Versterker ín kast; vanaf welke temperatuur schadelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:40
We hebben hier thuis de woonkamer wat omgegooid en daarmee is de apparatuur in een dressoir aanbeland. Wel allemaal druk lopen maken over bediening in de dichte kast, maar mijn hersens gaven niet thuis in het onderwerp temperatuur. Totaal over het hoofd gezien dat dat ook een issue kan zijn.

Totdat ik afgelopen week na een avondje muziek streamen het kastje open deed en de bovenkant van de dvd-speler die boven op mijn versterker staat zelfs behoorlijk warm was terwijl de dvd-speler niet aan stond.

Heb de thermometer er eens bijgepakt en die komt op een kleine 40 graden uit; (luchttemp in kastje, niet behuizing versterker). Nu draaien wij echt niet hard en is de versterker ook niet in de beveiliging geschoten, maar toch lijkt het niet echt handig zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9NnDvIZqQEgFRYF2m1IMzYTh3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehcvgOiOFaPpCrRwxNwx3gFu.jpg?f=fotoalbum_large

Versterker is een NAD C725BEE, verdere apparatuur die op de versterker staat is een DVD-speler en een BluRay-speler; 80% vd tijd staan die twee uit en wordt er gestreamed via een Pi met Volumio.

Wat zijn mijn vragen:

1. tot welke temperatuur is het ongevaarlijk; zowel voor apparatuur als kast (niet zozeer ivm brandgevaar, maar vervorming houten panelen (spaanplaat met folie, geen echt hout))

2. wat zou een goed alternatief zijn, wetende dat we toch wel de apparatuur in de kast willen hebben? Zelf denk ik aan een Bluesound Powernode 2 of een ClassD-versterker omdat die minder warm worden denk ik (???). Andere suggesties? Speakers zijn net nieuw (Q Acoustics 3010i) en zijn we erg blij mee, achteraf misschien toch ook moeten kijken naar actieve luidsprekers

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:06
Derde optie (en meest logisch imho) lijkt me ventilatie aanbrengen in de kast. Dit kan actief met fans, maar ook een paar gaten op de juiste plek (boven, achter) kan helpen om de temperatuur onder controle te houden

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 13:14
Achterpaneel bij het stuk met de versterker weg halen/zagen en de temperatuur zal al flink dalen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Ramon schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:12:
Derde optie (en meest logisch imho) lijkt me ventilatie aanbrengen in de kast. Dit kan actief met fans, maar ook een paar gaten op de juiste plek (boven, achter) kan helpen om de temperatuur onder controle te houden
PdeBie schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:15:
Achterpaneel bij het stuk met de versterker weg halen/zagen en de temperatuur zal al flink dalen vermoed ik.
Zeker een optie die ik had moeten benoemen, maar is al in een vroeg stadium door mijn wederhelft als niet toelaatbaar gemarkeerd

[ Voor 19% gewijzigd door mikekiwi op 13-05-2023 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 13:14
En waarom dan niet? Zie je toch niets van? :)

Het is een Ikea meubel zo te zien? Op Ikea hacks zoeken met koeling kan je wellicht ook nog ideeën opdoen

[ Voor 55% gewijzigd door PdeBie op 13-05-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
PdeBie schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:19:
En waarom dan niet? Zie je toch niets van? :)

Het is een Ikea meubel zo te zien? Op Ikea hacks zoeken met koeling kan je wellicht ook nog ideeën opdoen
Het is een splinternieuw dressoir, en nee, niet van IKEA, een paar factoren duurder. Dat is denk ik ook het issue, het doet nu te veel pijn om de zaag in een dressoir van €1300 te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Eerste hand ervaring met reparaties aan audio apparatuur zoals dat hier staat, pcb's welke compleet verbrokkeld zijn door te hoge temperaturen.
Condensatoren welke vroegtijdig verslijten en zeker niet te vergeten soldeerverbindingen die spontaan loskomen.

Met andere woorden als je wilt dat het langer dan 5 jaar werkt plaats het dan volgens de voorschriften van de fabrikant.

En bij een beetje flinke versterker raadt ik zelfs af er een apparaat boven op te stapelen omdat deze bakken de warmte simpelweg niet kwijt kunnen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Killjoy

Klingon lawn products

mikekiwi schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:15:
[...]

[...]

Zeker een optie die ik had moeten benoemen, maar is al in een vroeg stadium door mijn wederhelft als niet toelaatbaar gemarkeerd
Een andere optie is het (gedeeltelijk) openzetten van het kastdeurtjes als je speelt.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:58
Wat als je de versterker bovenop plaatst in plaats van onder? Dan heeft de versterker meer ruimte om warme lucht af te voeren en dat zal moeten schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
aljooge schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:24:
Wat als je de versterker bovenop plaatst in plaats van onder? Dan heeft de versterker meer ruimte om warme lucht af te voeren en dat zal moeten schelen.
In elke mogelijkheid is het verstandig apparatuur niet warm te laten worden door bvb een versterker heb al tig voedingen van dvd/blu-ray spelers gefikst omdat ze buiten specificatie komen doordat er "strijkijzers" onder staan.

Deze Nad zal niet heel extreem veel vermogen verbruiken maar feit blijft dat 99% van de verbruikte watts omgezet wordt in warmte en zet maar eens een 100 watt gloeilamp in een klein kastje :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

mikekiwi schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:22:
[...]
Het is een splinternieuw dressoir, en nee, niet van IKEA, een paar factoren duurder. Dat is denk ik ook het issue, het doet nu te veel pijn om de zaag in een dressoir van €1300 te zetten
Dan heb je een voor jullie te duur dressoir gekocht >:)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
aljooge schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:24:
Qua afmetingen van de andere apparatuur is dat lastig; de versterker is verreweg het diepste apparaat van allen (past net in de kast). Dus dan moet die aan de achterzijde van onderen met pootjes worden gesteund om stabiel te staan
Killjoy schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:23:
[...]

Een andere optie is het (gedeeltelijk) openzetten van het kastdeurtjes als je speelt.
Zeker, doe ik nu ook al soms als ik wat serieuzer ga luisteren, maar ik weet precies hoe dat gaat vanwege het streamgemak waarbij alles aangaat als je vanaf de keukentafel met pc of telefoon de muziek aanzet. Dat gaat steeds meer worden vergeten
TRAXION schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:22:
Eerste hand ervaring met reparaties aan audio apparatuur zoals dat hier staat, pcb's welke compleet verbrokkeld zijn door te hoge temperaturen.
Condensatoren welke vroegtijdig verslijten en zeker niet te vergeten soldeerverbindingen die spontaan loskomen.

Met andere woorden als je wilt dat het langer dan 5 jaar werkt plaats het dan volgens de voorschriften van de fabrikant.

En bij een beetje flinke versterker raadt ik zelfs af er een apparaat boven op te stapelen omdat deze bakken de warmte simpelweg niet kwijt kunnen anders.
Dat wil ik best geloven en daarom ook dit topic omdat ik aanvoel dat dit niet bevorderlijk is voor de apparatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:22
NAD raadt in de handleiding specifiek af de versterker in een omsloten behuizing zoals als boekenkast of rek te plaatsen, tenzij er goede ventilatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
_eLMo_ schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:30:
[...]

Soms ben je te bang :+ mijn volledig wit eiken italiaans audio meubel stond nog geen 10 minuten en toen ging de cirkelzaag erdoorheen aan een kant om een derde van het achter paneel te verwijderen en eigenlijk voldoet dat niet meer met mijn huidige versterker. Van 5.1 naar 9.1 full channel driven vreet behoorlijk wat stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
_eLMo_ schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:30:
[...]

Ha, zo kan je het ook bekijken. Sterker nog. We hebben er twee van en die staan naast elkaar. Staat fraai hoor, maar heeft ook wat nadelen dus ;)
Dieks77 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:33:
NAD raadt in de handleiding specifiek af de versterker in een omsloten behuizing zoals als boekenkast of rek te plaatsen, tenzij er goede ventilatie is.
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 23:45

Illusion

(the art of)

mikekiwi schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:15:
[...]

[...]

Maar er zitten nu toch ook al allemaal gaten achterin de kast? Voor stroom en luidsprekers..

Wat maakt 1 of 2 extra dan nog uit?

Alternatief zou nog kunnen zijn om het deurtje iets naar voren te zetten. Links een viltje, en rechts te de scharnieren iets naar voren. Zelfs een paar mm kan een hoop doen.
Als je dit eerst voorstelt, mag dat daarna dat gat in de achterkant wel denkik :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Illusion schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:35:
[...]Maar er zitten nu toch ook al allemaal gaten achterin de kast? Voor stroom en luidsprekers..
Er zit 1 gat in (linksboven op foto) van ca 7cm doorsnede, dat is alles op dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 23:45

Illusion

(the art of)

mikekiwi schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:36:
[...]
Er zit 1 gat in (linksboven op foto) van ca 7cm doorsnede, dat is alles op dit moment
Nou prima. Nog 3 van die gaten erbij en je bent er :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Illusion schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:37:
[...]

Nou prima. Nog 3 van die gaten erbij en je bent er :)
Zou dat echt genoeg zijn met achterkant dressoir op 3 cm van de muur? Naar mijn mening zou de complete achterkant eruit moeten om de ventilatie echt op gang te brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Laatst online: 21:56

Killjoy

Klingon lawn products

mikekiwi schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:38:
[...]

