Toon posts:

Putjes in voorruit auto. Hoe ontstaan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-05 17:18
Mijn vraag:
Ik ben een beginner met auto's, dus corrigeer mij zowaar nodig.
Sindskort heb ik opeens 4 a 5 kleine steenslag putjes in de voorruit van mijn auto.

Ik heb al een maand niet gereden en eerst was het er zeker niet, anders was het me opgevallen
Toevallig had nog een paar dagen ervoor een foto gemaakt van mijn auto tijdens Koningsdag (toen de vlag uithing) en toen was de ruit perfect.
Vorig weekend was ik ongeveer 20 minuten gaan rijden en pas toen ik terug kwam merkte ik de plekjes op in mijn voorruit.
Tijdens het ritje hebben we alleen de voorruit blower eventjes gebruikt.

Hoe komen die putjes in mijn voorruit?
Komt het door dat korte ritje, pech door steentjes bij geparkeerd staan, vogels of door iemand beschadigd? Temperatuurverschil?
Ik heb de auto overigens niet onder een boom staan, maar op de eigen open parkeerplaats.

P.s. Ik wil alleen weten hoe het zou kunnen zijn ontstaan, ik zoek geen oplossing per se

[Voor 5% gewijzigd door F T op 13-05-2023 17:18]

Alle reacties

Acties:
  • +3Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:34
Misschien valt het nu pas op doordat de zon feller is en een andere hoek valt?

Steenslag/pitjes in je raam onstaan door kiezeltjes of andere harde voorwerpen welke tijdens hogere snelheden tegen het raam knallen. "Boutjes/moeren"

Hagel of steentjes van een vogel hebben onvoldoende energie om pitten te creëren.
Tenzij het vogels zijn met bakstenen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Noorderling
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05 14:39
Vandalisme? In korte tijd zoveel schade kan verdacht zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-05 08:58
Steentje dat een putje maakt kan wel gebeuren. Maar geen 5 in 1 keer... als je zeker bent dat ze niet aanwezig waren dan lijkt me het iets anders. Ik rij al 8 jaar rond zonder beschadiging aan de voorruit. En deze komen ook voor tijdens parkeren. Parkeer je vlak naast een drukke baan met hoge snelheid?

Edit: tram/trein vlakbij? Stenen op de sporen gelegd?

[Voor 8% gewijzigd door Xavier001 op 22-05-2023 12:52]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Xavier001 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:50:
Steentje dat een putje maakt kan wel gebeuren. Maar geen 5 in 1 keer...
Bij het inhalen van een vrachtwagen laatst werd ik getracteerd op opspattende steentjes wat me 4 putjes in 1x opleverde.

Het kan dus wel maar zonder dat je het merkt is onwaarschijnlijk. Een autoruit is hard en er is veel energie (massa en snelheidsverschil) nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:34
Hoe oud is de betreffende auto eigenlijk met hoeveel kilometers op de teller ?

Ik rij zelf voornamelijk in de hippe term youngtimers en na 100.000 kilometer is de kans op een compleet gaaf raam al behoorlijk afgenomen :/

Daarnaast merk je het wel wanneer er een steen tegen je raam aantikt zelfs al staat de muziek op standje 10

[Voor 19% gewijzigd door TRAXION op 22-05-2023 13:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:24

Mad-Matt

TheDoctor#2181

TRAXION schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:13:
Hoe oud is de betreffende auto eigenlijk met hoeveel kilometers op de teller ?

Ik rij zelf voornamelijk in de hippe term youngtimers en na 100.000 kilometer is de kans op een compleet gaaf raam al behoorlijk afgenomen :/

Daarnaast merk je het wel wanneer er een steen tegen je raam aantikt zelfs al staat de muziek op standje 10
Dat is 1 ding wat zeker is, laatst dook ik nog weg omdat ik er 1 aan zag komen vliegen.

Maar naderhand amper wat te zien tot de zon erop staat, dus nu met het zonnige weer zie ik ook een hoop meer dan ik daarvoor zag.

D3 Profile D3 XP Ladder

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-05 21:48

TommieW

Numa numa.

De voorruit van mijn 1 Serie met 182.000km op de klok ziet er echt niet meer uit, zoveel steenslag. Het interessante is dat je hier in het dagelijks leven niet echt iets van ziet, maar als de zon op een bepaalde hoek staat, lijkt het net alsof er een laag stof op zit.

Het is best normaal dat een voorruit vol putjes zit. Het is niet ongebruikelijk om een voorruit op een gegeven moment te vervangen omdat deze gewoon "versleten" is.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-05 21:48
Grasmaaien/veegwagens in de wijk

[Voor 20% gewijzigd door DonJunior op 22-05-2023 13:51. Reden: toevoeging van veegwagens]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Achter een vrachtwagen rijden waar zand vanaf komt?
Er gebeurd veel tijdens het rijden. Hoeveel tikken ik wel niet heb gehoord ondertussen (rij veel voor werk tegenwoordig). Maar dat eerste zou in eerste instantie in me op komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien kun je even een foto plaatsen? Putjes komen meestal van steenslag, maar dat gebeurt niet bij stilstand. In dat geval kan het van alles zijn geweest. Bijv. dat er iets op de auto is gevallen of dat iemand er een steen tegenaan heeft gegooid (en 1 miljoen andere potentiele oorzaken ;)).

Heb zelf afgelopen winter een nieuwe voorruit gekregen, maar onder een bepaalde hoek bij bepaalde lichtinval zie ik ook soms opeens dingen die ik anders niet zie. Zijn bij mij vnl. krasjes. Kan alleen bedenken dat dat van de ijskrabber is (die gewoon van plastic is).

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:19
Xavier001 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:50:
Steentje dat een putje maakt kan wel gebeuren. Maar geen 5 in 1 keer...
Op IJsland had ik na een vrachtwagen als tegenligger ineens 40+ pitten in de ruit. Het kan prima hoor..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee