Ik heb mijn badkamer laten verbouwen door een aannemer. Hier is veel (heel veel) fout gegaan. Het project is nu bijna afgerond. Ik heb ongeveer 75% inmiddels betaald. Wanneer de laatste puntjes op de i gezet zijn, maak ik de rest ook over.
Dit moet er op dit moment nog gebeuren:
- Kitten rondom de waskommen (waren ze vergeten)
- Douchedeur lekt, badkamer ligt vol water na het douchen
- Accessoires aan de muur plaatsen
- Extra ondersteuning onder het badmeubel, deze zakt nu door in het midden waardoor de lades niet soepel openen/sluiten
Bij de bezichtiging van de oude badkamer werd mij beloofd dat de klus in anderhalve week klaar zou zijn. De klus is begonnen op 24 maart. We zijn dus al ruim anderhalve maand verder.
De aannemer heb ik via Werkspot gevonden. Wat mij betreft verdient hij een 1 ster recensie.
Wat er allemaal mis is gegaan:
Dit moet er op dit moment nog gebeuren:
- Kitten rondom de waskommen (waren ze vergeten)
- Douchedeur lekt, badkamer ligt vol water na het douchen
- Accessoires aan de muur plaatsen
- Extra ondersteuning onder het badmeubel, deze zakt nu door in het midden waardoor de lades niet soepel openen/sluiten
Bij de bezichtiging van de oude badkamer werd mij beloofd dat de klus in anderhalve week klaar zou zijn. De klus is begonnen op 24 maart. We zijn dus al ruim anderhalve maand verder.
De aannemer heb ik via Werkspot gevonden. Wat mij betreft verdient hij een 1 ster recensie.
Wat er allemaal mis is gegaan:
- De loodgieter kon doordeweeks alleen na 16.00 komen werken. Dit is vooraf nooit verteld. Ik woon in een tussenwoning en ik heb een gezin met een dochter van 5, die om 19.00 naar bed gaat. Dit schoot dus totaal niet op.
- Op de offerte stond vermeld dat ik al het sanitair, tegels, schakelmateriaal en verlichting moest aanleveren. Dit heb ik netjes gedaan. Tijdens de klus wilde de aannemer mij bonnetjes sturen van andere bouwmaterialen (gipsplaten, hout, etc), omdat die bij de factuur op kwamen. Hier ben ik uiteraard niet mee akkoord gegaan.
- Bij het plaatsen van de zandcementvloer waren ze "vergeten" de vloer te aarden d.m.v. een aardmat. Hier wisten ze niets van af, dit heb ik zelf moeten ontdekken en uitleggen. Dit deden ze nooit bij badkamers, maar op mijn aandringen hebben ze de vloer 3cm uitgehakt, aardmat geplaatst, en weer 3cm opgehoogd
- Bij het plaatsen van de zandcementvloer was de tegelzetter (die de vloer plaatste) niet op de hoogte dat er elektrische vloerverwarming geplaatst moest worden. Hierdoor is de douchedrain te laag geplaatst, deze ligt nu ruim een halve centimeter lager dan de afgewerkte tegelvloer.
- Van potentiaalvereffening en een CAP hadden ze nog nooit gehoord, dit is dus ook niet geinstalleerd
- Een inbouwkraan was op de verkeerde plek in de muur geplaatst. Gelukkig heb ik dit op tijd ontdekt en is dit opgelost
- Op de plekken waar de inbouwspots moesten komen, stak er een schakeldraad en een fasedraad uit het plafond. Ik heb de elektricien moeten uitleggen dat er een nuldraad i.p.v. een fasedraad moest komen...
- De elektricien werkt absoluut niet netjes. Er werd boven het verlaagd plafond een lasdoos geplaatst. Toen het plafond geplaatst werd, bleek dat de lasdoos te diep was (zat in de weg voor de gipsplaat). In plaats van een deksel op de lasdoos, is deze dichtgemaakt met tape, om zo het plafond passend te maken.
- De elektricien heeft in een koof niet-flexibele elektrabuizen 90 graden gebogen (volledig geknikt) en aangesloten, en hij vond het prima zo.
- Tijdens de klus hebben we 2 onderdelen meerwerk afgesproken (het plafond moest gesausd worden, en het installeren van een sunshower). Hier werd netjes een prijs voor gegeven en daar ben ik mee akkoord gegaan, maar achteraf vertelde hij dat dit exclusief btw was, dus dat moest ik er maar even bij betalen (uiteraard niet mee akkoord gegaan)
- Terwijl de schilder het plafond aan het sausen was (met goedkope Gamma verf, in plaats van de professionele verf waar de schilder normaalgesproken mee werkt, in opdracht van de aannemer), kreeg ik een bonnetje gestuurd. Het materiaal voor het sausen was duurder uitgevallen dan de prijs die we vooraf afgesproken hadden. Of ik dat even bij wilde betalen. Uiteraard niet mee akkoord gegaan.
- Accessoires bij de wastafel aan de muur gemaakt, te dicht bij de kraan, waardoor de hendel van de kraan niet helemaal open kon (gelukkig was het aan de muur gekit en is er niet in de tegels geboord). Moet nog opgelost worden.
- Na het douchen ligt de hele badkamer vol water, de douchedeur die de doucheruimte afsluit is waarschijnlijk niet correct geinstalleerd. Moet nog opgelost worden.
- Op de plek waar de douchedeur in de tegels geboord is, is een stukje tegel kapot gegaan. Het is maar iets kleins, maar ik stoor me er wel aan
- De loodgieter moest het water afsluiten voor zijn werkzaamheden. Aan het eind van de dag het water er weer op. Sindsdien spettert mijn keukenkraan alle kanten op.
- Een tegel in de doucheruimte liep af richting de muur, in plaats van de douchedrain.
- De algemene communicatie verliep erg moeizaam. Meneer was bereikbaar op whatsapp, maar reageerde vaak niet. Wat de planning betrof, moest ik overal om vragen, wat gaat er gebeuren, wie komt er, hoe laat komen ze.
- Ik weet niet of het gebruikelijk is, maar ik had verwacht dat de badkamer schoon opgeleverd zou worden. Dat is niet gebeurd. Overal in de badkamer zat bouwstof, gipsresten van het stucen van het plafond, tegel splinters, etc.
- Als klap op de vuurpijl, dit probleem, waar de loodgieter de warm/koud leiding van een wastafelkraan had verwisseld, dit niet wilde oplossen omdat het een dag werk zou zijn, en uit boosheid met een hamer de badkamer te lijf wilde gaan. Ik heb hem fysiek tegen moeten houden om schade aan de badkamer te voorkomen. Deze loodgieter is bij mij niet meer welkom en de aannemer heeft een andere loodgieter het probleem laten oplossen (was een uurtje werk).