Ik zoek een?
Ik ben opzoek naar een nieuwe CPU cooler voor mijn AMD Ryzen 7 3700x
Systeem draait al 3 jaar op de stock cooler (Wraith Prism) en vind het tijd voor een upgrade.
Voornamelijk om het geluidsproductie te verminderen, maar uiteraard ook om de temps wat lager te krijgen.
Geen plannen om te overclocken, echter wat overhead room hebben zou fijn zijn.
Wat is je budget?
50-100 EUR. Een aardige gap, dus laten we zeggen 75 EUR.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, totaal niet.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Volgens de spec van de case is de maximale hoogte voor een CPU cooler 160mm.
RAM heeft een hoogte van 39.2mm, binnenkort wel van plan om RAM te upgraden.
4 fans. 2x uitlaat, achter & boven. 2x ingang aan de voorkant.
Mijn bevindingen:
Ik twijfel tussen deze producten .
Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B
Lijkt op de "most bang for the buck", goede luchtstroom voor een laag geluid. Echter komt deze helemaal niet zo goed uit de Tweakers test, maar wellicht alsnog stukke beter dan de stock cooler?
Cooler Master Hyper 212 Black Edition
Als ik het goed begrijp, zal deze 1 RAM slot onbruikbaar maken ondanks de clearance? Zo ja, is dat een no-go, ben van plan om binnenkort RAM aan te vullen.
be quiet! Dark Rock Pro 4
Presteert zeer slecht op 15dB, maar verslaat wel Noctua met de 20 & 30 dB test. Met uitzondering voor de 100% CPU test, maar sluit Noctua wel direct aan.
Noctua NH-D15S chromax.black
Prijzig en denk toch te overkill.
Ik denk dus dat be quiet! Dark Rock Pro 4 de beste optie is, echter moet ik de fan dan aan de achterkant plaatsen om all mij DRAM slots beschikbaar te houden, is dit nadelig in prestaties?
Ook de RAM clearance is minimaal.
Hoor graag meningen en adviezen, het is mijn eerste CPU cooler die ik ooit koop.
Edit: oh, zie net dat ik de Dark Rock 4 & Pro door elkaar heb gehaald, de pro heeft een hoogte van 162mm, dat gaat hem dus niet worden.
Dan lijkt de Scythe Mugen 5 PCGH toch de beste keus, presteert het 'slechts' met de 100% CPU test, maar acht de kans groot dat dit alsnog een stuk beter zal zijn dan de stock cooler.
Of is Noctua NH-D15S chromax.black toch echt de prijs waard?
Ik ben opzoek naar een nieuwe CPU cooler voor mijn AMD Ryzen 7 3700x
Systeem draait al 3 jaar op de stock cooler (Wraith Prism) en vind het tijd voor een upgrade.
Voornamelijk om het geluidsproductie te verminderen, maar uiteraard ook om de temps wat lager te krijgen.
Geen plannen om te overclocken, echter wat overhead room hebben zou fijn zijn.
Wat is je budget?
50-100 EUR. Een aardige gap, dus laten we zeggen 75 EUR.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, totaal niet.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Volgens de spec van de case is de maximale hoogte voor een CPU cooler 160mm.
RAM heeft een hoogte van 39.2mm, binnenkort wel van plan om RAM te upgraden.
4 fans. 2x uitlaat, achter & boven. 2x ingang aan de voorkant.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed | € 385,37 | € 385,37 |
1 | Moederborden | MSI B450 Tomahawk MAX | € 406,29 | € 406,29 |
1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Corsair iCUE 220T RGB Airflow Zwart | € 120,28 | € 120,28 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 911,94 |
Mijn bevindingen:
Ik twijfel tussen deze producten .
Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B
Lijkt op de "most bang for the buck", goede luchtstroom voor een laag geluid. Echter komt deze helemaal niet zo goed uit de Tweakers test, maar wellicht alsnog stukke beter dan de stock cooler?
Cooler Master Hyper 212 Black Edition
Als ik het goed begrijp, zal deze 1 RAM slot onbruikbaar maken ondanks de clearance? Zo ja, is dat een no-go, ben van plan om binnenkort RAM aan te vullen.
be quiet! Dark Rock Pro 4
Presteert zeer slecht op 15dB, maar verslaat wel Noctua met de 20 & 30 dB test. Met uitzondering voor de 100% CPU test, maar sluit Noctua wel direct aan.
Noctua NH-D15S chromax.black
Prijzig en denk toch te overkill.
Ik denk dus dat be quiet! Dark Rock Pro 4 de beste optie is, echter moet ik de fan dan aan de achterkant plaatsen om all mij DRAM slots beschikbaar te houden, is dit nadelig in prestaties?
Ook de RAM clearance is minimaal.
Hoor graag meningen en adviezen, het is mijn eerste CPU cooler die ik ooit koop.
Edit: oh, zie net dat ik de Dark Rock 4 & Pro door elkaar heb gehaald, de pro heeft een hoogte van 162mm, dat gaat hem dus niet worden.
Dan lijkt de Scythe Mugen 5 PCGH toch de beste keus, presteert het 'slechts' met de 100% CPU test, maar acht de kans groot dat dit alsnog een stuk beter zal zijn dan de stock cooler.
Of is Noctua NH-D15S chromax.black toch echt de prijs waard?
[ Voor 4% gewijzigd door Christoxz op 12-05-2023 14:00 ]