Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Upgraden van PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gismo1
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-05 22:53
Hallo,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb vorig jaar een PC laten samenstellen met bekende componenten.
Moederbord: Gigabyte B660M DS3H DDR4
CPU: Intel Core I5-12400F
CPU-koeler: SilentiumPC Spartan 5 ARGB
Geheugen: G-SKILL 32GB (2x16) DDR4 3200 MHz Ripjaws V Black
Harde schijf 1: M.2 NVMe schijf Western Digital Blue SN570
Harde schijf 2: Opslag Toshiba P300 1 TB sata III 7200 rpm
Behuizing: Antec Performance P5
Voeding: Antec NeoEco NE550M 550 Watt
Grafische kaart: Inno3D GeForce RTX 3050 Twin X2 OC

Het systeem was bedoeld om de gewone dingen, surfen, te doen. Alleen één spel en dat is WoW dat ik al speel sinds 2005. Ik heb nooit hoge eisen gesteld en zoals ik het spel nu al jaren speel is het voor mij erg goed.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van 800 tot 1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Moederbord, geheugen, de harde schijven, de videokaart. Ik zou enkel de CPU koeler willen vervangen, samen met de case.
Behuizing : uitvoering: Asus TUF Gaming GT501
CPU-koeler: uitvoering: Scythe Mugen 5 Rev.C

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals gezegd de koeler en de behuizing, maar als het budget het toelaat zat ik ook te denken aan een CPU upgrade daar ik gelezen heb dat WoW veel gebruik maakt van de CPU.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en Geforce.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het enige wat me wat stoort is mijn oude koeler en de bevestiging. Het gaat over de uitvoering: SilentiumPC SPC Spartan 5 ARGB
Dat zijn geen pushpins en is ook niet hetzelfde als de koeler op mijn 2de systeem, Mugen 5 PCGH. Hoe moet ik die koeler verwijderen?

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag had ik wat meer geweten dus ivm het verwijderen van de oude koeler.

Zoals gezegd heb ik een budget tot 1000 euro (minder mag ook :) ) dus mocht het zijn dat een verbetering zou zijn, of cpu, of grafische kaart of voeding, dan zou ik dat echt waarderen.

Mocht ik enkele zaken verkeerd hebben gedaan, mijn excuses, is mijn eerste keer dat ik hier post. :)
code:
1

Beste antwoord (via Gismo1 op 13-05-2023 21:52)

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:33
Glamourt schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:32:
@Gismo1 , D_jeff heeft wel een beetje gelijk met waarom geld weggooien.. Want in weze maak je een heel nieuw systeem nu. Het beste wat je kan doen naar mijn idee is:

1) Je processor laten voor wat het is.
2) Je moederbord laten voor wat het is
3) Je kast laten voor wat het is.
4) Kijken voor wat Fans zodat je de warme lucht uit je kast kan blazen. Moet je even hier op tweakers opzoeken welke case je nu hebt. Dan kan je zien hoeveel fan aansluitingen er nog zijn.
5) Nieuwe processor koeler en videokaart kopen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenXFX AMD Radeon RX 7900 XT Gaming€ 868,-€ 868,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 952,62

Ik denk zelf als je dit veranderd dat je een heel end komt. En als je echt alles nieuw wilt hebben, dan verkoop je wat je nu hebt en koop je iets nieuws. Maar lijkt mij zonde geld, voor alleen een spelletje. Voorderest is het systeem prima en zal het nagenoeg hetzelfde presteren voor huis tuin en keuken gebruik als een Ryzen 7 7700X of een I5-13600K.
Ja, eens. Vind het gewoon zonde.
Steek dat geld in een spaarpotje voor over 4 jaar ofzo en pak nu alleen een upgrade op de videokaart (en eventueel de SSD, mocht de laadtijden echt niet leuk meer worden. 2TB hoeft niet veel te kosten)

Het mooie van een videokaart is nog steeds in een PCI-Express slot past van een moederbord uit 2008 als de toekomstige moederborden. Als die videokaart over 4 jaar nog steeds voldoet, dan neem je die gewoon mee naar de volgende build :)

Edit:
Is een 7900 (Videokaart) is een beetje overkill voor wat TS aan huidige titels speelt?
Pak dan de tegenhanger van de 3060Ti, zodat de huidige voeding ook gewoon kan blijven (en daarmee weer geld uit spaart)

[ Voor 3% gewijzigd door D_Jeff op 13-05-2023 21:37 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Alle reacties

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:23
Gewoon het tegenovergestelde doen van de assemblage, zie site fabrikant:
https://www.silentiumpc.com/en/product/spartan-5-argb/
YouTube: Spartan 5 ARGB (SPC321) - Assembly manual - Intel

Wat is de reden waarom je de koeler/behuizing wilt veranderen?

