Vraag

• wesley007!
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-11 18:53
Mijn vraag

Mijn buurman heeft een dakopbouw (en ik een plat dak) waardoor ik s ochtends wat later volledig de zon heb. Vanmorgen heb ik (bij een zonnige dag dus) tot 09:30 ongeveer 0,25 kwh aan vermogen vervolgens schiet die omhoog naar 0,85 kwh en loopt die verder op tot 3 kwh. Logisch zou je zeggen. Alleen wat ik niet begrijp waarom dat op andere dagen weer anders is. Zo zat ik gister bijvoorbeeld al om 09:00 al op 0,750 kwh terwijl het niet zo zonnig is als vandaag. Vergeleken met 3 mei (wat ook een zonnige dag was) zat ik ook al om 09:00 uur rond de 0,8 kwh.

Het lijkt wel of de zonnepanelen de ene dag minder last hebben van de schaduw dan de andere dag. Wat natuurlijk niet kan. Of is er dan toch de nodige sluierbewolking (Rotterdam) vandaag? Overigens is het niet alleen vandaag maar komt het vaker voor.

Heeft iemand hier een (logische) verklaring voor?

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24
Wolken kunnen het zonlicht reflecteren waardoor panelen in de schaduw juist beter kunnen werken (soms) als er bewolking is. Ook als het kouder is werken panelen efficiënter.

• wesley007!
Wilke schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:18:
Wolken kunnen het zonlicht reflecteren waardoor panelen in de schaduw juist beter kunnen werken (soms) als er bewolking is. Ook als het kouder is werken panelen efficiënter.
Maar dan vind ik het nog steeds vreemd dat bijvoorbeeld op 3 mei toen het ook een zonnige dag was dat ik al veel vroeger op een hoger vermogen zat. Terwijl de panelen toen ook in de schaduw lagen.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10

remco_k

een cassettebandje was genoeg

3 mei was best een koude dag in vergelijking met de dagen die daarna kwamen.

Alles kan stuk.

• wesley007!
remco_k schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:28:
3 mei was best een koude dag in vergelijking met de dagen die daarna kwamen.
Het was idd een paar graden koeler, maar zo een groot verschil lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Daarnaast hebben we het over 9 uur in de ochtend, temperaturen zijn dan sowieso nog niet zo hoog.

• remco_k

remco_k

Het was behoorlijk koeler: https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2023/mei

Het verschil lijkt mij ook groot, dus ik ben benieuwd naar screenshots van de opleveringsgrafiek van de dagen die je met elkaar vergelijkt. Maak ook even foto's van je panelen en geef even gegevens over de orentiatie, hellingshoek en welk type systeem en omvormer(s) je hebt.

Daarbij kan het misschien prima zijn dat er nog bewolking voor de zon gezeten heeft voordat jij je gordijnen opendeed, wellicht?

[ Voor 15% gewijzigd door remco_k op 13-05-2023 13:05 ]

Alles kan stuk.

• wesley007!
Ja daar zat ik dan ook aan te denken, maar de lucht zag er toch strakblauw uit.

Ik heb 8 x 455 wp dmegc zonnepanelen met een goodwe 3000 xs omvormer. Ze liggen op een plat dak georiënteerd op het zuiden (heel klein beetje oost nog).

Hieronder wat foto's. Zou het dan toch aan de omvormer liggen? Shadow functie op de omvormer geeft een nihil verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hogs1rILgh_NKih7CHSTddl60Xo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmBhPpSdmGv1eca6grvWMBoa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6nadjN5iyPs49rfzblIQqsFlkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zi037HVrNMzWQMZCM4oJUPhw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWTBr-jATBgSDvvORE1xe_zZhak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igExfzk67SLWjNqOB9J6KiiB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHrx8w73s6LpkAMUsmfsCrcsnjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LDRBuu6BgXjeNFZ6gas2Ppj.jpg?f=fotoalbum_large

• remco_k

remco_k

Je interpreteerd de waarden verkeerd die in je grafiek staan. Dat zijn geen kWh waarden waarin staat wat je tot dat moment aan toe op hebt gewekt. Maar een waarde W (Watt) welke het systeem op dát moment opwekt.

Zeker bij veel schaduw op panelen en dus ook allerlei andere factoren (schaduw beheer aan of uit, helderheid, overige denkbare factoren) zorgen voor een verschoven moment wanneer het systeem echt iets gaat opleveren. Dat het systeem een keer een uur later pas echt meer vermogen gaat leveren is imo geen indicatie van een probleem. Van GoodWe dacht ik te weten dat het schaduwbeheer elk uur een poging tot optimalisatie doet, dat zie ik bij mij ongeveer ook gebeuren.

