3D printer voor beginner.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:44

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Ik ben samen met mijn broer aan het kijken of we ons aan een 3D printer willen wagen. Beide zijn we er helemaal niet in thuis.

Hij zou hoofdzakelijk gebruikt worden om 1/10 scale items voor onze RC crawler hobby te printen.
Kleine dingen zoals deurklinken, lamp behuizingen, spiegels en meer scale accesoires. Of wat groter, zoals een reciever box, zandladders, een bullbar.

Veel groter dan 15x15x15 zal niet nodig zijn. Alleen nu lezen we op het net heel veel verschillende mening.

Resin is beter voor kleine details, maar pla is weer sterker. Ik zag dat bij een resin printer eigenlijk ook een cleaning/curing station nodig hebt.

Dit is een voorbeeld van wat ik zou willen printen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zW9tp5LhudJY17x8__3KAHNuRQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2ULeHKFUaEt8GU6HhMRHc6YH.png?f=user_large
Dit zijn deurklinken met intern schroefdraad, ongeveer 20mm lang.

We zijn op dit moment alleen naar 2ehands printers aan het kijken.
Voor resin heb ik een Creality ld-002h gezien.
Voor PLA lijkt de Creality Ender 3 V2 de beste prijs kwaliteit te zijn.

De andere kant van het verhaal is, dat we ook geen flauw idee hebben hoe, en hoeveel werkt het is om een 3d model te maken. Welke software is hier voor het beste/makkelijkst?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Wat is je budget? Een Prusa Mini lijkt me ideaal voor jou, dat werkt gewoon waar je bij de goedkopere en zeker 2e hands printers wel wat moet werken aan de printer zelf. Ik vind dat niet erg maar als je alleen wil printen voor je andere hobby raak je snel gefrustreerd als je weer iets af moet stellen. Dit zal bij de Prusa ook zo zijn maar in mindere mate, daarnaast heb je de support afdeling die je altijd nog kan helpen. Een Prusa is gewoon makkelijker.

Resin heb ik geen ervaring mee maar lijkt me omslachtig ondanks de hogere resolutie, daarom heb ik er geen ervaring mee.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-06 10:13
Tof! Reken er wel op dat je veel (!) tijd bezig bent met je 3D printer om deze goed te krijgen. Zelfs na een aantal printjes hier en daar bijstellen etc. Wil je dat niet, kom je bij Prusa uit.

Maar als je een eerste simpele printer zoekt lijkt mij die van Creality icm. PLA perfect!

3D modellen zijn super simpel te maken. Tik "Fusion360 beginner" in op Youtube en er zijn zo tal van filmpjes die je kunt volgen. Fusion360 is gratis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 17:03

Budha

Online ergo sum

Al naar de Elegoo Neptune 3 Pro gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dynast
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-06 20:13
pwillemske schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:26:
Wat is je budget? Een Prusa Mini lijkt me ideaal voor jou, dat werkt gewoon waar je bij de goedkopere en zeker 2e hands printers wel wat moet werken aan de printer zelf. Ik vind dat niet erg maar als je alleen wil printen voor je andere hobby raak je snel gefrustreerd als je weer iets af moet stellen. Dit zal bij de Prusa ook zo zijn maar in mindere mate, daarnaast heb je de support afdeling die je altijd nog kan helpen. Een Prusa is gewoon makkelijker.
Volledig mee eens! Wil je toch nog wat grotere prints kunnen printen, niet inleveren op kwaliteit, maar als beginner niet de hoofdprijs betalen dan is een Sovol Sv06 of Sv06 Plus misschien nog een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Zelf begon ik met een Anet A8, zeg maar het ergste soort goedkope printer. Ik heb hem opgekalefaterd tot het equivalent van een Prusa Mk3, maar wel tegen een meervoud van wat een Mk3 mij zou hebben gekost. (hoewel de Mk3 er toen nog niet was) Dat wist ik vooraf natuurlijk niet, en er zit ook een hele trits voortschrijdend inzicht en ook nieuwe zaken die in de loop der tijd bij desktop printers werden geïntroduceerd.