5700X | RX 6600

• Gismo1
Hallo PCBaas,

Toen ik mijn PC liet samenstellen heb ik er nog een DVD-station laten inzetten. Daardoor was de case van Antec aangeraden door de winkel. Ik ben dat trouwens vergeten te melden in mijn beginpost.

Ik heb gezien dat mijn moederbord een a-RGB header heeft en wou daar ook gebruik van maken. Nu is de case volledig gesloten en je ziet niks wat ik wel jammer vind.

Ivm met de huidige koeler ben ik op een filmpje gestoten (jammer genoeg Pools) maar ik heb de comments eens vertaald en het blijkt toch niet zo eenvoudig te zijn. YouTube: 🔧 Poradnik | Montaż chłodzenia SilentiumPC Spartan 5 / Spartan 5 MAX...

Bovendien als ik WoW speel wordt de case bovenaan tamelijk warm, dus de plaats waar de CPU zit.

Dat zijn de redenen waarom ik een andere case wil, een betere airflow en het a-RGB aspekt.

Bedankt voor je antwoord.

Update: Ik vind die koeler ook mooier en gezien het veranderen van de case wil ik een mooiere koeler. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gismo1 op 13-05-2023 13:41 ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:12
Ben je zeker dat je een case wilt die meer dan dubbel zo groot is dan je oude case?
Ik denk dat je erg veel lege ruimte zult overhouden, gezien je moederbord micro-ATX is.
Ik zou dan ook kijken voor een case van ongeveer 40 liter, ipv de 75 liter van die Asus TUF-case.

• Gismo1
Hallo LievenD,

Bedankt alvast voor je antwoord. Gezien mijn budget ben ik bereid een ATX-moederbord te kopen met socket 1700. Ik veronderstel dat ik al mijn huidige onderdelen (buiten de CPU koeler welke ik wil vervangen) in die ATX case kan steken.

Ik heb mij misschien verkeerd uitgedrukt, maar ik wil gewoon een case met zoveel mogelijk kleur. (fans, geheugen, eventueel deze koeler uitvoering: Cooler Master MasterAir MA620P ipv de andere. Mijn budget dient dus puur voor het uiterlijke. Het is een persoonlijke keuze.

Ik heb altijd al graag grote cases gezien. Kan jij me eventueel een Gigabyte moederbord aanraden (ATX) waarop ik al mijn huidige componenten kan op aansluiten. Mijn budget is zoals reeds gezegd tot 1000 euro.

Bedankt op voorhand,
Peter

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:50
Wil je dan niet gewoon een NZXT H9 met een boel led fans? :)
Dan kan je naar zoiets bouwen:

Als je nu die case neemt, plus bijpassende fans (van NZXT zelf zou ik dan doen), plus een waterkoeler van NZXT. Dan kan je alle RGB aansturen met NZXT Cam (door velen niet geliefd, maar ik vind er niet veel mis mee..).

Op den duur je RAM geheugen, GPU en zelfs je voedingskabels met RGB.

[ Voor 26% gewijzigd door 1Mark op 13-05-2023 18:46 ]

• Gismo1
Ik denk eraan van dit moederbord aan te schaffen: uitvoering: Gigabyte B760 DS3H AX DDR4

Ik heb het bord bekeken en alle onderdelen kunnen erin. En de prijs valt mee.

Zou het in mijn geval interessant zijn van de CPU ook te vervangen ? Ik heb nu een i5-12400F en zou eventueel de 13400F nemen, in mijn geval voor WoW.

Het andere moederbord en CPU zou ik aan één van mijn kleinkinderen geven.

• Gismo1
1Mark schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:42:
Wil je dan niet gewoon een NZXT H9 met een boel led fans? :)
Dan kan je naar zoiets bouwen:
[YouTube: NZXT H9 Flow Review [Thermals & Acoustics TESTED]]

Als je nu die case neemt, plus bijpassende fans (van NZXT zelf zou ik dan doen), plus een waterkoeler van NZXT. Dan kan je alle RGB aansturen met NZXT Cam (door velen niet geliefd, maar ik vind er niet veel mis mee..).

