PC blijft hangen in boot loop, mogelijke stroomproblemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFBlunt
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 11:25
Hallo allemaal,

Sinds gisteravond heb ik het volgende probleem met mijn PC: hij blijft hangen in een boot loop. Wanneer ik de PC inschakel, lijkt hij de POST te doorlopen, maar dan crasht hij en start opnieuw op. Op mijn scherm zie ik kort het opstartlogo, maar ik kan Windows niet bereiken. Zie hier een video van het probleem:

[Video: https://imgur.com/dxsJ1gv]

De laatste q-codes variëren tussen 99 en A0. A0 lijkt de laatste POST-code te zijn, waarna het besturingssysteem normaal gesproken zou moeten opstarten. Code 99 staat voor 'Super IO Initialization', wat erop duidt dat er mogelijk een component niet correct is aangesloten, of dat er onvoldoende stroom wordt geleverd aan een component.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
  1. Alle randapparatuur losgekoppeld. Geen verandering.
  2. GPU losgekoppeld. Geen verandering.
  3. Alle SSD's losgekoppeld. Geen verandering.
  4. Opstarten met slechts één RAM-stick. Geen verandering.
  5. RAM-stick van kanaal veranderd. Geen verandering.
  6. Andere RAM-stick in één kanaal geprobeerd. Geen verandering.
  7. Waterpomp en ventilatoren losgekoppeld. Geen verandering.
Het lijkt erop dat het probleem in de stroomvoorziening zit. Ik heb namelijk iets interessants opgemerkt. Mijn voeding heeft een zelftestfunctie. Als ik op de knop druk en het LED-lampje groen wordt, is alles in orde. Als dat niet het geval is, is er mogelijk iets mis. Dit is wat ik heb waargenomen:
  1. Wanneer de voeding volledig is losgekoppeld van het systeem, slaagt de zelftest.
  2. Wanneer de 10-pins ATX-kabel is aangesloten, faalt de zelftest. De overige kabels lijken geen probleem te zijn.
Hier is een video van dit probleem:

[Video: https://imgur.com/BTRDpRs]

Ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal wat er aan de hand kan zijn. Is er sprake van een kortsluiting in mijn moederbord? Zou het probleem in de kabel kunnen zitten? Of is het misschien tijd voor een nieuwe voeding?

Specs:

Moederbord: ROG Maximus X Formula
Voeding: Corsair AX1200i
CPU: i7 8700K
GPU: GTX1080Ti
RAM: 4x8GB DDR4-3200
SSD1: Intel Optane 900P 240GB
SSD2: Crucial MX100 512GB

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp en suggesties! :)

[ Voor 4% gewijzigd door TFBlunt op 15-05-2023 18:27 ]

Beste antwoord (via TFBlunt op 24-05-2023 21:17)

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Voeding wisselen om uit te sluiten, het lijkt op ocp "over current protectie" welke tript.

Dit kan een sluiting in het moederbord zijn maar ook een storing in de voeding.

Overigens is dit model voeding al ruim 10 jaar op de markt.
Als deze 11 jaar oud is kan het zijn dat er iets versleten is.

De selftest werkt overigens enkel zonder atx kabel verbonden.

Draait bij de zelftest de ventilator? Als deze niet draait zou dit ook nog een reden van uitschakeling kunnen wezen.

Als het de voeding is en deze is jonger dan 10 jaar kan je garantie claimen :)

Vergeet bovenstaande maar had het filmpje van de post codes niet gezien.
Nee moederbord boot loopt.

Heb je de bios al gereset?

En naast de boot code heb je nog een aantal leds welke aangeven of alles functioneerd branden deze ook?

[ Voor 71% gewijzigd door TRAXION op 18-05-2023 14:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 09:30
Of je harddisk/ssd is niet in orde... of in de software is "een bitje omgevallen" om het maar zo te zeggen.
Kan je wel booten vanaf een bootdisk/usb? dan kan je wellicht al e.e.a. uitsluiten.

Ik zou ook even de overige componenten opsommen, dat kan van pas komen bij eventuele verdere tips van medetweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFBlunt
Dankjewel! Ik heb de overige componenten ook toegevoegd aan de lijst.

Na wat extra pogingen met de zelftest van de voeding, lijkt het 10-pins deel van de 24-pins kabel er voor te zorgen dat de zelftest faalt wanneer deze is in de voeding is geplugd. Dit is de enige afwijking die ik heb kunnen vinden en lijkt dus een goed beginpunt.

Ik heb vanmiddag een nieuwe 24-pins ATX kabel besteld waarmee ik de oude kabel ga vervangen, en ik zal laten weten of dit het probleem heeft opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFBlunt
Helaas heeft het vervangen van de kabel niet geholpen, en hetzelfde probleem blijft bestaan.