Zou dat echt genoeg zijn met achterkant dressoir op 3 cm van de muur? Naar mijn mening zou de complete achterkant eruit moeten om de ventilatie echt op gang te brengen
Je kan altijd nog actief koelen door een 8cm casefan op de gaten te zetten.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:06
mikekiwi schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:33:

[...]

Zeker, doe ik nu ook al soms als ik wat serieuzer ga luisteren, maar ik weet precies hoe dat gaat vanwege het streamgemak waarbij alles aangaat als je vanaf de keukentafel met pc of telefoon de muziek aanzet. Dat gaat steeds meer worden vergeten.
Dan moet je het (weer) onmogelijk maken om de versterker te gebruiken met kastje dicht ;)

Of je koopt een kast die specifiek bedoeld is voor apparaten ofwel een goedkope ikea kast waar je wel de zaag in mag zetten :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
mikekiwi schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:38:
[...]

Valt wel mee, probeer onder en boven 2 gaten te zagen met een 7 gaten zaag en als je een decoupeerzaag hebt achter de versterker een soort van inham te maken over 90% van de breedte hoeft maar 1 cm te zijn.
Op deze manier krijg je een opstijgende werking van kou/warm.

Wel zou ik het dringende advies willen geven de zijkanten van de versterker vrij te houden en indien mogelijk de pootjes van de dvd speler te verlengen/verhogen zodat het nog enigszins kan "ademen".

En uiteraard bij muziek draaien op hoger volume deurtje op een knappe kier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Ramon schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:42:
[...]
Dan moet je het (weer) onmogelijk maken om de versterker te gebruiken met kastje dicht ;)

Of je koopt een kast die specifiek bedoeld is voor apparaten ofwel een goedkope ikea kast waar je wel de zaag in mag zetten :)
Dat eerste is zo gedaan, maar heb ik zelf ook last van 8) Dat tweede doen we niet :P
TRAXION schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:43:
[...]

Valt wel mee, probeer onder en boven 2 gaten te zagen met een 7 gaten zaag en als je een decoupeerzaag hebt achter de versterker een soort van inham te maken over 90% van de breedte hoeft maar 1 cm te zijn.
Op deze manier krijg je een opstijgende werking van kou/warm.

Wel zou ik het dringende advies willen geven de zijkanten van de versterker vrij te houden en indien mogelijk de pootjes van de dvd speler te verlengen/verhogen zodat het nog enigszins kan "ademen".

En uiteraard bij muziek draaien op hoger volume deurtje op een knappe kier.
OK, ik ga dit als optie bij de chef neerleggen.

Fijn dat ik hier op andere zaken wordt gewezen dan het kopen van nieuwe spullen; zat meer in apparaten te denken dan in oplossingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01:46
Een andere versterker zal niet significant minder warm worden. Je hebt gewoon een bepaald vermogen nodig om je speakers op een bepaald volume te laten spelen. Een andere versterker verandert niets. (Sommige zijn natuurlijk iets efficiënter etc, maar dan heb je het niet over 20% verschil oid)

Je zal toch een andere oplossing moeten vinden. En sorry dat ik het zeg, maar misschien je ruggengraat ook een beetje.

Ik zou persoonlijk gewoon 8cm gaten boren en daar 2 hele stille (Noctua) ventilatoren in hangen. Onder in, en boven uit oid. dan heb je gewoon zat luchtstroom. En daar merk je dan voor de rest ook nooit meer iets van.

[ Voor 23% gewijzigd door WEBGAMING op 13-05-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
WEBGAMING schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:11:
Een andere versterker zal niet significant minder warm worden. Je hebt gewoon een bepaald vermogen nodig om je speakers op een bepaald volume te laten spelen. Een andere versterker verandert niets. (Sommige zijn natuurlijk iets efficiënter etc, maar dan heb je het niet over 20% verschil oid)

Je zal toch een andere oplossing moeten vinden. En sorry dat ik het zeg, maar misschien je ruggengraat ook een beetje.

Ik zou persoonlijk gewoon 2 kleine, 8cm gaten boren en daar 2 hele stille (Noctua) ventilatoren in hangen. Onder in, en boven uit oid. dan heb je gewoon zat luchtstroom. En daar merk je dan voor de rest ook nooit meer iets van.
Nahh ventilatoren is overkill het is maar een +/- 100 watt versterker waarbij dit pas gebruikt zou worden op behoorlijke luidsprekers.

Als ik die boekenplankjes zo in schat komt daar al een allejezus herrie uit op 20/25 watt de stuk dus dan praat je over 50 watt tops.