Op den duur je RAM geheugen, GPU en zelfs je voedingskabels met RGB.
Ik heb nog nooit met waterkoeling gewerkt, ken daar dus niets van. De case vind ik uiteraard zéér mooi.

Ik heb een tweede systeem zoals vermeld en daarvoor heb ik de Mcorb, achteraf een miskoop gezien het moeilijke aansluiten achteraan van componenten, het ontbreken van een reset knop. De temperaturen zijn daar wel beduidend lager dan in deze behuizing. Daar gaat het over een I7-10700.

Toch bedankt voor het antwoord. :)

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 12:40
Huh ik snap hem niet. Waarom ga je 800 tot 1000 euro uitgeven voor welgeteld 5% prestatie winst. Laten we zeggen 10% op ze top... Als je dan toch je moederbord en processor vervangt, kies dan voor een Ryzen 7 7700X en een bijbehorend moederbord.

Het spel World of Warcraft met een game engine uit 2004, wel is waar geupdate. Maar het blijft een bijna 20 jaar oude game engine en die is nog steeds afhankeklijk van de processor snelheid per kern. Je moet dus kijken naar de Aantal MHZ in base clock. Die ligt bij AMD ryzen 7 7700X zoon 50% hoger als bij de Intel core i5 13400KF. En bij de voorganger is het verschil nog groter. Ik snap wel waarom je het systeem wilt upgraden als het om het spel World of Warcraft gaat, de intel core I5-12400KF is niet zo goed geschikt daarvoor ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Glamourt op 13-05-2023 19:12 ]

• Gismo1
@Glamourt Het geld dat ik wil spenderen is in de eerste plaats voorzien voor de andere case en andere koeler. Tevens ben ik blij te horen dat ik met de 13400 weinig ga winnen. Maar eigenlijk heb ik geen problemen om het spel te spelen met die 12400. En ik ben nogal conservatief aangaande CPU's. ;)

Wat is de intel variant van die Ryzen 7 7700X ?

• Glamourt
Gismo1 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:25:
@Glamourt Het geld dat ik wil spenderen is in de eerste plaats voorzien voor de andere case en andere koeler. Tevens ben ik blij te horen dat ik met de 13400 weinig ga winnen. Maar eigenlijk heb ik geen problemen om het spel te spelen met die 12400. En ik ben nogal conservatief aangaande CPU's. ;)

Wat is de intel variant van die Ryzen 7 7700X ?
Als je een andere case zoekt, is de uitvoering: Lian Li Lancool II Mesh C RGB Zwart. Echt een aanrader, op sommige sites word die afgeraden, omdat de bouw kwaliteit wat minder is vergeleken met andere kasten in die prijsklasse. Ik heb de kast en vind het reuze meevallen. Je kan het niet vergelijken met de kasten van BE Quiet. Die heb ik ook eerder gehad en die zijn toch wat steviger, alleen die koelen niet zo goed.

Deze kast koelt echt supergoed. Die kan je zo even een dagje aanlaten staan, net als mijn cooler master CM 690 voorheen. Ieder geval is de computer kast van Liang zeker geen miskoop kwa koeling. Ook vind ik hem zelf er mooi uit zien. Ben er zeer tevreden over. Hoe bedoel je wat in de Intel varriant van de Ryzen 7 7700X. Kwa MHZ per core kan geen intel core processor er aan tippen. Voor bij gebruik bij meer recentere AA games kan je de prestaties van de AMD Ryzen 7 7700X vergelijken met de Intel I5-13600K.

• Gismo1
Glamourt schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:40:
[...]

Als je een andere case zoekt, is de uitvoering: Lian Li Lancool II Mesh C RGB Zwart. Echt een aanrader, op sommige sites word die afgeraden, omdat de bouw kwaliteit wat minder is vergeleken met kasten in die prijsklasse. Ik heb de kast en vind het reuze meevallen. Je kan het niet vergelijken met de kasten van BE Quiet. Die heb ik ook eerder gehad en die zijn toch wat steviger, alleen die koelen niet zo goed.

