WindSim mbt Arduino Uno

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 22:10
Hoi,

Ik probeer op basis van inspiratie van andere een WindSim te maken voor simracing door gebruik te maken van een Arduino Uno en twee 12v PWM Noctua(NF-A14) fans en aansturing dmv SimHub.

Mijn inspiratie komt van deze post:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dB_DEiAgaBjtEvvL9Ex4XZSbq-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9bFTcd7Yx16cz3DVMaMfN8o6.jpg?f=fotoalbum_large

Je zou zeggen dat dit haast niet fout kan gaan. Echter na een hele middag prutsen kom ik geen steek verder en gaan de fans niet aan.

Ik heb de fans zelf getest door ze direct aan te sluiten op mijn computer. Het gekke was dat eentje het wel deed en eentje niet. Dit doet mij vermoeden dat sowieso 1 van de fans defect is. Geen idee wat oorzaak of gevolg is, maar kan het zijn dat er een verband is tussen het niet werken en dat 1 van de fans kapot is? Bijvoorbeeld dat ik bij de vele pogingen toch een keer een foutje heb gemaakt en de Pin 9 en/of 10 van de Uno heb opgeblazen en de fan zelf?

De 12v power supply heb ik nagemeten met een multimeter en die geeft netjes 12v.

Ik heb ook geprobeerd met diverse simpele Arduino testscripts om te kijken of ik de fan die nog wel werkte toen ik hem direct op de pc aansluit, of ik die kan aansturen via de Uno. Helaas ook ook zonder succes. Is er een simpele manier om te testen of de PWM pin 9 en 10 van de Arduino Uno nog intact is?

Op andere plekken lees ik ook dat er verschil is tussen pin9 en 10 en Pin 3 die blijkbaar ook PWM is maar een andere frequentie. Ook pin3 heb ik geprobeerd via een Arduino script en ook via de Simhub manier, maar bij beide manieren blijft de fan dood.

Hopelijk kunnen jullie mij iets verder op gang helpen.

Ps dit is mijn eerste Arduino project. Ik heb afgelopen dagen best veel online bronnen zitten lezen. Maar ik ben dus geen expert en daarom alvast excuses als ik domme dingen heb gedaan cq vragen stel.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Volgens jouw schema heb je het snelheidssignaal van de fan op de pwm van de arduino gezet. Je moet de pwm van de fan op de pwm van de arduino zetten. Dat is de blauwe pin van de fan.

https://faqs.noctua.at/su...ation-do-noctua-fans-use-

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
pwillemske schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:43:
Volgens jouw schema heb je het snelheidssignaal van de fan op de pwm van de arduino gezet. Je moet de pwm van de fan op de pwm van de arduino zetten. Dat is de blauwe pin van de fan.

https://faqs.noctua.at/su...ation-do-noctua-fans-use-
Ik heb uiteindelijk de blauwe draad gebuikt, ook de de meeste uiterste aan de buitenkant. Die heb ik verbonden op de Pin9 / 10 op de Uno. De kleuren in het schema van diegene die ik heb gebruikt als bron heeft een verwarrende kleur gebruikt.

Maar van de Noctua fan heb:
-Pin Zwart verbonden met de Ground op de Uno, Ground van de 12v voeding
-Pin Yellow verbonden met de plus van de 12v voeding
-Pin Blauw Verbonden met Pin 9 / 10 van de Uno.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Uiteindelijk heb ik een kleine set besteld met wat LED's, weerstandjes etc. En voor de zekerheid een extra Uno. Die kan eventueel nog terug.

Net getest met de oorspronkelijk Uno. En alle PWM poorten zijn nog geen intact. Ik heb een simpel LED scriptje gemaakt die een LED van zacht naar hard laat gaan en daarna langzaam van hard naar zacht.

Testscriptje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
int ledPin = 11;

// Voer uit bij de start van programma
void setup() {
     // Initialiseer digitale pin ledPin als een uitvoer
     pinMode(ledPin, OUTPUT);
}

void loop() 
{
  // Fade in
  for(int ledVal = 0; ledVal <= 255; ledVal +=1) {
    analogWrite(ledPin, ledVal);
    delay(15);
  }  

// Fade uit
  for(int ledVal = 255; ledVal >= 0; ledVal -=1) {
    analogWrite(ledPin, ledVal);
    delay(15);
  } 

// Pauzeer voor 1 seconde
  delay(1000);
}

Dat was fijn om te zien dat de PWM poorten nog in tact zijn. Dus overgestapt om de Noctua fans te laten draaien.

