PIR lijmen tegen geïsoleerde spouw? Leidingen in PIR?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico1984
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-03-2024
Beste tweakers, Hierbij een case die vaker voorbij komt, maar net weer iets anders is door de aanwezigheid van enkele leidingen.
De spouwmuur van mijn voorgevel wil ik na-isoleren omdat we toch gaan verbouwen (en rommel maken :) ). Dit wil ik doen door een PIR (50mm)+gips (12.5mm) tegen de muur te lijmen. De bestaande muur bestaat uit: kalkbreuksteen 100 mm, 30 mm luchtspouw, 75 mm steenwol, 100 mm kalkzandsteen. Foto huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrNuYSWmYF3vvnQNA9fvNQWUGvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flbavvER63WKqJ5Lxs7DegwZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7Um7Cz61O6mEGETYVpI1DO2vUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqE9OlHgvp8SWo47ggNmt3wO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al diverse topics en websites doorgenomen en volgens mij moet mijn aanpak kunnen. Mijn vraag is
1. of iemand wil checken of ik de Ubakus berekening goed heb gedaan? Het buitenblad van de spouw is van een geïmpregneerde kalkbreuksteen. Ik kon dit niet vinden in Ubakus en heb baksteen ingevuld, zou dat een probleem zijn?
2. Kan ik de leidingen van de verwarming zonder problemen uit de PIR plaat snijden aan de achterkant? Of moet ik deze eerst in de muur frezen?
3 Is het erg dat de kopse kanten van het binnen spouwblad bij de aansluiting van de kozijnen op de muur niet geïsoleerd zijn?

PS1 de radiatoren gaan weg en maken plaats voor vloerverwarming. De leidingen op de muur moeten blijven zitten voor de verwarming boven.
PS2 De aansluiting van de haard maak ik passend, er zit genoeg ruimte tussen de muur en het rookkanaal om de isolatie te plaatsen.
PS 3 boven de kozijnen zit een houten aftimmering bekleed met gips, deze maak ik open en hierin maak ik ook nog extra PIR isolatie.

Dit is de berekening die ik in Ubakus heb gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lVOrgVIuXfkhTqZcubZpKYT7Kc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKP4JCu2BjeObR2qqsHbwUN3.jpg?f=fotoalbum_large

Hoop dat iemand mij kan helpen de puntjes op de i te zetten!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 22:21
1. Is je luchtspouw sterk geventileerd?
Je buitenblad bestaat volgens jou uit kalkbreuksteen. Zoek hiervan de Lambda waarde op en voer deze handmatig in. Baksteen heeft een andere waarde en ander gedrag bij neerslag volgens mij.

2. Ja. Er zijn hiervoor handige tips en tricks te vinden. Zorg wel voor een dikke leiding (28 staal of 32 meerl. kunststof) zodat je een hoge flow kunt realiseren. En geen knietjes maar alleen bochten!

3. Die aansluiting vormt een koudebrug. Misschien apart simuleren om te zien welke vorm van condensatie optreedt. Ik kan adhv je uitleg niet exact opmaken

(PS3) misschien laten aansluiten met de muur door wat dikker te isoleren. Je kunt dan je gipsplaten en de nieuwe plafondplint over de gehele lengte meenemen en ziet het er een stuk strakker uit. Is maar een gedachte.

Verder nog nagaan hoe je de aansluiting met de vloer maakt. Hier ontstaat anders ook een 'relatieve' koudebrug. Ga je simpelweg over je afwerkvloer heen? Ideaal sluit de isolatie aan op de constructievloer en isoleer je die ook net als de onderkant tegen de kruipruimtemuur.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico1984
GudZ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:37:
1. Is je luchtspouw sterk geventileerd?
Je buitenblad bestaat volgens jou uit kalkbreuksteen. Zoek hiervan de Lambda waarde op en voer deze handmatig in. Baksteen heeft een andere waarde en ander gedrag bij neerslag volgens mij.

2. Ja. Er zijn hiervoor handige tips en tricks te vinden. Zorg wel voor een dikke leiding (28 staal of 32 meerl. kunststof) zodat je een hoge flow kunt realiseren. En geen knietjes maar alleen bochten!

3. Die aansluiting vormt een koudebrug. Misschien apart simuleren om te zien welke vorm van condensatie optreedt. Ik kan adhv je uitleg niet exact opmaken

(PS3) misschien laten aansluiten met de muur door wat dikker te isoleren. Je kunt dan je gipsplaten en de nieuwe plafondplint over de gehele lengte meenemen en ziet het er een stuk strakker uit. Is maar een gedachte.

Verder nog nagaan hoe je de aansluiting met de vloer maakt. Hier ontstaat anders ook een 'relatieve' koudebrug. Ga je simpelweg over je afwerkvloer heen? Ideaal sluit de isolatie aan op de constructievloer en isoleer je die ook net als de onderkant tegen de kruipruimtemuur.
1. sterk geventileerd, ja, lambda op 0,9 gezet, gaat nog steeds goed.
2. Beide verticale leidingen hoeven maar één radiator boven te voeden, veel flow is dus niet nodig. De leidingen staan nu zo'n 5 cm van de wand en komen dus tot in de dampremmende laag van de PIR plaat. Heb dus maar besloten de in de muur te maken aangezien ik er toch iets aan moet doen. Of dichter tegen de muur en uit PIR snijden, of in de muur en de PIR ervoor plaatsen.
3. Ik heb het nogmaals gesimuleerd door de PIR weg te laten in de constructie. Dus gewoon een gips plaat in de nis direct op de bestaande muur. Dit gaat goed. Logisch eigenlijk ook, want het is gewoon gelijk aan de bestaande situatie. Alleen de isolatie is op dat punt minder. Daar zit dan alleen de bestaande 75 mm steenwol die al in de spouw zit.
PS3 Goeie tip, dat was inderdaad ook mijn gedachte. Daar wat dikker isoleren en de hele boel strak trekken. Leidingen zijn dan weg, gekke sprongetjes in de muur weg. Kijk er nu al naar uit :Y