Deze kast koelt echt supergoed. Die kan je zo even een dagje aanlaten staan, net als mijn cooler master CM 690 voorheen. Ieder geval is de computer kast van Liang zeker geen miskoop kwa koeling. Ook vind ik hem zelf er mooi uit zien. Ben er zeer tevreden over. Hoe bedoel je wat in de Intel varriant van de Ryzen 7 7700X. Kwa MHZ per core kan geen intel core processor er aan tippen. Voor bij gebruik bij meer recentere AA games kan je de prestaties van de AMD Ryzen 7 7700X vergelijken met de Intel I5-13600K.
Ik heb de kast bekeken en vind ze erg mooi, minder ruw ook als mijn eerste keuze. Ik zal deze bestellen. Dan blijft nog de koeler en dat zal dan deze zijn : uitvoering: Cooler Master MasterAir MA620P ALS er eentje is voor de 1700 socket, staat er niet bij...

Dat valt nog mee wat betreft de kosten. Koeler is € 70 en case is € 115 maakt dus € 185.

Ik was al een tijdje van plan dit te doen en heb enkele weken geleden al een RGB voeding gekocht, uitvoering: Inter-Tech Argus RGB-750W CM II (de 650 Watt variant)

Ivm de CPU en blijkbaar meer over dan verwacht zou ik toch graag een CPU upgrade doen. Blijf wel bij Intel, sorry. Als ik deze uitvoering: Intel Core i9-13900F Boxed zou kopen, geeft dat dan een verschil?

• Glamourt
Gismo1 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:59:
[...]

Ik heb de kast bekeken en vind ze erg mooi, minder ruw ook als mijn eerste keuze. Ik zal deze bestellen. Dan blijft nog de koeler en dat zal dan deze zijn : uitvoering: Cooler Master MasterAir MA620P ALS er eentje is voor de 1700 socket, staat er niet bij...

Dat valt nog mee wat betreft de kosten. Koeler is € 70 en case is € 115 maakt dus € 185.
Gismo1 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:59:
[...]Ivm de CPU en blijkbaar meer over dan verwacht zou ik toch graag een CPU upgrade doen. Blijf wel bij Intel, sorry. Als ik deze uitvoering: Intel Core i9-13900F Boxed zou kopen, geeft dat dan een verschil?
Snap ik dat je toch een Intel CPU wilt houden. Ja dat geeft ook een verschil. Als koeler zou ik de Be Quiet pakken --> uitvoering: be quiet! Dark Rock Pro 4. Ziet er erg strak uit en is lekker stil. Koelt ook prima, eventueel kan je er ook mee overklokken.

Edit: Als je dit filmpje bekijkt, kan je de aantal FPS verschil zien tussen de beste Intel en AMD processor. YouTube: Ryzen 7 7800X3D vs Core i9 13900K - Test in 10 Games

[ Voor 7% gewijzigd door Glamourt op 13-05-2023 20:15 ]

• Gismo1
Glamourt schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:12:
[...]

[...]

Snap ik dat je toch een Intel CPU wilt houden. Ja dat geeft ook een verschil. Als koeler zou ik de Be Quiet pakken --> uitvoering: be quiet! Dark Rock Pro 4. Ziet er erg strak uit en is lekker stil. Koelt ook prima, eventueel kan je er ook mee overklokken.

Edit: Als je dit filmpje bekijkt, kan je de aantal FPS verschil zien tussen de beste Intel en AMD processor. YouTube: Ryzen 7 7800X3D vs Core i9 13900K - Test in 10 Games
Ik had die cooler ook al gezien en had het steeds weer moeilijk om te kiezen. Dat zijn zo die dingen die me interesseren, zoals deze uitvoering: Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B wat in mijn tweede systeem zit. :)

Sorry, zie nu dat je wat bijgeschreven hebt in je post. Ik vind dit uiteraard indrukwekkend, maar zo'n gamer ben ik niet. ;) Ik zeg het, enkel WoW.

Verder heb ik dan toch je keuze gevolgd in de koeler. Het bedrag is dan iets hoger maar hij is wel mooier.

Wat mij wel opvalt is dat niemand struikelt over mijn eenvoudige grafische kaart, RTX 3050. Ik heb al wat gelezen, je weet niet meer wat je moet geloven en dat het voor mij allemaal wat moeilijker. Iemand zei me onlangs dat ik voor WoW minimum een 3060 ti moest hebben...

Bedankt Glamourt. ;)

• Glamourt
[quote]Gismo1 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:26:
[...]
Gismo1 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:26:
[...]Wat mij wel opvalt is dat niemand struikelt over mijn eenvoudige grafische kaart, RTX 3050. Ik heb al wat gelezen, je weet niet meer wat je moet geloven en dat het voor mij allemaal wat moeilijker. Iemand zei me onlangs dat ik voor WoW minimum een 3060 ti moest hebben...