Printers zoals die van Creality, Anycubic, Elegoo en Sovol zijn goedkoop, maar je betaalt over tijd uiteindelijk vaak net zo veel, zo niet meer, als dat je aan een kwalitatief goede printer uit zou geven. Het verschil is dat je bij de tweede categorie dat in één keer doet. Maar daar krijg je wel betere support en een beter ervaring vanaf dag één voor terug. Wat mij betreft is dat de meerprijs waard.

Als het om hars gaat zou ik gewoon de grootste printer kopen die je kan veroorloven waarvan de reviews goed zijn. Maar let er wel op dat 90% van de reviews van 3D-printers, en helemaal die van harsprinters, gekocht zijn. Je zal dus even moeten spitten om bij de betrouwbare reviews uit te komen. De reden is dat de overgrote meerderheid van de harsprinters uiteindelijk dezelfde onderliggende onderdelen gebruiken, welke vaak van Chitubox afkomstig zijn. De kwaliteitsverschillen zitten hem dan in onderdelen zoals het platform, de stevigheid van de behuizing en de kwaliteit gebruikte balschroef. Zelf heb ik een open source Prusa SL1S, maar die is toch wel relatief duur voor wat je krijgt.

Harsprinters zijn sowieso niet mijn favoriete printersoort. Het is een proces waar je veel veiligheidsmaatregelen voor moet nemen en de prints zijn vaak niet zo stevig als de prints die je uit een FDM printer kan krijgen. Ze zien er wel mooi uit, dat wel.

Mijn advies is om voor een goede printer zoals een Prusa MK3 te gaan. Dan heb je gewoon een stuk gereedschap dat een hoge kans heeft om gelijk goed te werken en een even zo grote kans dat deze ook blijft werken. Als dat dan niet het geval is, dan is de support afdeling gewoon aanwezig en kan je jouw probleem (relatief) snel oplossen. Dat is met die Chinese printers niet het geval. Mocht de prijs je zodanig tegenstaan dat je toch een goedkopere printer wil, dan is er eigenlijk maar één printer die ik je kan aanraden, en dat is de Sovol SV06 (of de plus versie daarvan) Dat is een goedkope printer met bewezen kwaliteit die alles heeft om vanaf dag één een goede print te produceren. (omdat het min of meer een regelrechte Prusa kloon is) Maar helaas wel zonder support, dat wel.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg en tips, denk dat het voor ons doeleinde en budget dan wat te hoog gegrepen is. Misschien maar is een printservice in de buurt gaan zoeken.

Ga me wel in Fusion360 verdiepen!

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:32
Ik vraag tegenwoordig wat je wil;

Wil je een printer als gereedschap of wil je een printer als hobby.
Wil je hem als gereedschap gebruiken zou ik een Prusa adviseren daarvan kun je vrij zeker zijn dat het goed werkt. Wil je hobbyen met een printer dan kun je een goedkoop ding nemen :)

Ook ik ben, net als @ocf81 begonnen met een Anet A8 en heb nu meerdere zelfgemaakte printers staan maar als je alleen wil printen zijn goedkope printers zeker niet aan te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

NoFearCreations schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:02:
Bedankt voor de uitleg en tips, denk dat het voor ons doeleinde en budget dan wat te hoog gegrepen is. Misschien maar is een printservice in de buurt gaan zoeken.
Dat is inderdaad een valide overweging. Ik zou dan wel goede afspraken maken over kwaliteit. Ik heb ook wel eens iemand wat voor mij laten printen. En hoewel het dimensioneel prima was, was de kwaliteit toch niet de kwaliteit zoals ik die wel weet te realiseren. Veel haartjes en op een paar plekken een stukje support dat was achtergebleven. Nu is dimensionele nauwkeurigheid voor mij het allerbelangrijkst, maar voor het geld zou ik ook wel een onderdeel willen dat ik niet zelf nog eens hoef na te bewerken.
Dat lijkt me sowieso een zinnig plan. Zonder ontwerpvaardigheden is een printer gewoon niet heel nuttig.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Tijdje terug een Prusa mini+ gekocht.
En ik gebruik Tinkercad (online) om ontwerpjes te maken. Daar zijn genoeg YT filmpjes over te vinden.

