Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_widmore
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-04 14:28
In onze nieuwbouw wil ik graag uitgebreid energy management doen met Home Assistant. Ik dacht de Shelly Pro 4PM te gebruiken aangezien deze voldoet aan alle eisen. (UTP verbinding, din rail mounted, HA compatible)

Nu vroeg ik me af hoe ik deze best schakel zodat dit ook door de keuring geraakt. Voor sommige ruimtes wil ik 1 kanaal/relais gebruiken voor alle stopcontacten (bv. slaapkamer).

Voor andere ruimtes wil ik individuele stopcontacten opmeten. Hier is de vraag of een 1P automaat mag, want je kan de Neuter wel doorleggen naar elk stopcontact, enkel de rode kabel zou per stopcontact terug naar de Shelly gaan.

Voor elk scenario alvast een eerste opzet hieronder. Wat denken jullie?

Indien je de Shelly Pro 4PM niet kent: Het zijn 4 relais + power meters, elks 16A max, samen max 40A.
https://www.shelly.cloud/en/products/shop/shelly-pro-4-pm

Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZzFPje_JV8hwhfhL_pzjMiZBMk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cTgcPIijwwUD9RAHHFhJ7Hnb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJULThX19BTxD6l7rwxFUvrS4iM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WTijfXlD4UL4MOhzVhqy4HOO.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-05 22:02
Waarom pas je 20A automaten toe, wanneer je Shelly maximaal 16A aan kan?
Persoonlijk zou ik de nul ook afschakelen, maar ik zit onvoldoende in de materie om goed te onderbouwen wat de exacte regels zijn.
Je praat ook over een keuring, dus ik vraag me af in welk land dit toegepast gaat worden?

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glossy
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18-08-2023
Beste

Vandaag is het zo dat in België de droogkast en de wasmachine evenals de vaatwas allen op een aparte kring moeten staan, dus elk met zijn eigen zekering rechtstreeks achter de verliestroomschakelaar.
In uw eerste scenario kan het dus niet want droogkast en wasmachine staan op dezelfde kring, omdat uw relais wordt gevoed door één lijn van 40A. De beide stopcontacten voor uw koeltoestellen zouden eventueel wel kunnen. Let wel een kring gezekerd met 40A MOET aangesloten worden met een bedrading van minstens 4mm2 of zelfs 6mm2.
Wat uw kamerindeling betreft mag U maximaal 8 aansluitpunten per kring hebben.
Hier geldt hetzelfde uw shelly stuurt 16 aansluitpunten voor 1 kring, want het relais verdeeld 1 kring over 4 subkringen elk bestaande uit 4 aansluitpunten (lees stopcontactgroepen).
Voor België is het ook zo dat beide aansluitingen moet n over een zekering gaan. Dit betekent dat U de neutraal niet mag doorverbinden tussen twee kringen.
Dat is wat gebeurt in het VK, maar daar is elk toestel op de neutraal gezekerd in de stekker.
Ook moet vanaf dit jaar(1 juli dacht ik) elke groep van 8 kringen(zekeringen) beveiligd worden met een 30mA verliesstroomschakelaar.

Zoals je ziet, mag je ervan verzekerd zijn dat u niet door de keuring komt
Misschien toch eens het AREI raadplegen of een goede technicus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout_b
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 31-03 13:13
Hallo

Ik heb me ondertussen even geleden ook één shelly pro 4pm's aangekocht en zit met een soortgelijke vraag in verband met AREI & keuring.
Ik zou de uitgangen willen gebruiken op volgende manier:
- uitgang 1: verlichting
- uitgang 2: verlichting
- uitgang 3: geschakeld stopcontact
- uitgang 4: geschakeld stopcontact
Nu vraag ik me af welke zekeringen ik dien te plaatsen en waar. Ik heb volgende ideeën:
1: Shelly afzekeren met 20 A en zowel verlichting als stopcontacten bekabelen met 2,5 mm².
2: Shelly afzekeren met 16A en verlichting bekabelen met 1,5 mm². De stopcontacten apart afzekeren en via relais schakelen.
Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-05 22:01
Ik heb hier zelf de Shelly 3EM, waarom niet gewoon je normale automaten blijven gebruik en energy management met CT klemmen doen?

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT