Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oelieboelie
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-12-2024
Hoi allemaal,

Ik heb onlangs besloten mijn RAM te upgraden van 16 naar 32 GB. Daarbij heb ik volgens mij goed gekeken naar compatibiliteit. Na het een en ander geïsoleerd te hebben lijkt het er heel sterk op dat ik met de set van 32 simpelweg geen display input zie. Via zowel HDMI als DP. Ook even via TV getest met hetzelfde resultaat. Zodra ik de oude reepjes er in doe dan heb ik weer beeld. Het ligt dus niet aan kabels of monitor. De troubleshooter voor geheugen op deze forums heb ik gevolgd tot het punt van de reepjes in een ander systeem testen. Die heb ik simpelweg niet voor handen.

Voordat ik de nieuwe reepjes retourneer check ik graag even of ik niet wat over het hoofd heb gezien. Ik vermoed toch iets met Moederbord compatibiliteit wat wellicht ergens in de kleine lettertjes staat. Echter volgens specs van mobo en RAM zou het moeten kunnen en volgens pcpartpicker.com ook.

Hier de setup:

Moederbord: MSI B450 Tomahawk MAX
CPU: AMD Ryzen 5 3600 Boxed
Oude RAM: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK

Nieuwe RAM: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16

Volgens mij ben ik zo volledig geweest. Zo niet dan hoor ik het graag. Als het een compatibiliteitsissue is dan ben ik ook benieuwd welke set van 32 GB voor dit systeem jullie anders zouden adviseren.

Met vriendelijke groet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.nIX
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09 12:05
Jammer genoeg staat je nieuwe set niet op de QVL van je moederbord:
https://www.msi.com/Mothe...-TOMAHAWK-MAX/support#mem

Corsair en Ryzen, blijft een dingetje.

Je moederbord is een lastige, ik ben na enkele minuten zoeken opgehouden, maar een stappenplan voor het vinden kan wel:

2 opties:
Je gaat handmatig alle opties van de gewenste snelheid die in de QVL van je moederbord staan, opzoeken op tweaker, kijken of je iets vind wat aan je wensen voldoet.
Of je gaat bij verschillende RAM leveranciers (G.Skill, ADATA, Corsair, etc.) kijken of zij bij hun compatibility checker (o.i.d.) aangeven welk geheugen van hen zij getest hebben op jouw bord. Bij Corsair staat jouw moederbord er bijvoorbeeld niet eens bij.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:38
Corsair gooit allerlei chips door elkaar op die LPX-setjes. Daar hebben ze dus vele versies van, waarvan je pas weet wat je hebt als je naar het versienummer kijkt en sommige daarvan gaan heel slecht samen met AMD Ryzen CPU’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 19:17
@oelieboelie Draait het moederbord de laatste firmware (lees: bios) update?
Daarnaast is 3200 Mhz voor Ryzen Gen 3 eigenlijk al een overklok, daarom is het belangrijk dat de firmware bij is.

Mocht de nieuwe kit NA een firmware update wel werken, check dan ook even de snelheden. Niet elke kit draait standaard de meegeleverde snelheid.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:29
Volgens mij heb je helaas niet goed gekeken naar compatibiliteit. Welke versienummer staat er op je modules? Daarmee kan je kijken welke chips je hebt.

Los daarvan, met je oud ram bios updaten. Dan nieuwe ram erin en oude eruit. Of anders terugsturen en amd-compatibel corsair kopen of ander merk. Bij corsair staat zijn er specifieke reeksen met amd compatibiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:10
Meerdere borden en cpu's met Ryzen gehad inmiddels en steeds kom ik uit bij g.skill geheugen, werkt gewoon altijd voor mij, Corsair al 2x niet goed gekregen (wel beeld).

Heb nu Samsung b-die van g.skill maar ook hun hynix reepjes waren voor mij plug and play op xmp.

Zorg dat je 2x 16gb gebruikt en geen 4x 8gb, meer modules kan lastiger zijn om stabiel op volle snelheid te krijgen.

En idd altijd bios up to date hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door meljor op 16-05-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oelieboelie
Dank voor alle antwoorden! Ik had al gezocht naar een QVL, maar dat was voor mij ook wel een jungle waarin het juiste boompje lastig te vinden was. Die link is zeer nuttig.

Dat Corsair moeite heeft met Ryzen wist ik niet.

BIOS firmware had ik wel gecheckt en dat was goed.

Ik had inderdaad 2x16 want ik ben bekend met het gegeven dat 2 reepjes vaak stabieler zijn dan 4.

Ik denk dat ik het corsair kitje ga inruilen bij de winkel waar ik het heb gekocht. Eerst even kijken of ik een degelijk alternatief kan vinden voor een 32GB set welke dus wel in die QVL staat en van een betrouwbaar merk. Dan neig ik naar G.Skill of Crucial, waar de oude ook van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oelieboelie
Deze lijken me een goed alternatief gebaseerd op die QVL.

G.Skill Ripjaws V F4-3200C16S-32GVK

Nadeeltje is wel dat ze bij Megagekko vrij duur zijn, waar ik de originele heb gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.nIX
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09 12:05
Als je nog binnen de 14 dagen zit, kan je ze gewoon terugsturen naar Megekko, en bij een andere winkel die G.Skill Ripjaws kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oelieboelie
Ja klopt dat doe ik ook. Megagekko biedt zelfs 30 dagen herroepingsrecht. Ik mag wel verzendkosten betalen, maar dan had ik maar beter moeten kijken, dus daar ga ik niet moeilijk over doen.
Pagina: 1