Kopiëren tussen verschillende floppy disks

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben M
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-11-2023
Beste allen,

Ik ben aan het hobbyen met oude computers. Nu zou ik graag 360kb floppydiskbestanden van het internet op een 5,25 inch floppy disk krijgen om vervolgens te gebruiken in een 360KB 5,25 inch floppydrive.

Het idee is om bijvoorbeeld een MS-DOS 3.2 opstart diskette te maken voor in een computer met 2x een 360kb 5,25 inch floppydisk drive (om die dus op te kunnen starten).

Nu heb ik:

Een laptop met Windows 10 met een usb 3,5 inch floppy station en WinImage.

Een Pentium 90MHz computer met een 1,44 mb 3,5 inch en een 1,2 mb 5,25 inch floppy station.

Ik dacht, Misschien kan ik het bestand via de 3,5 inch floppy disk op de 5,25 inch krijgen. Maar ik heb gelezen dat je niet zomaar “vrij” kunt kopiëren tussen stations. Omdat 1,2 mb station niet een 360kb diskette kan “maken”.
Ook dacht ik, Misschien kan je een van de twee 360kb stations wisselen voor de 1,2 mb. En dan kopiëren op naar de 360kb disk drive. Maar ik weet niet of dat zomaar kan aansluiten aangezien je bij een wat nieuwer systeem in de bios instellingen moet aanpassen. Dus lijkt het ook een wat andere besturingsgedachte te hebben dan een 1,2mb station.

Ik kom niet uit de tijd toen dit allemaal gebruikelijk was. Dus ik hoop dat er iemand is die weet hoe dit allemaal nog werkte (en uiteraard tijd heeft om dat de delen :) )
(qua compatibiliteit met floppy stations)

Met vriendelijke groet,

Ben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:29
Volgens mij kopieerde ik vroeger gewoon bestandje voor bestandje van de 3.5 inch naar de 5.25 met xcopy.

Volgens mij dit:

xcopy b: *.* a:

Natuurlijk afhankelijk van welke drive welke letter heeft en de ruimte op de 5.25 moet wel passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:16
5.25" is ook (nog net) van voor mijn tijd, maar als ik Wikipedia: Floppy disk lees, lijkt het er op dat je een 360kb flop wel kunt schrijven op die 1.2mb drive, maar dat je 'm vervolgens niet in die 360kb drive kunt lezen. Wat misschien wel een optie is, is om een van die 360kb drives in die P90 te schroeven, hoewel dat dan waarschijnlijk een PS/2 is, en IBM had er in die tijd nogal 'n handje van om niet compatible te willen zijn met andere merken(*). Dat zou je dus even moeten uitzoeken.

Als je op die P90 boot van 'n 3.5" floppy, kun je met "format B: /s" een bootable 5.25" floppy maken, dus daar heb je verder geen winimage ofzo voor nodig.

(*) En ja, daar zit een flinke dosis ironie in: die PS/2 systemen volgden op de originele IBM PC(/XT/AT), waar tientallen zoniet honderden fabrikanten met "IBM PC compatibles" klonen van op de markt brachten. IBM kwam op een gegeven moment met een hardwarelijn die op sommige vlakken niet meer compatible was met de voorgangers.

[ Voor 30% gewijzigd door anboni op 13-05-2023 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Ben M Zie deze DOS opdrachten: http://www.dosdays.co.uk/topics/format_floppy.php

Misschien kun je een tool zoeken die 360KB bootable images terug kan zetten naar een 1.2 MB diskette.

Virtuele floppy drive: https://www.thewindowsclub.com/use-floppy-disk-windows-10

Windows 8.1 is nog in staat bootable floppy disks te maken lees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DS/DD schijven kun je inderdaad lezen in een DS/HD drive, maar niet schrijven. Maar niets houdt je tegen om de DS/DD drive in de Pentium 90 te hangen. Ja, dan moet je dat in BIOS instellen, maar dat geldt voor iedere drive.