Eerst geprobeerd met de standaard frequentie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
int fan_control_pin = 9;

void setup()
{
  pinMode( fan_control_pin, OUTPUT);
  analogWrite(fan_control_pin, 0);
}

void loop()
{
  // Just an example:
  for(int pwm = 0; pwm <= 255; pwm +=51) {
    analogWrite(fan_control_pin, pwm);
    delay(5000);
}

Helaas kwam er geen beweging in de fan. Toen nog een test gedaan door de frequentie naar 25k hz te zetten. Wat ook de bedoeling moet zijn als de fan stabiel wil hebben draaien. Voorbeeld vanaf
https://forum.arduino.cc/t/arduino-uno-25khz-pwm/608666

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
//PWM output @ 25 kHz, only on pins 9 and 10.
// Output value should be between 0 and 320, inclusive.
void analogWrite25k(int pin, int value)
{
  switch (pin)
  {
    case 9:
      OCR1A = value;
      break;

case 10:
      OCR1B = value;
      break;

default: // no other pin will work
      break;
  }
}

void setup()   // Configure Timer 1 for PWM @ 25 kHz.
{
  TCCR1A = 0; // undo the configuration done by...
  TCCR1B = 0; // ...the Arduino core library
  TCNT1 = 0; // reset timer
  TCCR1A = _BV(COM1A1) // non-inverted PWM on ch. A
           | _BV(COM1B1) // same on ch; B
           | _BV(WGM11); // mode 10: ph. correct PWM, TOP = ICR1
  TCCR1B = _BV(WGM13) // ditto
           | _BV(CS10); // prescaler = 1
  ICR1 = 320; // TOP = 320
  // Set the PWM pins as output.
  pinMode( 9, OUTPUT);
  pinMode(10, OUTPUT);
}

void loop()
{
  // Just an example:
  for(int ledVal = 0; ledVal <= 320; ledVal +=10) {
    analogWrite25k(ledPin, ledVal);
    delay(250);
  }  

// Fade uit
  for(int ledVal = 320; ledVal >= 0; ledVal -=10) {
    analogWrite25k(ledPin, ledVal);
    delay(250);
  } 

for (;;) ; // infinite loop
}

Helaas blijft de fan helemaal dood. Ik snap er echt niets meer van. Ik heb de fan aangesloten zoals in de opening post staat. Alleen de kleur van de PWM sturing heb ik gecorrigeerd. Blauwe (buitenste) ader is PWM stuursignaal.

-Arduino met USB verbonden aan de PC
-12v externe voeding op breadboard
-12v + en - naar de fan
-12v - / ground naar de GND van de Arduino
-Pin 9 van Arduino naar de blauwe draad van de fan.

Iemand enig idee wat ik nou fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-09 22:54
Kan het zijn dat de fan een 12V pwm signaal nodig heeft ipv 5V die de arduino levert?
Of dat hij minimaal 0,5 of 0,75 * Vin nodig heeft om een high te registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of dat er nog een pull-down/up nodig is. De PWM uitgang is wellicht open als hij laag is, weet ik niet zo uit mijn hoofd. Even een 10k weerstandje tussen de uitgang en GND voor de zekerheid.

Hier van noctua een PWM white paper:
https://noctua.at/pub/med...fications_white_paper.pdf

Oh, en als de PWM niet is aangesloten, maar de 12v wel, dan zou de fan wel gewoon moeten gaan draaien natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door _ferry_ op 15-05-2023 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Dank voor het meedenken. Ik begin steeds meer te denken dat er toch iets is met de power supply of in ieder geval hoe ik die heb aangesloten.

Want vannacht bedacht ik mij namelijk ook war _ferry_ zegt, dat de fan in ieder geval aan zou moeten gaan als ik er direct 12v op zet. Voor het werk de fan aangesloten met de + en - direct vanaf de 12v voeding. De PWM en RPM pin niet aangesloten. En nu ging de fan ook niet aan.

Terwijl ik wel degelijk 12v tussen de beide aders meet met een multimeter. Helaas bedenk ik mij zojuist dat ik nog had moeten proberen. De + een - aders eens omdraaien. Meer kan ik mij in ieder geval niet bedenken wat er dan fout kan zijn. Aangezien de voeding 12v geeft en de fan het wel doet in een PC.

Ga ik vandaag na het werk gelijk proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:11
Misschien kan je het eens proberen zonder PWM maar met continue 0 V / 5 V als signaal. Dan fan zou dan aan/uit moeten gaan. Als test kan je dat schema uit je startpost gebruiken en het draadje van de PWM pin op de Arduino verplaatsen naar de 0 V / 5 V pin.
GAEvakYD schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:05:
Helaas bedenk ik mij zojuist dat ik nog had moeten proberen. De + een - aders eens omdraaien.
Dit moet je niet lukraak proberen want als je het verkeerd doet is de kans groot dat je je fan opblaast (of al hebt opgeblazen). De meeste dingen gaan in de regel kapot als je plus en min omwisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Tom-Z schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:19:
Misschien kan je het eens proberen zonder PWM maar met continue 0 V / 5 V als signaal. Dan fan zou dan aan/uit moeten gaan. Als test kan je dat schema uit je startpost gebruiken en het draadje van de PWM pin op de Arduino verplaatsen naar de 0 V / 5 V pin.

[...]

Dit moet je niet lukraak proberen want als je het verkeerd doet is de kans groot dat je je fan opblaast (of al hebt opgeblazen). De meeste dingen gaan in de regel kapot als je plus en min omwisselt.
Dat kan ik vanavond eens proberen. De fan is gelukkig nog niet kapot, vanmorgen heb ik hem nog even getest in mijn PC en dan doet hij het gelukkig nog.

Volgens mij is het toch zo dat bij een 12v voeding, dat de geheel zwarte draad de + is en de zwarte draad met een witte / grijze lijn erop de - is. Ik lees op diverse plekken dat dat correct is. Dus dan moet ik die draden inderdaad niet zomaar gaan omdraaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Geeft je voeding wel stroom af? Je kan wel een spanning meten maar als de voeding geen amperes levert dan heb je nog niks. Nou heeft een fan niet echt veel stroom nodig. Wat voor voeding heb je?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
pwillemske schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:35:
Geeft je voeding wel stroom af? Je kan wel een spanning meten maar als de voeding geen amperes levert dan heb je nog niks. Nou heeft een fan niet echt veel stroom nodig. Wat voor voeding heb je?
Dat heb ik (nog) niet gemeten. Ik gebruik een simpele 230v->12v adapter. Deze specs staan erop:
code:
1
2
Input 100-240v AC 50/60Hz 0.6A
Output 12V DC 2.0 A.

Op de fans staat dat ze rond de 0.4 Amp gebruiken, dus dit leek mij wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Dat zou genoeg moeten zijn, heb je een 12v lampje o.i.d. die je kan gebruiken om zeker te weten dat je voeding goed is.

Het is trouwens niet vanzelfsprekend dat een fan gaat draaien als ie de pwm niet heeft. Heb je een adaptertje bij de fan gekregen van 4 pin naar 2 losse aders?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik gebruik exact dezelfde config als in de TS en dat werkt prima! Twee PWM fans op poort 9 en 10 van de Arduino en deze stuur ik aan met Simhub.

Weet je heel zeker dat je de juiste pinnen van de fans gebruikt? In princiepe zou dit allemaal niet zo spannend moeten zijn! :)

*Edit:

Ik zie in de tekening dat ze de gele draad als PWM gebruiken, maar bij Noctua is dit de blauwe! :)

Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-central-1.amazonaws.com/euc-cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/101038115256/original/qpZHURYb8jvxWccxmEL3GSsYlhg7S5bLDw.png?1666094692

[ Voor 35% gewijzigd door Danielson op 15-05-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Ik begin ook steeds meer te vermoeden dat er toch iets geks is met de voeding die ik gebruik.

Helaas heb ik niet een 12V lampjes of iets dergelijks. Er zat ook geen adapter bij de fans om van 4-pin naar 2-pin te gaan.

Misschien toch voor de zekerheid maar een nieuwe 12v adapter zien te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Nu online
Kun je de Arduino wel flashen met Simhub met deze voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Danielson schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:37:
Kun je de Arduino wel flashen met Simhub met deze voeding?
Ja want de Arduino hangt met de USB kabel aan de PC. Dus de Arduino krijgt dan wel power en heeft een datalijn.

Ik heb het simhub spoor even aan de kant gelegd, omdat ik dus ook zonder Simhub geen beweging in de fans kreeg. Ik gebruik nu inderdaad de blauwe draad voor het PWM signaal. Dat is een beetje verwarrend in het schema bij mijn oorspronkelijke post. Die auteur heeft voor de PWM draad een geel of groene draad gebruikt. Wat bij de Noctua nu weer juist de 12v + draad is.

Ik heb dus
-Noctua Pin Zwart verbonden met de Ground op de Uno, Ground van de 12v voeding
-Noctua Pin Geel verbonden met de plus van de 12v voeding
-Noctua Pin Blauw Verbonden met Pin 9 / 10 van de Uno.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Nu online
GAEvakYD schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:46:
[...]

Ik heb dus
-Noctua Pin Zwart verbonden met de Ground op de Uno, Ground van de 12v voeding
-Noctua Pin Geel verbonden met de plus van de 12v voeding
-Noctua Pin Blauw Verbonden met Pin 9 / 10 van de Uno.
Dat zou goed moeten zijn, zo heb ik het ook! Ik gebruik ook Noctua fans.

Even voor de zekerheid, je hebt 1 fan op poort 9 en 1 op poort 10? Vast wel, maar even dubbelcheck!

En je flasht je Arduino met deze settings?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWZD9vtdxfo8rznGNOOQPrCrtAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v6IJ1Ni4HE90Y0OPDWlMcq2Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Danielson schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:50:
[...]

Dat zou goed moeten zijn, zo heb ik het ook! Ik gebruik ook Noctua fans.

Even voor de zekerheid, je hebt 1 fan op poort 9 en 1 op poort 10? Vast wel, maar even dubbelcheck!

En je flasht je Arduino met deze settings?

[Afbeelding]
Klopt, die Simhub opties heb ik nu even laten schieten. Maar oorspronkelijk had ik hem inderdaad zo aangesloten op pin 9 en 10. En de software ingesteld zoals in de Youtube werd toegelicht.

Maar nadat ik geen enkele beweging in de fans kreeg ben ik een stapje terug gegaan in zelf via Arduino code die fans aan de praat kregen. Daar heb ik iets meer grip op dan via SimHub. Zodra ik weet wat het probleem is/was en de fans draaien, dan wil ik de Simhub route weer gaan proberen.

Probleem is nu dus dat ik 12v meet op de 12v voeding, dat de fans het doen als ik ze in de PC aansluit. Echter als ik de fan direct aansluit op de 12v dan komt er geen beweging. Het lijkt er steeds meer op dat er toch iets is met die 12v voeding, of in ieder geval hoe ik die heb aangesloten.

Ik durf de twee aders van de 12V niet zo maar om te draaien, bang om dan alsnog de fan op te blazen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Nu online
Moet een PWM fan geen PWM signaal hebben voordat hij gaat draaien? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Je kan ook een 9V batterij gebruiken als test. Die geven ook genoeg vermogen en op 9V draait die fan ook gewoon daar noctua zelf weerstandjes meelevert om het voltage omlaag te brengen zodat de fan langzamer gaat draaien.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-09 22:54
Je hebt het steeds over het meten van de voeding, ik neem aan dat je dat op het breadboard doet om fouten halverwege uit te sluiten?
Verder is de pinout van een 4 pin pwm stekker gewoon een standaard die alle moederbord- en fan producenten gebruiken:
Gnd
12V
RPM retour signaal
PWM signaal
Waarbij pin 1 (gnd) van de stekker de pin is bij een van de nokjes.

Om uit te sluiten dat de fan niet draait omdat hij geen pwm signaal krijgt zou je op de pwm pin 6, 9 of 12V kunnen zetten om een 100% duty cicle te simuleren.
Of je zet de fan in een pc op 100% en meet het voltage op de pwm pin om te voorkomen dat je te hoog gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Rrob schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:24:
Je hebt het steeds over het meten van de voeding, ik neem aan dat je dat op het breadboard doet om fouten halverwege uit te sluiten?
Verder is de pinout van een 4 pin pwm stekker gewoon een standaard die alle moederbord- en fan producenten gebruiken:
Gnd
12V
RPM retour signaal
PWM signaal
Waarbij pin 1 (gnd) van de stekker de pin is bij een van de nokjes.

Om uit te sluiten dat de fan niet draait omdat hij geen pwm signaal krijgt zou je op de pwm pin 6, 9 of 12V kunnen zetten om een 100% duty cicle te simuleren.
Of je zet de fan in een pc op 100% en meet het voltage op de pwm pin om te voorkomen dat je te hoog gaat
Het is inderdaad nogal vaag of een PWM signaal verplicht is om de fan in beweging te krijgen. Op sommige plekken lees ik van wel en op sommige plekken van niet. Ik heb helaas niet nog een voeding liggen van 6,9 of 12v. Maar zou het een optie zijn om de fan zelf te voorzien van 12v en de 5v op de PWM pin van de fan te zetten, door gebruik te maken van de Arduino en een digitale pin die ik HIGH zet? De Arduino voorzie ik dan van stroom door een USB kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
Omg vandaag nieuwe voeding binnengekregen.

Eerst twee pins voeding op de fan aangesloten en de fan ging direct aan. Damm daar was ik al blij mee.

Toen mijn testscript op de Arduino gezet een aangestuurd met pin 9. Dat werkt ook als een speer. Fan eerst vol aan, daarna langzaam PWM signaal opvoeren tot 100% en daarna weer afbouwen. Werkt als een speer nu.

Geen idee wat er nou met die andere voeding aan de hand was, maar daar was wel iets geks mee in ieder geval.

Dank voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Owja ik vergat een filmpje van het testscrip

Net op Simhub aangesloten en geconfigureerd en dat werkte ook direct. Wat kan zoiets kleins je toch heel veel tijd en frustratie opleveren he. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:02
Ik ben aan de hand van ditzelfde filmpje ook aan het proberen dit werkend te krijgen, maar zoal hier ook al gemeld ben ik echt een complete noob op electronica gebied.

Op dit moment ben ik bezig met om deze fans via een breadboard te verbinden met een Arduino Uno.

Eerste (en hopelijk enige) vraag is: heb ik wel de juiste adapter gekocht en welk kabeltje is positief/negatief?
Zoals in de description van het filmpje aangeraden wordt heb ik deze 12V 2A adapter gekocht. Hier zit een zwart en rood kabeltje in. Googelen werkt een beetje overweldigend merk ik en ik kom er niet zo snel uit of deze adapter nu geschikt is en zo ja, welk kabeltje nu de negatieve en welke de postieve is.
Iemand een idee?

Wat ik wel zie is dat op de fans 'DC12V' staat.
De adapter is AC. Betekent dit dat deze de container in kan? :/

[ Voor 5% gewijzigd door Ronster op 03-07-2024 12:14 ]

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:18
@Ronster Je mist zo te lezen nog wel iets aan basis-kennis, maar geen nood, we leggen het graag nog even voor je uit.

AC staat voor Alternating Current, oftewel wisselstroom. Dat is wat uit het stopcontact komt.
DC staat voor Direct Current, oftewel gelijkstroom, wat onder meer uit een batterij komt.

In dit geval wil je een paar fans laten draaien en dat werkt op gelijkstroom (DC dus). De adapter zet de 230 volt wisselstroom die uit het stopcontact komt voor je om naar 12v gelijkstroom. Dat kan het ding in dit geval met een sterkte van maximaal 2 ampere.

Om te weten of je de fans daarmee van de benodigde stroom kan voorzien zijn dus een paar dingen van belang. Ten eerste het voltage, 12 volt (DC). Dat kan je adapter leveren hebben we al gezien. Daarnaast het vermogen. Als het goed is, staat op de fans niet alleen het voltage vermeld, maar ook het amperage óf het wattage. Afhankelijk van wat de fabrikant handig vond. Mocht het wattage vermeld worden, dan kan je daarmee eenvoudig ook het amperage berekenen. De formule hiervoor is P = U x I, waarbij P staat voor het vermogen in watt, U voor het voltage en I voor het amperage. Stel dus dat je fans aangeven 12V 25Watt dan volgt daar dus uit dat je iets meer dan 2A per fan moet kunnen leveren. Het is echter niet direct helemaal zo zwart/wit in dit geval, aangezien je fans niet (continue) op maximaal vermogen zullen lopen en je dus ook minder van je voeding zal vragen. De andere kant is, is dat leveranciers van voedingen maar wat graag hoge waardes willen kunnen presenteren, en dus die 2A die wordt genoemd ook niet gegarandeerd is dat dit continue 2A kan geven zonder enig probleem. Wil je zeker zijn, dan kan je dus beter een wat zwaardere voeding nemen dan wat je nodig hebt. Mocht je voeding te licht zijn voor wat je fans vragen, dan merk je dit doordat de voeding vrij snel behoorlijk warm wordt, en in het slechtste geval niet meer werkt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
kroegtijger schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:33:
@Ronster Je mist zo te lezen nog wel iets aan basis-kennis, maar geen nood, we leggen het graag nog even voor je uit.

AC staat voor Alternating Current, oftewel wisselstroom. Dat is wat uit het stopcontact komt.
DC staat voor Direct Current, oftewel gelijkstroom, wat onder meer uit een batterij komt.

In dit geval wil je een paar fans laten draaien en dat werkt op gelijkstroom (DC dus). De adapter zet de 230 volt wisselstroom die uit het stopcontact komt voor je om naar 12v gelijkstroom. Dat kan het ding in dit geval met een sterkte van maximaal 2 ampere.

Om te weten of je de fans daarmee van de benodigde stroom kan voorzien zijn dus een paar dingen van belang. Ten eerste het voltage, 12 volt (DC). Dat kan je adapter leveren hebben we al gezien. Daarnaast het vermogen. Als het goed is, staat op de fans niet alleen het voltage vermeld, maar ook het amperage óf het wattage. Afhankelijk van wat de fabrikant handig vond. Mocht het wattage vermeld worden, dan kan je daarmee eenvoudig ook het amperage berekenen. De formule hiervoor is P = U x I, waarbij P staat voor het vermogen in watt, U voor het voltage en I voor het amperage. Stel dus dat je fans aangeven 12V 25Watt dan volgt daar dus uit dat je iets meer dan 2A per fan moet kunnen leveren. Het is echter niet direct helemaal zo zwart/wit in dit geval, aangezien je fans niet (continue) op maximaal vermogen zullen lopen en je dus ook minder van je voeding zal vragen. De andere kant is, is dat leveranciers van voedingen maar wat graag hoge waardes willen kunnen presenteren, en dus die 2A die wordt genoemd ook niet gegarandeerd is dat dit continue 2A kan geven zonder enig probleem. Wil je zeker zijn, dan kan je dus beter een wat zwaardere voeding nemen dan wat je nodig hebt. Mocht je voeding te licht zijn voor wat je fans vragen, dan merk je dit doordat de voeding vrij snel behoorlijk warm wordt, en in het slechtste geval niet meer werkt.
Zeg maar gerust dat ik zo goed als alle basiskennis mis...
Maar thanks, dit verhaal is duidelijk en kan ik helemaal volgen :)
De fans zijn 6.6W / 0,55A / 12V.
Conclusie, ik kan de adapter gewoon gebruiken en 2A zou meer dan voldoende moeten zijn.

Nu nog proberen erachter te komen welke van de 2 draden de positieve en welk de negatieve is. Volgens dit artikel is bij DC power rood positief en zwart negatief. Bij AC is zwart dan weer positief (phase 1 hotwire) en rood phase 2 hot wire.
Ik zou dan denken dat ik te maken heb met DC power en dat de rode de postieve draad is. Is dat 'safe to say'? Of kan ik beter een test als deze doen (wat ik eerlijk gezegd best eng vind)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kosz
  • Laatst online: 10-09 18:01
Ronster schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:35:
[...]

Ik zou dan denken dat ik te maken heb met DC power en dat de rode de postieve draad is. Is dat 'safe to say'? Of kan ik beter een test als deze doen (wat ik eerlijk gezegd best eng vind)?
Ik zou gewoon ff een multimeter pakken en meten ipv 2 draadjes in een glas water hangen en dan de adapter in het stopcontact steken en kijken welke er gaat bubbelen 8)7
Zal misschien best werken maar valt voor mij een beetje in de categorie : leg het draadje op je tong en als je een gekke bek trekt is dat de plus :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Ronster schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:35:
[...]

Zeg maar gerust dat ik zo goed als alle basiskennis mis...
Maar thanks, dit verhaal is duidelijk en kan ik helemaal volgen :)
De fans zijn 6.6W / 0,55A / 12V.
Conclusie, ik kan de adapter gewoon gebruiken en 2A zou meer dan voldoende moeten zijn.

Nu nog proberen erachter te komen welke van de 2 draden de positieve en welk de negatieve is. Volgens dit artikel is bij DC power rood positief en zwart negatief. Bij AC is zwart dan weer positief (phase 1 hotwire) en rood phase 2 hot wire.
Je kan alleen op basis van de kleurtjes van aders niet vast stellen met wat voor voeding je te maken hebt; dat staat echt op de specificaties van de voeding. Je kan er wel redelijk vanuit gaan dat een 12v voeding nagenoeg altijd dc zal leveren. Een andere manier om te herkennen of het ac of dc betreft is even kijken of er een frequentie (in Hz) wordt aangegeven. Gelijkstroom kent geen frequentie hiervoor, maar wisselstroom wel. In Nederland gebruiken we daarvoor standaard 50Hz. Staat er dus een frequentie vermeldt, dan weet je dat het wisselstroom betreft.

In gelijkstroom is het gebruikelijk is inderdaad om voor de + rood te nemen en voor de - (of Ground / gnd) de zwarte draad, maar ook hier weer houden niet alle fabrikanten zich altijd even netjes hieraan, en kom je soms ook varianties tegen, zoals bijvoorbeeld zwart en een zwart/wit. Dan zal je even moeten nazoeken of nameten wat waarvoor dient. Bij een (brushed) motortje kan het meestal geen kwaad om het gewoon even te proberen. Draait het ding de verkeerde kant om op, dan moest ie toch andersom. Zolang je kortstondig even test of het werkt is de kans dat je iets sloopt minimaal.

Nu weet ik niet welke kleurtjes je op je fans hebt zitten voor wat betreft hoe je het aansluit. Ik vermoed dat je een zwarte, rode, gele en groene ader hebt. In dat geval gaat de zwarte draad van de voeding naar de zwarte draad van de fan, de rode draad van de voeding naar de rode draad van de fan (als je daarna de stekker in het stopcontact steekt, zal je fan vermoedelijk op maximaal vermogen gaan draaien). Daarnaast heb je dan nog een gele draad, welke je niet gebruikt (die is voor de sensor om te kunnen meten of en hoe snel je fan draait. Heb je in dit geval niet nodig dus) en een blauwe draad, en dat is de draad die naar je arduino gaat. Let op dat je OOK de zwarte draad met de arduino verbind, anders zal het nog niet werken.
Mocht je op je fan geen rode draad hebben, dan heb je vermoedelijk zwart/geel/groen/blauw. Daar is zwart nog altijd de ground, geel de +12v, groen de sensor en blauw voor het PWM signaal.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
kosz schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:04:
[...]

Ik zou gewoon ff een multimeter pakken en meten ipv 2 draadjes in een glas water hangen en dan de adapter in het stopcontact steken en kijken welke er gaat bubbelen 8)7
Zal misschien best werken maar valt voor mij een beetje in de categorie : leg het draadje op je tong en als je een gekke bek trekt is dat de plus :+
meten is altijd de betere manier inderdaad

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
kroegtijger schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:17:
[...]

Je kan alleen op basis van de kleurtjes van aders niet vast stellen met wat voor voeding je te maken hebt; dat staat echt op de specificaties van de voeding. Je kan er wel redelijk vanuit gaan dat een 12v voeding nagenoeg altijd dc zal leveren. Een andere manier om te herkennen of het ac of dc betreft is even kijken of er een frequentie (in Hz) wordt aangegeven. Gelijkstroom kent geen frequentie hiervoor, maar wisselstroom wel. In Nederland gebruiken we daarvoor standaard 50Hz. Staat er dus een frequentie vermeldt, dan weet je dat het wisselstroom betreft.

In gelijkstroom is het gebruikelijk is inderdaad om voor de + rood te nemen en voor de - (of Ground / gnd) de zwarte draad, maar ook hier weer houden niet alle fabrikanten zich altijd even netjes hieraan, en kom je soms ook varianties tegen, zoals bijvoorbeeld zwart en een zwart/wit. Dan zal je even moeten nazoeken of nameten wat waarvoor dient. Bij een (brushed) motortje kan het meestal geen kwaad om het gewoon even te proberen. Draait het ding de verkeerde kant om op, dan moest ie toch andersom. Zolang je kortstondig even test of het werkt is de kans dat je iets sloopt minimaal.

Nu weet ik niet welke kleurtjes je op je fans hebt zitten voor wat betreft hoe je het aansluit. Ik vermoed dat je een zwarte, rode, gele en groene ader hebt. In dat geval gaat de zwarte draad van de voeding naar de zwarte draad van de fan, de rode draad van de voeding naar de rode draad van de fan (als je daarna de stekker in het stopcontact steekt, zal je fan vermoedelijk op maximaal vermogen gaan draaien). Daarnaast heb je dan nog een gele draad, welke je niet gebruikt (die is voor de sensor om te kunnen meten of en hoe snel je fan draait. Heb je in dit geval niet nodig dus) en een blauwe draad, en dat is de draad die naar je arduino gaat. Let op dat je OOK de zwarte draad met de arduino verbind, anders zal het nog niet werken.
Mocht je op je fan geen rode draad hebben, dan heb je vermoedelijk zwart/geel/groen/blauw. Daar is zwart nog altijd de ground, geel de +12v, groen de sensor en blauw voor het PWM signaal.
Dank voor al je moeite om dit uit te leggen in Jip en Janneke taal, wordt weg gewaardeerd!

