Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venorcis
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-04 14:38
Ik heb een woning aangekocht welke volledig gerenoveerd is, inclusief stucwerk, waardoor alle schakelaars e.d. uit de muur zijn geweest.

Nu wil ik de lampen op de overlopen van de 1e verdieping en de zolder weer aansluiten, oftewel schakelen van 2 lampen vanaf 3 punten (lamp op 1e vanaf beneden en op de 1e, lamp op zolder vanaf zolder en 1e). Zover ik weet is daar het volgende schema op van toepassing (met de wissel/wissel op de 1e uiteraard):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L40HKVCZyqHfCkFts0fx9FsY1is=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YF4ACpTZVMuCfsZGXwUdpP1W.jpg?f=user_large

De huidige situatie qua bedrading is echter als volgt (welke ooit gewerkt heeft blijkbaar):
  • Op de begane grond 1 bruine draad en 2 zwarte schakeldraden. Eén van deze gaat direct naar de lamp op de 1e, de ander naar de schakelaar daar.
  • Op de eerste verdieping 1 bruine draad en 4 zwarte schakeldraden. Eén van deze gaat ook direct naar de lamp daar op de 1e, de ander komt dus van beneden, en de resterende twee gaan naar zolder.
  • Op de zolder 1 bruine draad en 3 zwarte schakeldraden. Twee van de schakelaar beneden dus en dan één naar de lamp.
Op zolder is zoals verwacht, maar op de begane grond niet. Ik zou of daar 3 schakeldraden verwachten (2 vanaf de schakelaar en 1 naar de lamp) of als alternatief 5 schakeldraden op de 1e (2 van beneden en 1 naar de lamp, zoals deze). Ik begrijp niet waarom er op de lamp op de 1e twee schakeldraden aangesloten zitten.

Op zolder is de huidige situatie eigenlijk geen mysterie, maar de oude situatie waarvan ik een foto had genomen wel (ben ik helaas op de begane grond vergeten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07j6uiCCO4BHmqaLkZ0Tu1VNlSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgzZOu2K2URm0aMoTqUcoquF.jpg?f=fotoalbum_large
Waarom was er een bruine draad op een uitgang aangesloten? En 1 schakeldraad van beneden direct doorgelust met die naar de lamp?

Lang verhaal kort: hoe zorg ik dat het naar behoren gaat werken? Ik gok dat er een extra schakeldraad van de schakelaar op de begane grond naar de schakelaar op de eerste verdieping moet worden getrokken? Of was hier een soort alternatieve oplossing verzonnen die ik niet begrijp?

[ Voor 4% gewijzigd door Venorcis op 21-05-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik zou alles opnieuw trekken, als ik het zo lees dan lijkt het alsof een bruine draad als schakel draad misbruikt wordt.

Voor een lichtpunt met twee schakelaars zou je 3 zwarte draden moeten hebben (en 1 bruine), voor een schakeling met 3 schakelaars zijn het 5 zwarte draden. Zie Wikipedia: Wisselschakeling

Als je opnieuw trek, plak wat gekleurde tapered op de zwarte draden zodat je later ook weet hoe de draden lopen en welke welke is.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:24
Er bestaat een vereenvoudigde wisselschakeling, deze wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat er één schakeldraad minder gebruikt hoeft te worden om niet de maximale aantal in één buis te krijgen.
Bij deze schakeling wordt de bruine draad op beide wisselschakelaars op het schakelcontakt aangesloten, het p-contact wordt met één zwarte draad aangesloten. Het andere schakelcontact ook met zwart doorverbonden en naar de lamp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGtPgXz-qUiFR1YRyxHN3gY9FK0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/t0192xRnLlO6XjqtwE2HHyvb.gif?f=user_large

Dit zou bij jou gebruikt kunnen zijn.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

fredhuizinga schreef op zondag 14 mei 2023 @ 15:01:
Er bestaat een vereenvoudigde wisselschakeling, deze wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat er één schakeldraad minder gebruikt hoeft te worden om niet de maximale aantal in één buis te krijgen.
Bij deze schakeling wordt de bruine draad op beide wisselschakelaars op het schakelcontakt aangesloten, het p-contact wordt met één zwarte draad aangesloten. Het andere schakelcontact ook met zwart doorverbonden en naar de lamp.

[Afbeelding]

Zet schakelaar 1 eens om, en heb je dan licht of kortsluiting ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:30
RaZ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 15:09:
[...]