Dus:
- hang DS/DD 360kB drive in Pentium 90
- stel in BIOS in dat de drive in kwestie (A: of B: afhankelijk van waar je het aan de kabel hebt hangen) 5.25" 360kB is.
- kopieer je bestanden of schrijf je images naar floppies in de 360kB drive op de P90.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

dion_b schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:18:
DS/DD schijven kun je inderdaad lezen in een DS/HD drive, maar niet schrijven. Maar niets houdt je tegen om de DS/DD drive in de Pentium 90 te hangen. Ja, dan moet je dat in BIOS instellen, maar dat geldt voor iedere drive.

Dus:
- hang DS/DD 360kB drive in Pentium 90
- stel in BIOS in dat de drive in kwestie (A: of B: afhankelijk van waar je het aan de kabel hebt hangen) 5.25" 360kB is.
- kopieer je bestanden of schrijf je images naar floppies in de 360kB drive op de P90.
En dan staan de IRQ waarden weer nét verkeerd waardoor je corrupte data creëert / kopieert... Mooi spul is 't >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Will_M schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:21:
[...]

En dan staan de IRQ waarden weer nét verkeerd waardoor je corrupte data creëert / kopieert... Mooi spul is 't >:)
Floppy controllers gebruiken IRQ 6, maakt daarvoor niet uit of je DS/DD 5.25" 360k of DS/HD 3.5" 1.44M floppies gebruikt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Idd gewoon copy gevolgd door een sys a: b: om systeem bestanden over te zetten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:26

Blokker_1999

Full steam ahead

Het werkende krijgen van een oude drive op een nieuwer systeem mag op zich geen probleem zijn, recent nog een filmpje online gezien waarin men een 8" floppy drive werkende kreeg op een relatief moderne Pentium II met de juiste kabel en de juiste BIOS instellingen.

Je drives zijn een stuk moderner en zouden zonder al te veel problemen werkende te krijgen moeten zijn en daarna kan je met bijv. imagedisk je disk images schrijven naar je drive.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:11
De image,s staan op winw**** (officiele naam mag ik niet zeggen volgensmij) deze kan je met winimage erop zetten en heb je ook gelijk de bootsectors erop.

Maar je hebt ook floppy emulator daarmee bespaar je een hoop moeite en kun je met USB stick werken die het emuleert naar 360kb floppy, pc denkt gewoon dat er een floppydrive in zit en zal zich ook zo gedragen.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 13-05-2023 20:36 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

mr_evil08 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:36:
Maar je hebt ook floppy emulator daarmee bespaar je een hoop moeite en kun je met USB stick werken die het emuleert naar 360kb floppy, pc denkt gewoon dat er een floppydrive in zit en zal zich ook zo gedragen.
Pentium 90 met USB? ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:11
USB stick gebruik je in een machine met Windows XP of hoger om hem te maken, de floppy emulator kan je in elk pc stoppen en de pc herkend hem gewoon alsof er een werkelijk floppy in zit.

Deze dingen zijn het.
https://nl.aliexpress.com/i/32593291294.html

Ik dacht dat ik ze ook ergens heb gezien voor 1,2mb en 360kb maar die kan ik zo even niet meer vinden, er zijn meerdere varianten van.

(Is ook voor mijn tijd, ik heb wel eens met deze apparaten gewerkt ze doen het uitstekend dat was in een 80486 en dus al iets nieuwer dan jouw pc).

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 13-05-2023 21:02 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-06 13:51

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
DS/DD schijven kun je inderdaad lezen in een DS/HD drive, maar niet schrijven.
Het is iets genuanceerder: Het werkt, de HD-drive kan ze ook weer lezen, maar een DD-drive kan vervolgens moeite hebben om ze te lezen. Je kunt het desondanks proberen en als het werkt kun je de diskette op een DD-drive kopiëren om definitief een goede diskette te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben M
allereerst bedankt voor alle reacties! ik waardeer het zeer!

dat ik daar nog niet aan gedacht heb, het lijkt inderdaad een goed idee om de 360kb drive in de P90 te doen!