De fans hebben idd blauw, geel, groen en zwart.
De adapter fabrikant is niet heel duidelijk vwb specs geloof ik.
Er zat geen (rtf)manual. De letters op de sticker zijn wel heul klein, maar op de foto wel te lezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awzZW59bxYCGGTybvUocWxrjwc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcLJwXPMrJA3IQeU9i5QoxBI.jpg?f=fotoalbum_large

Output is 12V 2A 24W
Dus DC als ik het goed begrijp.
Ik ga eens een multimeter lenen. Nog nooit van mijn leven gebruikt, dus weer een uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
@Ronster Klopt inderdaad. je kan het ook herkennen aan het logo'tje dat erbij staat. Een horizontale lijn met een stippelijn evenwijdig eronder is gelijkstroom. Een horizontale lijn met een slingerlijn erbij / eronder is wisselstroom. (de lijn representeert de sinus die de frequentie is).

Enige wat dus nog rest, is achterhalen welke de + en welke de - is. Zet je multimeter op DC voltage en verbind op de 2 polen van de voeding. Krijg je een positieve waarde van (rond de) 12v, dan is rood de + en zwart de -. Krijg je een negatieve waarde, dan zit het dus precies andersom.

Maar nogmaals, voor je fans is het allemaal niet zo heel kritisch en sloop je niet zo snel iets... heb je m per ongeluk verkeerd om, is er waarschijnlijk niets aan de hand.
Let op dat je arduino een stukje kritischer is daarmee. Verkeerd om aansluiten is vaak een recept voor koffie met cake, want dan is ie overleden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Getest met een multimeter. De rood op rood, zwart op zwart gaf + waarde, dus rood is de positief :)

Eerst de fan getest rechtstreeks op de adapter draadjes. Dit ging prima.

Nu alles aangesloten op de Arduino via breadboard, maar de fan geeft geen kik.
In Simhub wordt hij onder 'My Hardware' herkend, alleen verliest hij eens in de zoveel tijd connectie en reboot de Arduino zichzelf. Wanneer ik hem op 'Never scan selected ports' zet (zoals in filmpje) kan hij hem daarna ook niet meer vinden.
Ik heb verschillende USB's geprobeerd, maar steeds hetzelfde.

Nu heb ik deze compatible clone met ATmega328 gekocht. Zo te zien op de Simhub setup page wordt deze wel ondersteund.

@GAEvakYD Zou je misschien screenshots van je Simhub Arduino setting kunnen posten aub? Dan weet ik iig zeker dat het hier niet aan ligt.

Edit: ik krijg nu een melding in Simhub dat de CH340G chip die in de clone zit issues kan opleveren.
Nu kan ik ook niet meer connecten...
Hier lees ik ook over deze issues. Ik heb een oudere driver geïnstalleerd, maar nog steeds hetzelfde issue.
Balen, dan toch maar een 'echte' Arduino bestellen neem ik aan?
@GAEvakYD Welke Arduino heb jij? Dan zal ik dezelfde bestellen. Dank alvast :)

[ Voor 19% gewijzigd door Ronster op 03-07-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 23:43
Oeps.

[ Voor 84% gewijzigd door DurkVell op 04-07-2024 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
@Ronster Welk bord selecteer je? De Uno? Of een Nano? Ik vermoed dat je namelijk de Nano moet nemen, omdat je een ATmega328 chip erop hebt zitten. Ik gebruik nagenoeg alleen maar clones en heb er tot nu toe nog geen een gehad die niet op een of andere manier alsnog aan de praat was te krijgen (mits geen fysieke defecten uiteraard ;) )

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
kroegtijger schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:30:
@Ronster Welk bord selecteer je? De Uno? Of een Nano? Ik vermoed dat je namelijk de Nano moet nemen, omdat je een ATmega328 chip erop hebt zitten. Ik gebruik nagenoeg alleen maar clones en heb er tot nu toe nog geen een gehad die niet op een of andere manier alsnog aan de praat was te krijgen (mits geen fysieke defecten uiteraard ;) )
Ik selecteer idd de Uno aangezien het een Uno clone is, maar ik zal de andere opties ook eens gaan proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Ronster schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:58:
Getest met een multimeter. De rood op rood, zwart op zwart gaf + waarde, dus rood is de positief :)

Eerst de fan getest rechtstreeks op de adapter draadjes. Dit ging prima.

Nu alles aangesloten op de Arduino via breadboard, maar de fan geeft geen kik.
In Simhub wordt hij onder 'My Hardware' herkend, alleen verliest hij eens in de zoveel tijd connectie en reboot de Arduino zichzelf. Wanneer ik hem op 'Never scan selected ports' zet (zoals in filmpje) kan hij hem daarna ook niet meer vinden.
Ik heb verschillende USB's geprobeerd, maar steeds hetzelfde.