Bedankt Glamourt. ;)
Iedereen wilt zijn spul verkopen / promoten. En ik snap het, dat je niet weet wat je moet geloven. Zowat iedereen heeft al een vooroordeel ergens voor klaar liggen. En al helemaal verkopers. Die zijn niet echt neutraal zegmaar.

Als je alleen World of Warcraft speelt raad ik je toch echt een Ryzen CPU aan. Vorig jaar in November zat ik ook te twijfelen tussen de Intel en AMD. (Intel core I7 13700K en de Ryzen 7 7700X) Ik heb er welles waar wel wat meer betaald voor de toen net nieuwe DDR5 en AM5 platform. De prijzen zijn nu ongeveer daarvan gehalveerd.

In ieder geval ik gebruik mijn PC ook alleen voor een beetje Starcraft, wou WOW weer spelen maar is er nooit van gekomen, MS office, Grafisch design en websites bouwen. Ik had het en een ander opgezocht en voor foto bewerken is de Ryzen 7 7700X vele malen beter. Voor video bewerken de Intel core, en voor office programma's, website bewerken maakt het niet uit. Voor spelletjes is de Intel core weer beter (Recentere spellen) Bij oudere spellen de Ryzen omdat die nog op singlecore clock leunen. Uiteindelijk voor de Ryzen 7 7700X gekozen, omdat ik eigelijk alleen maar Starcraft speel en BF5. (Bij BF5 is die ook vele malen sneller om een of andere reden. (30%))

Nu de AMD Ryzen 7 7700X en het DDR5 platform veel goedkoper is geworden is het een abosolute nobrainer voor jou als je het mij vraagt. Natuurlijk kan je met de Intel core I9 13xxxx dezelfde prestaties halen. Maar bespaar je die 300 euro en stop dat in een andere videokaart. Want de RTX 3050 is echt wel het minium. Ik raad je een AMD videokaart aan, omdat je dan lekker veel bandbreedte hebt. Je kan dan veel pixels tegelijkertijd laten tonen op je scherm. In steden als oggrimar komt dat handig van pas, als er 100rden mensen voor de AH staan... uitvoering: XFX AMD Radeon RX 7900 XT Gaming.

Samen met het DDR5 geheugen, die ook tot 4x meer bandbreedte heeft als DDR4 geheugen. Gaat je FPS in World of Warcraft aanzienelijk omhoog.

• D_Jeff
Ik zie eigenlijk maar 2 dingen staan die ik zou veranderen. De basis is verder prima ("Waarom geld weggooien"?)

1) De HDD omruilen voor een SSD (of een SSD erbij kopen). De HDD kan je dan prima voor muziek & foto's gebruiken, zodat je de SSD voor opslag van games kan gebruiken (1 van de voordelen: kortere laadtijden)
2) RTX3050 is eigenlijk een instapper. Omdat de RTX4000 serie net geïntroduceerd is, betekend dat de prijzen van oa RTX3060 en RTX3060Ti verlaagd zijn/worden om de voorraad kwijt te raken. Een kaart met 8GB VRAM kan voorlopig nog eventjes mee (totdat er een nieuwe PS/XBOX uitkomt)

• Gismo1
Bedankt voor je goede uitleg. Ik ben niet zo goed in die dingen en waardeer de duidelijke uitleg

Het probleem dat ik heb is dat ik nog nooit een Ryzen CPU heb geplaatst en dus ook niet weet hoe de bevestigingssystemen van de cooler zijn. Bij Intel heb je die pushpins welke ik niet graag gebruik, dan dat systeem wat ik nu heb, en dan de gemakkelijke systemen zoals degene die jij aanhaalde. Heb trouwens vorige week bij iemand een Deepcool AK620 gaan plaatsen. Persoonlijk vond ik dit geen mooie koeler.

Ik heb echter ook gelezen dat er (misschien nu niet meer of niet zoveel meer) dikwijls conflicten waren met AMD processoren en grafische kaarten in tegenstelling tot Intel.

Nu, voorlopig kan ik wel vooruit, als ik nu even reken case + cooler is 205 euro ongeveer.
Dan het andere moederbord ATX uitvoering: Gigabyte B760 DS3H AX DDR4 is 150 euro is 355 euro.

