Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:56
Hallo allen,

Momenteel ben ik (hopelijk) bijna klaar met mijn HBO ICT studie en ben ik momenteel aan het denken aan mijn opties in de toekomst. Wel eerst op vakantie na het afstuderen :D

Ik volg nu een afstudeerstage (Networking Infrastructure) waar ik in het laatste fasé zit en heb dan ook een baan mogelijkheid bij hetzelfde bedrijf gekregen, dit zal echter nog moeten besproken worden op specifieke punten. Hier heb ik van recentelijke afstudeerders gehoord welk in hetzelfde vakgebied binnen het bedrijf zitten, dat het brutosalaris rond de 2800 zou zitten, zonder auto etc.

Nu is het zo dat het bedrijf vrij ver is van waar ik woon (momenteel nog bij mijn ouders), de gehele afstand heen en terug zou met auto rond de 180KM bedragen en vind ik zelf te ver om elke dag af te reizen. Een huis krijgen in de omgeving is ook een vrij moeilijke optie omdat 1. Een huis kopen onrealistisch is met wat ik heb als alleenstaande en 2. sociale huurwoningen zo krap zijn dat ik een tijdje mag wachten.

Tijdens mijn stage verbleef ik tijdelijk bij mijn vriendin (en haar ouders) welk veel dichterbijer wonen dan ik (60km heen en terug) maar is er geen optie om te blijven. Het was puur uit coulance vanuit haar ouders omdat ik aan het einde van mijn studie was en niet snel een kamer/studio kon vinden voor 5 maanden.

Ik ben eigenlijk wel tevreden met het bedrijf waar ik momenteel stage loop en zal er eigenlijk wel willen blijven. Ik zit dan echt met het woon en werk afstand en de moeite om dan weer ergens anders werk te gaan vinden waar ik mogelijk niet tevreden mee ben.

Wat hebben jullie gedaan na het afstuderen? Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Gewoon de baan aannemen en dan elke dag de afstand reizen totdat er een woning dichtbij beschikbaar komt (en krijg) of ergens anders een baan zoeken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kun je niet thuiswerken bij die werkgever? Zou je ook over kunnen onderhandelen, scheelt alweer een paar dagen reistijd!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 19:34

Zenix

BOE!

Genoeg bedrijven die mensen in die richting zoeken (inclusief mijn eigen werkgever) dus ik zou gewoon gaan solliciteren. Want 180km, zelfs met voornamelijk thuiswerken kost gewoon teveel tijd.

Daarnaast is het salaris redelijk, maar dat salaris en meer kan je wel krijgen bij andere bedrijven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:13

Wuursj

want worst is al bezet

Als het niet heel bijzonder werk is en je wilt niet verhuizen, zou ik inderdaad eens verder gaan kijken. Maar wil je toch niet eens het huis uit?

(Veel) thuiswerken adiviseer ik onze junioren juist niet. Op de werkvloer tussen de collega's leer je vaak een stuk meer en sneller dan thuis. Ook op sociaal gebied leuker als je ergens nog niet zo lang komt.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
Frieda schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:49:
Kun je niet thuiswerken bij die werkgever? Zou je ook over kunnen onderhandelen, scheelt alweer een paar dagen reistijd!
Dit heb ik wel besproken, de overeenkomst was dat 2 dagen thuis en 3 dagen kantoor mogelijk was. Wel stuk beter dan elke dag natuurlijk maar nog steeds 3 dagen waarbij ik dan met geluk ~2 uur onderweg ben en met file tot wel 3-4 uur onderweg ben.

Ik ben tevens een persoon die toch wel wat vaker op kantoor wil zijn om ervaringen en connecties op te bouwen met collega's. (Ben ik een stuk productiever ook)
Wuursj schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:56:
Als het niet heel bijzonder werk is en je wilt niet verhuizen, zou ik inderdaad eens verder gaan kijken. Maar wil je toch niet eens het huis uit?

(Veel) thuiswerken adiviseer ik onze junioren juist niet. Op de werkvloer tussen de collega's leer je vaak een stuk meer en sneller dan thuis. Ook op sociaal gebied leuker als je ergens nog niet zo lang komt.
Dat wil ik juist wel, het huis uit, maar wat zijn mijn opties hierin? Natuurlijk zou ik willen wonen waar ik kan werken maar tot wannneer moet ik wachten voordat ik een woning krijg? Mijn salaris zou niet hoog genoeg zijn om een vrije keuze te hebben in mijn woningen.