Zet schakelaar 1 eens om, en heb je dan licht of kortsluiting ;)
Dan heb je licht. De lamp zit nog in het circuit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-05 20:54
@RaZ Licht? Er zit een lamp tussen de schakeldraden en de nuldraad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bGu4vL7qH3WEXKnvWGy-3dwxoA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G8mGuUUZpvvsMoy8xkKS13PZ.png?f=user_large

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ah crap. |:(

Sowieso een rare methode om een wissel / hotelschakeling te maken :P
remco_k schreef op zondag 14 mei 2023 @ 15:23:
[...]

Ja, dat. Haha. Ik zat ook eerst in de knoop. Ik heb dat schema nog nooit gezien. Bijzonder. Maar wel goed dus. Geen kortsluiting. :P
Die kortsluiting had ik blijkbaar in m'n hoofd :P

[ Voor 64% gewijzigd door RaZ op 14-05-2023 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-05 06:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

RaZ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 15:19:
Ah crap. |:(

Sowieso een rare methode om een wissel / hotelschakeling te maken :P
Ja, dat. Haha. Ik zat ook eerst in de knoop. Ik heb dat schema nog nooit gezien. Bijzonder. Maar wel goed dus. Geen kortsluiting. :P

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:42
Aderbesparende schakeling. Komt meer voor, is even puzzelen.

Met het schema in de hand en een multimeter moet eruit te komen zijn. Eerst uitzoeken welke zwarte niet naar de lamp gaat, maar van schakelaar naar schakelaar. Die moet aan beide kanten op het L contact. Dan bruin en de 2e zwarte op de overige contacten.

De oude situatie op zolder is sowieso aderbesparend, want op de L klem (rode lip) zit een zwarte draad. Wel bijzonder de dubbele zwarte in 1 uitgang, zijn er misschien 2 lichtpunten daar die gelijk schakelen?

[ Voor 38% gewijzigd door hesselbeertje op 14-05-2023 20:21 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zolang ze er geen zogenaamde "Franse wisselschakeling" van gemaakt hebben...... :X

Afbeeldingslocatie: https://static.circuitsonline.net/camo/235bd947d76c44cb37630a271420d290957935d0/687474703a2f2f7777772e6b6c65696e697366696a6e2e6e6c2f636f2f77697373656c736368616b656c696e672e676966

[ Voor 55% gewijzigd door SMSfreakie op 14-05-2023 21:00 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:28
Edit: Dit is inderdaad onjuist, zie post van Xander hieronder.

Een hotelschakeling is met 2 wissel schakelaars.
Jij wilt 3 schakelaars toepassen, dan komt er een kruisschakelaar bij.
Dat schema is anders dan wat jij schetst.

Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/96a2b60ff2dca338e0afce2d9634ed3f/j/u/jung_kruisschakelaar_aansluiten_schema.jpg

Op deze manier kan elke schakelaar de lamp aan of uit zetten. In jouw schema gebeurde gekke dingen dat Lamp 1 uitgezet kon worden en Lamp 2 bleef branden .

[ Voor 6% gewijzigd door MeTooPV op 15-05-2023 08:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:25
MeTooPV schreef op zondag 14 mei 2023 @ 23:52:
Een hotelschakeling is met 2 wissel schakelaars.
Jij wilt 3 schakelaars toepassen, dan komt er een kruisschakelaar bij.
Dat schema is anders dan wat jij schetst.

[Afbeelding]

Op deze manier kan elke schakelaar de lamp aan of uit zetten. In jouw schema gebeurde gekke dingen dat Lamp 1 uitgezet kon worden en Lamp 2 bleef branden .
Hij wil ieder lichtpunt maar met 2 schakelaars bedienen. Dat is gewoon een wisselschakeling dus (waarbij op de 1e verdieping toevallig 2 wisselschakelaars voor verschillende lichtpunten zijn gecombineerd in één component, een wissel/wisselschakelaar).
fredhuizinga schreef op zondag 14 mei 2023 @ 15:01:
[Afbeelding]

Dit moet het wel zijn ja. :)

Voor de zolder zou je het op de reguliere wijze kunnen aansluiten (daarvoor zijn alle draden beschikbaar), maar ook deze was aan de foto te zien aangesloten als aderbesparende wisselschakeling. Niets mis mee, je moet het alleen wel even weten. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venorcis
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-04 14:38
Dank voor alle reacties hier, mn. @fredhuizinga voor het handige schema.

Vandaag alles aangesloten en het werkt perfect! Van beneden naar de eerste verdieping is het inderdaad de aderbesparende schakeling, en van de eerste verdieping naar zolder een 'normale' wisselschakeling (die ze dan inderdaad gek genoeg ook ooit 'onnodig' aderbesparend hadden aangesloten blijkbaar).
Pagina: 1