Zelf servertje neerzetten vs online VPS service

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-06 08:40
Ik zit te denken om een online VPS service af te nemen, het plan is dan om een chromebook of een goedkope laptop te kopen om via remote desktop te werken. Maar toen dacht ik, waarom niet zelf een NUCje kopen en remote desktop aanzetten zodat ik kan connecten van waar dan ook.

Wat zijn de nadelen van het kopen van een NUC, remote desktop aanzetten en gaan. Tenopzichte van het afnemen van een onlien VPS service?

Is het neerzetten van een eigen server/remote desktoppen not done qua security overwegingen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Vaak is het schijfruimte, welke bij een VPS enorm duur wordt. Wil je een beetje nassen met 4TB dan is dat met een VPS redelijk kostbaar. Gaat het je niet om de schuifruimte, kan je zeker een VPS of bv een AWS EC2 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Laatst online: 14:33
Jij kan met je NUC thuis nooit opboksen tegen de 24/7 dienst van een VPS.
Denk aan downtime, uitval van apparatuur, bereikbaarheid m.b.t. een vast ip adres/domeinnaam.
Thuis zul je geen 24/7 uptime kunnen realiseren. De vraag is in hoeverre je hier behoefte aan hebt.
Maakt het je niet uit dat je NUC sporadisch niet bereikbaar kan zijn, dan is hier prima mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 07:24
Je zou je storage natuurlijk gewoon in Google Drive, Apple iCloud of OneDrive kunnen zetten. Of een eigen fileserver.

Maar wat wil je precies doen met je VPS?

Hou ook rekening met je energiekosten thuis. Iets 24/7 aan hebben kost best veel energie. Er zijn ook best manieren om je device remote aan te kunnen zetten. WakeOnLan bijvoorbeeld, of simpeler een slimme schakelaar en een PC die aangaat zodra hij stroom krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:01
Wat wil je er precies mee gaan doen? Wat moet die virtual/VPS kunnen en waar ga je het voor gebruiken? is het om te 'spelen' of wil je er echt op gaan werken en is dus je inkomen er straks van afhankelijk?

Het hosten van een virtual thuis op een NUC of iets anders kan heel prima. Ook de uptime zou ik niet perse als een probleem zien, ligt er wel aan hoe goed (of hoe brak) je thuis netwerk nu is. Stroomkosten 'betaal' je natuurlijk ook als je een VPS afneemt, is wel iets om rekening mee te houden in je afweging.
Met het afnemen van een VPS koop je vooral rust en gemak. Je hoeft jezelf er niet druk over te maken en als het niet werkt dan kun je iemand bellen om het te fixen.

En, wat gaat een virtual je opleveren ten opzichte van een goede laptop met een cloud opslag/sync?

Edit: Vanuit een tweakers perspectief snap ik het overigens volledig dat je dit wilt proberen. Als dat het antwoord is op de vraag dan zou ik zeggen probeer het gewoon een tijdje :P

[ Voor 10% gewijzigd door Flans op 14-05-2023 07:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

RDP openzetten naar het internet is not-done. Dus als je dat thuis gaat hosten, moet je ook een vpn opzetten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Kosten voor electriciteit zijn ook heel anders - als consumenten thuis betalen we gigantisch veel meer belasting dan grootafnemers (verschil van orde 4-5x de prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Heb je naast een A record ook een CNAME record?
Zo heb ik mijn records ingesteld staan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UCohRVz.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:42
Je kunt ook een goedkope dedicated server nemen zoals de kimsufi servers van OVH. Dan heb je veel meer resources tov een vps. Het nadeel is wel dat je de hele server zelf beheert, dus sloop je de boel dan mag je het zelf opnieuw installeren of fixen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
EverLast2002 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:28:
Jij kan met je NUC thuis nooit opboksen tegen de 24/7 dienst van een VPS.
Denk aan downtime, uitval van apparatuur, bereikbaarheid m.b.t. een vast ip adres/domeinnaam.
Thuis zul je geen 24/7 uptime kunnen realiseren. De vraag is in hoeverre je hier behoefte aan hebt.
Maakt het je niet uit dat je NUC sporadisch niet bereikbaar kan zijn, dan is hier prima mee te werken.
24/7 diensten kosten ook iets meer dan de goedkope vpsjes, maar moet zeggen ik heb hier een servertje lokaal draaien en op reboots voor updates na is de uptime 99.9%.
Met ziggo had ik hier overigens niet aan begonnen maar met gigabit glas moest ik een server neerzetten >:)

Nu moet ik zeggen dat het niet goedkoop is "aanschaf/energiekosten" en je wel kennis van zaken nodig hebt.

Je zal ook duidelijk moeten maken wat je precies wilt gaan doen.

mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3" je zou hier eens kunnen kijken voor inspiratie.

[ Voor 6% gewijzigd door TRAXION op 14-05-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:49

jurroen

Security en privacy geek

Zoals anderen al aangaven is het heel lastig om advies te geven zonder meer informatie te hebben over jouw specifieke situatie (wat wil je bereiken, wat is het budget, wat is je kennis, etc). Zowel een server thuis als een VPS/dedi rental hebben voordelen, maar ook nadelen.

