Metalstud - Optimale vloeraansluiting voor contactgeluid

Pagina: 1
Acties:

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-12 21:10
Mede tweakers,

Om een technische ruimte af te schermen van een andere ruimte wil ik een metalstud wand plaatsen.
Geluidisolatie is belangrijk! Daarom wil je ook contactgeluid beperken.

Op dit moment is er alleen een constructieve betonvloer. Mijn idee is om als volgt de metalstud wand te plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGfe89KJ5ziQZkulSaoXTM7YsNo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oksSUga3m6Fnj7DnAd4ZLp5q.png?f=user_large
De wand wordt dan éérst geplaatst én daarna de vloerverwarming en daarna de dekvloer.

Op deze site schrijven ze het volgende:
Een metal-stud wand wordt doorgaans OP de cementdekvloer gemonteerd, maar tegenwoordig wordt diezelfde cementdekvloer vaak zwevend uitgevoerd in combinatie met vloerverwarming. Tel je deze twee zaken bij elkaar op, en je krijgt contactgeluid tussen de twee ruimtes via de dekvloer. Oorzaak: geen onderbreking in de dekvloer + onvoldoende massa omdat de dekvloer zwevend is.

De oplossing is eigenlijk heel simpel en ook nog heel praktisch. Voordat de dekvloer gestort wordt breng je regels aan op de plaatsen waar de wanden komen. Zo wordt de gewenste onderbreking gerealiseerd en weet de uitvoerder van de vloerverwarming precies hoe de ruimtes zijn ingedeeld. Tegen deze houten regels zet je een strook isolatie om de dekvloer helemaal op te sluiten. Bij voorkeur steenwol, dat vangt trillingen beter op.

Laat je dus niet verleiden om de dekvloer in één keer te laten storten zonder deze regels, omwille van de planning. Want dit gaat ten koste van de akoestiek!
In mijn idee maak ik geen gebruik van de regels, want die zouden vrij hoog moeten komen. Het lijkt me voor de vloerenjongen geen probleem om een dekvloer te storten als er al wanden staan. Dat is normaliter natuurlijk ook zo. Dus ik snap die regels niet zo goed.

Wat denken jullie? Is mijn oplossing prima? Heeft iemand betere ideeën?

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:25
Los van je vraag zou ik sowieso dit spul tussen metalstud en vloer/wanden doen.

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:05
Onder alle metalstud wanden in mijn woning lijkt wel een reep vloerbedekking te zitten om het contactgeluid te verminderen. Is al wel bouw van 40 jaar terug hoor.

• MWDKing
sjorsjes schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:47:
Los van je vraag zou ik sowieso dit spul tussen metalstud en vloer/wanden doen.
Yes, komt op de aansluiting met de wanden. Niet zozeer met de vloer, want dat zit in mijn voorstel al geisoleerd.

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-12 11:51
Maar xps als verende laag onder je zwevende dekvloer.... dat helpt niet echt om contactgeluiden te voorkomen.... beter gekraakt eps of optimaal steenwolplaten voor zwevende vloeren 20 a 30 mm dik.

Dynamische stijfheid isolatielaag onder de vloer tussen de 8 en 20 MN/m³.

Tussen zwevende vloer en wand een flexibele kantstrook toepassen. Liefst 10 mm dik. Verder gewoon eerst de wand zetten voordat vloer wordt aangebracht.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:15
MWDKing schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:34:
Om een technische ruimte af te schermen van een andere ruimte wil ik een metalstud wand plaatsen.
Geluidisolatie is belangrijk! Daarom wil je ook contactgeluid beperken.
Op dit moment is er alleen een constructieve betonvloer. Mijn idee is om als volgt de metalstud wand te plaatsen: De wand wordt dan éérst geplaatst én daarna de vloerverwarming en daarna de dekvloer.
In mijn idee maak ik geen gebruik van de regels, want die zouden vrij hoog moeten komen. Het lijkt me voor de vloerenjongen geen probleem om een dekvloer te storten als er al wanden staan. Dat is normaliter natuurlijk ook zo. Dus ik snap die regels niet zo goed. Wat denken jullie? Is mijn oplossing prima? Heeft iemand betere ideeën?
Dus ze adviseren om iets onder de metalstuds te leggen om contactgeluid met de betonvloer te onderbreken/verminderen en jij slaat dat advies in de wind? Wat denk je nou zelluf?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MWDKing
Yaksa schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:24:
[...]