De houten vloer gaat eruit en ik zet de PIR platen op de bestaande zandcement dekvloer die eronder zit. Is dat wat je bedoeld? De vloer en helft van de funderingsbalken is vanuit de kruipruimte al geïsoleerd met Icynene schuim. _/-\o_ voor het meedenken Gudz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Laatst online: 19-09 22:21
1. Prima
2. Ik zou bij elke renovatie waarbij je de mogelijkheid hebt aanpakken om je flow te verbeteren. Wie weet komt er boven toch een keer VV. Maar je hebt een goed plan en het moet af dus ga vooral zo door.
3. Prima, moet goed gaan, succes.

Wat betreft je vloer, die is dus al geïsoleerd met PU schuim (waarschijnlijk met Rd 3,5). Waarom dan bovenop nog PIR? En hoe ga je dat doen met VV? Ik heb elke dag spijt dat ik bij de renovatie van dit appartement geen vloerverwarming heb aangelegd maar de WAF laat het nu niet toe.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wavegroveler
  • Laatst online: 03-06 16:19
Hallo, Ik vroeg mij af of je ook heb nagedacht over het dauwpunt i.v.m vochtproblemen ? Dat je het dauwpunt naar binnen trekt; dat de vochtige lucht van kamertemperatuur naar onder de de 15 graden gaat in de laag PIR, en dat vocht zou kunnen gaan condenseren en ophopen tussen de laag PIR en de kalkzandsteen binnenmuur? Ik ben geen expert hierop, maar heb een vergelijkbare muur met al 7 cm glaswol in de spouw, had over deze mogelijke problemen gelezen en ben toen gaan twijfelen of ik door zou gaan met mijn plan van extra PIR op de binnenmuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-07 14:19
Nico1984 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:55:

PS2 De aansluiting van de haard maak ik passend, er zit genoeg ruimte tussen de muur en het rookkanaal om de isolatie te plaatsen.
Ik zou hierbij ook rekening houden met de (stralings)warmte die vrijkomt van je rookkanaal. Het is waarschijnlijk niet voor niks dat de eerste 1,5-2m een stuk van de muur af zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico1984
darknessheartz schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:09:
[...]

Ik zou hierbij ook rekening houden met de (stralings)warmte die vrijkomt van je rookkanaal. Het is waarschijnlijk niet voor niks dat de eerste 1,5-2m een stuk van de muur af zit.
De kachel plaats ik naar voren zodat de afstand tot de muur hetzelfde blijft. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico1984
wavegroveler schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:58:
Hallo, Ik vroeg mij af of je ook heb nagedacht over het dauwpunt i.v.m vochtproblemen ? Dat je het dauwpunt naar binnen trekt; dat de vochtige lucht van kamertemperatuur naar onder de de 15 graden gaat in de laag PIR, en dat vocht zou kunnen gaan condenseren en ophopen tussen de laag PIR en de kalkzandsteen binnenmuur? Ik ben geen expert hierop, maar heb een vergelijkbare muur met al 7 cm glaswol in de spouw, had over deze mogelijke problemen gelezen en ben toen gaan twijfelen of ik door zou gaan met mijn plan van extra PIR op de binnenmuur.
Om dat te checken heb ik het dus in Ubakus doorgerekend, en die geeft geen vochtprobleem aan (dauwpunt in constructie). Dan zouden er druppels getoond worden in de doorsnede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico1984
GudZ schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:06:
1. Prima
2. Ik zou bij elke renovatie waarbij je de mogelijkheid hebt aanpakken om je flow te verbeteren. Wie weet komt er boven toch een keer VV. Maar je hebt een goed plan en het moet af dus ga vooral zo door.
3. Prima, moet goed gaan, succes.

Wat betreft je vloer, die is dus al geïsoleerd met PU schuim (waarschijnlijk met Rd 3,5). Waarom dan bovenop nog PIR? En hoe ga je dat doen met VV? Ik heb elke dag spijt dat ik bij de renovatie van dit appartement geen vloerverwarming heb aangelegd maar de WAF laat het nu niet toe.
De vloer zat al tempex onder en zit met de PU totaal op ca. 4,6 Rd. Op de zand cement ga ik daarom inderdaad geen PIR aanbrengen. Ik doelde op de kopse kant van de PIR+gips wand die ik op de zand cement vloer zet.

Isolatieshop heb ik ook reactie van. Ze raden af om het met PIR+gips te doen omdat ze denken dat er dat er een dampdichte laag achter het steenwol kan zitten en je dan vocht opsluit in de kalkzandsteen. Ik vraag mij sterk af of dit echt zo is (o.b.v. foto's achterburen). En de muur is nu altijd droog. En er kan van buiten en binnen ook geen vocht inkomen stel dat er ook in de spouw een dampdichte laag zou zitten. Ook de geïmpregneerde buitengevel is volgens hun niet 'dampopen'. Maar de spouw is wel sterk geventileerd, dus volgens mij geen probleem? Isolatieshop stelt een regelwerk met steenwol en klimaatfolie voor... Wat denken jullie daarvan?

IsolatieNoord heb ik ook antwoord van en die geeft aan dat de Ubakus berekening goed is (en dus geen probleem?).
Pagina: 1