Dan blijft toch het optie over eerst werk zoeken en dan hopen dat ik in die omgeving een woning krijg? Of kan het ook anders?

[ Voor 40% gewijzigd door -Danny-123 op 12-05-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-06 15:46
Je hebt natuurlijk ook particuliere huur. Daarnaast, misschien de optie om te bespreken dat je 3 dagen werkt en daarbij 2 nachten in een hotel verblijft. Niet ideaal, maar als het werk bij dit bedrijf echt is wat jullie beide willen dan zou dat een optie zijn.

Altijd is er de optie om gewoon te gaan werken, en de eerste maanden gewoon reizen terwijl je een woning zoekt en de eerste woning die aangeboden word te accepteren. tuurlijk niet ideaal, en vermoeiend.

Je kan ook samen met je vriendin een woning zoeken als jullie daar klaar voor zijn.

of natuurlijk dichterbij huis werk zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-06 20:25
-Danny-123 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:57:
[...]

Dit heb ik wel besproken, de overeenkomst was dat 2 dagen thuis en 3 dagen kantoor mogelijk was. Wel stuk beter dan elke dag natuurlijk maar nog steeds 3 dagen waarbij ik dan met geluk ~2 uur onderweg ben en met file tot wel 3-4 uur onderweg ben.

Ik ben tevens een persoon die toch wel wat vaker op kantoor wil zijn om ervaringen en connecties op te bouwen met collega's. (Ben ik een stuk productiever ook)

[...]

Dat wil ik juist wel, het huis uit, maar wat zijn mijn opties hierin? Natuurlijk zou ik willen wonen waar ik kan werken maar tot wannneer moet ik wachten voordat ik een woning krijg? Mijn salaris zou niet hoog genoeg zijn om een vrije keuze te hebben in mijn woningen.

Dan blijft toch het optie over eerst werk zoeken en dan hopen dat ik in die omgeving een woning krijg? Of kan het ook anders?
Of kijken naar het huren van een kamer ipv een heel appartement? Zo beginnen veel mensen, dan kun je ook zoeken naar een volwaardig appartement als je daar zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:37
-Danny-123 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:57:
[...]
Dat wil je niet, ook niet 3 dagen per week. Zoveel vrije tijd die je weggooit.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:55
Veel thuiswerken zou ik niet aanbevelen als starter, echter je zit al bij het bedrijf en misschien is het in overleg 1-2 dagen per week wel mogelijk.

Zoals eerder geopperd is het huren van een kamer eventueel ook een optie.

Ken een paar mensen die zo ver bij hun werk vandaan wonen, het is te doen, maar die werken veel vanuit huis en hebben een directe treinverbinding.

Wat ik veel jongere collega's zie doen is met 3-4 man particulier 1 pand huren (in Amsterdam).

5 dagen per week zoveel reizen ga je niet lang volhouden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar waarom? De redenen om het niet te doen zijn duidelijk. Waarom dan wel? Het is geen unieke mogelijkheid op een enorm interessant gebied (als je bij Esa aan een satelliet kan werken). Het is geen uitzonderlijk hoog salaris. Het is geen verkeerd bedrijf, maar "eigenlijk wel tevreden" wijst ook niet erop dat het echt bijzonder is.

Oftewel snel bij je in de buurt zoeken, en deze als plan b houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Sissors schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:25:
Maar waarom? De redenen om het niet te doen zijn duidelijk. Waarom dan wel? Het is geen unieke mogelijkheid op een enorm interessant gebied (als je bij Esa aan een satelliet kan werken). Het is geen uitzonderlijk hoog salaris. Het is geen verkeerd bedrijf, maar "eigenlijk wel tevreden" wijst ook niet erop dat het echt bijzonder is.

