Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• SjiekDeFriemel
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-10 06:58
Hallo forumleden,

Eerder heb ik jullie om advies gevraagd tussen verschillende offertes die ik had aangevraagd om zonnepanelen te installeren op mijn dak en hebben jullie mij goed kunnen helpen met jullie advies. Op dit moment ben ik in conclaaf met de installateur over de juiste setup bij de zonnepanelen

De situatie is als volgt:

Bij schouw door de installateur was mijn meterkast 1 fase. De installateur stelt het volgende voor:
1 fase omvormer SE3500H_HD Wave
12x S500B optimizers
12x DMEGC 405 WP (4860WP totaal)

Na de installatie van de zonnepanelen zal mijn meterkast omgebouwd worden naar een 3 fase (3x25A) aansluiting. Mijn vraag is of deze keuze van omvormer nog de juiste is en of het geen 3 fase omvormer zou moeten worden?

Hieronder de uitdraai van de Solar Edge designer van mijn opstelling met deSE3500H_HD Wave:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtjnBzfER0C5pQabLwiDMd4_rgE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TN2zzqF0k4r8SQPyt5Ru2VA3.png?f=fotoalbum_large

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:19
Dakhoek en orientatie zijn nogal van belang. Pal zuid zou ik 4860 wp op een 3500 omvormer wat krap vinden.

3 fasen met 12 optimizers is bij SE ook geen gelukkig huwelijk, tenzij er geen schaduw is. Maar dan is de vraag, waarom SE?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Deze simulatie komt overeen met een Oost-West opstelling (Anders ga je met 12x s500b op een SE3500H echt geen opbrengst factor verlies zien) Mogelijk een 5+7 of 4+8? Indien mogelijk minimaal 6 per kant!

Er is geen aftop in de simulatie, dus deze omvormer is ook echt niet te licht.

Met 3500W is er geen enkele reden om een 3 fase omvormer te pakken. Dat zou dan de SE4K-RWB moeten zijn en die kost echt heel veel meer en is minder efficiënt.

[edit] Omvormer efficiëntie is wat ik verwacht met een 3 fase omvormer. @SjiekDeFriemel klopt het allemaal wel :)?

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 12-05-2023 23:00 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• SjiekDeFriemel
@Ronald
Het gaat hier inderdaad om een oost/west-opstelling (5+7)

Nog even gecheckt en inderdaad verkeerde plaatje meegestuurd |:( 8)7

Dit zijn de materialen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJDRZHC68VSiooaegpHIQolONwM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kihCyTUQLGb5H09U5IiUZc5v.png?f=user_large

En dit de systeemdiagram die erbij hoort

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8dnR9O9gSqm8u2AwoX1zwNnc9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rKdyaeFRNMnNkb1oEurRySFT.png?f=fotoalbum_large

Geldt dan nog steeds dat die SE3500H-omvormer een goede keus is? Gaat dit wat uitmaken qua terugleveren als die op een 3 fase meterkastaansluiting is aangesloten via een 3 aderige kabel met een 1 polige automaat?

• Ronald
Omvormer is prima. Er staat geen aftop in de simulatie.

Wel is te zien dat de optimizers hoog in de spanning moeten gaan, waardoor daar wat veel efficiëntie mist. Als er de ruimte is zou ik aan die kant met 5 minimaal 1 extra doen.
Dan los je gelijk ook zorgenkindje optimizer clipping/ opbrengst factor verlies op

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• SjiekDeFriemel
@Ronald Bedankt voor je antwoord en de tip voor een extra paneel. Ik kijk nog een keer of er ruimte is voor een extra paneel. Dat zal waarschijnlijk de dakkapel worden en weet niet of ik dat wil qua gewicht.

En is mijn 2e vraag hieronder een issue? Of staat dat er lis van?

Gaat dit wat uitmaken qua terugleveren als die op een 3 fase meterkastaansluiting is aangesloten via een 3 aderige kabel met een 1 polige automaat?

• Ronald
@SjiekDeFriemel gaat het wat uitmaken als je een 1 fase wasmachine aansluit op een 1 fase automaat in een 3 fase verdeelkast?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

1-fase is hier inderdaad de juiste keuze.

Is de installateur ook bekend met de zogenaamde "stringomvormer" en dan het type met 2 MPPT. Die heeft diverse voor- en nadelen ten opzichte van SolarEdge. Niet elke installateur kent dit type omvormer ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Dre op 14-05-2023 10:20 ]

• SjiekDeFriemel
Nee daar is de installateur niet mee bekend. Die werkt alleen met het SolarEdge systeem.

• Ronald
@SjiekDeFriemel hoeft geen probleem te zijn, maar SolarEdge is gewoon duurder door meer en duurdere materialen.

Nu zijn er redenen om het te gebruiken - het ligt niet voor niets op mijn dak. En zeker bij goede prijs of jouw persoonlijke voorkeur kan het gewoon.

Maar voor opbrengst hoef je het vaak niet te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 15-05-2023 17:04 ]

Pagina: 1