En dan probeer ik de bestanden van winw**** (erg handige site ;) ) en archive (LGR heeft de orginele diskettes die bij de computer horen online gezet) op een 1,44 mb floppy te zetten, via winimage en de portable floppy drive.

dan vervolgens de 1,44 mb diskette in de P90 en dan via de commandos (ik heb er dos 6.22 op draaien) te kopieren naar de 360 kb diskette via de 360kb drive.
ik kan het inderdaad zo in de bios even aanpassen naar en 360kb drive.

mr_evil 08, ja klopt. ik ken ze wel. het zijn wel handige emulators. ik ken ze alleen met een 3,5 inch connector, maar ze zullen er ook wel zijn voor 5,25 inch.

Maar ik meen dat er ook weer een verschil is met diskettes met "gewone" bestanden of opstartbare diskettes. vandaar dat ik ook WinImage wil gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17

Thandor

SilverStreak

DS/DD schijven kun je inderdaad lezen in een DS/HD drive, maar niet schrijven. Maar niets houdt je tegen om de DS/DD drive in de Pentium 90 te hangen.
Volgens mij hangt het sterk af van de drives die je gebruikt of DD formatting op een HD drive werkt. Ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad en in de loop der jaren genoeg 360KB floppies gereed gemaakt in een 1.22 MB HD-drive om ze vervolgens in een XT met 360KB DD-drive te gebruiken.

Ik zou dus eerst gewoon proberen voordat je een 360 DD drive gaat overzetten naar de P90.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:17
dmantione schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:00:
[...]

Het is iets genuanceerder: Het werkt, de HD-drive kan ze ook weer lezen, maar een DD-drive kan vervolgens moeite hebben om ze te lezen. Je kunt het desondanks proberen en als het werkt kun je de diskette op een DD-drive kopiëren om definitief een goede diskette te maken.
Dat werkt eigenlijk alleen met een nieuwe schijf, of als je hem eerst door een degauser haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-06 13:51

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Hoeft niet, de halve tracks komen vaak wat zwakker binnen op de leeskop dan de hele tracks, waardoor het signaal op de (eigenlijk) hele track wint van het stoorsignaal op de halve tracks. Het kan beslist problemen veroorzaken, maar ik heb ook genoeg voorbeelden gezien dat een diskette wel gelezen werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben M
@Thandor , dan ga ik eerst het zo eens proberen. Ik ben namelijk op zoek naar zo’n type 8088 systeem. Maar voordat ik zoiets aanschaf. Wilde ik eerst kijken naar de mogelijkheid tot het krijgen van software van internet op floppy. Ik denk dan ik nu een goed beeld heb. Mocht ik zo’n systeem bezitten. Dan zal ik laten weten wat er van is gekomen. Bedankt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-06 09:21
Vroeger deed ik dat geloof ik PK Zip waarmee een bestand over meerdere diskettes/floppy's ingepakt kon worden en weer vanaf meerdere diskettes/floppy's ook weer uitgepakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 16:20
format a: /s ( of b: ) om een systeemdisk te maken. daarna kon je alle overige bestanden kopieren zolang je de systeembestanden niet overschrijft.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:32

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Niet uit de doos, maar wel met dit:

https://www.bol.com/nl/nl...D7uVSPDAk7dYaAjq4EALw_wcB

Heb je wel minimaal Win95 OSR2 voor nodig.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-06 15:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik zie dat de juiste antwoorden al gegeven zijn :)

Laat ik er een bevestigend antwoord bij zetten.
Zo'n 360KB drive kan prima in die Pentium. Ik heb zelf een 360KB drive in mijn Pentium 166 zitten. Daarmee archiveer ik mijn oude floppies en beschrijf ik ook nieuwe. Dat is prima te doen :Y

De 360KB aansluiten gaat negen van de tien keer direct werken. Die 1.2MB drive gebruiken is zeker het proberen waard, al kan het inderdaad zijn dat die een te fijn spoor schrijft om door een 360K drive gelezen te worden. Dan is zo'n drive overzetten een oplossing.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1