Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe PC voor oud vrouwtje (Office/Mail/Fotos)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aw04obee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-11 13:00
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het system is voor een oud vrouwtje die ik help - vorige PC is een jaar of 8 oud, tijd voor een upgrade. Het is vrij low-key allemaal: wat e-mail (outlook), office, internet, foto's (<100gb dus valt mee), geen gaming oid wat enigzins intens is.

Wat mag het systeem gaan Kosten?
Vrij flexibel, alles tot ~1000 is prima, vanuitgaande dat het weer een jaar of 5-10 allemaal goed doet. Denk zelf meer aan 600-700 als basis, en meer als het helpt voor de langere termijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe system?
Scherm (HDMI), toetsenbord / muis (USB), en speakers (3.5mm) zijn nieuwer en werken goed.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een vrij basic system wat goed werkt. Een complete kast kopen overweeg ik ook ivm garantie (minder gedoe als er een onderdeel uitvalt), maar goed, dat helpt de eerste ~2 jaar en daarna ook niet echt meer.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, puur op wat goed & betrouwbaar is

Heb je nog bepaalde Eisen/wensen?
Heel weinig geluid maakt niet zo veel uit (ze hoort niet meer 100%), energie niet onnodig hoog maar extreem zuinig maakt ook niet echt uit. Enige voorkeur is voor kleur kast: die wil ze graag wit (hij blijft wat hoger staan voor gemak toegang, dingen inpluggen, etc., dus in het zicht, dus moet het passen bij interieur :) )

Ga je overklokken?
Zeker niet

Wat verwacht je van ons?[i]
Check op de onderstaande compenenten: werkt dit allemaal goed samen, is dit een betrouwbare setup, en toekomstbestendigd? Prijs maakt dus vrij weinig uit. Tips over bv. winkels die 'm in elkaar kunnen zetten en ook garantie/hulp bieden op de setup (ipv de individuele componenten) heel interessant. Zoniet doe ik het zelf, ook geen probleem

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 125,96€ 125,96
1MoederbordenASRock B550M-ITX/ac€ 125,01€ 125,01
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P Wit€ 82,01€ 82,01
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 38,90€ 38,90
1Voedingenbe quiet! SFX POWER 3 300W€ 54,86€ 54,86
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 57,04€ 57,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 483,78

[ Voor 3% gewijzigd door aw04obee op 13-05-2023 21:05 ]

Beste antwoord (via aw04obee op 14-05-2023 10:56)

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:12
Voor een dergelijke use-case zou ik zeggen: een (eenvoudige) mini pc.
Feitelijk is alles al snel 'overkill' voor slechts basic taken.

Voorbeelden (van relatief goedkoop tot wat duurder)

125 eu (na toepassing coupon)
https://m.geekbuying.com/...3sxW00&ref=w&Currency=EUR

170 eu

329 eu (na aanklikken coupon!)
https://www.amazon.de/-/n...=nl_NL&tag=peppercom09-21

Alle reacties

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:46
Voor al dat soort dingen, ik zeg Chromebook.
Qua beveiliging zit je goed, eenvoud ook.
Enige is Office maar volgens mij is er een online versie dus dat zou ook moeten werken.

Doet alles wat ze wil, snel en eenvoudig.
Mijn moeder van bijna 80 zit er nu een paar jaar op en doet alles wat ie moet doen plus ik heb er veel minder omkijken naar omdat het gewoon blijft werken.

Mijn profiel op Discogs

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-11 22:35
Ad de Jong schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:01:
Voor al dat soort dingen, ik zeg Chromebook.
Qua beveiliging zit je goed, eenvoud ook.
Enige is Office maar volgens mij is er een online versie dus dat zou ook moeten werken.

Doet alles wat ze wil, snel en eenvoudig.
Mijn moeder van bijna 80 zit er nu een paar jaar op en doet alles wat ie moet doen plus ik heb er veel minder omkijken naar omdat het gewoon blijft werken.
Wat is de ondersteunigs termijn van een chromebook?

En in mijn ervaring is dat vooral de wat oudere gebruikers zo min mogelijk verandering willen.