Dan rest mij nu nog 1 vraag, vervang ik die RTX 3050 of vervang ik de CPU, die I9 kost rond de 530 euro.
Met die Argus voeding RGB van 650 Watt zal ik dan de huidige voeding Antec 550 Watt vervangen. Ik meen te weten dat een zwaardere grafische kaart meer voeding gebruikt. Een kaart dus rond de 500 Euro.

Wat zouden jullie aanraden en het is dus enkel en alleen voor WoW. Mijn monitor is deze: uitvoering: Iiyama G-Master GB3271QSU-B1 Zwart

Bedankt voor de goede raad en hulp.

• Gismo1
D_Jeff schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:10:
Ik zie eigenlijk maar 2 dingen staan die ik zou veranderen. De basis is verder prima ("Waarom geld weggooien"?)

1) De HDD omruilen voor een SSD (of een SSD erbij kopen). De HDD kan je dan prima voor muziek & foto's gebruiken, zodat je de SSD voor opslag van games kan gebruiken (1 van de voordelen: kortere laadtijden)
2) RTX3050 is eigenlijk een instapper. Omdat de RTX4000 serie net geïntroduceerd is, betekend dat de prijzen van oa RTX3060 en RTX3060Ti verlaagd zijn/worden om de voorraad kwijt te raken. Een kaart met 8GB VRAM kan voorlopig nog eventjes mee (totdat er een nieuwe PS/XBOX uitkomt)
Welke kaart zou jij aanraden in de prijsklasse van 500 euro ongeveer welke ik zou vervangen met die RTX 3050 en is de voeding van 650 Watt dan ook voldoende?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOdu9lG_2Wcu5Z3IN4PVqiIcF80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLutB8oEYmgF8lRi6trjDNhJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de huidige kast.

[ Voor 18% gewijzigd door Gismo1 op 13-05-2023 21:25 ]

• D_Jeff
Gismo1 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:21:
[...]

Welke kaart zou jij aanraden in de prijsklasse van 500 euro ongeveer welke ik zou vervangen met die RTX 3050 en is de voeding van 650 Watt dan ook voldoende?[Afbeelding]

Dit is de huidige kast.
In je startpost heb je het over een voeding van 550 watt. Wat is het nu?

550W gaat prima als je die i5 NIET gaat overklokken en een RTX3060Ti pakt. Met een 650W heb je iets meer ruimte, maar ik verwacht daarin nog steeds geen problemen.

Nieuwprijs van een 3060Ti ligt zo rond de 425 euro, 2e hands voor ongeveer 350 (kijk maar eens op Vraag&aanbod).

• Glamourt
@Gismo1 , D_jeff heeft wel een beetje gelijk met waarom geld weggooien.. Want in weze maak je een heel nieuw systeem nu. Het beste wat je kan doen naar mijn idee is:

4) Kijken voor wat Fans zodat je de warme lucht uit je kast kan blazen. Moet je even hier op tweakers opzoeken welke case je nu hebt. Dan kan je zien hoeveel fan aansluitingen er nog zijn.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 952,62

Ik denk zelf als je dit veranderd dat je een heel end komt. En als je echt alles nieuw wilt hebben, dan verkoop je wat je nu hebt en koop je iets nieuws. Maar lijkt mij zonde geld, voor alleen een spelletje. Voorderest is het systeem prima en zal het nagenoeg hetzelfde presteren voor huis tuin en keuken gebruik als een Ryzen 7 7700X of een I5-13600K. De voeding zal wel veranderd moeten worden naar 750W minimaal.

Acties:
  • Beste antwoord

• D_Jeff
Glamourt schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:32:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 952,62

Ik denk zelf als je dit veranderd dat je een heel end komt. En als je echt alles nieuw wilt hebben, dan verkoop je wat je nu hebt en koop je iets nieuws. Maar lijkt mij zonde geld, voor alleen een spelletje. Voorderest is het systeem prima en zal het nagenoeg hetzelfde presteren voor huis tuin en keuken gebruik als een Ryzen 7 7700X of een I5-13600K.
Ja, eens. Vind het gewoon zonde.
Steek dat geld in een spaarpotje voor over 4 jaar ofzo en pak nu alleen een upgrade op de videokaart (en eventueel de SSD, mocht de laadtijden echt niet leuk meer worden. 2TB hoeft niet veel te kosten)

Het mooie van een videokaart is nog steeds in een PCI-Express slot past van een moederbord uit 2008 als de toekomstige moederborden. Als die videokaart over 4 jaar nog steeds voldoet, dan neem je die gewoon mee naar de volgende build :)

