vraag over rechten huurder bij lekkage huurwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickD007
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-05 12:19
Hallo allen,

Ik heb een korte vraag over je rechten als huurder.

Ik heb een huurwoning met daarin een heel vervelende lekkage in een muur. Met als gevolg een kamer met een erg hoge vochtigheid die in de praktijk niet bruikbaar is.

Nou heb ik dit al verschillende malen aangemeld bij mijn verhuurder, en dan komt er een opzichter en die beweert wat te vinden wat vervolgens gerepareerd wordt, maar iedere keer het probleem niet oplost. Maar met het smoesje: "het kan een paar maanden duren tot het droog is" vooruitgeschoven wordt. Dit duurt inmiddels al een paar jaar. Mijn conclusie: of ze weten gewoon niet wat het probleem is, of ze weten het heel goed en willen/kunnen er niets aan doen omdat er constructiefouten zijn.

Verder hoor ik ook vaak dingen als lekkages zijn lastig en we doen ons best, maar we kunnen niets garanderen.

Mijn vragen:

1) Wat zijn mijn rechten als huurder hier. Heb ik niet gewoon recht op huurwoning met 100% vochtvrije muren?
2) Kan ik afdwingen dat het probleem binnen een bepaalde exacte termijn wordt opgelost?
3) Als 2 een ja is, hoe pak ik dit in de praktijk aan? Hoe breek ik door het patroon van bellen naar verhuurder, opzichter, "fake" reparatie, en weer bellen heen?

Alle tips en trucs om door deze "pappen en nathouden" impasse heen te breken zijn welkom!

Ik hoor ook graag ervaringen van mensen met vergelijkbare ervaringen en hoe het wel of niet oplosbaar was.

Met vriendelijke groet,
Rick

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:49
Volgens mij kan deze pagina van onze rijksoverheid je in de goede richting sturen: https://www.rijksoverheid...-slecht-onderhoud-aanpakt.

Zelf heb ik ooit als huurder (studentenkamer) een mail gestuurd met een aantal problemen op en rondom het verhuurde. Daarin ook een (redelijke) termijn gesteld binnen wanneer wij reactie wilden met daarin een genoemde oplossing, zodat de problemen binnen een redelijke termijn konden worden opgelost. Zo niet dan zouden we ons genoodzaakt voelen om totdat er een oplossing is over te gaan tot een huurverlaging (als huurder in de vrije sector kon dat niet via de Huurcommissie, zij kunnen dan alleen adviseren). De verhuurder nam daarna contact op en ging in overleg met ons over hoe te komen tot oplossingen.

In jouw casus kan ik mij voorstellen dat zij zich verschuilen achter wel degelijk in actie te zijn gekomen. Feit is dat de problemen niet worden opgelost. Ik zou dan ook aandragen om een (samen te kiezen) onafhankelijke expert te laten kijken naar het probleem en met voorstellen tot oplossingen te laten komen. Zo kan je (in gezamenlijkheid) toewerken naar een duurzame oplossing.

Edit: in je communicatie zou ik het wel houden op feitelijke informatie. Teksten als "fake reparatie" zou ik weglaten. Die brengen je niet dichter bij een oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door bazzemans op 13-05-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
RickD007 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:11:
Ik heb een huurwoning met daarin een heel vervelende lekkage in een muur. Met als gevolg een kamer met een erg hoge vochtigheid die in de praktijk niet bruikbaar is.
1) In welk jaar ben je gaan huren?

2) Wat was de huurprijs bij aanvang? De huurprijs of 'kale huur' is het bedrag dat je betaalt voor het gebruik van de woning en niet voor servicekosten.

Vaak staan de huurprijs en servicekosten uitgesplitst in het huurcontract, maar niet altijd.

3) Staan de huurprijs en servicekosten en/of het voorschot voor nutsvoorzieningen uitgesplist?

4) Betreft dit een zelfstandige huurwoning? Je deelt in dat geval geen essentiële voorzieningen zoals toilet, keuken en badkamer met anderen buiten je huishouden.
1) Wat zijn mijn rechten als huurder hier. Heb ik niet gewoon recht op huurwoning met 100% vochtvrije muren?
Ja
2) Kan ik afdwingen dat het probleem binnen een bepaalde exacte termijn wordt opgelost?
Ja, maar de eenvoudigste route daar naartoe hangt mede af van de antwoorden op bovenstaande vragen.
3) Als 2 een ja is, hoe pak ik dit in de praktijk aan? Hoe breek ik door het patroon van bellen naar verhuurder, opzichter, "fake" reparatie, en weer bellen heen?
Daar kom ik op terug als je de vragen hebt beantwoord.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien, ook niet als je de vragen hebt beantwoord en uitzonderingen of omstandigheden zijn relevant. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.