Mede tweakers,
Om een technische ruimte af te schermen van een andere ruimte wil ik een metalstud wand plaatsen.
Geluidisolatie is belangrijk! Daarom wil je ook contactgeluid beperken.
Op dit moment is er alleen een constructieve betonvloer. Mijn idee is om als volgt de metalstud wand te plaatsen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/oksSUga3m6Fnj7DnAd4ZLp5q.png?f=user_large)
De wand wordt dan éérst geplaatst én daarna de vloerverwarming en daarna de dekvloer.
Op deze site schrijven ze het volgende:
Wat denken jullie? Is mijn oplossing prima? Heeft iemand betere ideeën?
Om een technische ruimte af te schermen van een andere ruimte wil ik een metalstud wand plaatsen.
Geluidisolatie is belangrijk! Daarom wil je ook contactgeluid beperken.
Op dit moment is er alleen een constructieve betonvloer. Mijn idee is om als volgt de metalstud wand te plaatsen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/oksSUga3m6Fnj7DnAd4ZLp5q.png?f=user_large)
De wand wordt dan éérst geplaatst én daarna de vloerverwarming en daarna de dekvloer.
Op deze site schrijven ze het volgende:
In mijn idee maak ik geen gebruik van de regels, want die zouden vrij hoog moeten komen. Het lijkt me voor de vloerenjongen geen probleem om een dekvloer te storten als er al wanden staan. Dat is normaliter natuurlijk ook zo. Dus ik snap die regels niet zo goed.Een metal-stud wand wordt doorgaans OP de cementdekvloer gemonteerd, maar tegenwoordig wordt diezelfde cementdekvloer vaak zwevend uitgevoerd in combinatie met vloerverwarming. Tel je deze twee zaken bij elkaar op, en je krijgt contactgeluid tussen de twee ruimtes via de dekvloer. Oorzaak: geen onderbreking in de dekvloer + onvoldoende massa omdat de dekvloer zwevend is.
De oplossing is eigenlijk heel simpel en ook nog heel praktisch. Voordat de dekvloer gestort wordt breng je regels aan op de plaatsen waar de wanden komen. Zo wordt de gewenste onderbreking gerealiseerd en weet de uitvoerder van de vloerverwarming precies hoe de ruimtes zijn ingedeeld. Tegen deze houten regels zet je een strook isolatie om de dekvloer helemaal op te sluiten. Bij voorkeur steenwol, dat vangt trillingen beter op.
Laat je dus niet verleiden om de dekvloer in één keer te laten storten zonder deze regels, omwille van de planning. Want dit gaat ten koste van de akoestiek!
Wat denken jullie? Is mijn oplossing prima? Heeft iemand betere ideeën?
/f/image/KlNhol2tr0DrdOXiPApbzDzm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9uPK8EAZr6DuNkhM6gpan3xS.png?f=fotoalbum_large)