Edit:
Is een 7900 (Videokaart) is een beetje overkill voor wat TS aan huidige titels speelt?
Pak dan de tegenhanger van de 3060Ti, zodat de huidige voeding ook gewoon kan blijven (en daarmee weer geld uit spaart)

[ Voor 3% gewijzigd door D_Jeff op 13-05-2023 21:37 ]

• Gismo1
Ik ga jullie volgen in deze. Het beste is dus de huidige 3050 te vervangen door de 3060 ti. Dat ga ik dan doen. De voeding van 650 watt eventueel vervangen voor eentje van 750 watt.

In ieder geval heb ik jullie bedanken voor de input. Ik waardeer dat ten zeerste. Heb hier overigens de afgelopen weken en maanden al veel weer bijgeleerd.

Vriendelijke groeten :)

Dit is mijn huidige case: uitvoering: Antec P5
Stond ook in de beginpost maar nu beter. (beginnersfouten)

Heb ondertussen gekeken voor een RTX 3060TI, is dit Voeding van 600 Watt wordt aanbevolen dus de 650 Watt voeding zal voldoen

[ Voor 43% gewijzigd door Gismo1 op 13-05-2023 22:13 . Reden: Bijgevoegd ]

• Glamourt
Gismo1 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:18:
Wat zouden jullie aanraden en het is dus enkel en alleen voor WoW. Mijn monitor is deze: uitvoering: Iiyama G-Master GB3271QSU-B1 Zwart

Bedankt voor de goede raad en hulp.
TS heeft een 31,5 inch monitor met een resolutie van 1440P met 165Hz. Zelfs met de RX 7900 XTX haalt hij de 165FPS niet eens op 1440P. In deze video, zie je dat je gemiddeld 120FPS haalt --> YouTube: World of Warcraft Dragonflight 1440p Ray Tracing | RX 7900 XTX | Ryz.... Met de RX 7900 XT schat ik dat je dan gemiddeld maar 100FPS haalt op 1440P met world of warcraft.

De RTX 3060TI haalt de helft daarvan in FPS. (Namelijk 58FPS) --> YouTube: World Of Warcraft | RAY TRACING | Ultra Settings | RTX 3060 Ti | Ryz...
Als je eenmaal gewend ben om boven de 100FPS te spelen, dan is 60fps echt niet te doen naar mijn mening.

[ Voor 18% gewijzigd door Glamourt op 13-05-2023 22:23 ]

• Gismo1
In 2007 heeft mijn hond tijdens wat spelen per ongeluk mijn recheroog geraakt en dat is sindsdien nooit verbeterd. Heb daarnet de 2 filmpjes bekeken en vergeleken. Ik zie geen verschil.

Wat ik wel direkt heb gezien (bij beide filmpjes), dat de beeldkwaliteit enorm beter was. Die 165 Hz heb ik op 144 Hz staan en mijn beeldschermresolutie staat (door het oogprobleem) op 2560x1440 en een schaal van 150. Anders wordt het voor mij te klein om te lezen.

Daarom ook dat ik een groter scherm wou. Toen ik in de winkel nog vroeg of dit geen probleem zou geven met die RTX 3050 was dat allemaal geen probleem. Alles zou werken. Maar als ik nu die beelden zie op YouTube is het inderdaad nodig om de andere videokaart te nemen en de rest zo te laten. Want da's een écht mooi beeld. Bedankt. :)

• Gismo1
Ik heb nog één vraagje. Heb in september mijn bios geflasht omdat mijn PC opstartte en direkt in de UEFI terecht kwam. Er werd plots geen harde schijf meer gedecteerd. Bios verlaten door F10 lostte dan dat probleem direkt op. Sinds die flash (20a) die er niet meer is, is dat probleem opgelost.

Op de site van mijn moederbord Gigabyte lees ik nu dat ik opnieuw moet flashen ivm met de 3060 series kaarten. Kan ik direkt die update doen of moet ik in volgorde gaan, dus eerst die F21 en dan F22 of mag dat direkt F22 zijn. Dank.

• Glamourt
Je kan de laatste versie van de bios er gelijk op zetten. Het hoeft niet 1 voor 1. Maar als je zekerheid wilt, loop je naar een computerzaak en laat je het daar doen. Als het fout gaat kan je de computer weg gooien.
Pagina: 1