[Excel] Voorwaardelijk sommeren t.b.v. voorraadbeheer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:43
Situatie:
Er zijn 2 fysieke locaties waar dezelfde producten liggen:
- Locatie A waar max 1 pallet staat
- Locatie B waar de bulk staat op meerdere pallets en dus ook meerdere locaties in het ERP systeem.

Zodra locatie A voor een bepaald artikel nog maar weinig voorraad heeft moet locatie B weer nieuwe voorraad sturen naar locatie A.
Om kosten te besparen qua verzending zou ik graag de 2 voorraden in excel tegenover elkaar willen zetten om te kunnen zien of er nog meer artikelen zijn die het punt naderen van aanvullen.

Locatie A heeft in excel 1 waarde van elk artikel.
Locatie B kan op 1 artikel misschien wel 10 waardes hebben.

Ideale situatie
Op tabblad 1 de huidige voorraad van locatie A plakken.
Op tabblad 2 de huidige voorraad van Locatie B plakken.
Op tabblad 3 alle artikelen met daarachter een kolom met de voorraad van locatie A en een kolom daarnaast de totalevoorraad van locatie B

Is dit mogelijk? en wie zou mij daarbij willen helpen? :P

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:55

dragonhaertt

@_'.'

Aangezien Excel Turing complete is, kan in principe alles. Als jij het kan bedenken en kan beschrijven kan het geprogrammeerd worden.

De vraag is denkik vooral, hoe veel kan je zelf, waar loop je op vast, of wil je iemand die dit gewoon netje voor je oplost?
Als je iemand anders wil betalen om dit op te lossen kan je beter een advertentie plaatsen in V&A.

Als je zelf wil knutselen lijkt het me nuttig als je een voorbeeldbestandje maakt, en misschien zelf al wat probeert om te kijken waar je vast loopt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Duidelijk! ik wil het vooral leren om het zelf te kunnen, helaas is de kennis nog niet goed genoeg om dit soort dingen zelf te kunnen.
Een voorbeeldbestandje wordt dus ook lastig.

Misschien dan maar eens denken over de 1e optie die je geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:55

dragonhaertt

@_'.'

Een voorbeeldbestandje kan ook zijn, een bestand met nep-data die dezelfde format heeft als wat je hebt aan databases.
En dan misschien nog het derde tabblad (handmatig) vullen met hoe je wil dat de data er uit gaat zien.
Dan hebben we wat beter een idee van wat je exact probeert te bereiken

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:38
mogelijk startpunt:
Kijk/doorloop tutorials over functies als functies: verticaal.zoeken, som.als, aantal.als, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Tabblad 1, de voorraad van locatie A. Zoals je ziet hebben 2 artikelen geen voorraad en worden ook niet weergegeven als 0 in dit tabblad. Artikel2 en Artikel10 ontbreken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XY3pEJgzFEgjLyH__3y-8jKAiF0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QZj2EhyZltkGGe0PXSHflH7i.png?f=user_large

Tabblad2, de voorraad van locatie B. Ook hier ontbreekt er een artikel, hier is het artikel6.
Ook hebben sommige artikelen meerdere waardes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yREZdRCSRH4QJnfYBvB1qgGimoY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V2BujgrPWbqaFzMVqpUnI2YX.png?f=user_large

Tabblad3, het totaal overzicht.
De artikelen die in tabblad 1 en 2 ontbreken hebben in tabblad 3 geen waarde.
Ook zijn de waardes van de artikelen uit tabblad 2 samengeteld tot 1 totale waarde in de kolom van locatie B.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caRrpdy6sygJRtIjea8xoA4w4DE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vb6btsTWKt2H78uD4emCFeWa.png?f=user_large

Hopelijk maakt dit het wat duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Ik zou voor zoiets als dit gaan:

Afbeeldingslocatie: https://fotostek.nl/zooi/voorraad.jpg

Als de voorraad van een artikel onder de minimale voorraad komt dan controleert excel of er nog artikelen zijn die onder de grens van mee bestellen bij zijn. Zo ja wordt die ook op de bestellijst meegenomen. Maximum voorraad is om uit te rekenen hoeveel er besteld moeten worden. Als er nog 28 van een artikel is dan zal hij er 72 bestellen als de maximale voorraad 100 is.

Even voor overzicht op één pagina gezet, maar kan natuurlijk ook over meerdere tabbladen.

[ Voor 9% gewijzigd door Marc H op 12-05-2023 22:55 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:56
Dirk0s schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:53:
Tabblad 1, de voorraad van locatie A. Zoals je ziet hebben 2 artikelen geen voorraad en worden ook niet weergegeven als 0 in dit tabblad. Artikel2 en Artikel10 ontbreken.
[Afbeelding]

Tabblad2, de voorraad van locatie B. Ook hier ontbreekt er een artikel, hier is het artikel6.
Ook hebben sommige artikelen meerdere waardes.
[Afbeelding]

Tabblad3, het totaal overzicht.
De artikelen die in tabblad 1 en 2 ontbreken hebben in tabblad 3 geen waarde.
Ook zijn de waardes van de artikelen uit tabblad 2 samengeteld tot 1 totale waarde in de kolom van locatie B.
[Afbeelding]

Hopelijk maakt dit het wat duidelijker.
Als je dit wilt moet je in tabblad 3 zetten:
In Cel C2:
SOMALS('Locatie A'!A:A,A2,'Locatie A'!C:C)

In Cel D2:
SOMALS('Locatie B'!A:A,A2,'Locatie B'!C:C)

En die 2 formules naar beneden door kopieren tot je alle artikelen hebt gehad.
Voor uitleg: SOM.ALS, functie - Microsoft Ondersteuning voorbeeld 2
Voor Engelse excel: vervang SOMALS door SUMIF

edit: technisch gezien hoeft C2 helemaal niet zo ingewikkeld. want het kan maar 1 artikel zijn. Maar dit houdt het consistent :P

[ Voor 3% gewijzigd door RocketKoen op 12-05-2023 23:05 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
RocketKoen schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 23:03:
[...]

Als je dit wilt moet je in tabblad 3 zetten:
In Cel C2:
SOMALS('Locatie A'!A:A,A2,'Locatie A'!C:C)

In Cel D2:
SOMALS('Locatie B'!A:A,A2,'Locatie B'!C:C)

En die 2 formules naar beneden door kopieren tot je alle artikelen hebt gehad.
Voor uitleg: SOM.ALS, functie - Microsoft Ondersteuning voorbeeld 2
Voor Engelse excel: vervang SOMALS door SUMIF

edit: technisch gezien hoeft C2 helemaal niet zo ingewikkeld. want het kan maar 1 artikel zijn. Maar dit houdt het consistent :P
Vreemd genoeg krijg ik foutmeldingen als ik die som na typ. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZJoL07aTwQM3tjQpR62qo4MrlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7xLTKZceBDHeX3RF8KfUXme3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Dirk0s op 12-05-2023 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 19:52
Dat komt omdat je formule nog niet af is. Je hebt alleen de voorwaarden voor wanneer je wilt sommeren opgegeven, maar niet wat er nou echt gesommeerd moet worden

Edit: waarschijnlijker is dat je in jouw bestand de ; als scheiding gebruikt, terwijl het voorbeeld een , gebruikt. Dus even de commas uit het voorbeeld vervangen voor ;

[ Voor 34% gewijzigd door RamonK op 13-05-2023 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Dat begrijp ik! Maar deze fout krijg ik bij het maken van de formule, zodra ik bij A:A ben en op cel A2 klik in tabblad 1 dan komt die melding.
Ergens doe ik iets fout, maar wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

Dirk0s schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 04:26:
Dat begrijp ik! Maar deze fout krijg ik bij het maken van de formule, zodra ik bij A:A ben en op cel A2 klik in tabblad 1 dan komt die melding.
Ergens doe ik iets fout, maar wat
Wat nou als je blad aam "locatie a" vervangt door "locatie_a"

En in je formule 'locatie a' vervangt, door geen ' te gebruiken, dus locatie_a!A:A

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
mrc4nl schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 06:15:
[...]

Wat nou als je blad aam "locatie a" vervangt door "locatie_a"

En in je formule 'locatie a' vervangt, door geen ' te gebruiken, dus locatie_a!A:A
Helaas lijkt dat niet de fout te zijn, zodra ik =SOM.ALS(Locatie_A!A:A heb en vervolgens ,A2 wil doen komt de error. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:56
Dirk0s schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 08:53:
[...]

