Rvs fietsketting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:26
Mijn ouders hebben een camper met achterop een mooi fietsenrek. Simpele 'mointainbike' er op met een hoes er overheen. Nou heeft die camper een tijdje stil gestaan in Spanje (buiten). Maand of 4. Bij terugkomst bleek de fietsketting compleet verroest. Geprobeerd "los te breken" met een hoop moeite weer wat beweging er in (geen fietsenmaker in de buurt) maar helaas met een stukje voorzichtig fietsen is toch de derailleur in de soep gedraaid.

Naja dat moet gefixt gaan worden maar hoe kunnen we dit voorkomen?

Ik lees her en der wel wat over RVS kettingen maar ook weer niet zo veel. Of toch een ketting die je er makkelijk af kan halen? Natuurlijk was de ketting bij wegzetten wel gewoon ingevet.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Fiets kopen met kettingkast, en gewoon vet houden.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:04
Is het misschien te doen om de fiets in de camper te zetten bij lange afwezigheid?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:32
Beter invetten/smeren en voor gebruik eerst weer opnieuw inspuiten met kettingvet en in laten trekken. Busje (of 2) meenemen in de camper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:53
JukeboxBill schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:06:
Is het misschien te doen om de fiets in de camper te zetten bij lange afwezigheid?
Dit idd. En anders beter invetten. Met een hoes en goed ingevet moet hij het wel 4 maanden uithouden lijkt me.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
https://www.mantel.com/blog/fiets-met-riemaandrijving

Er zijn tegenwoordig fietsen met riemen ipv ketting.

Pana 5j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Goed invetten en een reserveketting in de camper leggen. Het wisselen van een ketting kost 5min max.
Voor een nieuwe fiets met riem kun je de ketting al snel een keer of 70 vernieuwen.

[ Voor 60% gewijzigd door Sethro op 14-05-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Met een beetje kettingvet bij het wegzetten moet dit geen enkel probleem zijn.
Sowieso een goed plan af en toe een ketting in te vetten. Zeker bij mountainbikes waar er nog wel eens zand/modder in de ketting wil komen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:54
Simpelste oplossing is in de camper zetten, schoonmaken en invetten.

4maanden in Spaanse buiten lucht is niet bepaald ideaal. ( überhaupt is buiten laten staan niet ideaal )

[ Voor 21% gewijzigd door corporalnl op 14-05-2023 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:55
Demonteren kan ook. Zorg voor een schakel die je zo uit elkaar kan klikken. Ketting eraf en in ziplock bewaren. Wel ff vieze handen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:58
ketting is een onderdeel van 15-20 euro. beste deze gewoon dubbel invetten voordat je iets wegzet voor 4 maanden. 'was wel ingevet' kan nogal wat gradaties betekenen. beste is echt bij zoiets het wat overdreven te doen en dan eventueel bij eerste gebruik ff wat wcpapier of oude doek erlangs om het ergste er af te halen.

speciale rvs kettingen zijn er niet/hebben geen zin in dit geval. als dat zou werken was elle ketting daar wel van gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:50
Nieuwe ketting kopen met missing link schakel, ontvetten (alle olie eruit) en er dan Squirt Lube (wax) opdoen.
Koop een missinglink tang waarmee je de ketting er makkelijk af kan halen en weer op kan leggen. Met de wax krijg je ook geen vuile handen bij het wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Bedankt allemaal voor de reacties ik zal even eea beantwoorden :)
_eLMo_ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:03:
Fiets kopen met kettingkast, en gewoon vet houden.
Tuurlijk dat is een (dure) optie, maar juist in wat bergachtig gebied is een mountainbikeje wel fijn met een zooi versnellingen :)
JukeboxBill schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:06:
Dat zou soms kunnen, maar soms (periode met slechter weer) dan is dat niet praktisch. Zou wel het beste zijn voor de fiets natuurlijk.
pennywiser schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:08:
Beter invetten/smeren en voor gebruik eerst weer opnieuw inspuiten met kettingvet en in laten trekken. Busje (of 2) meenemen in de camper.
De boel was ingevet, alleen bij terugkomst was de ketting dusdanig verroest dat er na een uur intrekken nog geen beweging in te krijgen was. Echt die hele ketting zat vast. Misschien met eerst een reiniger of een ander soort olie maar dan sta je wel een hele tijd te klooien.
Inspired schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:10:
[...]

Dit idd. En anders beter invetten. Met een hoes en goed ingevet moet hij het wel 4 maanden uithouden lijkt me.
Helaas niet dus :)
Yes, die fiets ik zelf ook normaal, maar again met derailleur heb je gewoon meer versnellingen wat in bergachtig gebied wel lekker is.
Sethro schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:16:
Goed invetten en een reserveketting in de camper leggen. Het wisselen van een ketting kost 5min max.

Voor een nieuwe fiets met riem kun je de ketting al snel een keer of 70 vernieuwen.
Ja een reserve ketting kan, hadden nu ook geen gereedschap voor ketting wissel dus die komt er zeker. Alleen dan kan ja net zo goed de ketting er af halen voor het wegzetten. In zakje doen met wat olie. Geeft alleen zo'n vieze boel elke keer.
Felyrion schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:21:
Met een beetje kettingvet bij het wegzetten moet dit geen enkel probleem zijn.
Sowieso een goed plan af en toe een ketting in te vetten. Zeker bij mountainbikes waar er nog wel eens zand/modder in de ketting wil komen.
Hij was ingevet, maar toch 4 maanden in de "buitenlucht" was niet genoeg. Misschien dikkere / andere olie?
corporalnl schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:27:
Simpelste oplossing is in de camper zetten, schoonmaken en invetten.

