Vloerverwarming met tyleen pijp, platenwisselaar of filteren

Pagina: 1
Acties:

• denkees
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-12-2023
Mijn verwarmingsinstallatie draait nu zo'n 38 jaar prima en ik verbruik weinig. De installatie bestaat uit een gietijzeren ketel, radiatoren en vloerverwarming. Ik bepaal de ketelwater temp. zelf ( 40 -50 graden ) heb op alle radiatoren thermostaat kranen en bepaal de hoeveelheid mengwater voor de vloer ook met de hand dmv de thermostaat knop op de verdeler. Er is geen kamerthermostaat. Bij de ketel heb ik een kortsluitleiding gemaakt met een drukventiel voor als er nergens warmtevraag is. De vloerverwarming buis is tyleen 20x3.4mm. Omdat ik ga overstappen naar een monoblock warmtepomp met buffervat van 80ltr voor de CV wordt er geadviseerd om een platenwisselaar te plaatsen omdat de tyleenbuis is niet diffuusdicht is.

Omdat ik zeker in het voor en naseizoen alleen de vloer gebruik zou ik met 35graden de vloer prima kunnen verwarmen, maar omdat er dan een platenwisselaar tussen komt, moet er aan de primaire kant van de platenwisselaar toch een hogere temperatuur in, en hoe lager de temp hoe groter de platenwisselaar moet zijn Al met al is dat niet zo gunstig. Dus zou ik wel een nieuwe verdeler (hybride ) willen met een energiezuinige pomp maar zonder platenwisselaar.

Ik zou onderstaande willen:
- de vloer spoelen
- de aansluiting naar de nieuwe verdeler te vergroten naar 22mm ( laatste stukje is nu 15mm )
- een extra Caleffi dirtmagplus te installeren, net na de verdeler op de retour naar het buffervat.
- De Dirtmagplus heeft zowel een vuil-afscheider als een vuil-filter.
- Standaard worden er al 2 filters geplaatst: voor retour buffervat en voor retour warmtepomp.

Heeft iemand ervaring met tyleen buizen zonder platenwisselaar en met een moderne CV ketel of warmtepomp.

• ealkhasov
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-07 00:22
Wat ben je uiteindelijk gaan doen? Ik zit in dezelfde situatie.