Helaas lijkt dat niet de fout te zijn, zodra ik =SOM.ALS(Locatie_A!A:A heb en vervolgens ,A2 wil doen komt de error. :?
Zie de "hint" die excel geeft in de formule.
Ik heb komma's gebruikt. Maar jouw excel gebruikt ;

=Som.ALS('Locatie A'!A:A;A2;'Locatie A'!C:C)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-07 16:22

mlo

Vervang , eens door ;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-06 09:48
Als ik een tip mag geven, ik zou power query gebruiken en daar de data samenvoegen op basis van productnummer. Vervolgens kan je de kolommen van de voorraad per locatie desgewenst naast elkaar zetten en ook een nieuwe kolom maken met de totale voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Het is gelukt! Bedankt allemaal! :)
Heb ook even geprobeerd met power query maar dat lijkt nog niet echt te lukken terwijl het eigenlijk gewoon hetzelfde is volgens mij.
Zie ook nog niet goed wat daar het voordeel van moet zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Getest
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-07 06:13
Misschien heel flauw maar bedoeld als nuttige tip: wat zei ChatGPT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 19:57
Getest schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:57:
In plaats van bang te zijn dat je flauw overkomt en het op deze passief agressieve manier te zeggen, kan je je tip natuurlijk ook gewoon als tip omschrijven, bijvoorbeeld: 'Heb je ChatGPT al geprobeerd?' of 'Probeer ChatGPT eens'.

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 13-05-2023 11:59 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:11

g0tanks

Moderator CSA
Ik heb de titel van je topic aangepast naar iets dat het probleem daadwerkelijk beschrijft.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Getest schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:57:
Leuk idee maar hoe ga je dit zo specifiek in tekst uitleggen? Lijkt me niet makkelijk, ook niet echt bekend nog met ChatGPT overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-07 13:50

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

ChatGPT schijnt heel goed in Excel te zijn, dus zeker een goede tip van @Getest om daar eens mee te stoeien!

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getest
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-07 06:13
Dirk0s schreef op zondag 14 mei 2023 @ 08:45:
[...]

Leuk idee maar hoe ga je dit zo specifiek in tekst uitleggen? Lijkt me niet makkelijk, ook niet echt bekend nog met ChatGPT overigens.
Ik heb eens letterlijk jouw tekst gekopieerd en geplakt, met voorafgaand het verzoek voor een oplossing via Excel. ChatGPT 4 gaf daarop het volgende antwoord:
Dit kan zeker worden gerealiseerd in Excel. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

Tabblad 1 (Locatie A):

Plak je huidige voorraad van Locatie A hier. Laten we zeggen dat kolom A de product-ID's bevat en kolom B de voorraadhoeveelheid van Locatie A.
Tabblad 2 (Locatie B):

Plak je huidige voorraad van Locatie B hier. Laten we aannemen dat kolom A de product-ID's bevat en kolom B de voorraadhoeveelheid van Locatie B per locatie. Omdat er meerdere rijen kunnen zijn voor hetzelfde product-ID (vanwege verschillende pallets), moeten we deze sommeren.
We kunnen een samengevoegde (geaggregeerde) lijst maken door gebruik te maken van een draaitabel. Selecteer je data, ga naar Invoegen -> Draaitabel. Zorg ervoor dat je product-ID's in de "Rijen" zet en de voorraad in de "Waarden", waarbij je ervoor zorgt dat het de "Som" berekent. Laten we aannemen dat deze draaitabel in kolommen D en E staat.
Tabblad 3 (Samenvatting):

In kolom A kun je een lijst maken van alle unieke product-ID's. Je kunt dit doen door de lijst van product-ID's van zowel locatie A als locatie B te kopiëren (kolom A van beide tabbladen), deze in kolom A te plakken en vervolgens te gaan naar Gegevens -> Duplicaten verwijderen.
In kolom B kun je de voorraad van locatie A ophalen. Dit kan met de VERT.ZOEKEN of INDEX/MATCH formule. Een voorbeeld met VERT.ZOEKEN:
=VERT.ZOEKEN(A2, 'Tabblad 1'!A:B, 2, ONWAAR)
In kolom C kun je de geaggregeerde voorraad van locatie B ophalen. Dit kan opnieuw met de VERT.ZOEKEN of INDEX/MATCH formule. Een voorbeeld met VERT.ZOEKEN:
=VERT.ZOEKEN(A2, 'Tabblad 2'!D:E, 2, ONWAAR)
Nu zou je een samenvatting moeten hebben van je voorraden op beide locaties voor elk product-ID.

Let op: De formules hierboven zijn afhankelijk van de exacte plaatsing van je gegevens. Je moet mogelijk de celverwijzingen aanpassen aan je specifieke spreadsheet.
Het fijne is dat ChatGPT de context van de chat onthoudt, dus als dit niet precies is wat je wil dan kan je aangeven wat er niet goed aan is, dan probeert het een alternatief te geven. Ik ben wel benieuwd of je zo tot je oplossing komt, laat je het weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Ga er na mijn vakantie mee aan de slag! Ik kom erop terug!
Pagina: 1