Inderdaad. Wat heb je te verliezen? Gewoon solliciteren. Welke regio gaat het om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
Sissors schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:25:

Nee het is inderdaad geen bijzonder bedrijf qua taken maar wel een waar ik al maanden zit en eigenlijk al vrij goed bekend ben met de werkwijze van het bedrijf en mij dus ook goed bij voel. Ik heb natuurlijk niet eerder gesolliciteerd voor een fulltime baan en heb het gevoel dus dat als ik dit kans niet aanneem, ik het dan misloop. Wat betreft het salaris, deze staat natuurlijk nog niet vast en heb ik het enkel gehoord van collega's, het zou meer kunnen zijn of juist minder. Ik ben natuurlijk nog niet klaar met mijn afstudeerstage waardoor zulke zaken nog niet echt besproken zijn.

Ik zal eens kijken wat voor opties er zijn in mijn omgeving. Mocht er een mij aanspreken dan zal ik daar proberen en dit als plan B houden.

Overigens wat voor bruto inkomen is voor een startende network engineer op HBO niveau van toepassing? Ik lees allerlei verschillende inkomens van 2500 tot 3000+.

[ Voor 9% gewijzigd door -Danny-123 op 12-05-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

-Danny-123 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:53:
[...]

Nee het is inderdaad geen bijzonder bedrijf qua taken maar wel een waar ik al maanden zit en eigenlijk al vrij goed bekend ben met de werkwijze van het bedrijf en mij dus ook goed bij voel. Ik heb natuurlijk niet eerder gesolliciteerd voor een fulltime baan en heb het gevoel dus dat als ik dit kans niet aanneem, ik het dan misloop. Wat betreft het salaris, deze staat natuurlijk nog niet vast en heb ik het enkel gehoord van collega's, het zou meer kunnen zijn of juist minder. Ik ben natuurlijk nog niet klaar met mijn afstudeerstage waardoor zulke zaken nog niet echt besproken zijn.

Ik zal eens kijken wat voor opties er zijn in mijn omgeving. Mocht er een mij aanspreken dan zal ik daar proberen en dit als plan B houden.

Overigens wat voor bruto inkomen is voor een startende network engineer op HBO niveau van toepassing? Ik lees allerlei verschillende inkomens van 2500 tot 3000+.
Bij mijn werkgever (Rijksoverheid) start je op op 3045 voor 36 uur en dan krijg je ook een 13e maand en een goed pensioen. Bijvoorbeeld: https://www.werkenvoorned...y-engineer-RIVM-2022-0291 (niet de organisatie waar ik bij werk)

Overigens gewoon solliciteren op functies waar ze 3-5 jaar werkervaring vragen. Heb ik ook gedaan na het afstuderen. Het eerste bedrijf waar ik werkte zocht een senior, maar nadat ik daar een paar maanden binnen was, waren ze blij dat ze me hadden aangenomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Zenix op 12-05-2023 21:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-06 15:37
Ik kan je uit ervaring vertellen dat 100km al echt ver is, iig persoonlijk voor mij. Ik zou dat nooit meer doen. Om 5u op om in drie files te staan, 2 of 3 uur reistijd (voor 100km!), om er dan om 7u te zijn en door te bikkelen tot 15u, en hopelijk thuis terug om 17u.. in ergste gevallen was dat 19u. Dus 05:00 tot 19:00 weg en dan kan je niks meer thuis, even eten koken, douchen, voorbereiden voor slaap en het is al 21:00, dan moet je toch echt al bijna in bed liggen om 5u op te gaan.. nog een bijna het dubbele reizen, ik bibber nu al van wat voor leven dat zou zijn. Verder nooit zulke gekke afstanden met je eigen auto doen (anders zul je veel eigen geld bij moeten leggen, dat wil je niet, heb ik ook mogen ervaren), alstublieft niet. Eisen dat de werkgever maar transport regelt voor zijn kost.

[ Voor 7% gewijzigd door grasmanek94 op 15-05-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-06 08:23
Kopen en zelfs huren is lastig. Met 2800 bruto als startsalaris zou je wel ergens kunnen huren. Zelf heb ik 3 jaar thuis gewoond, daarna 2 jaar samen met mijn broer en nu vriendin. Het is niet makkelijk voor een starter en ik zou dus gewoon dichtbij het huis van je ouders gaan zoeken zodat je financieel een buffer kan opbouwen. Of gaan samenwonen mochten jullie daar klaar voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:49
@-Danny-123
Mijn advies zou zijn om op meerdere paarden te gaan wedden.
Ga in je omgeving zoeken naar een leuk bedrijf, want dicht bij huis werken is echt relaxt.

In de tussentijd ook de mogelijkheden bij je huidige bedrijf verkennen. Wellicht is 3 dagen thuiswerken ook een optie of buiten de spits om reizen. Ik zou dit wel als een tijdelijke optie zien. Maximaal 6 maanden of een jaar. Je bent namelijk interessanter als sollicitant als je al 6 tot 12 maanden echte werkervaring hebt. Ook je reden voor een switch is goed, namelijk na het afstuderen blijven maar vanwege de reistijd zoek je wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 14:17
-Danny-123 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:47:
Wat hebben jullie gedaan na het afstuderen? Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Gewoon de baan aannemen en dan elke dag de afstand reizen totdat er een woning dichtbij beschikbaar komt (en krijg) of ergens anders een baan zoeken?
Als het bedrijf en de functie niet bijzonder zijn en én het salaris salaris niet bijzonder is, waarom zou je er dan (zo ver) voor reizen of zelfs verhuizen?

Wil je überhaupt wel verhuizen naar buiten je regio?

Ik vind reistijd zonde tijd, dus persoonlijk zou ik een baan dichterbij huis zoeken.

Wat maakt dat je nog niet aan het solliciteren bent (aannemende dat je nog voor de zomervakantie afstudeert)? In mijn ervaring zijn de zomermaanden niet de beste periode om te solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 17:47
90km is best een eind, maar tijd en lokatie zijn daarbij bepalend of dit goed of totaal niet te doen is.
Als je weer of geen weer de goede kant op rijdt en dus kan doorrijden, dan is het te doen. Als je langs twee of drie knelpunten moet op je route ben je 't na drie maanden waarschijnlijk al beu.

Als je flexibel kan werken. d.w.z. half acht thuis kopje koffie, twee uurtjes werken. negen uur/half tien in de auto. half elf op kantoor, half drie naar huis, half vier thuis en dan nog een uurtje thuiswerken,dan is dat ook heel andere koek, dan 8-17 op kantoor en 2u enkele reis omdat je in de file staat.

Verhuizen voor werk zou ik persoonlijk nooit aan beginnen. Tenzij er echt geen werk is in de regio waar ik woon. Je werkt om te leven, niet leven om te werken.

Zeker als ICT-er is een baan makkelijker gevonden dan een huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:01
Je redeneert vanuit je huidige comfort: blijven waar je bent is bekend en makkelijk en daardoor aantrekkelijk. Daar volgt een praktisch probleem uit: reistijd vs woonruimte. Oftewel (reis)tijd vs (huur)geld.

Het is bij een eerste baan verstandiger om die te kiezen vanuit je motivatie (in welke richting wil ik me ontwikkelen, of wanneer je dat nog niet goed weet: welke richtingen wil ik verkennen). Dus uit je comfortzone stappen!

Is je huidige afstudeerplek dan de beste optie? Zo ja, zie de praktische problemen. Zo nee: ga op zoek naar je ideale plek en neem daar ook je praktische overwegingen bij mee. Dan kun je ook beter meewegen: wil je al samenwonen en in welke regio wil je wonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraay89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-06 10:13
De tolerantie voor een lange reistijd staat of valt (in mijn geval) met de pro's en con's die er verder nog bij het werk komen kijken.

Door de reacties heen proef ik een beetje dat het de veilige keuze is om te blijven. Je kent het al, het werk is OK maar niet fantastisch, het salaris is OK maar niet fantastisch, je kent de mensen al, enz.

Al met al klinkt het dus als een zeer gemiddeld plekje. Niet echt een stevige basis om je op dagelijkse basis door 180km heen te worstelen. Dat ga je niet heel lang zo volhouden denk ik.

Ik doe het zelf nu zo'n drie jaar en ik ben echt heel erg blij met mijn baan waar ik op dagelijkse basis enorm veel leer, en hele toffe dingen mag doen/maken en ook nog een prima salaris. Bij mij is het 85 km enkele reis, ongeveer een uur deur tot deur en weinig file risico, maar zelfs met al die positiviteit is de afstand/reistijd soms frustrerend.

Ik kan allerlei verzachtende omstandigheden verzinnen. Het geforceerde uurtje mentale voorbereiding/dagafsluiting achter het stuur is ook echt best relaxt. Muziekje op en je hoofd even rustig latan gaan. Maar aan het eind van de week heb je zowat anderhalve 'werkdag' aan extra tijd verloren aan alleen reistijd!

Dus, bezint eer ge begint. Is de baan het je echt waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:53
Hier heb ik van recentelijke afstudeerders gehoord welk in hetzelfde vakgebied binnen het bedrijf zitten, dat het brutosalaris rond de 2800 zou zitten, zonder auto etc.
1. Een huis kopen onrealistisch is met wat ik heb als alleenstaande en 2. sociale huurwoningen zo krap zijn dat ik een tijdje mag wachten.
Tja, welkom in de kromme wereld waar jonge starters tegenwoordig in terecht komen :P
Huis kopen (en dus aflossen, waardoor je eigenlijk maar weinig euro's 'weggooit') gaat niet. Een huis huren in de betaalbare sociale sector gaat gepaard met lange wachttijden, en je verdient teveel als je door de wachtlijst heen bent, en is dus praktisch geen optie.

Resterend is de vrije sector, waar je zo >1000 per maand moet neerleggen voor een mini appartement, en dan houd je al met al van je salaris maar bar weinig over om te sparen, om er ooit weer uit te komen / een koopwoning te kopen :P

Hamvraag is denk ik vooral: waar wil je (op termijn) gaan wonen? Als je werkgever daar zit, dan kan je het best overwegen.
Ben je ingeschreven in de gemeente waar je werkgever zit? Dan zou ik eerder een lager salaris accepteren. Zit je werkgever in een andere gemeente dan waar je eigenlijk naar toe wilt? Dan heb je eigenlijk meer salaris nodig, anders zal de factor wonen een grote impact hebben op je maandelijkse uitgaven. Ofwel aan woonlasten, ofwel aan een auto.

Ik zou vooral daar rekening mee houden.

Los daarvan is 2800 voor een HBO IT'er anno 2023 naar mijn mening niet heel hoog. Het is natuurlijk afhankelijk van je ervaring, de regio en de werkzaamheden, maar 3000-3500, of iets minder maar met auto, is zeer haalbaar.
Wat hebben jullie gedaan na het afstuderen?
Ik ben zelf blijven plakken, maar ik wou sowieso niet blijven in mijn geboortestad. Ik had geluk met een vrije sector woning vlakbij het station destijds, en mijn werkgever zit ook bij het station. Verder heeft mijn werkgever (in ieder geval na een kort uitstapje :+) goed met mij meegedacht.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:03
Een werkgever moet genoeg betalen voor een woning in de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:51

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik lees in dit topic veel mensen die vanuit hun eigen situatie beredeneren dat 180 km reisafstand per dag een onevenredige impact heeft op het privéleven. Ik snap dat heel goed, want dat is ook mijn eigen ervaring.

TS heeft echter kip noch kraai en woont nog bij z'n ouders. Ik zou in zo'n geval niet te zwaar tillen aan de extra reistijd (behalve als TS in een regio woont waar 180 km reizen meer dan 2 a 2,5 uur betekent, want dan wordt het wel heel erg fors).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-06 21:41
Tel daar ook even bij dat 180km reizen met een diesel al ~9 liter diesel is, al zo'n 12,50 per dag aan brandstof. Kortom, je bent per maand al 252 euro kwijt aan diesel, en dan nog geen onderhoud e.d. Zorg dat dat ook goed gecompenseerd wordt incl onderhoud, anders kun je dit bedrag van je basissalaris aftrekken (en dus dichtbij voor minder gaan werken)

Het gaat om het totaalpakket waar je je goed bij voelt, waarbij alles in balans is qua locatie/werkinhoud/werkcultuur/doorgroeimogelijkheiden/adrbeidsvoorwaarden. Dat dien je zelf af te wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:42
Je kunt ook overwegen om dit met je potentiële werkgever te bespreken, toch? Als je deze zorgen niet deelt dan weet je ook niet hoe ver ze willen gaan om je binnen te halen.

Toont tevens ook dat je nagedacht hebt proactief op zoek bent naar kansen.

