2.5inch HDD voor NVR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-04 12:12

Erikz.nl

professioneel prutser

Topicstarter
Ik zoek een?
Een 2.5inch HDD speciaal voor roepassing in een NVR systeem. Ik heb een CloudkeyG2 Plus en daar past alleen 2.5 inch in. Vooralsnog gaan schijfjes binnen een paar maanden kapot, wil graag een meer duurzame oplossing. Capaciteit bij voorkeur 1/2TB.

Wat is je budget?
150 tot 200 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Unifi CloudkeyG2 Plus met 4 camera's. Draait 24/7, daarom is een 2.5inch schijf met 24/7 specs speciaal op schrijftaken noodzakelijk. Helaas zijn schijven als WD purple niet beschikbaar in 2.5inch.

[ Voor 17% gewijzigd door Erikz.nl op 14-05-2023 09:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:34
Hoeveel wordt er weggeschreven? Want mogelijk is een 2,5" SSD interessant. 2TB SSD's heb je tegenwoordig al vanaf €80. Met een budget van €200 kan je zelfs een beetje experimenteren met welke SSD het beste zou zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-04 12:13
Als je voor SSD kiest zou ik wel even gaan rekenen qua hoeveel je schrijft en wat zo'n SSD kan hebben. Kan best een oplossing zijn. Ik zou toch voor een klassieke HDD gaan. Zijn de temperaturen wel binnen de norm? Als ze heel heet worden kan ik me voorstellen dat ze snel het leven laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:33:
Hoeveel wordt er weggeschreven? Want mogelijk is een 2,5" SSD interessant. 2TB SSD's heb je tegenwoordig al vanaf €80. Met een budget van €200 kan je zelfs een beetje experimenteren met welke SSD het beste zou zijn.
Hij schrijft 24/7 2688 x 1512 per camera weg. Volgens mij heb ik met 2TB ongeveer 20 dagen retentie.

Zijn SSDs wel geschikt voor NVRs? Ik heb altijd begrepen dat HDDs beter zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Erikz.nl schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:49:
[...]

Hij schrijft 24/7 2688 x 1512 per camera weg. Volgens mij heb ik met 2TB ongeveer 20 dagen retentie.

Zijn SSDs wel geschikt voor NVRs? Ik heb altijd begrepen dat HDDs beter zijn.
Daarom vroeg ik naar hoeveel je wegschrijft. Als je een SSD neemt met hoge write cycles (Total Bytes Written), dan kan je een eind komen.

2TB voor 20 dagen is ~37TB voor een jaar. Dat is niet heel veel. Total Bytes Written bij veel SSD's is 960TB.

Dat zou betekenen dat je er (maximaal!) zo'n 26 jaar mee zou kunnen doen. Zelfs al zou je daar 10% van halen, dus 2,6 jaar, dan lijkt me dat een flinke verbetering ten opzichte van je huidige HDD's die een paar maanden overleven :P

[ Voor 30% gewijzigd door Hahn op 14-05-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:51:
[...]

Daarom vroeg ik naar hoeveel je wegschrijft. Als je een SSD neemt met hoge write cycles (Total Bytes Written), dan kan je een eind komen.

2TB voor 20 dagen is ~37TB voor een jaar. Dat is niet heel veel. Total Bytes Written bij veel SSD's is 960TB.

Dat zou betekenen dat je er (maximaal!) zo'n 26 jaar mee zou kunnen doen. Zelfs al zou je daar 10% van halen, dus 2,6 jaar, dan lijkt me dat een flinke verbetering ten opzichte van je huidige SSD's die een paar maanden overleven :P
Dank, geen slecht idee om dat eens te proberen dan.

