Vraag

• Steely Dan
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-06-2023
Hallo,

Ik heb een vraag over het volgende schema.

Klopt dit zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6rkDEQwW9aPFp7vR4Mc2owIJ7E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T7Ab5oyaZjvIs5iZ8TTUg0Xy.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via Steely Dan op 12-05-2023 15:35)

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-11 13:29
DIt is gewoon goed getekend, zolang je in de verdeeldozen de juiste kleur draden bij elkaar in 1 lasklem doet.

Een lasklem met 2 draden erin is niks mis mee. Op basis van de tekening kan de verbinding tussen de 2 verdeeldozen ook een 5G2,5 kabel zijn. En dan vanuit de verdeeldoos naar schakelaar VD-draad.
Dan ontkom je niet aan een lasklem met 2 draden.

Immers gaat het hier over serre, tuinverlichting etc. Dus het kan een buiten/opbouw situatie zijn.

Alle reacties

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Goed of fout in welke context?
Een en ander hangt er natuurlijk ook vanaf hoe het in de verdeeldoos gelast is.

• Steely Dan
Cheesy schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:07:
Goed of fout in welke context?
Een en ander hangt er natuurlijk ook vanaf hoe het in de verdeeldoos gelast is.
Meer in de zin of de combinatie wcd goed bedraad is tov de schakelaars.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24
Op zich ja. De schakeldraden niet onderbreken in de verdeeldozen liefst, maar doortrekken. Waartoe dient de verdeeldoos bovenin?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24
Verder, definieer "goed". Als in werkt functioneel: ja. Voldoet aan NEN1010, vermoedelijk niet - hoort van meterkast naar centraaldoos te gaan, van daar naar individuele punten - zo min mogelijk doorlussen. En eigenlijk is een 1-op-1 verbinding, dus een lasklem met slechts 2 draden er in, een teken dat er iets mis is gegaan.

Ik zeg niet dat ik het nooit heb gedaan..

• Steely Dan
Wilke schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:39:
Op zich ja. De schakeldraden niet onderbreken in de verdeeldozen liefst, maar doortrekken. Waartoe dient de verdeeldoos bovenin?
Schakeldraden worden inderdaad direct doorverbonden.

Vanuit de bovenste verdeeldoos gaat er nog een set lampen uit middels een andere schakelaar.

• Steely Dan
Wilke schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:44:
Verder, definieer "goed". Als in werkt functioneel: ja. Voldoet aan NEN1010, vermoedelijk niet - hoort van meterkast naar centraaldoos te gaan, van daar naar individuele punten - zo min mogelijk doorlussen. En eigenlijk is een 1-op-1 verbinding, dus een lasklem met slechts 2 draden er in, een teken dat er iets mis is gegaan.

Ik zeg niet dat ik het nooit heb gedaan..
Dat was mijn bedoeling inderdaad. Of het zou werken :P

Er zit een verdeeldoos aan de andere kant van de muur die direct uit de meterkast komt.

Acties:
  • Beste antwoord

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-11 13:29
DIt is gewoon goed getekend, zolang je in de verdeeldozen de juiste kleur draden bij elkaar in 1 lasklem doet.

Een lasklem met 2 draden erin is niks mis mee. Op basis van de tekening kan de verbinding tussen de 2 verdeeldozen ook een 5G2,5 kabel zijn. En dan vanuit de verdeeldoos naar schakelaar VD-draad.

Immers gaat het hier over serre, tuinverlichting etc. Dus het kan een buiten/opbouw situatie zijn.

• Steely Dan
S-te-fan schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:31:

Bedankt! Ook alle anderen bedankt. 👍🏻
Pagina: 1