Ik heb onlangs de koelpasta op mijn CPU en GPU vervangen. Hoewel het systeem sindsdien een tijdje prima heeft gewerkt, heb ik misschien een fout gemaakt bij het opnieuw in elkaar zetten?

Ik heb de CPU gisteravond opnieuw geplaatst, maar dit heeft het probleem ook niet opgelost. Ik zal proberen om de GPU dit weekend weer uit elkaar te halen om te zien of ik daar problemen kan vinden.

Ik heb ook nog geen tijd gehad om een boot USB te maken en te testen. Ook dat zal ik dit weekend doen.

Heeft er iemand nog andere ideeën?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Voeding wisselen om uit te sluiten, het lijkt op ocp "over current protectie" welke tript.

Dit kan een sluiting in het moederbord zijn maar ook een storing in de voeding.

Overigens is dit model voeding al ruim 10 jaar op de markt.
Als deze 11 jaar oud is kan het zijn dat er iets versleten is.

De selftest werkt overigens enkel zonder atx kabel verbonden.

Draait bij de zelftest de ventilator? Als deze niet draait zou dit ook nog een reden van uitschakeling kunnen wezen.

Als het de voeding is en deze is jonger dan 10 jaar kan je garantie claimen :)

Vergeet bovenstaande maar had het filmpje van de post codes niet gezien.
Nee moederbord boot loopt.

Heb je de bios al gereset?

En naast de boot code heb je nog een aantal leds welke aangeven of alles functioneerd branden deze ook?

[ Voor 71% gewijzigd door TRAXION op 18-05-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFBlunt
Ja heb een CMOS clear gedaan. Was ik vergeten te vermelden. Dat was wel voordat ik alle andere stappen had gedaan, kan het nuttig zijn om dit nu nog een keer te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
TFBlunt schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:35:
Ja heb een CMOS clear gedaan. Was ik vergeten te vermelden. Dat was wel voordat ik alle andere stappen had gedaan, kan het nuttig zijn om dit nu nog een keer te doen?
Het zou in ieder geval geen kwaad kunnen doen in deze staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFBlunt
Ik ga het vanavond proberen, bedankt! Zal laten weten wat de uitkomst is.

En ik zal ook de LEDs op het moederbord controleren.

[ Voor 28% gewijzigd door TFBlunt op 18-05-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFBlunt
Ik heb de CMOS batterij vervangen en daarnaast ook weer op de clear CMOS knop gedrukt. Dit heeft helaas niks veranderd.

Hierbij een filmpje van de status LEDs op het moederbord: [Video: https://imgur.com/a/ELfQj3M]

De LEDjes gaan als volgt: CPU -> DRAM -> VGA -> BOOT. Ze lichten één voor één op totdat het BOOT LEDje groen wordt. Daarna valt de PC uit en start de boot loop opnieuw.

Uit de handleiding:
Q LEDs (BOOT_DEVICE_LED, VGA_LED, DRAM_LED, CPU_LED)
Q LEDs check key components (CPU, DRAM, VGA card, and booting devices) in
sequence during motherboard booting process. If an error is found, the corresponding
LED remains lit until the problem is solved.
Niet een heel nuttige beschrijving, maar het lijkt er in ieder geval op dat de CPU, RAM en GPU de POST goed doorlopen.

Ik heb geprobeerd om op te starten terwijl alle andere componenten (afgezien van CPU, RAM) waren losgekoppeld. Aangezien de boot loop blijft voorkomen, zou dit kunnen wijzen op de voeding als de waarschijnlijke boosdoener?

[ Voor 11% gewijzigd door TFBlunt op 18-05-2023 20:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TFBlunt
Ik heb de voeding vervangen en dit heeft mijn probleem inderdaad opgelost. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
TFBlunt schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:17:
Ik heb de voeding vervangen en dit heeft mijn probleem inderdaad opgelost. Bedankt voor de hulp!
Laat je de afwikkeling omtrent garantie nog weten? Of was de voeding ouder dan 10 jaar?

Ben wel benieuwd in hoeverre de garantie afhandeling is bij "oudere" voedingen.

Fijn dat het systeem weer draait het blijft toch altijd lastig om zonder swap hardware een defect te pinpointen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFBlunt
Nog even een laatste update mbt de garantie op de voeding. Ik heb de AX1200i retour kunnen sturen naar Corsair en heb een nieuwe HX1500i opgestuurd gekregen (de AX1200i was niet meer op voorraad). Heel chique van Corsair, had eerlijk gezegd niet verwacht op garantie te kunnen rekenen!
Pagina: 1