Gebogen pin Ryzen 5 5600G - realistisch?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-09 23:42
Gezien hier wellicht wat ervaringsdeskundigen zitten, een simpele situatie. Ik heb een upgradeset verkocht, gemonteerd en al, en voor zover ik weet volledig werkend (ik test meestal wel de belangrijke zaken als frontpanel aansluitingen, audio, PCIe slot).

Koper heeft wat specifieke problemen met audio, prima, kan gebeuren maar er zit garantie op de set. Krijgt de koper dit plaatje naar aanleiding van de reparatie/garantie aanvraag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vryAuD1xmpZc5f3tpSCq5ORG9ow=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sVHH3Sy0k5qldSo0s8bJZmqc.png?f=fotoalbum_large

Is het mogelijk dat een CPU een pin verbogen heeft op deze manier, maar nog wel in de socket wil/past en voldoende contact maakt dat het systeem draait op twee verschillende plaatsen? Het lijkt overigens wel een pin die te maken heeft met audio, maar ik kan me niet voorstellen dat ik het zo (werkend) gemonteerd krijg.

Overigens heb ik aangeboden de CPU terug te nemen, denk niet dat ik die pin nog netjes krijg overigens maar dat zijn zorgen voor later.

Vraag is dus eigenlijk, zou een processor met deze pin nog passen en werken of is het waarschijnlijker dat er met demontage bij de webshop iets mis is gegaan?

Edit: dit was overigens de reactie van de webshop
Zojuist hebben we je retour aanvraag in behandeling genomen.

Helaas moeten we je informeren dat we tijdens de visuele inspectie van de processor schade aan de pinnen hebben geconstateerd. Dergelijke schade valt bij de fabrikant onder de noemer "Customer induced damage" ofwel schade toegebracht door de gebruiker, dit valt helaas niet onder de garantie. Deze pinnen kunnen enkel door AMD weer hersteld worden. Je dient hiervoor contact op te nemen met AMD om daar een reparatie aan te vragen. Dit kan via hun eigen website:

https://www.amd.com/en/support/kb/warranty- information/rma-form.

De processor wordt ongewijzigd naar je teruggestuurd.

Ervan uitgaande je hiermee voldoende te hebben

geïnformeerd.

[ Voor 22% gewijzigd door Dagion op 12-05-2023 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bk3EXzB12_2sZarkwbapM4SfjZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmckugZjryVPXoJwKN9tH6Rx.jpg?f=fotoalbum_large

Welke pin is het.?

Links onder of rechtsboven?

[ Voor 3% gewijzigd door jack zomer op 12-05-2023 15:35 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 23:29

jgj82

Ja, maar = nee

Die Pin gaat niet krom bij demonteren maar bij plaatsen van een CPU. Die zet je trouwen zo recht met bv een vulpotlood zonder stift en een vergrootglas.
Check wel even het moederbord socket, het zou kunnen zijn dat er iets in de receptical ligt wat dit veroorzaakt heeft.

[ Voor 28% gewijzigd door jgj82 op 12-05-2023 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 23:10

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Marktplaats ervaringsdeskundige hier ;)
Heb je de serienummers al vergeleken van je verkochte cpu en die met het probleem?
Misschien is er niets aan de hand, maar helaas is niet iedereen te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opperboef
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-08 10:20
Ik ben de koper en ben zeker wel te vertrouwen hoor. Had eerder al een topic aan gemaakt over de audio problemen.

opperboef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Kan het niet goed zien op het plaatje, en aangezien ik zelf geen contact heb met de webshop heb is het een beetje een gok maar ik denk rechtsboven het driehoekje te zien, dus dan zou het om AZ_RST_L gaan (of AZ_RST_I)
jgj82 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:31:
Die Pin gaat niet krom bij demonteren maar bij plaatsen van een CPU. Die zet je trouwen zo recht met bv een vulpotlood zonder stift en een vergrootglas.
Check wel even het moederbord socket, het zou kunnen zijn dat er iets in de receptical ligt wat dit veroorzaakt heeft.
Aannemelijk, maar zou het dan wel werken? Als in, krijg je het ding zo gemonteerd en geboot? Overigens hier al wel eens pinnen gebogen met het (onhandig) vastpakken van de CPU.
W1LL3M schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:33:
Marktplaats ervaringsdeskundige hier ;)
Heb je de serienummers al vergeleken van je verkochte cpu en die met het probleem?
Misschien is er niets aan de hand, maar helaas is niet iedereen te vertrouwen.
De koper in kwestie vertrouw ik meer dan laten we zeggen, een webwinkel die wellicht zelf een oepsie doet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 23:10