Als het nou een dolby atmos receiver was geweest welke gemiddeld 200 watt eruit perst en dynamisch naar 800 watt gaat is het een ander verhaal "dit is mijn huidige probleem >:) "

Nahh 4 gaten en deurtje open bij even "knallen" is zat voor deze versterker luidsprekercombo.
Hadden er nou gigantische zuilen aan gehangen met het rendement van een gloeilamp was ik mee gegaan met de ventilatoren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Je hebt niet echt toevoer van koele lucht. Met alleen gaten den ik dat de warmte er toch best wel in blijft hangen. Maar je hebt een punt.

TS kan natuurlijk altijd beginnen met een paar gaten, en als het niet genoeg is er een paar ventilatoren in hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door WEBGAMING op 13-05-2023 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
WEBGAMING schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:41:
Je hebt niet echt toevoer van koele lucht. Met alleen gaten den ik dat de warmte er toch best wel in blijft hangen. Maar je hebt een punt.

TS kan natuurlijk altijd beginnen met een paar gaten, en als het niet genoeg is er een paar ventilatoren in hangen.
Voordeel van hete lucht is dat het omhoog gaat.
1 gat laag in het kastje net boven de middenplank, 1 gat hoog in het kastje en de warmte zorgt ervoor dat de lucht gaat circuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:44

_Apache_

For life.

Je kunt ook de middenste plank een paar cm korter maken aan en achterkant.
Zorgt ook voor airflow, en ziet er mooier uit,want geen gaten.

Let wel even of dat constructie technisch kan.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:01

charrel

Cortisol4life..

Staat hier al 7 jaar een yamaha rx v373in een kastje, dagelijks gebruikt voor langere tijd achter elkaar. Werkt nog steeds prima, en het wordt lekker warm/heet in het kastje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
koelpasta schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:53:
[...]

Voordeel van hete lucht is dat het omhoog gaat.
1 gat laag in het kastje net boven de middenplank, 1 gat hoog in het kastje en de warmte zorgt ervoor dat de lucht gaat circuleren.
Dat weet ik, en ben ik het inderdaad ook mee eens, maar dan nog denk ik dat er gewoon best veel warmte in blijft hangen. Maar het zou kunnen dat het genoeg is hoor, zou ik geen harde uitspraken over durven te maken. ;) Maar dat is een beetje mijn idee/ervaring.

@_Apache_ Maar dan heb je toch nog steeds geen luchtstroom uit het kastje? Dat zal het alleen maar even uitstellen. De warme lucht moet er uit.

[ Voor 10% gewijzigd door WEBGAMING op 13-05-2023 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:58
WEBGAMING schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:11:
maakt volgens mij wel degelijk uit in rendement en dus ook in warmte ontwikkeling of je een klasse A/B of een klasse D hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:44

_Apache_

For life.

WEBGAMING schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:04:
[...]

Dat weet ik, en ben ik het inderdaad ook mee eens, maar dan nog denk ik dat er gewoon best veel warmte in blijft hangen.

@_Apache_ Maar dan heb je toch nog steeds geen luchtstroom uit het kastje? Dat zal het alleen maar even uitstellen. Die warme lucht moet er uit.
Enige circulatie is beter dan helemaal dicht.
Maar actieve ventilatie is nog wel beter.

Was even vergeten dat het kastje dicht zit.

Een platte 120mm fan, op 5v zal alles fris houden. Alleen is het even de vraag hoe je die inschakelt als je de versterker gebruikt.

Wild idee, deurtje eruit?

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 13-05-2023 18:15 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
_Apache_ schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:11:
[...]

Een platte 120mm fan, op 5v zal alles fris houden. Alleen is het even de vraag hoe je die inschakelt als je de versterker gebruikt.
Zou ik gewoon permanent laten draaien, op een usb voeding oid. Daarom dan ook wel hoge kwaliteit ventilatoren. Noctua heeft tegenwoordig zelfs deze: (En zo te zien ook andere formaten)
https://www.highflow.nl/a...5v-pwm-usb-120mm-fan.html

Als je wat ventilator betreft gewoon een kant en klaar oplossing wil hebben.

Maar daar zijn natuurlijk ook 100 alternatieven op te verzinnen.

[ Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 13-05-2023 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
aljooge schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:10:
[...]

maakt volgens mij wel degelijk uit in rendement en dus ook in warmte ontwikkeling of je een klasse A/B of een klasse D hebt.
Precies, verschil tussen klasse A/B en D is wel meer dan 20%. Dus in principe is dat best een optie.

Verbaas me ook wat over @TRAXION zijn posts. En voor de duidelijkheid, daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat hij incorrect is. Alleen dat ik persoonlijk vind dat een apparaat niet kapot zou horen te gaan bij die temperaturen, zo bijzonder is het allemaal niet. En nu hebben we het niet over automotive grade (bedenk hoe warm een auto in de volle zon wordt, en dan gaan ook niet alle PCBs kapot), maar met de prijs van die apparatuur mag je toch wel wat verwachten?

