Subforum onderneming gerelateerde vragen binnen General Chat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
Persoonlijk mis ik een subforum voor onderneming gerelateerde vragen binnen Tweakers. Er zijn andere fora (zoals higherlevel) te vinden waar een hoop informatie te vinden is, echter zijn deze fora een stuk minder actief dan Tweakers. Naar mijn idee zou een dergelijk subforum goed binnen General chat passen.

Dit topic is dan ook om interesse te peilen en voorkomende onderwerpen te bespreken. Indirect dus gewoon om de Lieve adjes te overtuigen dat dit er moet komen :>

Met Tweakers als één van Nederlands grootste internetfora met 4 miljoen unieke bezoekers per maand en met ruim 1,4 miljoen ZZP'ers en ZMP'ers in Nederland zal er ongetwijfeld een substantieel aandeel (actieve) gebruikers binnen GoT ook ondernemer zijn of de ambitie hebben om in de toekomst te gaan ondernemen.

In de General Chat heb je natuurlijk PFSL als meest relevante subforum. Hier komen ook met regelmaat vragen omtrent de onderneming, ZZP'en etc. voorbij. Dat subforum is erg actief waardoor een uitsplitsing wellicht een goed idee kan zijn. Tevens zijn er veel vraagstukken omtrent het ondernemen wat een beetje tussen wal en schip valt in dit forum.

Diverse zaken welke in een subforum besproken kunnen worden:
  • Vragen over inkomstenbelasting, aftrekposten, BTW etc.
  • Rechtsvorm (eenmanszaak, v.o.f., bv, nv)
  • Commercie / marketing
  • Verzekeringen
  • Personeel en alles wat erbij komt kijken (zowel in positieve als negatieve zin)
  • Strategie en ondernemingsplannen
  • Productie / inkoop
  • Administratie
  • Fiscale zaken omtrent mobiliteit
  • ...
  • ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Comma
  • Registratie: Mei 2023
  • Niet online
Van mij hoeft het niet, er zijn genoeg forums voor ondernemingen waar informatie en vraagstukken over dergelijke onderwerpen besproken kunnen worden, het leid vooral af van de technische zaken (de core-business van Tweakers), zoals techniek en hardware zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:53
Dergelijke topics kun je toch al gewoon kwijt hier, bijvoorbeeld in PFSL?

Dat subforum stroomt volgens mij nog niet vol met topics van ondernemers, dus blijkbaar is daar niet zo heel veel behoefte aan. Ik zie zo weinig dergelijke topics dat het in mijn ogen geen eigen subforum rechtvaardigt.

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 14-05-2023 15:43 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

My 2 cents als user (ik heb niets te zeggen in general chat): in het verleden heeft 'if you build it they will come' niet gewerkt.

Andersom wel: heb discussies, reageer, stel vragen. Als er enige massa is volgt afsplitsing. AL is en blijft dat een kip-ei verhaal.

Even los van de vraag of het inderdaad een tech-iets is maar elke ZZP-ende devver is ook ondernemer

Edit: neemt niet weg dat het me persoonlijk zou interesseren @Twijfels

[ Voor 9% gewijzigd door F_J_K op 14-05-2023 16:27 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Eens met de feedback van jullie alle drie, het stroomt inderdaad niet over met de vragen.

Dat het niet allemaal tech related is, dat klopt, maar dat is General chat (alsmede wonen en mobiliteit) per definitie al niet echt :)

Echter denk ik ook dat met met een deel van zijn/haar vragen het gevoel heeft hier überhaupt niet terecht te kunnen. Als ik om een voorbeeld te noemen vragen heb over welk ecommerce platform geschikt zou zijn, dan heeft het niks met persoonlijke financiën of je loopbaan te maken.

Om een voorbeeld aan te halen. Iets waar ik zelf nu vragen over heb en graag input over zou krijgen is het zoeken naar bedrijven in China om spuitgietonderdelen te produceren en zaken waar rekening mee te houden, voors/tegens. Tweakers zijn nog wel eens kritisch, hebben kennis over de meest uiteenlopende zaken en er volgen vaak levendige discussies, iets wat ik op andere fora mis door inactiviteit. Nu kan ik deze vraag naar mijn idee nergens op Tweakers kwijt. Ik zal vast niet de enige ondernemer zijn (nu of in de toekomst) die hier graag wat meer discussie over ziet en geen "wij van wc-eend" verhaal op een site van een Nederlands spuitgierbedrijf.

Neemt niet weg dat als men er niet op zit te wachten en er te weinig animo is, het natuurlijk geen zin heeft op te zetten. Wat dat betreft snap ik @F_J_K goed met dat 'if you build it they will come' niet altijd gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:53
Twijfels schreef op zondag 14 mei 2023 @ 16:14:
Als ik om een voorbeeld te noemen vragen heb over welk ecommerce platform geschikt zou zijn, dan heeft het niks met persoonlijke financiën of je loopbaan te maken.
Dat past dan weer in CSA denk ik. Soortgelijke onderwerpen zijn daar in ieder geval al eerder voorbij gekomen.
Om een voorbeeld aan te halen. Iets waar ik zelf nu vragen over heb en graag input over zou krijgen is het zoeken naar bedrijven in China om spuitgietonderdelen te produceren en zaken waar rekening mee te houden, voors/tegens. Tweakers zijn nog wel eens kritisch, hebben kennis over de meest uiteenlopende zaken en er volgen vaak levendige discussies, iets wat ik op andere fora mis door inactiviteit. Nu kan ik deze vraag naar mijn idee nergens op Tweakers kwijt.
Hmm, MME wellicht? Daar struikel je ook over de topics over 3D printen.

Maar juist met zulke uiteenlopende zaken, vraag ik me af of het wel wijs is om dat te groeperen in één subforum. Die andere ondernemer die net zijn fysiotherapiepraktijk is gestart zal weinig hebben met spuitgietonderdelen. Ben je dan niet bang dat jouw topic juist niet onder de aandacht komt bij de doelgroep die er wellicht iets van weet?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Xander schreef op zondag 14 mei 2023 @ 16:43:
[...]

Dat past dan weer in CSA denk ik. Soortgelijke onderwerpen zijn daar in ieder geval al eerder voorbij gekomen.
Nooit gekeken in dat subforum :+ Als ik een snelle search doe op 'Shopify' is het welgeteld 2 maal in een topic benoemd in het verleden.

[...]

Hmm, MME wellicht? Daar struikel je ook over de topics over 3D printen.
Ken het subforum en dat zou inderdaad de eerste plek zijn voor deze vraag denk ik. Maar modding (van instap modellen chinese 3D printers) staat wel een stukje af van industrieel laten spuitgieten, ook geen vergelijkbare doelgroep. Los van dat ik in dit geval meer vragen heb over contact leggen met China en voors/tegens en aandachtspunten los van het product-aspect zelf.

Maar juist met zulke uiteenlopende zaken, vraag ik me af of het wel wijs is om dat te groeperen in één subforum. Die andere ondernemer die net zijn fysiotherapiepraktijk is gestart zal weinig hebben met spuitgietonderdelen. Ben je dan niet bang dat jouw topic juist niet onder de aandacht komt bij de doelgroep die er wellicht iets van weet?
Je hebt gelijk dat een fysiotherapeut er geen interesse in heeft. Maar subfora binnen een nieuw subforum is hoe dan ook een stap te ver nu lijkt mij. Doch in zekere zin wel de beste optie gezien het ondernemerschap zo gigantisch divers is met (te) veel verschillende vraagstukken.

Binnen subfora heb je altijd topics die je meer trekken dan de ander. Binnen mobilteit gaat een Porsche rijder ook niet in de Dacia forums neuzen om een makkelijk voorbeeld te pakken ;) Maar ik denk dat de conclusie hier uiteindelijk toch is dat ondernemerschap onder aan de streep te divers is om zomaar af te splitsen en het interessant genoeg te houden voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je kunt natuurlijk altijd even een modje aanschieten via dm om te checken waar je topic het beste zou passen. En ultimo heeft GoT natuurlijk al een soort catch-all: Algemene zaken dus mocht er geen enkel forum passen dat kan het daar altijd nog in. Daar komen sowieso de meest uiteenlopende topics voorbij ;) .

Verder eens met de eerdere opmerking dat aanbod (subfora) nog geen vraag (topics) creeert. In beginsel was PFSL ooit wel bedoeld voor veel van dit soort vragen maar vanuit historisch perspectief zal hier vooral ZZP-achtig publiek komen (zelfstandige software engineers bijvoorbeeld). Uiteraard zal er her en der ook kennis rondlopen over de productie van spuitgietonderdelen maar vergeleken met eerder genoemde platformen denk ik niet dat een dergelijk topic op Tweakers daar meer (high-quality) reacties op zal krijgen. Maar begin gewoon met een aantal topics, dan zal daarna wel blijken dat er een eigen plekje voor gecreeerd kan worden of niet. Dat is laatst ook gedaan met Wonen en mobiliteit maar dan wel vanuit een vraag-gedreven opzet (dus eerst de topics verzamelen om daarna te kijken welke indeling daarbij past, ipv andersom).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:36

Qwerty-273

Meukposter

Ik denk dat je met de meeste vragen al in de verschillende subfora terecht kan. PFSL heeft als beschrijving "De plaats waar je alle vragen kwijt kunt die gaan over de grote boze wereld van financiën en arbeid, van beleggen en ondernemen tot de belastingzaken rondom je uitkering of bijbaantje.". En je ziet er met een kleine regelmaat toch wel wat topics over ondernemen voorbij komen.
Twijfels schreef op zondag 14 mei 2023 @ 16:14:
Om een voorbeeld aan te halen. Iets waar ik zelf nu vragen over heb en graag input over zou krijgen is het zoeken naar bedrijven in China om spuitgietonderdelen te produceren en zaken waar rekening mee te houden, voors/tegens. Tweakers zijn nog wel eens kritisch, hebben kennis over de meest uiteenlopende zaken en er volgen vaak levendige discussies, iets wat ik op andere fora mis door inactiviteit. Nu kan ik deze vraag naar mijn idee nergens op Tweakers kwijt. Ik zal vast niet de enige ondernemer zijn (nu of in de toekomst) die hier graag wat meer discussie over ziet en geen "wij van wc-eend" verhaal op een site van een Nederlands spuitgierbedrijf.
Het lastige zal zijn omdat in de juiste banen te laten lopen. Het wordt al snel een "vraag en aanbod" topic, en waar leg je de grens? Kan je dan ook een topic plaatsen opzoek naar bedrijven in Drenthe die x of y doen? In zijn algemeenheid kan je daar natuurlijk best een topic voor openen, vergelijkbaar als bijvoorbeeld China-shopping levertijdentopic maar dan gericht op productie ervaringen in China etc. Er zullen hier best een aantal mensen rondlopen die daar ervaring mee hebben vanuit hun werk.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1