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

opperboef schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:35:
Ik ben de koper en ben zeker wel te vertrouwen hoor. Had eerder al een topic aan gemaakt over de audio problemen.
Dagion schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:36:
De koper in kwestie vertrouw ik meer dan laten we zeggen, een webwinkel die wellicht zelf een oepsie doet ;)
Goed om te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Webwinkel geeft aan de processor "uit coulance" op te kunnen sturen naar de reparatieservice van AMD. Is me nog niet helemaal duidelijk of dit dan zonder kosten is.
Moederbord is verder getest en werkte prima, lijkt dat het dus inderdaad een probleem met deze pin van de CPU was. Kan me alleen nog steeds niet voorstellen dat je een CPU zo kunt mounten en alles verder functioneert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:59
Mijn ervaring is dat een cpu met een dusdanig verbogen pin niet meer vlak in de socket past, daarnaast moet je hem ook nog eens hufterig door duwen om hem zo ver uit zijn vorm te krijgen.

De pin ligt tegen de pin een rij ernaast aan welke ook krom is, dit kan alleen ontstaan als de socket zelf ook gebroken is.

En als jij hem zelf gebouwd hebt weet je toch of de cpu soepel in de socket is gegaan?

Overigens zou ik snel weg rennen bij die webshop ik zie geen esd apparatuur en de processor lijkt wel op keukenpapier te liggen.

Nee hoor zou mij niks verbazen als er iemand geklungeld heeft en die cpu beschadigd hebben.

Uit ervaring kan ik melden dat ik bij elkaar geplakte sockets heb gezien omdat deze kapot is getrokken door de koeler eraf te trekken inclusief processor.

Genoeg stagiaires bij dit soort webshops die eigenlijk niet goed geïnstrueerd worden wat te doen bij schade door het leerproces.

Je zou eventueel kunnen vragen of ze het moederbord alvast kunnen retourneren als er aan de socket geen schade is te ontdekken "zo een verbogen pin geeft 99% zeker afdrukken" dan kan je ervan uitgaan dat het bij de webshop is gebeurt tijdens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Nee, ik heb mijn lesje wel geleerd na mijn eerste verprutste processor :)

Als het er niet soepel invalt dan kijken we tegenwoordig de pins na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:39
Ik geloof er ook niets van dat je hem zo in de socket krijgt.

Er lijkt ook veel meer mis met die processor. Links , onder het vlak zonder pinnen ziet er ook verbogen uit, en ik vind die "reflectie" er ook maar raar uit zien.

Kan het niet helemaal goed zien, maar de heatspreader lijkt zelfs gebarsten.

Hier is iemand echt heel lomp geweest, en ik geloof er niets van dat het zo kan werken. De socket van het bord waar deze in gezeten heeft, moet inderdaad ook kapot zijn..

[ Voor 38% gewijzigd door WEBGAMING op 13-05-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opperboef
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-08 10:20
Wil geen namen noemen maar het zijn aparte gekko's wat dat betreft. Kleine update..
We gaan de processor aanmelden bij de fabrikant.
Zodra deze retourkomt gaan we de combinatie van het moederbord en de processor nogmaals even testen om er zeker van te zijn dat dit het defect was
En blijkbaar kan het zo'n 15 of meer dagen nodig hebben. Mag toch hopen idd dat hier geen kosten achterweg gaan komen. Heb laatst nog een videokaart gekocht bij deze webshop, maar na dit gedonder krijgen ze van mij geen bestellingen meer.

Edit: heb ook het vermoeden dat ze de cooler en processor los hebben geprobeerd te krijgen zonder eerst ervoor te zorgen dat de pasta warm/losjes is. Dat gedeelte heb ik geleerd bij mijn vorige PC. 1 keer en nooit weer.

[ Voor 16% gewijzigd door opperboef op 16-05-2023 09:51 . Reden: Toevoeging ]

opperboef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
opperboef schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:48:

Edit: heb ook het vermoeden dat ze de cooler en processor los hebben geprobeerd te krijgen zonder eerst ervoor te zorgen dat de pasta warm/losjes is. Dat gedeelte heb ik geleerd bij mijn vorige PC. 1 keer en nooit weer.
Ha, ik ken dat wel uit de Pentium4 tijd waarbij koelers ook wel eens muurvast aan de CPU zat en zo uit de socket meekwam.
Gelukkig waren er toen nog niet zoveel pinnetjes. :P
Pagina: 1