Behalve voor een klasse D versterker te gaan, zal denk ik alleen een gaatje erin boren weinig doen. Een kleine fan ervoor zal dan heel veel meer helpen, maar die wil je liefst alleen hebben draaien als er reden toe is. Maar hoe laat je die fan alleen draaien als die nodig is? Helaas heeft je versterker geen USB poort die je kan misbruiken. Je zou een master-slave stekkerdoos kunnen gebruiken ervoor, maar die zijn vaak lomp groot. Er zijn temperatuur gestuurde fans, helaas vaak weinig instelbaar. Of zelf hobby'en.

Zoiets is misschien een optie: https://www.arctic.de/en/F8-TC/ACFAN00208A (is er ook als 120mm versie, maar lijkt mij overkill). Draait dan wel continue, maar iig temperatuur gestuurd, en kost geen drol (alleen zorgen dat hij 12V krijgt, of iets minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Sissors schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:27:
[...]

Precies, verschil tussen klasse A/B en D is wel meer dan 20%. Dus in principe is dat best een optie.
Fair enough, ik dacht dat dat bij modernere versterkers wel allemaal ongeveer hetzelfde was.

Het zal ook allemaal best lang goed gaan, en het moet er inderdaad ook wel een beetje tegen kunnen, maar als je met kleine moeite kan zorgen dat het hoogstwaarschijnlijk veel langer mee gaat, zou ik dat toch gewoon doen. Wij laten onze processoren toch ook niet op 100 graden draaien, omdat hij er maar tegen moet kunnen?

[ Voor 36% gewijzigd door WEBGAMING op 13-05-2023 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Sissors schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:27:
[...]

Verbaas me ook wat over @TRAXION zijn posts. En voor de duidelijkheid, daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat hij incorrect is. Alleen dat ik persoonlijk vind dat een apparaat niet kapot zou horen te gaan bij die temperaturen, zo bijzonder is het allemaal niet. En nu hebben we het niet over automotive grade (bedenk hoe warm een auto in de volle zon wordt, en dan gaan ook niet alle PCBs kapot), maar met de prijs van die apparatuur mag je toch wel wat verwachten?

Behalve voor een klasse D versterker te gaan, zal denk ik alleen een gaatje erin boren weinig doen. Een kleine fan ervoor zal dan heel veel meer helpen, maar die wil je liefst alleen hebben draaien als er reden toe is. Maar hoe laat je die fan alleen draaien als die nodig is? Helaas heeft je versterker geen USB poort die je kan misbruiken. Je zou een master-slave stekkerdoos kunnen gebruiken ervoor, maar die zijn vaak lomp groot. Er zijn temperatuur gestuurde fans, helaas vaak weinig instelbaar. Of zelf hobby'en.

Zoiets is misschien een optie: https://www.arctic.de/en/F8-TC/ACFAN00208A (is er ook als 120mm versie, maar lijkt mij overkill). Draait dan wel continue, maar iig temperatuur gestuurd, en kost geen drol (alleen zorgen dat hij 12V krijgt, of iets minder).
Zal het technische aspect er bij plaatsen, in een auto kom je tot een temperatuur van rond de 75 graden als ik google moet geloven.
Mosfets en transistoren kunnen temperaturen van wel 175 graden bereiken binnen spec, nu zit dit over het algemeen op een koelblok.
Maar als dit koelblok dit niet kan afvoeren zal deze verzadigd raken en hierdoor zullen temperaturen al snel boven de 100 graden komen.

Pcb degradeerd tussen de 90/110 graden tenzij je het over speciale pcb's hebt maar deze tref je niet aan in een receiver.

Daarnaast heb je door uitzet en krimp in deze extreme temperaturen dat soldeer verbinding microscheuren krijgen.

Ik dacht zelf met de thermische loop dat het zonder ventilatoren ook wel af kon ik schat niet meer dan 50~60 watt verbruik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:31
Wacht even…
Je zou dus wel je dure NAD versterker, en je custom VanMedevoort gemodificeerde Sony SACD speler eerder defect willen laten gaan door de hitte…. dan een gat te boren in een kast aan de achterkant waar je verder nooit iets van ziet?
Volgens mij zijn die twee apparaten samen al duurder geweest dan je nieuwe dressoir… :+

Ik heb een TV meubel dat nog dubbel zo duur was als die van jou, en twijfel daar ook geen seconde aan om aan de achterkant een gat voor koeling te boren..