Dus ze adviseren om iets onder de metalstuds te leggen om contactgeluid met de betonvloer te onderbreken/verminderen en jij slaat dat advies in de wind? Wat denk je nou zelluf?
Zo staat het niet in hun advies. Ze adviseren die regels niet om contactgeluid te verminderen. Ze adviseren de metalstud niet op de dekvloer te zetten om contactgeluid te verminderen. Die regels leggen ze neer zodat de vloerverwarmings-mensen weten weten waar de wanden lopen, zodat ze geen vloerverwarmingsleidingen onder de wanden doorleggen. Contactgeluid wordt vermindert doordat de dekvloeren aan beide zijden van de wand dan geen contact met elkaar maken.

• MWDKing
Thimmah schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:24:
Maar xps als verende laag onder je zwevende dekvloer.... dat helpt niet echt om contactgeluiden te voorkomen.... beter gekraakt eps of optimaal steenwolplaten voor zwevende vloeren 20 a 30 mm dik.

Dynamische stijfheid isolatielaag onder de vloer tussen de 8 en 20 MN/m³.

Tussen zwevende vloer en wand een flexibele kantstrook toepassen. Liefst 10 mm dik. Verder gewoon eerst de wand zetten voordat vloer wordt aangebracht.
Bedankt voor je reactie. Het gaat niet om het contactgeluid met een verdieping eronder. Het gaat om het contactgeluid tussen de ruimtes op dezelfde verdieping. Je ziet dat ook in de schets. Dan maakt het toch niet uit of je XPS of steenwol onder de dekvloer legt?
Die kantstrook heb ik inderdaad ook in mijn schets opgenomen.

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-12 11:51
MWDKing schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:57:
[...]

Bedankt voor je reactie. Het gaat niet om het contactgeluid met een verdieping eronder. Het gaat om het contactgeluid tussen de ruimtes op dezelfde verdieping. Je ziet dat ook in de schets. Dan maakt het toch niet uit of je XPS of steenwol onder de dekvloer legt?
Die kantstrook heb ik inderdaad ook in mijn schets opgenomen.
Horizontaal of verticaal maakt in dat opzichte niet zoveel uit het gaat om de aansturing van de constructieve vloer en de afstraffing in de naast of ondergelegen ruimten. Omdat je er niet direct onder zit maar er naast zal de contactgeluidisolatie circa 5 dB beter zijn dan verticaal maar nog steeds wordt die beïnvloed door een harde isolatielaag.
Het is in jouw schets in iedergeval beter dan een doorlopende dekvloer met wand erop.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:45
Rondom randisolatie gebruiken zoals @sjorsjes aangeeft en zo min mogelijk schroeven/pluggen gebruiken.

Polymax Hightack is je vriend in zo’n wand. :)

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-12 14:00
MWDKing schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:55:
[...]

Zo staat het niet in hun advies. Ze adviseren die regels niet om contactgeluid te verminderen. Ze adviseren de metalstud niet op de dekvloer te zetten om contactgeluid te verminderen. Die regels leggen ze neer zodat de vloerverwarmings-mensen weten weten waar de wanden lopen, zodat ze geen vloerverwarmingsleidingen onder de wanden doorleggen. Contactgeluid wordt vermindert doordat de dekvloeren aan beide zijden van de wand dan geen contact met elkaar maken.
Dit detail komt van Knauf zelf af. Ik zie toch echt de band zitten. Is ook niet meer dan logisch dat die er moet zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckp2pgWDqPQlKk22UJWFk3QeeCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KlNhol2tr0DrdOXiPApbzDzm.png?f=fotoalbum_large

• MWDKing
Krijnemans schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:45:
[...]

Dit detail komt van Knauf zelf af. Ik zie toch echt de band zitten. Is ook niet meer dan logisch dat die er moet zitten.