Stel dat de assumptie dat we het hier over RDP hebben correct is:
  • Met een VPSje van 5 euro per maand ben je er niet. De (virtuele) hardware is niet krachtig genoeg om Windows op uit te voeren. Plus daarnaast zit je ook nog eens met de licentiekosten. Een IaaS-boer mag niet een consumentenversie van Windows in een public cloud aanbieden - dan heb je het al snel over Windows Server.
  • RDP / RDS direct naar internet exposen is vragen om problemen. Zelfs als je het helemaal dichtgetimmerd hebt, 2FA forceert (met iets als DUO). Dan kun je net zo goed nu een 9 milimeter met laser kopen en een een kogel door je voet jagen; dan weet je tenminste wanneer je mag gaan kermen van de pijn :+ Met een VPS heb je een goed ingestelde firewall nodig en eigenlijk een tweede VPS die als gateway/router kan dienen.
  • Een van de goedkopere manieren om dit non-managed te doen: huur een dedicated server (zoals een Kimsufi machine), kwak daar ESXi op. Dan maak je twee VMs: een gateway/VPN server met twee vNICs (WAN en LAN) en een Windows VM die alleen in het LAN zit - dus in een port group die geen directe internettoegang heeft.
  • Bij een thuisserver zit je wellicht met een hogere eenmalige aanschaf, maar heb je maandelijks minder kosten (stroom, eventuele redundantie, etc). Hierbij ben je wel zelf volledig verantwoordelijk voor de uptime, bereikbaarheid enzo. Ook hier trouwens: nooit RDP/RDS direct naar internet exposen.
Als je liever voor iets managed gaat voor een paar uur per dag, waarbij je niet met gevoelige data werkt, zou je ook eens kunnen kijken naar Shadow. Voor drie tientjes per maand heb je al zo'n ding wat redelijk okay is. Let wel: deze blijft niet draaien als je niet verbonden bent - en is dus niet geschikt voor 24/7 werk. Maar voor een paar uur per dag gamen, af en toe wat hashes kraken kan het ideaal zijn.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farr
  • Laatst online: 16-06 08:40
Bedankt voor de vele reacties. Om de vraag te beantwoorden, waar ga ik het voor gebruiken: coden in mijn vrije tijd, dus niet zo heel spannend.

Na de reacties gelezen te hebben, heb ik het besluit genomen niet zelf iets neer te zetten door gebrek aan kennis en moeilijkheidsgraad. Ik zal op zoek gaan naar een online service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik gebruik al een tijdje Parsec voor het op afstand verbinden met mijn game PC, zowel voor te gamen (sporadisch) als voor werk. Twee weken terug heb ik vanuit het buitenland prima op mijn PC thuis kunnen werken, werkt erg fijn.

In het verleden heb ik dit geprobeerd met een VPS, maar dat werkte voor geen meter. Buiten dat je met licentiedingen zit (niet alle software werkt zomaar in een virtuele omgeving) is de performance vaak gewoon niet te doen.
Een dedicated server met een GPU is wel een optie, maar die zijn dan weer duurder, dan moet je echt denken aan 30-40 euro per maand om mee te beginnen.

Ik zou dan i.t.t. wat veel anderen hier zeggen écht voor een eigen oplossing gaan, op de lange termijn is dat vele malen goedkoper en als je er geen kritische dingen op host (geen live/productie diensten) is die paar minuten downtime per jaar geen probleem.

Maar gebruik geen RDP, de performance daarvan is gewoon niet genoeg om echt mee te kunnen werken. Ga voor een van de moderne oplossingen zoals Parsec (helaas de enige waar ik zelf goede ervaringen mee heb, maar je kunt ook bijv. Moonlight gebruiken), en doe het gewoon direct op bare metal en niet gevirtualiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik heb zowel thuisservers als VPS. VPS gebruik ik voor internetdiensten (mail/web vooral). En voor dingen die alleen thuis nodig zijn, heb ik zuinige servers. Sommige VPS aanbieders zijn wel goedkoop, maar die zijn soms traag (cpu/netwerk geknepen) en werken niet vloeiend. VPS is de laatste tijd weer duurder geworden. Tilaa kan ik aanbevelen qua snelheid en ondersteuning. Kies bij voorkeur een provider met servers in Nederland.

Met een tweedehands servertje, bijvoorbeeld een zuinige ASRock Deskmini 110 of 310 (Intel processor, geen AMD) kun je doorgaans prima vooruit. Die werkt met gewone desktop processoren passend bij de chipset generatie.

Het maakt qua moeilijkheidsgraad niet veel verschil of je online een VPS of thuis een server draait. Een verschil is dat een VPS al geinstalleerd is. Maar een OS installeren is tegenwoordig niet zo moeilijk meer. Je hoeft bijvoorbeeld niet meer met de hand disks in te delen. Verder moet je de server thuis zelf assembleren. Ook niet zo moelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 11:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Farr schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:03:
Bedankt voor de vele reacties. Om de vraag te beantwoorden, waar ga ik het voor gebruiken: coden in mijn vrije tijd, dus niet zo heel spannend.

Na de reacties gelezen te hebben, heb ik het besluit genomen niet zelf iets neer te zetten door gebrek aan kennis en moeilijkheidsgraad. Ik zal op zoek gaan naar een online service.
Wat houd je tegen dat gewoon op een laptop te doen?
Mobiel, snel en backups zijn eenvoudig te regelen.

Lijkt mij gezien de use-case een betere (en goedkopere) oplossing dan een VPS of server, thuis of in het datacenter.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:07
Farr schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:03:

Als je gewoon een beetje wil coden dan kan je ook github codespaces proberen: https://github.com/features/codespaces

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1