Ik zou het volgende doen:

- Minimaal 1 gat van 7cm of groter aan de achterzijde helemaal bovenin erbij boren (liefst twee)
- Eveneens een groot gat, of twee, in het onderste vak (van de platenspeler) in de achterwand boren.
- De middelste horizontale plank waar de versterker op staat even eruit halen (neem aan dat die los zit?), en daar aan de achterzijde de hierboven reeds genoemde “inham” in zagen, van 1-2 cm diep, over (bijvoorbeeld) 80% van de breedte van de plank. (met een decoupeerzaag)
- Op één (set) van de gaten (oftewel boven, oftewel onder) monteer je silent fans voor geforceerde airflow.
Idee is dan dat koele lucht onder in het vak van de platenspeler toegevoerd wordt, en de warme lucht via de gaten bovenin achter de versterker weer afgevoerd wordt. De inham zorgt voor verplaatsing van de lucht van het onderste vak naar het bovenste vak.
Wat je in ieder geval moet doen is zorgen dat er lucht van buiten naar binnen en binnen naar buiten kan stromen. In de kast lucht rondblazen zonder gaten naar buiten is geen optie.

- Je NAD versterker heeft zo te zien een AC mains switched output. Dat is dus een 230V output die aan gaat zodra je versterker ingeschakeld is. Daarmee kun je prima die ventilatortjes inschakelen via een standaard adapter.

Probleem opgelost. :P

(bij nader inzien: misschien wil TS juist zijn NAD stereo versterker kapot laten gaan door de hitte, dan heeft ie een excuus om een fonkelnieuwe surround amp te kopen… of zo… De wederhelft heeft het dan gedaan natuurlijk… want die wilde geen gaten in de kast… :+ :+ )

[ Voor 12% gewijzigd door BrainCrash op 13-05-2023 18:56 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
BrainCrash schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:49:

(bij nader inzien: misschien wil TS juist zijn NAD stereo versterker kapot laten gaan door de hitte, dan heeft ie een excuus om een fonkelnieuwe surround amp te kopen… of zo… De wederhelft heeft het dan gedaan natuurlijk… want die wilde geen gaten in de kast… :+ :+ )
Dacht ik ook aan, wel een mooi excuus om elke aantal jaar een mooie nieuwe versterker aan te schaffen. :o

Ac out is ook een goed idee trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TRAXION schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:44:
[...]

Zal het technische aspect er bij plaatsen, in een auto kom je tot een temperatuur van rond de 75 graden als ik google moet geloven.
Mosfets en transistoren kunnen temperaturen van wel 175 graden bereiken binnen spec, nu zit dit over het algemeen op een koelblok.
Maar als dit koelblok dit niet kan afvoeren zal deze verzadigd raken en hierdoor zullen temperaturen al snel boven de 100 graden komen.

Pcb degradeerd tussen de 90/110 graden tenzij je het over speciale pcb's hebt maar deze tref je niet aan in een receiver.

Daarnaast heb je door uitzet en krimp in deze extreme temperaturen dat soldeer verbinding microscheuren krijgen.

Ik dacht zelf met de thermische loop dat het zonder ventilatoren ook wel af kon ik schat niet meer dan 50~60 watt verbruik?
Automotive gaat tot iets van 125 graden ambient (waarbij ambient de temperatuur rond een printplaat is). Maar als je het hebt over PCBs degraden bij 100 graden, dan zou er dus eigenlijk voor iig de andere apparatuur van TS niks aan de hand zijn, als hij 40 graden meet. Alsnog kan de versterker dan natuurlijk wel een stuk warmer worden.

Dat blijft natuurlijk beetje de vraag hoe warm het in de versterker wordt, en zullen we nooit weten, maar bijvoorbeeld GPU in je computer heeft ook grote temperatuurswings.

Zelf vraag ik me iig wel af hoeveel luchtstroom je gaat krijgen met enkel convectie, en vooral ook langs het hele apparaat. Een enkele kleine ventilator zal een veelvoud genereren iig. Haal je hele achterplaat eruit dan zal dat ook wel voldoende zijn. Maar ik vermoed dat TS bij zijn vriendin makkelijker een extra gat kan verkopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 13-05-2023 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikekiwi
BrainCrash schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:49:
Wacht even…
Je zou dus wel je dure NAD versterker, en je custom VanMedevoort gemodificeerde Sony SACD speler eerder defect willen laten gaan door de hitte…. dan een gat te boren in een kast aan de achterkant waar je verder nooit iets van ziet?
Volgens mij zijn die twee apparaten samen al duurder geweest dan je nieuwe dressoir… :+

Ik heb een TV meubel dat nog dubbel zo duur was als die van jou, en twijfel daar ook geen seconde aan om aan de achterkant een gat voor koeling te boren..