Mocht het dan niets worden om welke reden dan ook, dan geef je aan dat je (wanneer de situatie verandert) altijd nog open staat voor een kop koffie.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:40
Zo'n reistijd is (iig voor mij) een no-go. Ik heb een aantal maanden een enkele reistijd van 1-1.5u gehad, en na drie maanden was ik gesloopt. Maar dat was 5 dagen per week nog op locatie, en dan 8u.

Als ze je echt graag willen hebben dan kun je proberen om minder uren te werken, en dat compenseren door een hoger (uur)salaris. E.g. je werkt 5x6 uur (30u per week), en je compenseert dat met 25%+ salaris. Of, wanneer je 2 dagen thuis werkt, 3*6u+2*9u = 36u, en je vraagt er 10%+ bovenop.
Je kunt hier wel variaties op bedenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
De gehele afstand heen en terug zou met auto rond de 180KM bedragen en vind ik zelf te ver om elke dag af te reizen. Een huis krijgen in de omgeving is ook een vrij moeilijke optie omdat 1. Een huis kopen onrealistisch is met wat ik heb als alleenstaande en 2. sociale huurwoningen zo krap zijn dat ik een tijdje mag wachten.

Je geeft zelf het antwoord al v.w.b. de reistijd.
Studie afmaken, solliciteren in je omgeving, je inschrijven bij de gemeente als woningzoekende (huur).
In de ICT sector zitten ze te springen om werknemers, het moet al heel gek gaan wanneer je in jouw directe omgeving geen baan kunt krijgen.
Tijd die je verbruikt om van en naar je werk te reizen is verloren tijd, een dag heeft maar 24 uur en voor de meesten is dat eigenlijk al te weinig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Managelorian schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 07:37:
Ik lees in dit topic veel mensen die vanuit hun eigen situatie beredeneren dat 180 km reisafstand per dag een onevenredige impact heeft op het privéleven. Ik snap dat heel goed, want dat is ook mijn eigen ervaring.

TS heeft echter kip noch kraai en woont nog bij z'n ouders. Ik zou in zo'n geval niet te zwaar tillen aan de extra reistijd (behalve als TS in een regio woont waar 180 km reizen meer dan 2 a 2,5 uur betekent, want dan wordt het wel heel erg fors).
Dan kan je toch nog steeds wel een sociaal leven hebben, waardoor je niet elke dag meer dan een uur in de auto wil zitten voor een enkele reis? Thuiswonend zal hooguit schelen in dat hij niet elke dag zelf hoeft te koken, maar een op zichzelf wonende zou dat ook prima kunnen met kant en klaar maaltijden of bezorging. Beetje vreemd argument dat hij dan maar een grote afstand prima kan overbruggen...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Managelorian schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 07:37:

Waar lees jij dat TS geen hobbies heeft? Dat kost hem best case een 10 uur per week, meer dan een volledige werkdag die hij niet aan leuke dingen kan besteden. Dan kan hij ook dichter in de buurt werk zoeken, en de hele zaterdag een tweede baan nemen bijvoorbeeld. Krijgt hij iig betaald voor die extra werkdag.

Edit: Oké had de laatste post ook moeten lezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002

DaWaN

'r you wicked ??

Ik zat zelf in een vergelijkbare situatie; afgestudeerd bij een bedrijf met een totale reisafstand van 140 km heen en terug. Ik was dat laatste na 6 maanden al helemaal zat, dus ik heb niet eens overwogen bij het afstudeerbedrijf te gaan werken. Heb uiteindelijk ook een veel betere baan dichtbij huis gevonden en nooit spijt van die keuze gehad.

Het lastige in deze situatie is dat wij niet kunnen wegen wat voor jou belangrijk is. Sommige mensen verhuizen makkelijker dan anderen. Hangt ook af wat je woonwensen en ambities zijn voor de toekomst.

Ik zou twee situaties schetsen: verhuizen en bij het werk gaan wonen en blijven wonen op huidige locatie en naar andere werkgevers kijken. Kijk dan vooral welke situatie het meeste bij je ambities en toekomstplannen past.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik heb zelf gewoon een baan gezocht in de buurt. Dit zou ik jou ook aanraden samen met veel anderen in dit topic. Je kunt best gaan zoeken en als je niets vind tijdelijk (of langer) bij je huidige werkgever. W.b.t salaris vind ik iets als 2,8K niet gek klinken voor een ICT starter op HBO niveau.
Pagina: 1