4maanden in Spaanse buiten lucht is niet bepaald ideaal. ( überhaupt is buiten laten staan niet ideaal )
Klopt buiten staan is niet ideaal, daarom is het ook een "goedkoop" fietsje. Maar het is niet altijd mogelijk dat ding maar binnen te laten staan helaas. Allicht wel voor langere tijd afwezig hoor dat zal ik eens voorleggen.
kjiratsiekoedel schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:18:
Demonteren kan ook. Zorg voor een schakel die je zo uit elkaar kan klikken. Ketting eraf en in ziplock bewaren. Wel ff vieze handen..
Ja dat is het alternatief waar ik aan zat te denken. Zag nu geen makkelijke manier met de huidige ketting (en ook geen gereedschap er voor).
Fr33z schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:28:
ketting is een onderdeel van 15-20 euro. beste deze gewoon dubbel invetten voordat je iets wegzet voor 4 maanden. 'was wel ingevet' kan nogal wat gradaties betekenen. beste is echt bij zoiets het wat overdreven te doen en dan eventueel bij eerste gebruik ff wat wcpapier of oude doek erlangs om het ergste er af te halen.

speciale rvs kettingen zijn er niet/hebben geen zin in dit geval. als dat zou werken was elle ketting daar wel van gemaakt ;)
Ja ik durf het nu ook niet meer te zeggen hoe goed hij was ingevet natuurlijk. Misschien zit daar ook wel variaties in hoe "dik" / goed een olie is. Ik heb een keer gehoord over RVS dus vandaar, denk misschien is het duurder maar wel een optie.
jan390 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:03:
Nieuwe ketting kopen met missing link schakel, ontvetten (alle olie eruit) en er dan Squirt Lube (wax) opdoen.
Koop een missinglink tang waarmee je de ketting er makkelijk af kan halen en weer op kan leggen. Met de wax krijg je ook geen vuile handen bij het wisselen.
Squirt lube zal ik eens naar kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

geen hoes gebruiken, maar een zeiltje erover waar de wind door kan? In een echte hoes blijft de damp 'hangen', en blijft dus nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:21
Ook een RVS ketting heeft smering nodig. En ook RVS kan gewoon roesten, het roest alleen niet geheel door zoals regulier ijzer/staal.

Zonder smering gaat alles naar de tering

[ Voor 39% gewijzigd door FastFred op 15-05-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Inmiddels een ketting besteld met zo'n "schuifje" (en een nieuwe derailleur haha) gaan eens proberen of het wat is om hem er af te halen.

Meteen flesje squirt lube meegepakt in de hoop dat dat wat minder viezigheid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20
Mattie112 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:24:
Inmiddels een ketting besteld met zo'n "schuifje" (en een nieuwe derailleur haha) gaan eens proberen of het wat is om hem er af te halen.

Meteen flesje squirt lube meegepakt in de hoop dat dat wat minder viezigheid geeft.
Squirt lube zou ik niet aanraden, dat is er na een regenbui gelijk vanaf. Als je wil dat het niet vastroest over lange termijnen met weinig gebruik is wet lube of allseason meer aan te raden wat gewoon blijft zitten na een bui. . Of je moet genoegen nemen met meer onderhoud, uiteraard prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Mja ik ga dus nu even gokken op het er af halen van de ketting. Ik weet niet of een andere lube beter gaat zijn als die fiets een tijd weer stil staat. Dan kies ik even voor (hopelijk) "schone" handen. Met een vakantie niet erg om iets vaker de ketting te "squirten" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je de fiets onder handen neemt, zou je ook gelijk de lagers van de naven, trapas, balhoofd en pedalen uit elkaar kunnen halen om opnieuw in te vetten. Omdat je fiets in weer en wind staat, kan je vet gebruiken dat waterbestendiger is dan standaard kogellagervet. Zulk vet wordt o.a. gebruikt voor de lagers van boottrailers en voor schroefaskokers. Zoek op 'marine grease' of 'schroefaskokervet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20
Ketting met een quick release kan ook altijd natuurlijk, kijk dan wel even goed uit dat je quick release koopt die meerdere keren mee gaan, sommige kettingdelen zijn single use only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:26

Yucon

*broem*

Wat nu als je hem invet met van die witte plakkende spray voor motorkettingen? Dat is erop gemaakt dat het blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 19:37
@Mattie112 Hoeveel versnellingen heeft je MTB, afhankelijk daarvan kies je namelijk de juiste ketting :). Ik heb zelf wel goede ervaringen met kettingen van KMC, de varianten 'Silver' zijn Nickel Plated en je hebt ook de EPT uitvoering en die beschermen nog beter tegen roest. Een vette ketting roest minder! ;)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik weet niet wat je bedoelt met ingevet maar als dat met zo'n dunne olie is dan is dat natuurlijk na 4 maanden compleet weggespoeld.

Voor het behoud van je fiets is het het beste om deze binnen te zetten of op zijn minst een hoes eroverheen te trekken.
Pagina: 1