PV panelen op haakse balken plaatsen bij zwak plat dak

Pagina: 1
Acties:

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:35
Mijn ouders hebben een plat dak met niet zo`n sterke constructie. Tussen de balken zitten stroplaten die geen gewicht kunnen dragen en al iets zijn doorgezakt. De balken zitten op 50 tot 60cm afstand van elkaar.
De platdak constructie van de panelen komt nooit met alle pootjes op de balken waardoor sommige pootjes op de zwakke stroplaten dragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykbkLshxLAkGs0WWWbMrRObDrh4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/INkWwJVOEeIV16bXnIlPK8XS.jpg?f=user_large

Hierom zitten we te denken een extra balk of constructie haaks op de balken te leggen waardoor de pootjes van de platdak constructie op de haakse balk draagt en de haakse balk weer op de bestaande balken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoTClqLYScB4wf8V1ZXa_kLeUJA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bZ0IFBR6bJTgcjw1x4pCMRe9.jpg?f=user_large

Wij zaten zelf te denken aan beton bandjes die we als haakse balken gebruiken en daar de plat dak constructie op vast boren zodat ze direct als ballast kunnen werken.
Een andere optie zou een aluminium balk kunnen zijn die we haaks op de bestaande balken leggen.

Echter doordat we platdakconstructie met panelen verhogen kan er ook meer wind onder. Hierdoor kan alles waarschijnlijk eerder in een storm weg geblazen worden?

Zijn voor de haakse constructies op de bestaande balken al systemen ontwikkeld?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:53
Kunnen de bestaande balken dat extra gewicht dan wel dragen?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• blanken17
@Ronald die link verwijst naar een film met golfplaten dak.

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
blanken17 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 14:24:
Mijn ouders hebben een plat dak met niet zo`n sterke constructie. Tussen de balken zitten stroplaten die geen gewicht kunnen dragen en al iets zijn doorgezakt.
Als ik dit lees, zou ik er niet aan beginnen. Ik denk ook niet dat je een bedrijf gaat vinden dat daarvoor aansprakelijkheid gaat dragen, laat staan een verzekeraar.

• Ronald
@blanken17 stokschroef, plug, betonband. Rail er op. Stokschroef te verlengen om helling te krijgen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• blanken17
Ik vermoed dat de balken het wel kunnen hebben.

Bij andere woningen liggen ook al panelen op de daken maar bij iemand die za al meerdere jaren heeft moesten ze eraf omdat het dak aan het verzakken was. ik weet niet of dit de stroplaten of de balken waren.

Bij niemand is rekening gehouden door de installateurs met de zwakke stroplaten die door gaan hangen.

• Ronald
Als niet eens zeker is of de balken het gewicht kunnen hebben is het wel zaak om knap advies in te winnen.

Systemen met ballast wegen heel veel meer dan mechanische bevestiging.

Pagina: 1