Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niket610
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 20:24
Ik heb een PC gebouwd met de onderstaande nieuwe onderdelen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Tray€ 159,-€ 159,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550-PLUS WIFI II€ 134,90€ 134,90
1BehuizingenFractal Design Pop Silent Black TG Clear€ 84,-€ 84,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,90€ 31,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 33,49€ 33,49
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 91,41€ 91,41
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 49,90€ 49,90
Totaal€ 584,60

Bij de eerste keer aanzetten gebeurde er vrijwel niets. De fan van de CPU en die in de kast gingen 1 seconde draaien en dan stopte alles weer. De fan in de PSU bleef wel draaien. RGB lampjes op het moederbord werkte ook, maar verder dus niets. Ook het lampje in de powerknop van de case werkte niet.

Alles nogmaals gecheckt maar ik kon niets vinden.
Dus toen de boel weer uit elkaar en opnieuw opgebouwd.
Nog steeds hetzelfde verhaal.

Toen kreeg ik het idee dat de stroomvoorziening richting de CPU misschien niet goed was. Dus heb ik een nieuwe voeding geprobeerd. Dat werkte nog steeds niet.
Toen een nieuw (identiek) moederbord besteld en daar alles op gebouwd. Toen gebeurde er ineens meer: de fans blijven draaien, maar nu gaat er een rood lampje branden op het moederbord dat de CPU niet goed zit.

Tussentijdse conclusie: het eerste moederbord was dus defect want die toonde nooit die status-lampjes. Maar ook de CPU is dus defect.

Volgende stap: nieuwe CPU besteld en die geplaatst. Nog steeds hetzelfde probleem: het rode CPU lampje van het moederbord blijft branden. Tig keer gecontroleerd of hij wel goed zat, maar dat kan ook eigenlijk maar op 1 manier, dus dat lijkt met niet het probleem.

Mijn vraag
Heb ik nu gewoon enorme pech dat zowel het mobo, CPU én de 2e CPU allemaal stuk zijn? :? Of zie ik nog iets over het hoofd? Graag jullie hulp!

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Met 1 reepje RAM, geen effect
- RAM in verschillende posities geprobeerd; geen effect
- Moederbord buiten de case opgebouwd: geen effect
- Moederbord buiten de case en ook niet aangesloten op de powerswitch; pc aanzetten met schroevendraaier: geen effect.
- BIOS versie gecontroleerd; dat is 2806. Niet de allernieuwste, maar wel recent genoeg om de 5600X te ondersteunen.
- PC aangezet en 10min laten draaien omdat ik ergens las dat je hem niet te snel weer uit moet zetten; geen effect

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• niket610
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 20:24
Inmiddels ontdekt dat het geheugen de boosdoener was.
G.Skill F4-3200C16D-16GIS wordt blijkbaar niet ondersteund door het Asus moederbord. Ik had op de compatibility pagina niet goed bekeken. Er worden allerlei "F4-3200C16D-16G" varianten ondersteund, maar net de "IS" variant niet :/

Dit topic mag dus dicht. Ik heb het geheugen vervangen door G.Skill F4-3200C16D-16GVKB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Knap als je pc het nu alsnog doet want er staat geen videokaart in het lijstje. Ga er maar even vanuit dat je die per ongeluk bent vergeten te vermelden ;).