Specs gekochte kabels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiffieHM
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-08-2024
Heb ook kabel besteld om te trekken in nieuwbouw. Nu ging ik ervan uit dat wanneer die in een preflex buis geleverd wordt, dat dit zeker wel stug zou zijn. Maar nu was ik het achteraf even aan het nakijken, en kan het in de specificaties nergens terugvinden.

Iemand dus een idee hoe ik kan weten of onderstaande:
- Stug of soepel is?
- Volkoper of koper gecoat is?

https://www.preflex.be/en_US/product/1234000533

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAKPt5we9oFPSr2BaMQCP6N64NE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQ4J0qa7ny8IPOCNQtGQpYCe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-08 23:32
supersnathan94 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:31:
Zolang je fatsoenlijke field connectors gebruikt (die dus tegen een stootje kunnen en fatsoenlijke pinnen gebruiken) is het geen probleem voor vaste installaties. Als je echter een keer over je kabel struikelt heb je kans dat je de hele bende weer mag vervangen. Gebruik van Keystones is enorm aan te raden en qua kosten maakt het elkaar niet zoveel.
Het licht er tevens aan wat voor een provider je hebt en wat er door de modem gaat wat bedrading betrefd als je cat 6 hebt kun je beter alles cat 6 aanleggen voor geen signaal verlies, wil je een beetje snelheid in je netwerk houden is dat wel een vereisten.heb je een modem wat alleen cat 5 e heeft dan leg je alles 5e aan zodat je weer geen signaal verlies hebt op het netwerkLeest de gebruikers handleiding van je modem of bel je provider op wat voor een kabels er precies gebruikt worden voor je modem.zorg dat je de goede krimptang hebt zodat je de aantal draden op de goede volgorde hebt liggen als je cat 5 e lecht koop een cat 5 e krimptang ga je 6 leggen koop een cat 6 krimptang.Denk aan de volgorde van de aansuitingen zodat je alle kabels goed hebt liggen als je een aansluitstuk vastmaakt aan een kabel zodat je de goede volgorde hebt met aansluiten.
Werk netjes zorg dat de kabel goed vastzit in de kabel goot, werk desnoots met taireps om de kabel op zijn plaats te houden waar dat mogelijk is.Gebruik krimpkousen voor de afwerking en goede afsluiting van een kabel als hij eenmaal goed en met de goede volgorde gemaakt is, zodat de afsluiting goed is.Voor het trekken van de kabels gebruik een trekveer zodat je de kabels door de muur en in de ekletrischtische tijds buizen goed je kabels kan trekken zorg dat je met 2 man bent dat scheelt weer een hoop werk.werkschoenen een overall schroeven taireps en andere benodigdheden zorg dat ze bij jouw in de buurt zijn niet dat je 2 vertrekken later de taireps aan het zoeken bent. :) Kortom zorg dat alles in de buurt is waar je aan het werken bent.scheelt een hoop kostbare tijd.zorg dat je deugelijken wandcontact dozen hebt zodat dat de afgewerkte kabels erin klikken van de computers en eventuele laptop die geen wifi heeft.Wat de wandcontact dozen betreft gebruikt een goede schroeven draaier gebruikt als je bijv een kruis schroefje hebt een kruis schroeven draaier en geen platten het goede gereedschap voor het goede materiaal.Als alles klaar is en je hebt meerdere contact dozen installeert en je hebt meerdere computers dang ga je een ping opdracht uitvoeren om te controleren of allen je aansluitingen goed zijn gemaakt dat doe je met de opdracht ping met vervolgens een ip nummer van je computers zodoende weet je dat alles goed is aangesloten je moet de opdracht ping terug krijgen met een time to left opdracht als het goed is.Denk eraan hoe lager de ping dest te beter de verbinding.zodoende kun je verschillende wandcontact dozen controleren of je ze goed hebt aangesloten en of de ping goed is. :)
Deze ping opdracht komt helemaal op het laatste als je met alles klaar bent om zodoende je netwerk te controlleren op fouten of te kijken of je alles goed hebt aangesloten een soort controle.