[Afbeelding]
Precies, band wel. Regels niet. (y)

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-12 14:00
Nee je hoeft die (houten) regels niet te maken. Dat is alleen als je achteraf de MS-wand wilt opbouwen i.p.v. ervoor.

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
MWDKing schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:02:
[...]

Precies, band wel. Regels niet. (y)
Jullie praten volgens mij over verschillende band. Jij kijkt naar wand-dekvloer. Het advies dat je kreeg gaat over het detail metalstudwand en constructieve vloer. In het detail van knauf zit onder de metalstud en onder het gips richting de constructieve vloer ook een dempend materiaal.

Feitelijk is het simpel, zet iets zachts tussen alle harde constructie delen. Dus tussen dekvloer en wand, maar ook wand en vloer en vloer en dekvloer en ook in de metalstud wand zelf isoleren. Ik denk zo dat dit een prima advies is en ik zou letterlijk het detail van Knauf kopieren, incl. folielaag enzo.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nog beter is gipsvezel. Of FR gips. Sowieso greenglue tussen de dubbele beplating.

Waarmee ga je de wand zelf vullen?

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-12 12:35

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

FabianGTI schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:17:
Rondom randisolatie gebruiken zoals @sjorsjes aangeeft en zo min mogelijk schroeven/pluggen gebruiken.

Polymax Hightack is je vriend in zo’n wand. :)
Waar zou je die Polymax Hightack gebruiken? Moet zelf binnenkort ook flink wat metalstud wandjet gaan plaatsen, ben benieuwd wat je hiermee bedoelt :)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-12 18:07
ik zou ook of dubbel gips doen of underlayment+gips
Dit vanwege massa, en hout is erg makkelijk als je wat wil ophangen.

Wand lekker vol stoppen met knauf acoustifit ook.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12 15:06
+1 voor hout in de wand, hier OSB geplaatst onder het gips voor de zolderkamers; supersterke muren en scheelt enorm in geluid (gewone metalstud opbouw, geen verdere isolatiemaartregelen genomen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MWDKing
FRANQ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:05:
ik zou ook of dubbel gips doen of underlayment+gips
Dit vanwege massa, en hout is erg makkelijk als je wat wil ophangen.

Wand lekker vol stoppen met knauf acoustifit ook.
Dank voor de tip.
Ik heb specificaties van Knauf erop nagelezen.
Die adviseren iig dubbelgips (in mijn plaatje staat ook 2x12.5mm) en 40mm vulling bij 50mm metalstud. Sowieso heeft de dikte/hoeveelheid dempend materiaal in de wand weinig invloed. Met name de beplating maakt het verschil. En gipsplaten dempen dan weer beter dan hout, maar is natuurlijk wat zwakker dan hout. Dus als je nog wat wilt bevestigen is hout+gips beter.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12 15:06
Voor zover ik weet is het best om verschillende materialen en diktes te combineren, omdat die verschillende frequenties dempen. Naar mijn ervaring is hout + gips enorm veel beter dan gips + gips.

Voor zover ik weet verkoopt Knauf geen hout, dus opletten voor "wij van WC eend adviseren WC eend".

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MWDKing
naftebakje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:05:
Voor zover ik weet is het best om verschillende materialen en diktes te combineren, omdat die verschillende frequenties dempen. Naar mijn ervaring is hout + gips enorm veel beter dan gips + gips.

Voor zover ik weet verkoopt Knauf geen hout, dus opletten voor "wij van WC eend adviseren WC eend".
Goed punt. Ik had de info van o.a. https://leefmilieu.brusse...14-bois-2-2-acoust-nl.pdf en https://environnement.bru..._220208_2_1_aeri_nl_0.pdf.Mijn oorspronkelijke bron is niet meer beschikbaar maar daarin stond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqWegkp2r1RSpm_DlNMEKuA78Mg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9uPK8EAZr6DuNkhM6gpan3xS.png?f=fotoalbum_large

Rw is eengetal-aanduiding voor de geluidsverzwakking over een geluidspectrum (hoger is beter).

[ Voor 4% gewijzigd door MWDKing op 17-05-2023 15:47 ]

Pagina: 1