Ik zou het volgende doen:

- Minimaal 1 gat van 7cm of groter aan de achterzijde helemaal bovenin erbij boren (liefst twee)
- Eveneens een groot gat, of twee, in het onderste vak (van de platenspeler) in de achterwand boren.
- De middelste horizontale plank waar de versterker op staat even eruit halen (neem aan dat die los zit?), en daar aan de achterzijde de hierboven reeds genoemde “inham” in zagen, van 1-2 cm diep, over (bijvoorbeeld) 80% van de breedte van de plank. (met een decoupeerzaag)
- Op één (set) van de gaten (oftewel boven, oftewel onder) monteer je silent fans voor geforceerde airflow.
Idee is dan dat koele lucht onder in het vak van de platenspeler toegevoerd wordt, en de warme lucht via de gaten bovenin achter de versterker weer afgevoerd wordt. De inham zorgt voor verplaatsing van de lucht van het onderste vak naar het bovenste vak.
Wat je in ieder geval moet doen is zorgen dat er lucht van buiten naar binnen en binnen naar buiten kan stromen. In de kast lucht rondblazen zonder gaten naar buiten is geen optie.

- Je NAD versterker heeft zo te zien een AC mains switched output. Dat is dus een 230V output die aan gaat zodra je versterker ingeschakeld is. Daarmee kun je prima die ventilatortjes inschakelen via een standaard adapter.

Probleem opgelost. :P

Mooie samenvatting, denk dat dat het ongeveer wel gaat worden, al twijfel ik nog over die fans. Idd kan ik die via de versterker voeden, maar hoe silent is silent...we draaien ook vaak op achtergrond volume en zijn ze dan ook echt niet te horen?
Eventeel een kleinere versterker (heb nu receiver, maar gebruik het tuner-deel niet) zodat er meer ruimte in de kast komt voor de airflow.

En ja, inderdaad is classD echt wel efficienter dan class A/B wat er nu in zit. Ventilatie-verbetering zal hoe dan ook nodig zijn, maar het helpt zeker.

En nee, ik wil geen surround versterker, heb daarvoor een bioscoop op zolder. (Jahoor, dat kan hier thuis gewoon, genoeg ruggegraat voor :+ ) Maar in de woonkamer gewoon simpel stereo met een beetje kwaliteit. Had in de woonkamer wel hiervoor een AV-receiver staan ivm makkelijke aansluitingen en ingebouwde streaming, maar die weggedaan omwillen van geluidsverbetering in stereo. Maar goed, we dwalen af...

By-the-way, de NAD-versterker kostte 125 euro, de Sony van Medevoort gemodificeerde speler heeft me €40 gekost (beide gebruikt aangeschaft). Dus denk met die plaatjes nu niet direct aan zeer dure apparatuur, mijn dressoir was dus nog steeds >6x duurder dan dat ik heb uitgegeven aan de apparatuur die je noemt :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
Sissors schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:29:
[...]

Automotive gaat tot iets van 125 graden ambient (waarbij ambient de temperatuur rond een printplaat is). Maar als je het hebt over PCBs degraden bij 100 graden, dan zou er dus eigenlijk voor iig de andere apparatuur van TS niks aan de hand zijn, als hij 40 graden meet. Alsnog kan de versterker dan natuurlijk wel een stuk warmer worden.

Dat blijft natuurlijk beetje de vraag hoe warm het in de versterker wordt, en zullen we nooit weten, maar bijvoorbeeld GPU in je computer heeft ook grote temperatuurswings.

Zelf vraag ik me iig wel af hoeveel luchtstroom je gaat krijgen met enkel convectie, en vooral ook langs het hele apparaat. Een enkele kleine ventilator zal een veelvoud genereren iig. Haal je hele achterplaat eruit dan zal dat ook wel voldoende zijn. Maar ik vermoed dat TS bij zijn vriendin makkelijker een extra gat kan verkopen.
Convectie was het woord dat ik zocht dank je _/-\o_ , en het probleem met gestapelde apparatuur is dat voedingen in dvd/blu-ray spelers vaak zo goedkoop mogelijk moeten met als gevolg condensatoren welke letterlijk weg koken.

Deze worden ontworpen op een omgevings temperatuur van +/- 45 graden "grove schatting" te functioneren dus als die dvd speler lekker opgewarmd wordt van onder loopt dat ook snel op aangezien die dvd spelers 0 ventilatie hebben.

Ik doe vrijwilligers werk bij repair cafe en daar komen echt enorm veel dvd spelers binnen en 9 van de 10 zijn kapot door dezelfde reden, de ziggo horizon boxen waar ze jaren op hebben gestaan deze werden ook belachelijk warm.
En daar kom ik ook af en toe hele mooie vintage apparatuur tegen welke van binnen vergaan is omdat boven op de receiver/versterker jaren lang en ander apparaat heeft gestaan want dat was vroeger hip om te stapelen.

En moderne surround receivers zijn het aller ergste 200~400 watt bij goed gebruik en dan afgesloten in en kastje nou ik kan je vertellen die bakken zichzelf letterlijk weg. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
mikekiwi schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:40:
[...]