Ik hoop je voldoende te hebben geinformeert. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door rjmno1 op 12-05-2023 16:44 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 16:30
rjmno1 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:06:
Het licht er tevens aan wat voor een provider je hebt en wat er door de modem gaat wat bedrading betrefd als je cat 6 hebt kun je beter alles cat 6 aanleggen voor geen signaal verlies, wil je een beetje snelheid in je netwerk houden is dat wel een vereisten.heb je een modem wat alleen cat 5 e heeft dan leg je alles 5e aan zodat je weer geen signaal verlies hebt op het netwerk
...wat?

Een modem heeft geen "cat 5 e" of "cat 6", een modem heeft een aansluiting waar je een netwerkkabel in kunt stoppen. Die netwerkkabel heeft wel een rating, maar je kunt probleemloos 5e en 6 of 7 met elkaar mixen, geen centje pijn. 100 megabit en gigabit gaan op 5e al tot 100 meter (op 6 en 7 ook overigens),voor 10Gb heb je cat6 of hoger nodig, maar de kans dat je dat thuis gebruikt is klein.

Ik zou hooguit proberen zoveel mogelijk kabel en keystone / wallloutlet te matchen, zodat het netjes past. Een dunne 5e UTP zit mogelijk erg los (geen trekontlasting) als je deze in een 6A walloutlet vast probeert te zetten, en een dikke stugge 6A kabel krijg je niet netjes aan een 5e keystone.

Voor de signaalkwaliteit doet het in ieder geval niks af, je keten is alleen zo zwak als de zwakste schakel. Maar in een woonhuis ga je toch niet aan die limieten komen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-08 23:32
Paul schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:23:
[...]
...wat?

Een modem heeft geen "cat 5 e" of "cat 6", een modem heeft een aansluiting waar je een netwerkkabel in kunt stoppen. Die netwerkkabel heeft wel een rating, maar je kunt probleemloos 5e en 6 of 7 met elkaar mixen, geen centje pijn. 100 megabit en gigabit gaan op 5e al tot 100 meter (op 6 en 7 ook overigens),voor 10Gb heb je cat6 of hoger nodig, maar de kans dat je dat thuis gebruikt is klein.

Ik zou hooguit proberen zoveel mogelijk kabel en keystone / wallloutlet te matchen, zodat het netjes past. Een dunne 5e UTP zit mogelijk erg los (geen trekontlasting) als je deze in een 6A walloutlet vast probeert te zetten, en een dikke stugge 6A kabel krijg je niet netjes aan een 5e keystone.

Voor de signaalkwaliteit doet het in ieder geval niks af, je keten is alleen zo zwak als de zwakste schakel. Maar in een woonhuis ga je toch niet aan die limieten komen :)
Als je toch de kabel nog moet gaan inkopen dan zou ik voor een soort kiezen en daar mee alles aansluiten bovendien zit je nog met verbindingsstukken die allemaal op elkaar moeten aansluiten en zit je weer te klooien met verschillende (patch) kabels alleen al om alles logisch te houden. :)Het licht er tevens aan wat voor een aansluitingen je op de modem hebt.wat naar binnen gaat vanaf de modemAls er 6 naar binnen gaat dan zou ik ook voor 6 kiezen ook omdat je dan ook lan party kan gaan houden dan heb je een iets betere ping en meer bandbreedte.

[ Voor 9% gewijzigd door rjmno1 op 12-05-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:12

br00ky

Moderator Harde Waren
Hiervoor een 2 jaar oud topic reviven is niet de bedoeling. Afgesplitst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Dit is stugge kabel van een degelijk merk ;) Of die gecoat is of volkern weet ik niet, je mag er wel vanuit gaan dat die aan de specs voor CAT6 voldoet. Ik zou me dus geen zorgen maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 16:06
Lt.Mitchell schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:54:
Dit is stugge kabel van een degelijk merk ;) Of die gecoat is of volkern weet ik niet, je mag er wel vanuit gaan dat die aan de specs voor CAT6 voldoet. Ik zou me dus geen zorgen maken ;)
Als je niet weet of het volkern of CCA is kun je ook niets zeggen over de “stugheid”. CCA is namelijk per definitie flexibeler. Maar eens. Je mag er van uitgaan dat het aan de spec voldoet.

@DiffieHM Om het te checken kun je een stukje isolatie van een ader afhalen dan zie je het direct als je een stuk van de ader afschraapt.

Over het algemeen is CCA ook stranded wire vs solid core copper.