Ander idee dat nog bij me opkwam is de bay van de CK2+ te verwijderen, een sata naar esata kabel erin en dan een WD purple in een externe behuizing hiermee te verbinden. Even kijken wat de voorkeur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:19
Een SSD zal in dit apparaat geen trim ondersteuning hebben, waardoor telkens de zelfde blokken worden beschreven en de SSD veel eerder stuk gaat. De reden waarom ze nu telkens kapot gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
pennywiser schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:50:
Een SSD zal in dit apparaat geen trim ondersteuning hebben, waardoor telkens de zelfde blokken worden beschreven en de SSD veel eerder stuk gaat. De reden waarom ze nu telkens kapot gaan.
ik denk dat zo`n NVR gewoon bij de eerste sector begint met schrijven... doorschrijft tot de laatste.. want dan is de disk immers vol.. en dan pas bij de eerste begint met overschrijven..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
SMSfreakie schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:54:
[...]

ik denk dat zo`n NVR gewoon bij de eerste sector begint met schrijven... doorschrijft tot de laatste.. want dan is de disk immers vol.. en dan pas bij de eerste begint met overschrijven..
Precies, zonder trim logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Wat 'ie nu gebruikt zijn geen SSD's. Of bedoel je dat HDD's hierdoor ook mogelijk zo snel kapot gaan?
pennywiser schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:56:
[...]

Precies, zonder trim logica.
Als 'ie van begin tot eind volgeschreven wordt en dan weer opnieuw begint, dan is er toch juist niks aan de hand? Dan wordt alles gelijkmatig beschreven.

[ Voor 33% gewijzigd door Hahn op 14-05-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Topicstarter
Ik werk nu met een standaard 2.5" HDD, niet met een SSD. Ik ben eigenlijk op zoek naar een HDD oplossing die voor NVR systemen ontworpen zijn, maar die zijn er niet. Daarom wordt het nu dus of een SSD of een 3.5" HDD (WD Purple) in een externe behuizing verbonden via de 2.5" sata poort in de HDD bay van de NVR controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Hahn schreef op zondag 14 mei 2023 @ 14:20:
[...]

Wat 'ie nu gebruikt zijn geen SSD's. Of bedoel je dat HDD's hierdoor ook mogelijk zo snel kapot gaan?
[...]

Als 'ie van begin tot eind volgeschreven wordt en dan weer opnieuw begint, dan is er toch juist niks aan de hand? Dan wordt alles gelijkmatig beschreven.
Jij zei zelf huidige SSD's maar dat zal dan niet kloppen.

Wil je daarmee dan zeggen dat trim dan overbodig is? Ik leer graag weer wat nieuws. Want van begin tot eind is natuurlijk een aanname, ik weet niet beter of trim regelt de levensduur van een SSD. Mogelijk is dat achterhaald.

[ Voor 11% gewijzigd door pennywiser op 14-05-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Erikz.nl schreef op zondag 14 mei 2023 @ 14:25:
[...]

Ik werk nu met een standaard 2.5" HDD, niet met een SSD. Ik ben eigenlijk op zoek naar een HDD oplossing die voor NVR systemen ontworpen zijn, maar die zijn er niet. Daarom wordt het nu dus of een SSD of een 3.5" HDD (WD Purple) in een externe behuizing verbonden via de 2.5" sata poort in de HDD bay van de NVR controller.
Wat heb je tot nu toe gebruikt, merk, type, grootte. Er zijn namelijk wel Enterprise 2.5 sata HDD's. Als je tot nu toe laptop HDD schijven hebt gebruikt zijn die mogelijk minder bestand tegen 24/7 schrijven. Een gemiddelde SSD zie ik dat ook niet volhouden, dan kom je op Samsung Pro of Intel DC en als je dan naar wat capaciteit gaat, moet je even kijken of je de prijs nog leuk vindt. Neem in ieder geval een MLC SSD als je toch voor een SSD gaat.

[ Voor 28% gewijzigd door pennywiser op 14-05-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Topicstarter
pennywiser schreef op zondag 14 mei 2023 @ 15:07:
[...]

Wat heb je tot nu toe gebruikt, merk, type, grootte. Er zijn namelijk wel Enterprise 2.5 sata HDD's. Als je tot nu toe laptop HDD schijven hebt gebruikt zijn die mogelijk minder bestand tegen 24/7 schrijven. Een gemiddelde SSD zie ik dat ook niet volhouden, dan kom je op Samsung Pro of Intel DC en als je dan naar wat capaciteit gaat, moet je even kijken of je de prijs nog leuk vindt. Neem in ieder geval een MLC SSD.
Tot op heden heb ik Seagate Barracuda's gebruikt. Die gaan ongeveer 12 maanden mee, te kort vind ik, daarom dus op zoek naar een andere oplossing.

Denk dat ik een purple in externe behuizing ga proefdraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Erikz.nl schreef op zondag 14 mei 2023 @ 15:18:
[...]

Tot op heden heb ik Seagate Barracuda's gebruikt. Die gaan ongeveer 12 maanden mee, te kort vind ik, daarom dus op zoek naar een andere oplossing.

Denk dat ik een purple in externe behuizing ga proefdraaien.
Hou er rekening dat je een adapter nodig hebt om de 3.5 te poweren. Maar ik denk de beste oplossing, kan je ook wat groter nemen. 2.5 HDD gaat tot 2TB max, SSD uiteraard wel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
pennywiser schreef op zondag 14 mei 2023 @ 15:06:
[...]

Jij zei zelf huidige SSD's maar dat zal dan niet kloppen.
Oeps, dat was een typo van mijn kant. Moest HDD's zijn.
Wil je daarmee dan zeggen dat trim dan overbodig is? Ik leer graag weer wat nieuws. Want van begin tot eind is natuurlijk een aanname, ik weet niet beter of trim regelt de levensduur van een SSD. Mogelijk is dat achterhaald.
Trim zorgt voor betere verdeling van het beschrijven van cellen, maar ik vroeg weer aan jou of het beschrijven van begin tot eind een aanname was en of dat dan niet net zo goed zou werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Hahn schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:14:
[...]

[...]

Trim zorgt voor betere verdeling van het beschrijven van cellen, maar ik vroeg weer aan jou of het beschrijven van begin tot eind een aanname was en of dat dan niet net zo goed zou werken ;)
Ik weet niet of dat zo is, voor hetzelfde geld wordt er een heel ongunstig beschrijf patroon gebruikt zonder trim, kennelijk weet jij dat ook niet zeker. Ik ken alleen trim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:27

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een SSD zal in dit apparaat geen trim ondersteuning hebben, waardoor telkens de zelfde blokken worden beschreven...
Wearleveling werkt ook zonder trim en bij dit specifieke gebruikspatroon voegt trim helemaal niets toe (op meer write performance na).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Topicstarter
Oplossing met 3.5" externe behuizing en dan SATA naar ESATA vanuit de CKG2+ werkt. Draait nu een 4TB WD Purple:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xM1jLjecLppyYrATyMf1-Th9Is8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vT6nEsl2KL3JutwN62nSHhdG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a-weatherman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-04 16:24
Ik ben wel nieuwsgierig of deze oplossing met een 3.5 inch schijf in een externe behuizing nog steeds werkend is?
Ik zit momenteel met hetzelfde probleem met mijn CKG2 Plus en er zijn inderdaad geen geschikte 2.5 inch schijven te vinden. Dus kijk ik naar dezelfde oplossing als jij hier gedaan hebt.

Alleen is er ook een heel technisch stappenplan te vinden waar iemand de boel dusdanig verbouwd wat ik een stap te ver vind gaan:
https://www.dzombak.com/b...-2-with-a-3-5-hard-drive/

Dus kortom, jouw oplossing lijkt me ook wel wat, maar de vraag is of dit nog steeds werkt of dat je tegen problemen aan gelopen bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:27

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@a-weatherman zonder een @[mention] is de kans klein dat je een reactie krijgt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkps1
  • Laatst online: 17-04 14:13
Er zit gewoon een design fout in die CKG2+.
Die dingen worden veel te heet. Zitten continu tegen de 55 a 60 graden aan.

Ik heb met de 3d printer een houder met grote fan geprint. Nu blijf deze rond de 32 graden.

Met een SSD heb je veel minder warmteontwikkeling.
Pagina: 1