[freebsd/xfree86] newbie vraagje

Pagina: 1
Acties:

• roelkw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-08 14:28
Ik ben sinds een paar dagen bezig met FreeBSD (had al wat ervaring, maar toch). Alles draait zoals ik wil, heb internet met ADSL aan de praat gekregen, alles prima tot zover.

Toen vond ik het toch wel leuk om een grafische schil te hebben. XFree86 + KDE geïnstalleerd, XF86Setup gerund. Toen ging het fout. Ik wist dat dit altijd last was, maar toch.
Met een gewone VGA-driver en monitor refresh zo laag mogelijk werkt 't. Maar zodra ik 'm op SVGA zet en m'n echte refreshrates opgeef, doettie 't niet meer.
Ik heb een Matrox Millennium G450 en een IIyajama S700JT1 monitor, geen rare dingen dus. De G450 staat ook niet in het lijstje bij XF86Setup, dus hebbik maar voor de G400 gekozen, helaas zonder resultaat.

Ik heb ook nog even op de site van Matrox gekeken. Daar is vanalles te vinden, ook drivers. Die hebbik gedownload, maar installeren... ho maar! Als iemand me daar mee kan helpen, graag!
Misschien doe ik iets heel doms fout, maar ik weet 't echt niet meer! Zou een XF86Config-file van iemand met dezelfde config als ik misschien helpen? Moet ik nog iets anders veranderen?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 15:03 schreef roelkw het volgende:
Met een gewone VGA-driver en monitor refresh zo laag mogelijk werkt 't. Maar zodra ik 'm op SVGA zet en m'n echte refreshrates opgeef, doettie 't niet meer.
Klopt, dan neemt ie de default VGA driver, die werkt voor elke standaard-compatible kaart
Ik heb een Matrox Millennium G450 en een IIyajama S700JT1 monitor, geen rare dingen dus. De G450 staat ook niet in het lijstje bij XF86Setup, dus hebbik maar voor de G400 gekozen, helaas zonder resultaat.
Nogal logisch, andere chipset en dus andere instructieset. Die twee zijn niet compatible (anders hadden we allang MJPEG drivers voor de G450 |:( ). Hier begint de lol, want Matrox weigert specs te releasen voor de G450. Werkelijk ongehoord. In ons project kunnen we daarom geen drivers voor de G450 schrijven en voor de XFree mensen zal dat niet anders zijn. Voor de G200/G400 deed Matrox dit echter wel....

Heel vreemd allemaal.

Maarja, je kan pas wat als matrox specs releast......
Ik heb ook nog even op de site van Matrox gekeken. Daar is vanalles te vinden, ook drivers. Die hebbik gedownload, maar installeren... ho maar! Als iemand me daar mee kan helpen, graag!
Dat zijn linux drivers. Waarschijnlijk werken die op kernel niveau en net zoals de nvidia.com drivers niet werken zullen deze ook niet werken onder fBSD, omdat het geen linux kernel is....

Valt dus al met al weinig aan te doen.

Gewoon andere kaart erinzetten, vrees ik voor je :{

• roelkw
Mmm... ik heb wel gehoord van mensen dat ze hun G450 aan de praat kregen onder FreeBSD, dus opzich zou 't toch moeten kunnen lijkt me.

Maar alvast bedankt voor de info. Als er nog meer mensen met id-en zijn.. ik hou me aanbevolen!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 02 september 2001 16:29 schreef beelzebubu het volgende:
Nogal logisch, andere chipset en dus andere instructieset. Die twee zijn niet compatible (anders hadden we allang MJPEG drivers voor de G450 |:( ). Hier begint de lol, want Matrox weigert specs te releasen voor de G450. Werkelijk ongehoord. In ons project kunnen we daarom geen drivers voor de G450 schrijven en voor de XFree mensen zal dat niet anders zijn. Voor de G200/G400 deed Matrox dit echter wel....

Heel vreemd allemaal.

Maarja, je kan pas wat als matrox specs releast......
[..]

Dat zijn linux drivers. Waarschijnlijk werken die op kernel niveau en net zoals de nvidia.com drivers niet werken zullen deze ook niet werken onder fBSD, omdat het geen linux kernel is....

Valt dus al met al weinig aan te doen.

Gewoon andere kaart erinzetten, vrees ik voor je :{
Ehm, ik heb hier gewoon een g450 werkend met 3d accel en alles in Debian GNU/Linux, en dat met de mga.o van kernel 2.4.9 en de mga_drv.o van XFree86 4.1.0. Dus zonder closed-source drivers van matrox. Puur met de (afaik volledig opensource) drivers van de kernel en XFree.
Lijkt me zeer sterk dat het dan dus niet aan de praat te krijgen is.
Verder is de g450 afaik heel erg gelijk aan de g400 (ik gebruik gewoon de g400 fb driver en de g400 DRI driver).

Alleen het tvout-gedeelte is niet opensource (afaik), omdat de technologie hiervan van een ander bedrijf is, zodat matrox het niet kan/mag opensourcen (afaik).

Dus wat jij hier zegt klopt bij mijn weten helemaal niet. In mijn ervarig is Matrox Zeer Lief (tm) met drivers: zelf linux drivers schrijven en ze dan opensourcen, zodat de kernel en XFree developers ze zelf kunnen optimaliseren en integreren.
Correct me if I'm wrong.

• roelkw
Het werkt inmiddels, allemaal hartelijk bedankt!
Ik moest XFree86 upgraden naar versie 4.1.0, daar zit de driver standaard bij (alhoewel ik nog steeds G400 moest selecteren)

Bedankt!