binnen te laten staan helaas. Allicht wel voor langere tijd afwezig hoor dat zal ik eens voorleggen.
Ja dat is het alternatief waar ik aan zat te denken. Zag nu geen makkelijke manier met de huidige ketting (en ook geen gereedschap er voor).
Fr33z schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:28:
ketting is een onderdeel van 15-20 euro. beste deze gewoon dubbel invetten voordat je iets wegzet voor 4 maanden. 'was wel ingevet' kan nogal wat gradaties betekenen. beste is echt bij zoiets het wat overdreven te doen en dan eventueel bij eerste gebruik ff wat wcpapier of oude doek erlangs om het ergste er af te halen.
speciale rvs kettingen zijn er niet/hebben geen zin in dit geval. als dat zou werken was elle ketting daar wel van gemaakt

Ja ik durf het nu ook niet meer te zeggen hoe goed hij was ingevet natuurlijk. Misschien zit daar ook wel variaties in hoe "dik" / goed een olie is. Ik heb een keer gehoord over RVS dus vandaar, denk misschien is het duurder maar wel een optie.
jan390 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:03:
Nieuwe ketting kopen met missing link schakel, ontvetten (alle olie eruit) en er dan Squirt Lube (wax) opdoen.
Koop een missinglink tang waarmee je de ketting er makkelijk af kan halen en weer op kan leggen. Met de wax krijg je ook geen vuile handen bij het wisselen.
Squirt lube zal ik eens naar kijken!