Mooie samenvatting, denk dat dat het ongeveer wel gaat worden, al twijfel ik nog over die fans. Idd kan ik die via de versterker voeden, maar hoe silent is silent...we draaien ook vaak op achtergrond volume en zijn ze dan ook echt niet te horen?
Een goede ventilator op 5-7v hoor je zonder muziek al niet. Met muziek ga je ze echt niet horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
mikekiwi schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:40:
[...]

Eventeel een kleinere versterker (heb nu receiver, maar gebruik het tuner-deel niet) zodat er meer ruimte in de kast komt voor de airflow.

En ja, inderdaad is classD echt wel efficienter dan class A/B wat er nu in zit. Ventilatie-verbetering zal hoe dan ook nodig zijn, maar het helpt zeker.

En nee, ik wil geen surround versterker, heb daarvoor een bioscoop op zolder. (Jahoor, dat kan hier thuis gewoon, genoeg ruggegraat voor :+ ) Maar in de woonkamer gewoon simpel stereo met een beetje kwaliteit. Had in de woonkamer wel hiervoor een AV-receiver staan ivm makkelijke aansluitingen en ingebouwde streaming, maar die weggedaan omwillen van geluidsverbetering in stereo. Maar goed, we dwalen af...

By-the-way, de NAD-versterker kostte 125 euro, de Sony van Medevoort gemodificeerde speler heeft me €40 gekost (beide gebruikt aangeschaft). Dus denk met die plaatjes nu niet direct aan zeer dure apparatuur, mijn dressoir was dus nog steeds >6x duurder dan dat ik heb uitgegeven aan de apparatuur die je noemt :9
Koop noctua 3 pins en pak een samsung/apple usb-a adapter blokje dan kan je via alie usb qc triggerboardjes bestellen en deze prik je in de ac outlet van de nad.
€ 0,80 5%OFF | QC2.0/3.0 Decoy Trigger Board Inductie Lijn Moederbord 9V 12V 20V Voeding In Plaats Van Booster board
https://a.aliexpress.com/_Euhy8st

5v 9v 12v mits de adapter natuurlijk qc3 heeft anders is het 5 waar noctua overigens prima op draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:47
Het zou wel een tijd goed gaan maar o.a de condensatoren slijten (veel) sneller bij een hogere temperatuur. Je kunt zo'n grafiek trouwens vaak krijgen bij de fabrikant van de condensatoren. Ook in de handleiding van de versterker staat hoeveel ruimte deze nodig heeft.

Allicht een grote stille 200mm fan installeren/maken zodat het spul allicht iets langer meegaat. Er zit neem ik aan wel een beveiliging op de versterker.

Kan je de versterker niet bovenaan zetten en de CD en Blue ray onder de versterker? De kamertemperatuur is ook een factor.

[ Voor 12% gewijzigd door Roderiktweaker op 13-05-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
TRAXION schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:54:
[...]

Koop noctua 3 pins en pak een samsung/apple usb-a adapter blokje dan kan je via alie usb qc triggerboardjes bestellen en deze prik je in de ac outlet van de nad.
€ 0,80 5%OFF | QC2.0/3.0 Decoy Trigger Board Inductie Lijn Moederbord 9V 12V 20V Voeding In Plaats Van Booster board
https://a.aliexpress.com/_Euhy8st

5v 9v 12v mits de adapter natuurlijk qc3 heeft anders is het 5 waar noctua overigens prima op draait.
https://www.highflow.nl/a...5v-pwm-usb-120mm-fan.html

Linkte ik al eerder, ;) zit de usb adapter gewoon bij. Al draait die op 5v dan nog wel op 1500rpm, 22.4 db, wat misschien net hoorbaar is.
Een 12v ventilator op 5v zal bijna altijd onhoorbaar stil zijn. Alleen krijg je dan de vraag of de ventilator wel wil draaien. Want dat doen ze zeker niet allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors2015
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-10-2023
Blijkt dat NAD ook in class D erg warm wordt, had jl een NAD c700 gekocht binnen twee uur 48 graden apparaat stond helemaal vrij. Stond in de handleiding dat hij automatisch uitschakelt bij 90 graden. Inschakeld bij afkoeling naar 80 graden. Idioot noem ik dat. Heb hem voor die rede teruggebracht.

Ik heb een Primare i25 prisma blijft gewoon koel, niet lachen Denon Ceol n11 ook class D 35 watt per kanaal klinkt geweldig kost geen drol. Blijft koel ook bij moeilijke speakers en meer volume. Het is prachtig wat deze kleine machine allemaal aan boord heeft. Je krijgt er zeker geen spijt van. Nu bij doublepoint voor belachelijk lage prijs en 2 jaar garantie.
Pagina: 1