Nu heb ik deze compatible clone met ATmega328 gekocht. Zo te zien op de Simhub setup page wordt deze wel ondersteund.

@GAEvakYD Zou je misschien screenshots van je Simhub Arduino setting kunnen posten aub? Dan weet ik iig zeker dat het hier niet aan ligt.

Edit: ik krijg nu een melding in Simhub dat de CH340G chip die in de clone zit issues kan opleveren.
Nu kan ik ook niet meer connecten...
Hier lees ik ook over deze issues. Ik heb een oudere driver geïnstalleerd, maar nog steeds hetzelfde issue.
Balen, dan toch maar een 'echte' Arduino bestellen neem ik aan?
@GAEvakYD Welke Arduino heb jij? Dan zal ik dezelfde bestellen. Dank alvast :)
Ik heb een echte Uno gekocht destijds. Deze om precies te zijn:
https://elektronicavoorjo...duino-uno-rev3-atmega328/

Echter heb ik ook een Led Flag light en die gebruik ook zo'n imitatie CH340 chip. Daar had ik soortgelijke issues mee, en die zijn verholpen toen ik de oude CH340 drivers installeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
GAEvakYD schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:53:
[...]

Ik heb een echte Uno gekocht destijds. Deze om precies te zijn:
https://elektronicavoorjo...duino-uno-rev3-atmega328/

Echter heb ik ook een Led Flag light en die gebruik ook zo'n imitatie CH340 chip. Daar had ik soortgelijke issues mee, en die zijn verholpen toen ik de oude CH340 drivers installeerde.
Thanks!
Ik ga toch maar een echte Uno bestellen en wat nieuwe half-sized breadboards.
Ik had nu een quarter sized, die toch net wat klein is.
Ook was ik (voor de eerste keer in mijn leven) aan het solderen met een erfenis soldeerbout zonder hitte regeling en een veel te dikke soldeerkop. Kan dus zomaar zijn dat mijn sloppy soldeerwerk de boel ook heeft verkloot. Ik heb nu een bout geleend die bedoeld is voor het fijnere werk.
We houden vol 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Wellicht een domme vraag, maar de rode en zwarte draad van de voeding hoeven neem ik aan niet precies naast elkaar op het breadboard, zoals in het schema: [Afbeelding]

Dus als rood helemaal links beneden en zwart bijvoorbeeld 1 erboven en 2 naar rechts wordt gesoldeerd ipv precies erboven lijkt me geen probleem toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:18

dragonhaertt

@_'.'

Ronster schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:28:
Wellicht een domme vraag, maar de rode en zwarte draad van de voeding hoeven neem ik aan niet precies naast elkaar op het breadboard, zoals in het schema: [Afbeelding]

Dus als rood helemaal links beneden en zwart bijvoorbeeld 1 erboven en 2 naar rechts wordt gesoldeerd ipv precies erboven lijkt me geen probleem toch?
Zolang alles elektrisch gezien correct verbonden is, maakt de plaats op het breadboard niet uit.
De twee voedings-lijnen onder op het breadboard zijn over de hele breedte met zichzelf verbonden. Het maakt dus inderdaad niks uit waar (over de breedte gezien) je de voeding en de fan inprikt.

Als je interesse hebt in elektronica is een multimeter een bijna onmisbaar stuk gereedschap. Hiermee kan je altijd controleren of dingen uberhaupt verbinding met elkaar hebben.
Als je nog geen multimeter hebt lijkt het me een goed idee om een paar tientjes bij elkaar te sparen om een degelijke multimeter te kopen. Als je advies nodig hebt wbt aanschaf van een goede multimeter moet je dat even aangeven.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
dragonhaertt schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:36:
[...]

Zolang alles elektrisch gezien correct verbonden is, maakt de plaats op het breadboard niet uit.
De twee voedings-lijnen onder op het breadboard zijn over de hele breedte met zichzelf verbonden. Het maakt dus inderdaad niks uit waar (over de breedte gezien) je de voeding en de fan inprikt.

Als je interesse hebt in elektronica is een multimeter een bijna onmisbaar stuk gereedschap. Hiermee kan je altijd controleren of dingen uberhaupt verbinding met elkaar hebben.
Als je nog geen multimeter hebt lijkt het me een goed idee om een paar tientjes bij elkaar te sparen om een degelijke multimeter te kopen. Als je advies nodig hebt wbt aanschaf van een goede multimeter moet je dat even aangeven.
Duidelijk, dank je!

Ik heb inderdaad een multimeter geleend. Het is een Profile PIN112 en hij lijkt te doen wat hij moet doen.
Goed advies. Ik zal de meter zeker gebruiken om een en ander te checken mocht ets niet werken nadat ik klaar ben met solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Het werkt 🙂
Erg leuke toevoeging aan de rig.
Alleen is 1 fan kapoet. Ben bang dat dit door mijn soldeer fiasco met de crappy bout is gekomen. Ah well, weer een hoop bijgeleerd.

Pagina: 1