Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Wapwap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-11 22:26
Zoals meer van ons op dit forum ben ik ook bezig om zonnepanelen aan te schaffen. Ik heb mijzelf zoveel als mogelijk verdiept en veel verschillende topics doorgelezen, maar ben toch op zoek naar een stukje advies van iemand met een neutrale blik.
Foto's
Ligging: Oost-West, schuin dak

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Schaduw
Ja, van dakkapel aan de voorzijde (Oostkant)
Jaarverbruik
Op dit moment zo'n 1800 kWh per jaar.
Plan is om in de nabije toekomst een hybride warmtepomp aan te schaffen. In de verdere toekomst wellicht een elektrische auto.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x40A (moderne meterkast)
Budget en doel
Maximaal 10K.
Zoveel als mogelijk opwekken, besparen op de energierekening en toekomstbestendig zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Professioneel bedrijf.
Bijhouden van data
Basis informatie zoals een app is prima.
Reeds verkregen offertes
#Aantal panelenMerk en typeWPWp totaalOmvormerVerwachte opbrengstPrijs€/Wp
1
19
Jinko Solar Tiger Neo N-type54HL4-B4207.980 WpEnphase IQ8+6.300 kWh€ 10.260,01,28
2
13
Jinko Solar Tiger Neo N-type54HL4R-B4255.525 WpEnphase IQ8M3.872 kWh€ 9500.001,71
3
12
Canadian Solar HiKu6 Mono All-Black CS6R4004.800 WpEnphase IQ8+4.267 kWh€ 8431.00 1,75

Het volgende is inbegrepen bij alle offertes:
- Enphase Envoy-S en Q-relay
- Aanpassingen meterkast naar 3-fasen

Aanbieder 1 en 3 zijn langsgekomen voor een schouw. Ik heb gevraagd of een string-systeem in mijn situatie mogelijk zou zijn, maar hierbij werden toch echt micro-omvormers geadviseerd.
Legplan aanbieder 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvO1vp46j2BhQEr25ozjJGIQg9I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ve99VGO15fnOpbJSHrRsZTWD.png?f=fotoalbum_tile
Legplan aanbieder 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PmqjBiJX2Tqyii_3yM0BlgEuUc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LrWw0rASNIvpJc0meen3R3dL.png?f=fotoalbum_tile
Legplan aanbieder 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUYeqal229BdBZE0RijePPYwQJo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pZ91tr5ntPktcquNbfOxw91l.png?f=fotoalbum_tile
Regio
Noord-Nederland
Eigen reactie
Op dit moment neig ik naar aanbieder 1. Kunnen redelijk snel plaatsen (4-6 weken). Mijn concrete vragen:
- is een Enphase opstelling in mijn situatie inderaad aan te raden? (ik snap dat er geen vergelijkingsmateriaal is, omdat er geen string-opstelling is aangeboden)
- zijn er opmerkingen/aanbevelingen ten aanzien van de voorgestelde panelen i.c.m. de micro-omvormers?

Beste antwoord (via Wapwap op 09-07-2023 22:57)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:51
Voor die prijs hoef je er niet echt lang over na te denken.

String is lastig omdat je heel hard richting een 3 fase model loopt vanwege het potentieel vermogen; maar je hebt niet voldoende panelen om genoeg schaduwmanagement te hebben voor de noord zijde van de dakkapel.

En je kunt met Enphase die 2 op de dakkapel leggen.

Zorg dat je kabel traject vooraf doorspreekt met partij 1 en gaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:51

String is lastig omdat je heel hard richting een 3 fase model loopt vanwege het potentieel vermogen; maar je hebt niet voldoende panelen om genoeg schaduwmanagement te hebben voor de noord zijde van de dakkapel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wapwap
Ronald schreef op zondag 14 mei 2023 @ 14:45:

Dank voor de bevestiging om inderdaad voor micro-omvormers te gaan.

Prijs van aanbieder 1 vond ik inderdaad ook erg netjes voor een dergelijk systeem.

• Wapwap
Update:

Gekozen voor partij 1, de panelen liggen sinds het begin van deze week op het dak! De eerste stormtest hebben de panelen in ieder geval goed doorstaan.

Voor een kleine meerprijs uiteindelijk nog gekozen voor de Envoy Metered i.v.m. de toekomstige aanschaf van een Enphase batterij. Als verassing op de dag van installatie te horen gekregen dat er kosteloos werd geupgrade naar 430wp panelen en IQ8M omvormers.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen