(Klussen) Jaren 70 stoel + kast in de olie oid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 17:35
Hoi,

Ik heb enkele jaren zeventig stoelen staan waarvan ik het houtwerk zelf wil 'opknappen'.
Dat wil zeggen schuren en met een olie bewerken.

De stoffenverkoper adviseerde mij met schuurpapier 0 lichtjes te schuren en dan met paraffine olie overheen
.
Hij zei ook dat ik ipv schuurpapier ambrilla kon gebruiken. Ik denk dat ik hem niet goed heb verstaan want ik vind niets op ambrila?
Wat in de buurt komt is; Brillo, dit lijkt mij nou niet fijn voor het houtwerk.

Zijn de onderstaande producten die ik moet kopen?

Schuurpapier: https://www.gamma.nl/asso...hillende-korrel/p/B165237
Paraffine: BT's paraffine olie

Moet ik na het schuren met een droge doek het houtwerk afnemen?

Welke soort olie of smeersel kan ik voor de kast gebruiken? Zie foto.
Ik kan bv niet bepalen of het hout donker of licht is.

DankAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24e8okFJVVHSlza2ePFJt6gci3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLtZNXengCJVzz4RpVwKDQTw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 09:57
Korrel 0 is zeer grof, ik vraag mij af dat verstandig is, normaliter gebruik je op hout wat reeds voorbehandeld is iets van korrel 200. Voor het schuren dien je altijd eerste schoon te maken met een ontvetter, omdat je anders het vuil het hout inschuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:47
PAS OP!

Zeer waarschijnlijk zijn niet alle delen gemaakt van massief hout, maar van gefineerd materiaal. En daar schuur je héél makkelijk doorheen, en dan is het volledig verprutst. Verder: dit is zo te zien gelakt, en dan moet je het volledig kaal schuren, anders trekt de olie er niet in (wat dus schier onmogelijk is met fineer). Parrafine-olie is totaal ongeschikt als afwerking (blijft olie en dus plakkerig/ranzig), en schuurpapier 0 is al helemaal een slecht idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik wist niet eens dat er een korrel 0 bestond joh. Die stoffenverkoper verkoopt jou waarschijnlijk met alle liefde nieuwe stoelen nadat je de jouwe verknalt hebt :7

Hier een paar tips voor hout te oliën.

Verder zou ik inderdaad absoluut niet grover gaan dan korrel 120 anders kras je heel je hout in en dat zou erg zonde zijn, en 'normale' houtolie gebruiken. Verkopen ze o.a. bij de Ikea, maar ook bij de bouwmarkt.
Je kunt als alternatief voor houtolie ook gekookte lijnolie gebruiken.

@Kurma Heel goeie tip!

[ Voor 4% gewijzigd door Noeleke op 12-05-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Korrel 0 wat is dat dan? Een baksteen op een a-4 papiertje of zo?

Ik zou eerder neigen naar scotch brite met korrel 320 om hem af te nemen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als het massief hout is kun je ook zandstralen. Dat legt de nerven wat meer open en je krijgt daardoor een mooiere structuur dan schuren. Zandstralers kun je eventueel ook huren.

Mocht je wel schuren kiezen dan kun je na het schuren met een stalen houtnerfborstel behandelen.

Maar aan die deurtjes en handvatten te zien vraag ik me af of het massief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-05 22:50
Wanneer je geen ervaring hebt in het opknappen van jaren '70 meubels op de manier zoals jij denkt de boel te kunnen opknappen dan zou ik je willen adviseren om daar niet aan te beginnen. Tenminste niet op de manier zoals beschreven. Eerst proberen er achter te komen wat voor hout het is (massief of fineer), welke soort hout het is (elke soort hout reageert anders op een behandeling) en hoe het van origine behandeld is (gelakt of geolied). Je kunt niet zomaar een stuk schuurpapier op een meubel zetten, daarna een doekje met olie er overheen wrijven en dan verwachten dat het er mooier uit komt te zien. Daar komt toch wel iets meer bij kijken.
(Zegt iemand die regelmatig (oude en antieke) houten voorwerpen restaureert).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik denk dat de stoffenverkoper staalwol 0 of 000 bedoelde, en niet schuurpapier 0. Ik zou het zeer grondig schoonmaken met water en een beetje Dasty, dan staalwol 000, dan parrafine-olie. Parrafine-olie is overigens een heel gangbaar product om meubels mee af te werken. Er zit wel kwaliteitsverschil in, over het algemeen geldt: dunner is beter.

En eerst even de routine uitproberen op een niet zichtbaar stukje, geeft het een paar dagen en bekijk dan het resultaat. Het is als je voorzichtig en omzichtig te werk gaat goed te doen, uitbesteden is wellicht beter maar dat kon best wel eens prijzig zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door FirePuma142 op 12-05-2023 16:52 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
FirePuma142 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:51:
Ik denk dat de stoffenverkoper staalwol 0 of 000 bedoelde, en niet schuurpapier 0. Ik zou het zeer grondig schoonmaken met water en een beetje Dasty, dan staalwol 000, dan parrafine-olie. Parrafine-olie is overigens een heel gangbaar product om meubels mee af te werken. Er zit wel kwaliteitsverschil in, over het algemeen geldt: dunner is beter.
...
Voor snijplanken of houtdraaien misschien, maar voor meubels wil je iets wat wel uithard. Anders heb je écht je overhemd onder de vetvlekken als je op een warme dag in die stoel gaat zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-05 22:50
FirePuma142 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:51:
Ik zou het zeer grondig schoonmaken met water en een beetje Dasty, dan staalwol 000, dan parrafine-olie.
Dasty is zo ongeveer het meest agressieve schoonmaakmiddel wat een particulier vrij mag kopen. Ik zou dit zeker niet op dit meubel gebruiken. Fineer is namelijk maar 1 mm dik, de kans is groot dat het zodanig verkleurd dat het niet meer past bij de massieve delen van het meubel. Buiten dat, wanneer je niet weet waarmee het fineer op de ondergrond verlijmd zit loop je ook nog de kans dat je de lijm zelf oplost.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Yaksa schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:12:
[...]

Dasty is zo ongeveer het meest agressieve schoonmaakmiddel wat een particulier vrij mag kopen. Ik zou dit zeker niet op dit meubel gebruiken. Fineer is namelijk maar 1 mm dik, de kans is groot dat het zodanig verkleurd dat het niet meer past bij de massieve delen van het meubel. Buiten dat, wanneer je niet weet waarmee het fineer op de ondergrond verlijmd zit loop je ook nog de kans dat je de lijm zelf oplost.
Daarom ook een beetje, 5% oplossing om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kurma schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:08:
[...]

Voor snijplanken of houtdraaien misschien, maar voor meubels wil je iets wat wel uithard. Anders heb je écht je overhemd onder de vetvlekken als je op een warme dag in die stoel gaat zitten..
Dan zit er te veel op, denk je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
FirePuma142 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:36:
[...]

Dan zit er te veel op, denk je niet?
Nee. Zoals ik zeg, het is olie die niet uithard zoals bijvoorbeeld gekookte lijnzaadolie of tung dat doet. Het blijft vloeibaar. Het wordt wel opgenomen door het hout, maar kan er vrij makkelijk weer uitzweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:20
Olie is leuk, maar neem dan inderdaad een hardende olie. Lijnolie is voordelig, maar maakt het hout wel een stuk donkerder. Tungolie is lichter en kwalitatief qua afwerking beter, maar een heel stuk duurder. Olie is overigens wel een kwetsbare afwerking, dus denk er ook over na een waslaag aan te brengen. Bijenwas of gewoon gelijk een hardwax afwerking zorgt ervoor dat het meubel net iets meer kan hebben.

5 t/m 1 en 0 t/m 0000 is staalwol, van heel grof naar middel tot heel fijn: https://metalino.com/wp-c...LINO_Salesfolder_2020.pdf
Staalwol is prima te gebruiken op vette ondergronden, omdat het moeilijk tot niet volloopt zoals schuurpapier. Het is daarom een prima keuze voor het polijsten of schoonmaken van hout, en de grovere soorten kun je gebruiken om verf te strippen (met name van een metalen ondergrond).
Oefen op minder goed of niet-zichtbare delen, en werk eerst even van wat fijner staalwol naar grover om een idee te krijgen wat je aan het doen bent.
Pagina: 1