Ik zou om eerlijk te zijn deze kabel niet gebruiken omdat het unshielded is in flextube. Flextube is een drama om later nog wat door te trekken en unshielded is niet handig op je termination (vaak in meterkast) waar veel EMI van de elektronische componenten afkomt.

Dit lijkt mij dan ook meer op een dure Cat 5e kabel dan een echte Cat6 kabel.

Voor vaste installaties pak ik eigenlijk altijd S/FTP en het liefste zelfs PIMF (Pair in metal foil).

Verder geeft preflex heel veel gegevens over de kabel en tube, maar niks inhoudelijk over datarates en materiaal type. Alleen brandclassificering en kleur. Schiet niet echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
rjmno1 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:06:
[...]

Het licht er tevens aan wat voor een provider je hebt en wat er door de modem gaat wat bedrading betrefd als je cat 6 hebt kun je beter alles cat 6 aanleggen voor geen signaal verlies, wil je een beetje snelheid in je netwerk houden is dat wel een vereisten.heb je een modem wat alleen cat 5 e heeft dan leg je alles 5e aan zodat je weer geen signaal verlies hebt op het netwerkLeest de gebruikers handleiding van je modem of bel je provider op wat voor een kabels er precies gebruikt worden voor je modem.zorg dat je de goede krimptang hebt zodat je de aantal draden op de goede volgorde hebt liggen als je cat 5 e lecht koop een cat 5 e krimptang ga je 6 leggen koop een cat 6 krimptang.Denk aan de volgorde van de aansuitingen zodat je alle kabels goed hebt liggen als je een aansluitstuk vastmaakt aan een kabel zodat je de goede volgorde hebt met aansluiten.
Werk netjes zorg dat de kabel goed vastzit in de kabel goot, werk desnoots met taireps om de kabel op zijn plaats te houden waar dat mogelijk is.Gebruik krimpkousen voor de afwerking en goede afsluiting van een kabel als hij eenmaal goed en met de goede volgorde gemaakt is, zodat de afsluiting goed is.Voor het trekken van de kabels gebruik een trekveer zodat je de kabels door de muur en in de ekletrischtische tijds buizen goed je kabels kan trekken zorg dat je met 2 man bent dat scheelt weer een hoop werk.werkschoenen een overall schroeven taireps en andere benodigdheden zorg dat ze bij jouw in de buurt zijn niet dat je 2 vertrekken later de taireps aan het zoeken bent. :) Kortom zorg dat alles in de buurt is waar je aan het werken bent.scheelt een hoop kostbare tijd.zorg dat je deugelijken wandcontact dozen hebt zodat dat de afgewerkte kabels erin klikken van de computers en eventuele laptop die geen wifi heeft.Wat de wandcontact dozen betreft gebruikt een goede schroeven draaier gebruikt als je bijv een kruis schroefje hebt een kruis schroeven draaier en geen platten het goede gereedschap voor het goede materiaal.Als alles klaar is en je hebt meerdere contact dozen installeert en je hebt meerdere computers dang ga je een ping opdracht uitvoeren om te controleren of allen je aansluitingen goed zijn gemaakt dat doe je met de opdracht ping met vervolgens een ip nummer van je computers zodoende weet je dat alles goed is aangesloten je moet de opdracht ping terug krijgen met een time to left opdracht als het goed is.Denk eraan hoe lager de ping dest te beter de verbinding.zodoende kun je verschillende wandcontact dozen controleren of je ze goed hebt aangesloten en of de ping goed is. :)
Deze ping opdracht komt helemaal op het laatste als je met alles klaar bent om zodoende je netwerk te controlleren op fouten of te kijken of je alles goed hebt aangesloten een soort controle.

Ik hoop je voldoende te hebben geinformeert. ;)
Nou nee. Ik kan hier heel weinig van maken helaas.

Pingtest in je internet netwerk heeft geen enkel nut. Ik kan van hier naar Londen en weer terug in enkele milliseconden. Denk je dan dat je het verschil tussen bovenverdieping en beneden gat merken?

Daarnaast heb je geen verschil tussen krimptangen voor cat5, cat6 of cat7 en zelfs niet voor stranded of solid core.

Qua patchcables maakt het ook niet zoveel uit. Voor vaste installatie kies je een hogere kwaliteit dan noodzakelijk omdat later vervangen heel duur is en veel tijd kost. Verder maakt het niet zoveel uit en kun je prima cat5e patchcables gebruiken op cat7 installatiekabel.

