Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• 3ceratops
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-11 15:37
Hi all!

Ik ben van plan om zonnepanelen te leggen, maar wil graag nog even validatie dat ik de juiste keuze maak.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLuQH70P5xHi9V-Mje5tvsjOW3E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zTVUGXXYsFPEVxbaPlYK4c2e.png?f=user_large
Foto met noorden naar boven.
Beschikbare (dak)ruimte
Ruimte is niet per se een issue voor die 16 panelen die ik voorzie.
Schaduw
Voorlopig enkel schaduw van een boom, maar die zouden we laten wegnemen.
Jaarverbruik
5000 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x400V met 40A hoofddifferentieel.
Budget en doel
Doel is om een degelijke installatie te krijgen die gewoon goed werkt, maar ook een stuk overgedimensioneerd is met oog op toekomst (elektrische auto onderweg, eventuele vervanging gasketel door warmtepomp etc.). Qua budget kijk ik vooral naar iets goed op vlak van prijs / kwaliteit.
Wie gaat het project uitvoeren
Laten uitvoeren.
Bijhouden van data
Niet nodig (maar leuke extra).
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LymGCs1RrSrX0qm2faNRS_EbB5s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/14xZQhVgAX0lPskAFOxChbWK.png?f=user_large

Momenteel leun ik richting de combinatie Jinko x Growatt voor 1.35 euro/ watt piek.

Gezien dit een simpel dak is, denk ik dat een simpele stringinverter voldoende is.
De verkoper was zeer enthousiast over SolarEdge, maar ik denk niet dat deze inverter mij 1000 euro kan laten terugverdienen.

Bovendien ben ik nog wantrouwig tegenover de set-up met SolarEdge (16 panelen op 1 string, terwijl minimale aantal panelen ook 16 is). Verkoper garandeert dat dit geen probleem is, maar ja ...
Regio
Oost-vlaanderen

Bedankt voor de hulp en advies!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Met de situatie zoals getekend is solaredge met 16 panelen geen issue… maar het heeft ook geen waarde in extra opbrengst zoals je zelf al correct vermoed.

Wat in Vlaanderen nog een afweging kan zijn: hebben de omvormers accu ondersteuning. Dat zou later nog geld kunnen besparen. (In Nederland is dat voorlopig gewoon niet rendabel)

De dmegc/huawei/1,33 (gaan er hier panelen op noord ofzo?), recom/GoodWe/1,28, SunPower/sma/1,5 (dit zijn duidelijk wat duurdere componenten) en de jinko/Growatt/1,35 zijn hier de keuzes, maar extreem laag in kosten zijn ze geen van allen… zeker niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• 3ceratops
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-11 15:37
Alle panelen zijn op het zuiden gericht.
Je hebt gelijk dat deze opties niet zeer goedkoop zijn.

Denk dat ik ga gaan voor middenklasse zonnepanelen met een toekomstgerichte inverter (hybride, koppelbaar aan slim systeem om eigengebruik op te krikken), en nog eens zal pushen voor lagere prijs.