Waarom hebben HD-audio connectors gekleurde kabels?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een vraag die mij al een tijd bezig houdt is waarom de kabel die de frontpanel audio met het moederbord verbindt, altijd een regenboog aan kleuren heeft aan de kant van het moederbord. Door de loop van de kabel en de doorvoeropeningen in de kast gaat deze dus altijd direct de bocht om waardoor je tegen al deze kleuren aan kijkt.

Voor context: ik bedoel dus deze kabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVjJ_0HMzCpOfu7E80Jx_E0JsSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cFfpQQKi6VEH0FBiIrKRTfag.png?f=fotoalbum_large
Ja degene die het plaatje gemaakt heeft was niet helemaal wakker, die connector gaat nooit passen zo 8)7

Voor zaken als USB 2.0 connectors, front panel leds, power/reset knoppen etc worden al sinds jaren tot en met ongeveer iedere budgetkast zwarte aders gebruikt. Sommige fabrikanten gaan zelfs zo ver dat ze alle front panel aansluitingen in 1 connector samenvoegen voor eenvoudige installatie.

Echter voor de HD Audio kabel is het steevast een zwarte kabel met daarin aders in iedere kleur van de regenboog, waarbij de laatste centimeter geen mantel meer heeft, maar enkel de gekleurde aders. Dit is zo in de zeker de laatste 20 midrange behuizingen die ik in de afgelopen jaren in mn handen gehad heb.

Voor zover ik me kan herinneren (dat is iig het Pentium 4-era) zijn de connectors altijd keyed geweest voor ofwel AC'97 of HD audio, dus een risico op verkeerd aansluiten door het ontbreken van een kleurcodering lijkt mij niet echt meer de reden te zijn.

Zou het niet handiger/mooier/beter zijn om de aders gewoon zwart te maken, of mis ik hier iets heel voor de hand liggends?

[ Voor 3% gewijzigd door spone op 13-05-2023 12:09 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Zou het niet handiger/mooier/beter zijn om de aders gewoon zwart te maken, of mis ik hier iets heel voor de hand liggends?
Mooier, sure, maar in hoeverre zie je deze kabel daadwerkelijk zitten in je systeem? Zelfs met een raampje in je kast :P

Maar wat zou er handiger aan zijn? Kunnen zien aan de hand van de kleuren hoe de kabel georiënteerd moet worden lijkt me handiger dan wanneer alle kabels zwart zouden zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Hahn op 13-05-2023 12:11 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Ik ben onlangs bezig geweest met de kabelboom van mijn oldtimer. In plaats van de juiste kabelkleuren te gebruiken is er flink gebeund en die persoon had alleen zwarte kabel. Dat maakt het werk er niet makkelijker op. Als je wilt meten aan een kabeltje, dan is het handig om te zien wat bij elkaar hoort. Kleurtjes maakt dat handig.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Hoe de kabel geörienteerd moet worden zie ik aan de keying, niet aan de kleurtjes. Moederborden hebben immers al heel lang geen kleurtjes meer bij die connector en ik ben deels kleurenblind, maar dat is een me-problem.

Je ziet het juist omdat die connector vaak precies links onderin op de hoek van het bord zit, en meteen een 180 graden bocht maakt. Er hangt geen GPU overheen, zeker niet op een ATX bord.
BugBoy schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:14:
Als je wilt meten aan een kabeltje, dan is het handig om te zien wat bij elkaar hoort. Kleurtjes maakt dat handig.
Snap ik en ben ik het mee eens, maar waarom worden de USB kabels dan wel volledig in zwart ingepakt, en de HD-audio kabels niet? Doe dan alles of niets zou ik zeggen, zeker aangezien ze met de cases van tegenwoordig in het zicht zitten. Voor de kabelboom van je oldtimer hoop ik overigens dat dat niet het geval is ;)

[ Voor 39% gewijzigd door spone op 13-05-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Is er niet gewoon 1 leverancier van die kabels die het al jaren zo doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OH5bJU1nt0Setyz1TmHaCgG1uwg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lmKiaXT99dTDLAsbZ0ewaP89.webp?f=user_large
Koop je toch een paar van deze? Kun je mooi meenemen als je van case wisselt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:59
Ik heb geen last van dit probleem (ik heb dan ook geen raam in mijn zijpaneel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Bedankt voor je nuttige bijdrage d:)b

Het is overigens niet zo dat ik er 'last' van heb (het is snel genoeg opgelost met een stukje tape o.i.d.) maar de vraag is meer waarom geen enkele fabrikant die ik gezien heb de moeite neemt voor dat laatste stukje afwerking, zelfs niet in over-de-top-dure cases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:14

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik DENK dat hier wel kleurtjes in zitten omdat de frontpanel header geen standaard is, althans, niet officieel, dacht ik. Dus als een of andere nono een ander type header implementeerd dan kun je op basis van de kleurtjes jouw header aanpassen op wat het moet zijn ophet frontpanel of het moederbord door de kabeltjes uit de connector te halen en opnieuw er in te steken op de juiste plek. Dan is je keying dus niet meer van toepassing. Vroeger zaten die plugjes namelijk zelf helemaal los van elkaar aan het snoer en kon je ze op het moederbord steken zoals dat op het moederbord van toepassing was. Wellicht is dit eenvoudigweg overerving daarvan.

Wel een FWP, wat mij betreft ;)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Pagina: 1