Waar je wel rekening mee moet houden is de juiste keystones. Cat6 op een cat5e gaat ws niet passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
supersnathan94 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:16:
[...]

Als je niet weet of het volkern of CCA is kun je ook niets zeggen over de “stugheid”. CCA is namelijk per definitie flexibeler. Maar eens. Je mag er van uitgaan dat het aan de spec voldoet.
Ik heb dat type kabel zelf nog geinstalleerd en kan je dus met een gerust gemoed vertellen dat het stugge kabel is.

Is sowieso wel eca en gaan cca, vanwege nieuwe arei ook vanaf gestapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
Lt.Mitchell schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:28:
[...]

Ik heb dat type kabel zelf nog geinstalleerd en kan je dus met een gerust gemoed vertellen dat het stugge kabel is.

Is sowieso wel eca en gaan cca, vanwege nieuwe arei ook vanaf gestapt.
Ik heb het denk ik verkeerd verwoord. “Stugge” kabel zegt niets over het gebruikte materiaal voor de geleiders. Dat kan aluminium zijn of koper. Die eerste is over het algemeen flexibeler omdat dit vaak om stranded wire gaat en niet solid core.

Koper heeft de eigenschap bros te worden na zoveel buigingen (work hardening) en dus wil je niet gebruiken als patchkabel, maar in een vaste installatie is het 1 keer en daarna de komende 15 jaar nooit weer. Dus dan geeft koper je het voordeel van betere geleiding en hogere snelheden/minder storing over lengte.

Eca is overigens een brandclasificatie waar CCA staat voor “Copper Cladded Aluminium”. Cca is ook een brandclassificatie, maar niet wat hier bedoelt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:50
Dit is vol koper kern en geen CCA draden. In België gebruiken alle elektriciens in huisinstallaties.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De grap is op zich wel dat dit product niet bij Pipelife in z'n catalogus voor prefab leidingen staat. Het productnummer staat daar simpelweg niet in. Ik heb nog op EAN code gezocht maar ook daar geen resultaten.

Verder wordt bij Pipelife nergens aangegeven wat voor kabel er gebruikt wordt, enkel dat het CAT6 is. De specificaties van de PVC-leidingen zijn belangrijker. Op zich ook niet vreemd wat dat is hun hoofdzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiffieHM
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-08-2024
Bedankt voor de comments. Ondertussen inderdaad de kabel gewoon eens gestript :+ en is stugge en volkoperen kabel *O*

STP was niet aan de orde aangezien het gewoon voor in een woonhuis is en de elektriciteitskast op een andere plek staat dan de computer rack. Zowiezo is de maximum run in huis < 30 meter wat ruimschoots onder de specificaties is om 10Gb aan te kunnen. Vond het daarom de meerprijs voor cat6A niet waard (ook al is dat intristiek betere kabel, maar dat opschalen naar betere specs is uiteindelijk een straatje zonder eind).

Ik had gewoon aan de elektricien gevraagd om cat6 in buis mee te bestellen met de rest van zijn materiaal, maar toen niet bij stilgestaan dat ik wat duidelijker had moeten zijn wat betreft de specs.

[ Voor 15% gewijzigd door DiffieHM op 16-05-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
DiffieHM schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:08:
Bedankt voor de comments. Ondertussen inderdaad de kabel gewoon eens gestript :+ en is stugge en volkoperen kabel *O*

STP was niet aan de orde aangezien het gewoon voor in een woonhuis is en de elektriciteitskast op een andere plek staat dan de computer rack. Zowiezo is de maximum run in huis < 30 meter wat ruimschoots onder de specificaties is om 10Gb aan te kunnen. Vond het daarom de meerprijs voor cat6A niet waard (ook al is dat intristiek betere kabel, maar dat opschalen naar betere specs is uiteindelijk een straatje zonder eind).

Ik had gewoon aan de elektricien gevraagd om cat6 in buis mee te bestellen met de rest van zijn materiaal, maar toen niet bij stilgestaan dat ik wat duidelijker had moeten zijn wat betreft de specs.
Je vergeet ook dat hier een aantal heel vocale kabelsnobs zitten he ;-) Zal helemaal goed komen. Succes.

Heeft ook een computer!

Pagina: 1