Kijk niet teveel op deze deze details. Vergelijk liever opbrengsten van hele dagen (xx kWh per dag) met elkaar van, uiteraard, gelijkwaardige dagen (dat kan je doorgaans alleen doen bij perfect zonnige dagen met ongeveer dezelfde helderheid en temp). Zit er dan ook een groot verschil in, dan is verder onderzoek nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door remco_k op 13-05-2023 14:08 ]

Alles kan stuk.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24
Het effect van temperatuur is ca. 3% minder per 10 graden hoger. En dat gaat over de temperatuur van de (zwarte) panelen, dus als de zon er op schijnt is die snel een stuk hoger dan de omgeving. Zeker op een plat dak.

30 graden verschil kan dus 10% minder opbrengst verklaren.

Zoveel zal het verschil wel niet zijn geweest op 3 mei maar het kan dus toch behoorlijk meetbaar uitmaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 13-05-2023 14:26 ]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Als de zon even op een paneel staat is ie zo 65 graden, zeker die pikzwarte.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• wesley007!
remco_k schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:57:
Je interpreteerd de waarden verkeerd die in je grafiek staan. Dat zijn geen kWh waarden waarin staat wat je tot dat moment aan toe op hebt gewekt. Maar een waarde W (Watt) welke het systeem op dát moment opwekt.

Zeker bij veel schaduw op panelen en dus ook allerlei andere factoren (schaduw beheer aan of uit, helderheid, overige denkbare factoren) zorgen voor een verschoven moment wanneer het systeem echt iets gaat opleveren. Dat het systeem een keer een uur later pas echt meer vermogen gaat leveren is imo geen indicatie van een probleem. Van GoodWe dacht ik te weten dat het schaduwbeheer elk uur een poging tot optimalisatie doet, dat zie ik bij mij ongeveer ook gebeuren.

Kijk niet teveel op deze deze details. Vergelijk liever opbrengsten van hele dagen (xx kWh per dag) met elkaar van, uiteraard, gelijkwaardige dagen (dat kan je doorgaans alleen doen bij perfect zonnige dagen met ongeveer dezelfde helderheid en temp). Zit er dan ook een groot verschil in, dan is verder onderzoek nodig.
Nee de waarden zijn goed geïnterpreteerd. Ik geef ook aan wat op dat moment het vermogen is. Dat staat ook in de grafiek om 09:05 wat op dat moment het vermogen is en niet wat ik tot dan toe heb opgewekt. Dat staat namelijk linksboven in het plaatje. Ik zal morgen posten wat ik vandaag hrb opgewekt. In theorie zou dat meer moeten zijn dan op 3 mei.

• wesley007!
Wilke schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:26:
Het effect van temperatuur is ca. 3% minder per 10 graden hoger. En dat gaat over de temperatuur van de (zwarte) panelen, dus als de zon er op schijnt is die snel een stuk hoger dan de omgeving. Zeker op een plat dak.

30 graden verschil kan dus 10% minder opbrengst verklaren.

Zoveel zal het verschil wel niet zijn geweest op 3 mei maar het kan dus toch behoorlijk meetbaar uitmaken.
Het gaat om het tijdstip 09:00 dat er nog geen zon is. Temperatuur kan dan nog geen (grote) invloed hebben. Je ziet in de grafiek van 3 mei dat er in de ochtend veel meer vermogen is terwijl de omstandigheden exact hetzelfde zijn. Vandaag zou zelfs wat beter moeten zijn omdat de zon al wat hoger staat en de schaduw eerder weg is.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:15

martijn v o

Certified by Enphase.

Even bij mij gekeken, ik had op 3 mei om 0900 uur 2800 Watt en vanmorgen om 0900 uur 1800 Watt.
3 mei 8 graden en vanmorgen 14 graden.

[ Voor 17% gewijzigd door martijn v o op 13-05-2023 15:30 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• wesley007!
martijn v o schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:29:
Even bij mij gekeken, ik had op 3 mei om 0900 uur 2800 Watt en vanmorgen om 0900 uur 1800 Watt.
3 mei 8 graden en vanmorgen 14 graden.
Liggen ze bij dan wel al in de zon? Ik heb dan nog schaduw, maar toch best een groot verschil. Dat vind ik zo vreemd

• remco_k

remco_k

wesley007! schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:24:
[...]
Nee de waarden zijn goed geïnterpreteerd. Ik geef ook aan wat op dat moment het vermogen is.
Oke, duidelijk. Dan is het voor de volgende keer goed om dan de eenheid W (Watt) te gebruiken. :) ipv kWh.

De opgewekte waardes van b.v. een hele dag worden uiteraard wel in kWh uitgedrukt.

Alles kan stuk.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Bij mij om de hoek heeft iemand een weerstation staan. De piek was 800W/m2 instraling. Op dat moment trok ik 2,13kW (Gelijkspanning, deze waarde is op SE optimizer niveau) uit 8x350Wp met 20,74% module efficiëntie.

8x1,7x1,03m² * 800W/m2 *0,2074 geeft 2324W bij 25graden cel temperatuur - Dus ik mis richting 10% door temperatuur ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1