Mijn moeder 72 heeft onlangs gezegd ik switch over op de ipad met als rede dat ze niet meer de overstap naar windows 11 wilt maken omdat ze de veranderingen te groot vind tussen versies.

• aw04obee
@Ad de Jong Goed idee! Alleen is ze wel vrij eigenwijs en gewend aan Windows...heb haar een keer een iPad laten proberen en die vond ze niks, het zag er anders uit / geen zin in wat nieuws...

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-11 11:52
aw04obee schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:05:
@Ad de Jong Goed idee! Alleen is ze wel vrij eigenwijs en gewend aan Windows...heb haar een keer een iPad laten proberen en die vond ze niks, het zag er anders uit / geen zin in wat nieuws...
Ik zou een Chromebook dan ontraden. Zijn talloze plugins te downloaden die behoorlijk wat mee-kijkrechten kunnen hebben bij het browsen. Je kan nog een laptop of mini PC overwegen. PC kasten zijn jaren 90.

[ Voor 26% gewijzigd door rr7r op 14-05-2023 03:16 ]

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:49
Waarom niet zoiets:

https://www.bee-link.com/catalog/product/index?id=464

Kan op het bureau staan netjes naast de monitor. Valt totaal niet op.

Acties:
  • Beste antwoord

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:12
Voor een dergelijke use-case zou ik zeggen: een (eenvoudige) mini pc.
Feitelijk is alles al snel 'overkill' voor slechts basic taken.

Voorbeelden (van relatief goedkoop tot wat duurder)

125 eu (na toepassing coupon)

170 eu

329 eu (na aanklikken coupon!)
https://www.amazon.de/-/n...=nl_NL&tag=peppercom09-21

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:38
Mijn advies zou ook een Chromebook (of Chrome OS Flex) zijn.

Je kan het zelf eens proberen via Chrome OS Flex : https://chromeenterprise.google/os/chromeosflex/

Het systeem zorgt zelf voor de updates, is zeer veilig en minimale kans dat er iets stuk gaat. Een "Chromebox" is een Chromebook in mini PC formaat... Kan je gewoon het scherm etc herbruiken.

En als je toch op Windows wil blijven, het gemak van een NUC (of soort gelijk apparaat van andere fabrikanten) boven zelf bouwen is enorm. En past meestal prima onder, naast het scherm.

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-11 11:52
duvekot schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:38:
Het systeem zorgt zelf voor de updates, is zeer veilig en minimale kans dat er iets stuk gaat. Een "Chromebox" is een Chromebook in mini PC formaat... Kan je gewoon het scherm etc herbruiken.
Chromebook heeft vaak beperkte opslag (100GB foto's), slecht scherm (TN/IPS 45% NTSC), goedkope plastic build, beperkte software ondersteuning, kent plugins die kwaad doen, verified boot kan je chromebook wipen.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:20
Geen Chromebook doen als iemand Windows gewend is. Is die PC echt aan vervanging toe, 8 jaar is 4e 5e generatie denk ik? Of moet er alleen even een SSD in met herinstallatie?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Voor dit soort basis activiteiten adviseer ik altijd een NUC. Snel genoeg, stil en klein genoeg om zelfs achter het scherm te monteren zodat het lekker opruimt.

uitvoering: Intel NUC 12 Pro Kit NUC12WSKi3 (EU-stroomkabel)

Even een NVMe en 16GB inprikken, klaar.

[ Voor 40% gewijzigd door Microkid op 14-05-2023 10:56 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• aw04obee
Dank allemaal, NUC achtig is logisch ja! Ik ga dat eens voorleggen. We komen er wel uit!

Eigenlijk alles niet Windows valt af, puur gewenning...

[ Voor 38% gewijzigd door aw04obee op 14-05-2023 10:57 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:13
Veel oudere mensen in mijn omgeving hebben een eenvoudige laptop, zie bv Laptop Best Buy Guide.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:20
NUC's verouderen echter veel sneller dan een normale pc, want je hebt gelijk al veel minder bang voor buck.

• aw04obee
Het is uiteindelijk een mini pc geworden, dank allemaal
Pagina: 1