Al met al prima tevreden na wat afstellingen (voornamelijk uitlijning van xyz en hoogte z instellen printkop)
Ik gebruik PCTG op 245 graden. Meteen wat robuuster dan PLA
En heb een droogkast erbij (maar niet echt nodig, meer voor de spoelen stofvrij te houden.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-06 09:42
NoFearCreations schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:12:
De andere kant van het verhaal is, dat we ook geen flauw idee hebben hoe, en hoeveel werkt het is om een 3d model te maken. Welke software is hier voor het beste/makkelijkst?
Het eerdere antwoord van Fusion360 kan ik alleen maar steunen, ik wil vooral even eraan toevoegen dat Autodesk zelf ook een gratis leerprogramma aanbiedt op de website: https://help.autodesk.com/view/fusion360/ENU/courses/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:15
Ik heb, onder andere door de meningen hier, net een Sovol SV06 gekocht. (in de aanbieding bij sovol zelf, want 4 jarig bestaan oid, €221 inc verzenden is te overzien). Volgens DHL zijn ze er mee bezig, dus heel lang zal het niet meer duren. Dus dan maar de volgende vragen hier even uitzetten (of kan het beter in een ander draadje?), welk filament? Ik ga beginnen met PLA en PETG, want dat zijn de meest gebruikte "makkelijkste" standaard filamenten hoor ik. 1,75, net als de meeste printers, dus het is overal te vinden, maar:
  • -is het handig meteen een droogdoos te kopen? Of kan een doos met wat dessicant (of zelfs zonder) droog en niet te warm ook prima?
  • -zijn er filamentmerken die er uit springen? Is er extra kwaliteit, of kan je bij wijze van spreken blind kopen?
  • -Is er een verschil in bereikbare kwaliteit met multikleur filament of glanzend? Zijn er kleuren die speciaal aan te raden/af te raden zijn? Of is dat een smaakzaak?
En als laatste, is er naast de printer en filament voor het allereerste begin nog meer nodig? Zaken als slicer/octoprint/klipper/filament runout sensor/aanpassingen fans e.d. is allemaal voor later, eerst even stock een paar prints maken en dan verder kijken. Ik bedoel, anders had ik wel meteen ook een Mosaic Palette 3 Pro gekocht, wat me best cool lijkt als ik me er echt in verlies.

Erg blij met de source van Sovol, inclusief STL bestanden van knoppen e.d., mooi begin van dit avontuur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

mediumdry schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:55:
Ik heb, onder andere door de meningen hier, net een Sovol SV06 gekocht. (in de aanbieding bij sovol zelf, want 4 jarig bestaan oid, €221 inc verzenden is te overzien). Volgens DHL zijn ze er mee bezig, dus heel lang zal het niet meer duren. Dus dan maar de volgende vragen hier even uitzetten (of kan het beter in een ander draadje?), welk filament? Ik ga beginnen met PLA en PETG, want dat zijn de meest gebruikte "makkelijkste" standaard filamenten hoor ik. 1,75, net als de meeste printers, dus het is overal te vinden, maar:
  • -is het handig meteen een droogdoos te kopen? Of kan een doos met wat dessicant (of zelfs zonder) droog en niet te warm ook prima?
ik zou voor een fruitdroger gaan van voldoende volume. Is vaak beter en kan vaak ook wat hoger. De Standaard Sunlu S1/S2 units zijn toch wat beperkt in wat ze kunnen.
• -zijn er filamentmerken die er uit springen? Is er extra kwaliteit, of kan je bij wijze van spreken blind kopen?[/list]
Als het een onbekend merk is zal de kans dat het niet veel soeps is toenemen. Maar merken die je overal terug ziet zoals eSun, ColorFabb, Polymaker en FormFutura zijn over het algemeen goed. ik gebruik zelf ook wel Real, maar daar is de kwaliteit vaak wel oké, maar soms ook niet. Dus die is onderweg naar de uitgang. (het restant wordt natuurlijk gewoon opgemaakt) Wat eigenlijk altijd belangrijk is, is dat je ervoor zorgt dat je filament droog is. Als je dat doet zijn de meeste soorten filament tegenwoordig gewoon goed genoeg.
• -Is er een verschil in bereikbare kwaliteit met multikleur filament of glanzend? Zijn er kleuren die speciaal aan te raden/af te raden zijn? Of is dat een smaakzaak?[/list]
[/list]
Ik ben zelf niet van de printjes met meerdere kleuren uit één rol filament, dus ik moet je het antwoord schuldig blijven. Of iets glanzend of mat is hangt af van het type filament en op welke temperatuur je print. De meeste soorten filament zijn licht glanzend. Als het echt mat is staat dat vaak vermeld.
En als laatste, is er naast de printer en filament voor het allereerste begin nog meer nodig? Zaken als slicer/octoprint/klipper/filament runout sensor/aanpassingen fans e.d. is allemaal voor later, eerst even stock een paar prints maken en dan verder kijken. Ik bedoel, anders had ik wel meteen ook een Mosaic Palette 3 Pro gekocht, wat me best cool lijkt als ik me er echt in verlies.

Erg blij met de source van Sovol, inclusief STL bestanden van knoppen e.d., mooi begin van dit avontuur!
Een breed plamuurmes is wel handig om de print los te krijgen als dat niet in één keer lukt.
Verder is er nog de 'cheatcode' 3DLac of een lijmstift met de juiste bestanddelen die het makkelijker maakt om zaken te hechten. Of bij sommige filamenten zoals PETG op een PEI bed juist om ervoor te zorgen dat je bed niet stuk gaat.
Voor het vetvrij houden van je bed is een flesje isopropyl alcohol 99% ook wel aan te raden.
Voor het nabewerken van PETG is een kleine brander ook wel fijn. Dan kan je haartjes zo wegschroeien.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
Plamuurmessen heb ik nog van de tijd van de oude mac mini's :)
Maar goede wat betreft isopropyl. Ik zag een link naar een goedkope winkel in een andere 3d print thread. Misschien ook wat vet, ik zie een hoop mensen hun SV06 invetten op youtube als eerste calibratie. Ik zal eens naar fruitdrogers kijken, had ik nog niet aan gedacht! Misschien voor als het niet wil, als volgende aankoop. Bij TinyTronics staat devil design filament hoog aangeschreven, dus die ga ik proberen. eSunn en de andere merken heb ik bij amazon ook langs zien komen voor schappelijke prijzen.
Ik heb nog lijmstiften, maar dat doe ik alleen als het nodig is... het zou zonder moeten werken vind ik! Brandertje is ook een idee, kan ik ook meteen creme brulee maken. Heb ook nog een hittepistool, dat is een alternatief wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ja, een hittepistool kan ook wel denk ik. Wellicht dat je dan iets sneller moet werken om de enorme hitteafgifte niet te veel van het goede te laten zijn.

Qua lijmstift moet je er wel voor zorgen dat het de juiste stoffen bevat. Het moet PVA bevatten. Verdunde houtlijm kan. Gewone Pritt werkt ook. Voor sommige soorten plastic, zoals ABS en PP moet je juist andere stiften gebruiken die speciaal voor die plastics werken. Gewoon "plakstift" kan dus de plank misslaan.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 18-05-2023 20:11 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
Dingding! We have a winner 8)

Bedankt voor het meedenken, zoals je kan begrijpen is het allemaal nog erg nieuw voor me. Stijle leercurve, maar dat vind ik wel tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:32
Grappig, ik heb met pritt juist de ervaring dat PETG niet wil blijven plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

jbhc schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:08:
Grappig, ik heb met pritt juist de ervaring dat PETG niet wil blijven plakken.
Ik gebruik altijd 3DLac. Dat verhaal over Pritt heb ik alleen uit video's en blogs.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:16

Mavamaarten

Omdat het kan!

Bij Action verkopen ze lijmspray, om mee te knutselen met papier en karton enzo. Maar het werkt enorm goed voor een printbed. Je kan het in een heel dunne laag spuiten. Het wordt hard/ droog als het bed koud wordt, en weer plakkerig het warm wordt. Daardoor kan ik het vele keren opnieuw gebruiken zonder een nieuwe laag nodig te hebben. En met water+zeep is mijn glasplaat ook weer terug proper.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 11:24
mediumdry schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:31:
Plamuurmessen heb ik nog van de tijd van de oude mac mini's :)
Maar goede wat betreft isopropyl. Ik zag een link naar een goedkope winkel in een andere 3d print thread. Misschien ook wat vet, ik zie een hoop mensen hun SV06 invetten op youtube als eerste calibratie. Ik zal eens naar fruitdrogers kijken, had ik nog niet aan gedacht! Misschien voor als het niet wil, als volgende aankoop. Bij TinyTronics staat devil design filament hoog aangeschreven, dus die ga ik proberen. eSunn en de andere merken heb ik bij amazon ook langs zien komen voor schappelijke prijzen.
Ik heb nog lijmstiften, maar dat doe ik alleen als het nodig is... het zou zonder moeten werken vind ik! Brandertje is ook een idee, kan ik ook meteen creme brulee maken. Heb ook nog een hittepistool, dat is een alternatief wellicht.
Ik las dit topic omdat ik ook met 3D printen wil beginnen, voor modelbouw.. Maar waarom heb je een plamuur mes nodig bij een mac mini ???? Heb er veel uit elkaar gehaald, maar kan mij niet heugen een plamuur mes gebruikt te hebben..

Runs everything...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mediumdry
MacIsCool schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:19:
Maar waarom heb je een plamuur mes nodig bij een mac mini ????
Van vroegah....

Volledig offtopic natuurlijk, verwijzen naar stap 3 volstaat denk ik.

Om weer terug ontopic te komen zullen mijn eerste 3d prints wat raspberry pi covers zijn en verschillende adapters om zaken op de ikea skadis te prikken. En natuurlijk een paar draken voor m'n dochters natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
ocf81 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:37:
[...]

ik zou voor een fruitdroger gaan van voldoende volume. Is vaak beter en kan vaak ook wat hoger. De Standaard Sunlu S1/S2 units zijn toch wat beperkt in wat ze kunnen.
Zou voor eerste probeersels een huis-tuin-en-vooral-keuken-oven met warmhoud stand ook al voldoen als droger? Hier kan de oven verwarmen op 100 tot 250°C en warmhouden op temperaturen van 60 tot 100°C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Antonius schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:18:
[...]

Zou voor eerste probeersels een huis-tuin-en-vooral-keuken-oven met warmhoud stand ook al voldoen als droger? Hier kan de oven verwarmen op 100 tot 250°C en warmhouden op temperaturen van 60 tot 100°C.
Dat ligt aan de precisie van de temperatuurinstelling en duur van verwarming. Voor elke soort plastic zijn de instellingen weer anders. Je moet voor PLA niet boven de 50° C gaan en je moet het minimaal 12 uur kunnen volhouden. 60° C dan zou te veel zijn. Voor ABS is het juist weer te weinig, dan is 60° C beter. Voor sommige meer exotische filamenten zoals PP-varianten kan dat oplopen tot 100° C. Een goede fruitdroger kan dat meestal wel met genoeg precisie en kan dat ook lang genoeg. Een oven vaak niet.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
hmmm... de meeste fruitdrogers beginnen bij een €70 en het is me niet altijd duidelijk hoe de spoelen er in zouden moeten. Deze is in de aanbieding voor €55 (inc shipping) en van hetzelfde merk als m'n printer. Is dat niet handiger? Of is de temperatuur range hiervan te beperkt?

[ Voor 3% gewijzigd door mediumdry op 20-05-2023 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mediumdry
even zoektocht door youtube gedaan.. de sovol droger is niet echt top of the line en beperkt in temperaturen. Tegelijkertijd heeft niet iedere soort evenveel last van vocht en zelfs bij PETG valt het vaak wel mee (ik begin alleen met PLA en PETG). Kortom, op marktplaats een fruitdroger zoeken en zonder beginnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Voor de meeste hobbyfilamenten is tot ca 60° C prima hoor. Maar voor sommige wat meer professionele filamenten wil je een stuk hoger gaan. Zolang je de 70°C kan aantikken is het goed genoeg. (10°C marge) De meeste filamentspoelen van 1 kg zijn vaak ca 20cm in diameter. De nu steeds populairder wordende 2kg spoelen hebben vaak een diameter tot 30cm. Een fruitdroger moet dus een oppervlakte van 30 cm x 30 cm hebben als je ook de 2kg rollen erin wil kunnen stouwen.

Overigens is €70 voor een droger niet superveel denk ik. Als €70 veel is, zou ik nog eens na gaan denken over wat 3D-printen kost. De prijs van de printer en bijbehorende zaken is slechts de instapprijs. Je zal waarschijnlijk al snel een meervoud kwijt zijn aan filament en reserveonderdelen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Het is hoe je het bekijkt, 70 euro uitgeven om je rollen filament te besparen, die ook 20-30 euro per kg kosten. Als je een paar rollen hebt kunnen redden heb je hem terug verdient ;) Ik heb er pas een gekocht toen ik hem nodig had en dat was voor een rol Fillamentum CPE. Met andere PETG nog niet de behoefte gehad om te drogen en PLA al helemaal niet.

[ Voor 31% gewijzigd door pwillemske op 20-05-2023 19:32 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

pwillemske schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:30:
Het is hoe je het bekijkt, 70 euro uitgeven om je rollen filament te besparen, die ook 20-30 euro per kg kosten. Als je een paar rollen hebt kunnen redden heb je hem terug verdient ;) Ik heb er pas een gekocht toen ik hem nodig had en dat was voor een rol Fillamentum CPE. Met andere PETG nog niet de behoefte gehad om te drogen en PLA al helemaal niet.
Precies dit. Liever €150 uitgeven aan een goed apparaat dan €50 aan een slecht apparaat. Hetzelfde natuurlijk voor de printer zelf, maar daar heb ik al een uitgebreid betoog over gehouden :)

Zelf overigens wel veel baat gehad bij het drogen van mijn rollen PETG. (waar je maar tot 55°C hoeft te gaan)

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 20-05-2023 19:50 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
ik ben net ingestapt, dus ik moet kijken waar ik geld moet uitgeven en waar ik ook kan besparen. Misschien een filament run-out sensor wel het belangrijkst om eerst bij bouwen, maar misschien ga ik vrij snel over op klipper. Of ik verkoop de boel en ga voor een bambu.Ik weet het allemaal nog niet natuurlijk. Ik zit te denken aan cupholders voor in de auto, dus dan heb ik PETG nodig ivm de temperatuur en dan komt vocht ook om de hoek kijken.

En ik heb een 2kg rol, dus dat moet passen inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Bij 3D printen is goedkoop vaak toch duurkoop. Kwaliteit betaalt zich over tijd uit. Maar goed, daar heb ik nu wel genoeg over gezegd. Succes met je reis door de wereld van het 3D printen :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
mediumdry schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:15:
ik ben net ingestapt, dus ik moet kijken waar ik geld moet uitgeven en waar ik ook kan besparen. Misschien een filament run-out sensor wel het belangrijkst om eerst bij bouwen, maar misschien ga ik vrij snel over op klipper. Of ik verkoop de boel en ga voor een bambu.Ik weet het allemaal nog niet natuurlijk. Ik zit te denken aan cupholders voor in de auto, dus dan heb ik PETG nodig ivm de temperatuur en dan komt vocht ook om de hoek kijken.

En ik heb een 2kg rol, dus dat moet passen inderdaad :)
Nou om PETG te kunnen printen heb je dat allemaal niet nodig. Ik printte PETG op een Tevo Tornado (grote Ender 3). Filament runout? Voor wat? Als je echt grote prints doet kan het een print redden mits goed opgesteld want vaak zetten printers het heated bed en de nozzle uit en komt de print los. Dan heb je nog niks natuurlijk.

Als je het filament in de doos of zak met zo’n vocht zakje opbergt valt het allemaal wel mee met vocht. Ik zou het eerst zo proberen en kijken of je het leuk vindt, daarna kun je dan wat investeringen doen.

Oja, zo’n vocht zakje kun je drogen door hem gewoon op het heated bed te leggen tijdens een print.

Als ik jou was zou ik eerst wat onderzoek doen in wat je nou echt nodig hebt in plaats van alles in een keer upgraden en kopen, want dat betekent vaak de ondergang van deze mooie hobby. Ik praat helaas uit ervaring maar heb het weer opgepakt.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Even een kick van mijn topic. M'n broer heeft een Weistek WT200 gekocht om mee te spelen. Nu vinden we beide het programma wat er bij hoort een draak (Doraware). Nou accepteerd deze printer alleen x3g files. Heb al een plugin voor Cura, waarmee ik kan exporteren naar x3g. Alleen zodra ik die inlaad, gaat de printer tegen z'n eindpunt aan staan te rijden.

Ook krijgen we de printer niet direct aan de pc, werkt alleen van PC>SDcard>printer.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 16:16
probleem waarschijnlijk is dat cura je printer niet als een standaard printer heeft. meestal komen dan de bouwoppervlaktes niet overeen, cura denkt dat je dan een groter bouwplatvorm heeft en stuurtje printer dan waarschijnlijk verder dan hij kan. je kan die in cura aanpassen. Of de assen staan verkeerd ingesteld.

maar goed volgens mij als ik dat draadje doorkijk heeft niemand je deze printer aangeraden en waarschijnlijk om dit soort dingen dus.

als ik ook naar je usecase kijk zou ik ook eerder een resinprinter aanbevelen denk ik, tenminste de deur greepjes en accesoires komen meer op mij over als show elementen die er mooi uit moeten zien dan dat ze structureel zijn.

voor nu zou ik dan toch wat meer zoeken in beter worden in het begrijpen van de meegeleverd software of uitzoeken op internet welke software andere gebruikers van deze printer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
WeeDzi schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:08:
probleem waarschijnlijk is dat cura je printer niet als een standaard printer heeft. meestal komen dan de bouwoppervlaktes niet overeen, cura denkt dat je dan een groter bouwplatvorm heeft en stuurtje printer dan waarschijnlijk verder dan hij kan. je kan die in cura aanpassen. Of de assen staan verkeerd ingesteld.

maar goed volgens mij als ik dat draadje doorkijk heeft niemand je deze printer aangeraden en waarschijnlijk om dit soort dingen dus.

als ik ook naar je usecase kijk zou ik ook eerder een resinprinter aanbevelen denk ik, tenminste de deur greepjes en accesoires komen meer op mij over als show elementen die er mooi uit moeten zien dan dat ze structureel zijn.

voor nu zou ik dan toch wat meer zoeken in beter worden in het begrijpen van de meegeleverd software of uitzoeken op internet welke software andere gebruikers van deze printer gebruiken.
Klopt, me broer heeft hem op eigen houtje gekocht. Is zeer weinig over te vinden.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 02:51
Ik zou zeggen dat een Ender-3 nog steeds de beste instap printer is.

• jgabaas
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-03 14:00
Hebben jullie al een printer gekocht?
Pagina: 1